Autodiagnoosi  Carcom Oy

1800 ES '73

  • 227 Vastauksia
  • 82961 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #30 : 26.08.2013, 23:10:59 »
Tänään sain letkut vaihdettua konehuoneeseen, uudet tiivisteet suuttimiin ja suuttimien syöttöletkut. Öljyt meni koneeseen helposti, mutta jäähytinnesteen kanssa olikin sitten hankalampaa. Vajaa 5 litraa sain sinne uppoamaan, vaikka kirjojen mukaan sinne pitäisi upota reilu 8. No ehkä se imaisee kunhan käynnistää.



Tämän päivän metsästin taka-akselille jarruletkua, huomiseksi sain tilattuakin. On kuulemma sama kuin amazonissa ja 140 sarjassa, ainakin jossain vanhoissa, mutta se malli mitä motonet myy ei ainakaan sovi, lienee siis uudempaan??? Tuossa kun on tasotiiviste ja kuparirengas toisessa päässä ja uros toisessa, se mitä motonet myi amazoniin oli uros-naaras.

Bensakiskon ja suuttimien väliset letkut oli halkeilleet, joten ne meni uusiksi. Kakkospytyn suuttimen muovinen kärki/suoja oli hiukan ulkona, napsahti paikoilleen kun painoin. Samalla vaihtui molemmat suuttimien tiivisteet. Huomenna voisi työntää suuttimet paikoilleen ja heitellä tulpanjohdot kiinni sekä kokeilla pyöritellä ilman puolan johtoa hetken.



Pissapojankin laitoin paikoilleen ja täytin motonetistä saamallani lahjalla kun raidetangon kanssa oli niin vaikeaa. Sain 2 litran pullon espanjalaista valkoviiniä La Sol-merkkistä :)

Ehkä se huomenna jo käynnistyy, kunhan ensin asennan sen jarruletkun ja ilmaan jarrut sekä ehkä laitan jopa renkaat takaisin alle, on sitten helpompaa heittää pikku koeajo  :2funny:

Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #31 : 27.08.2013, 23:30:28 »
Sain jarruletkun, asensin ja ilmasin jarrut. Sen jälkeen laitoin renkaat takas paikoilleen ja pudotin auton pyörilleen. Laitoin tulpanjohdot paikoilleen ja survoin suuttimet reikiinsä. Hetken pyörittelin ilman puolan johtoa ja sitten starttasin.

Video startista
http://s412.photobucket.com/user/peantha/media/P1800ES/MVI_5826.mp4.html

Kone huuteli aluksi noin 2000rpm, oli kaasuvaijeri hiukan liian tiukalla. Rauhoittui hieman ja sitten säätelin sytytyksen kohdalleen. Tai no en oo ihan varma onko se ihan tehtaan arvoissa, mutta kohtuu nätisti se käy ja 10 merkin kohdalla näytti olevan, sillä puolella nollaa jolla on enemmänkin arvoja. Heitin pikku lenkin ja kone pysyi käynnissä, eli parannusta tilanteeseen ennen remonttia on havaittavissa  ;D

Lenkin jälkeen laitoin turvavyötkin paikoilleen  :buck2:



Valotkin lähtivät toimimaan kun vähän vaan herkisteli liitoksia ja naksutteli releitä.



Mitenhän katsuri suhtautuu noihin punaisiin takasivuvaloihin?


