Työnä tuo on aikalailla helppoa. Voisin ajatella että vaihdetaan ainakin ne nostintapit kaikki kerralla kun mm. originaaleja INA-osia löytyy tarvikeliikkeistä varsin edullisesti.
- irroita ilmanputsari ja mitä nyt onkaan moottorin vaihteistonpuoleisessa päädyssä.
- irroita alipainepumppu kokonaan irti.
- vanhemmista päällä oleva palkki ja yläkiinnikkeen runko pois
- Korkeapainepumppua en itse irroita vaan otan ne 3 pulttia pois ja pumppu muutaman sentin sivuun.
- polttoaineputket ja suuttimet pois. Suutinten järjestystä ei saa sekoittaa.
- venttiilikoneiston kansi pois.
- jakohihna suojakansi pois.
Tässä kohtaa on "Nortin" ohjeita eikä mene korjaamokäsikirjan mukaan: Pakonokka-akseli on helppo ottaa irti ja sen alla olevat tapit ja keinuvivut on helppo tarkistaa. Imupuolen nokka-akselin päässä on hihnapyörä ja se onkin hankalampi. Jos jakohihna vaihdetaan samalla niin se jakopää sitten puretaan samalla. Jos ei, niin periaatteessa ne keinuvivut saa pois kun nokat ovat ylhäällä ja venttiilin painaa pohjaan jolloin keinuvipu mahtuu kyljelleen. Hankalaa ja hidasta joten se imunokka-akselikin kannattaa poistaa.
Toisen pään rattaissa on kohdistuspisteet ja ne laitan ennen irroitusta kohdakkain kampiakselista kääntäen. Olen tuollaisessa tilanteessa löysännyt sitten jakohihnan kiristimen ja sitten olen ripustanut hihnapyörän nokkapelliin kumilenkillä niin että jako pysyy kohdallaan vaikka hihnapyörä on irti. Sitten saa sen toisenkin pään laakeripukin irti. Laakeripukkeja ei saa sekoitella. Eikä tuossa mitään ventiilejä lukita jos ei niiden kumeja vaihdella.
Keinuvivuista selviää kunto ihan helposti eli laakeri voi olla löysä tai toimiva. Tukitapeissa on usein ainakin pakopuolella vikaa jos auto on vanha taxi.
Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä ja nokka-akselin rattaiden kohdistuspisteet kohdilleen. Hihnapyörässäkin näkyy aikaisemmat kiinnitysjäljet. Sitten toki jakomerkkien tarkistus että on varmasti oikein.
Paikalleenlaittamisessa tarvii sen hihnapyörän laakeripukki tiivistää volvon sitä varten olevalla liimalla ettei jää tihkumaan öljyä. Konstruktio on mielestäni hiukan hölmö. Kanteen sitten jotain tiivisteliimaa ja muovisilla kansilla olevaan löytyy tiivistekin.
Nostintappia voi etsiä numeroilla:
Volvo - 30711499
0942.89
1319249
22231-4A001
3M5Q 6500 BA
66505-01025
7 805 974
96 509 813 80
9650981280
Y603-12-101
Valmistajia mm. INA / FAG / Litens / GMB / Koyo / Ruwille
Rullakeinuja voi etsiä numeroilla
Volvo - 8670045
INA - 422001710
Ruwille - 236501
Näitä käytetään volkkareissa, audeissa, jaguaareissa, mersuissa ym. ym. eli ihan "VOLVO"-osaa ei tarvitse etsiä.