Huomenna pitää vielä metsästää syy miksei pissapoika pumppaa? Pyörii hyvin, mutta mitään ei tuu ulos. Tukoksiakaan ei tuntunut olevan, ainoa mikä mietitytti oli pyörimissuunta. Hätävarana katsuria varten löytyy yksi 940 pumppu, jonka lykkään sitten letkun väliin jos tota nykyistä ei saa toimimaan.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #32 : 28.08.2013, 05:56:06 »
Takaiskuventtiili jumissa, jos siellä semmonen on, tai suuttimet/letkut tukossa.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #33 : 28.08.2013, 09:53:22 »
Takaiskuventtiili jumissa, jos siellä semmonen on, tai suuttimet/letkut tukossa.

letkut irroitin ja puhaltelin ja ilmaa tulee menee ainakin läpi. Ihan vaikuttais siltä että pumppu pyörisi väärään suuntaan, mutta kun vaihtaa napaisuuden, pyörii kyllä ja kovemman äänen kera mutta ei pumppaa siltikään. Noin simppelissä systeemissä ei kyllä taida takaiskuja olla, on vaan pitkä akseli korkilta joka menee pumpun juoksupyörään. Jatketaan tutkimuksia tänään.

Huomenna klo 13.00 on sitten totuuden hetki ja rekisteröintikatsastus, kysyin tänään miten noiden takasivuvalojen kanssa on, sanoi että keltaiset linssit tilalle tai lamppu pois ja maalaa nykyiset yli, ettei heijasta. Pelkkä teippaus ei siis riitä, joten pitää iltasella patentoida jotain kikkakolmosta... Hitto kun olis sitä plastidippiä, sen kai pitäisi kelvata  ;D

Öljynpainemittari näytti jotain 35 olikohan sitten kg/cm2 tms, se saisi ehkä olla hiukan korkeampi, eli joutunee vaihtamaan nuo semisynit kunnon jöötiin. Onpahan nyt sitten kunnolla pesty kone ainakin  ;D öljyn lämpötilamittaus ei toimi, eikä bensan pinta ja jarrujen varoitusvalo palaa koko ajan, pitänee etsiä syyt moisiin epäkohtiin tässä vielä..
« Viimeksi muokattu: 28.08.2013, 09:57:02 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13392
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #34 : 28.08.2013, 10:02:15 »
Punaiset takasivuvalot on ihan asetusten mukaiset ei mitään ongelmaa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #35 : 28.08.2013, 10:05:03 »
Punaiset takasivuvalot on ihan asetusten mukaiset ei mitään ongelmaa.

Katsurin mielestä laki sanoo että vain ennen vuotta 1970 moiset saisi olla? Näin ainakin puhelimessa asian selvitti...

edit. Punainen valo saa olla jos on muuttoautona tuotu tai valo on kiinteä osa takavaloa. Erillistä punaista ei hyväksytä... Hyvä suomistoliiton byrokraatit  ;D
« Viimeksi muokattu: 28.08.2013, 10:12:54 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8861
  • Teiden tukko
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #36 : 28.08.2013, 10:35:50 »
Tämähän etenee hyvää vauhtia. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #37 : 28.08.2013, 11:15:15 »
Tämähän etenee hyvää vauhtia. O0

Tokihan se edistyy kun joka ilta viettää viitisen tuntia tallissa normaalin työpäivän päätteeksi  ;D

No nyt helpottaa kunhan saa auton katsastettua ja suomen kilpiin. Varmaan talvella menee sitten taas atomeiksi ja alustaan voisi päivitellä kumeja joko uretaaniin tai uuteen kumiin.

Eikö kukaan tunnista noita coilover takaiskareita? onko mitään tietoa moisista? tai edes luuloja?
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #38 : 28.08.2013, 11:39:36 »
Tokihan se edistyy kun joka ilta viettää viitisen tuntia tallissa normaalin työpäivän päätteeksi  ;D

No nyt helpottaa kunhan saa auton katsastettua ja suomen kilpiin. Varmaan talvella menee sitten taas atomeiksi ja alustaan voisi päivitellä kumeja joko uretaaniin tai uuteen kumiin.

Eikö kukaan tunnista noita coilover takaiskareita? onko mitään tietoa moisista? tai edes luuloja?
Mulla oli joskus ostaessa 242 vastaavat iskarit takana, isäntä muisteli että oli jotkut vahvemmat iskarit vaunun vetoa varten tai jtn sinne päin  :)
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #39 : 28.08.2013, 12:30:46 »
Mulla oli joskus ostaessa 242 vastaavat iskarit takana, isäntä muisteli että oli jotkut vahvemmat iskarit vaunun vetoa varten tai jtn sinne päin  :)

No koukkuahan tuossa ei kyllä oo, eikä tavaratilaankaan kovin isoa tavaraa mahdu. Ehkä tehty vaan jäykempi ajettava. Toki olis kiva tietää valmistaja, mutta tuskin selviää irroittamatta.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #40 : 28.08.2013, 12:50:01 »
Nuo voi toisaan olla ihan volvon omat

http://www.volvotips.com/brochures/240-260/1981/Volvo-240-260-accessories-1981-USA-brochure.pdf

sivulla 25 on 240 sarjaan:
"d. Spring Shocks
Heavy-duty rear
shocks with auxiliary
springs maintain ride
height under heavy loads
or when towing a trailer.
Fits all models."

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #41 : 28.08.2013, 13:07:14 »
Nuo voi toisaan olla ihan volvon omat

http://www.volvotips.com/brochures/240-260/1981/Volvo-240-260-accessories-1981-USA-brochure.pdf

sivulla 25 on 240 sarjaan:
"d. Spring Shocks
Heavy-duty rear
shocks with auxiliary
springs maintain ride
height under heavy loads
or when towing a trailer.
Fits all models."


Näköjään ja värikin täsmäisi, samanväriset ovat edessäkin. Kuntohan varmistuu katsurin pompotellessa ja kun autoa pääsee kunnolla ajamaan.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #42 : 28.08.2013, 22:25:10 »
On se kauhea ajettava  ;D Tänään jo muutaman kilsan ajoin ja tankillakin kävin. En ottanut kuin 20l edellisten päälle ja bensamittari heräsi henkiin ja näytti varttia vaille täyttä. Öljynpaineet seilaili 35-70 ja koko ajan paloi varoitusvalo? Jarrujen varoitusvalon sain sammumaan kun nyppäsin johdon irti siitä anturista mikä jarrujen jakotukissa on. Mitähän sen pitäisi mitata?

Öljyn lämpötila on vielä kuollut mittaus, mutta jos sekin vielä heräisi...

Vilkkurele toimii hyvin kun kone on seis, mutta huonosti kun kone on käynnissä, lienee siis kohta entinen, mutta saa toimia katsastuksessa, uuden hommaan kyllä hetimiten.

Töötti kaipasi uuden releen, tein sen  tavallisesta releestä, vaihdan oikeannäköiseen joskus. Pissapoikaan viritin 940 pumpun, toimii ainakin hetkellisesti, originaalista on juoksupyörä pumpusta palasina.

Takarenkaasta puuttui venttiili  ;D Onneksi oli vanha vararengas nurkassa, siitä sai tilalle. Ilma pysyi sisällä venttiilihatun kanssa..... On ne jenkit kekseliäitä  :2funny:

Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8861
  • Teiden tukko
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #43 : 29.08.2013, 17:54:19 »
Tokihan se edistyy kun joka ilta viettää viitisen tuntia tallissa normaalin työpäivän päätteeksi  ;D

No nyt helpottaa kunhan saa auton katsastettua ja suomen kilpiin. Varmaan talvella menee sitten taas atomeiksi ja alustaan voisi päivitellä kumeja joko uretaaniin tai uuteen kumiin.

O0 Niin sitä pitää.

Sitten samalla kun otat tukivarsia irti niin kaikkiin maali päälle että näyttää kunnolla tehdyltä.  ;)

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8861
  • Teiden tukko
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #44 : 29.08.2013, 17:58:13 »
Mulla oli joskus ostaessa 242 vastaavat iskarit takana, isäntä muisteli että oli jotkut vahvemmat iskarit vaunun vetoa varten tai jtn sinne päin  :)

Karavaanarit.  S*
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

KL-varaosat  Race.fi