Futurez  Kulkukoira

Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä

  • 24 Vastauksia
  • 10743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Ei sillä huohotuksella ole suuren suurta merkitystä vakiomoottorissa. Kannessa oleva on ainakin helpompi puhdistaa.

Mutta sillä on merkitystä että et laita sitä huohotusta ilmanputsariin ennen ilmamassamittaria. Se öljyää mittarin eikä se ole sen jälkeen kovin pitkäikäinen.

Hiilisuodatin kerää bensatankista polttoainehöyryt siihen suodattimeen jotka sitten syötetään koneeseen. Säästää luontoa kun ei raakaa polttoainetta karkaa tankista höyryinä. Käynnistykseen ei vaikuta, kulutukseen vaikuttaa prosentin osia alentavasti toimiessaan.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2013, 23:01:00 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Eilinen meni töitten jälkeen kannen vaihto hommissa. Samalla tuli vaihdettua jakoremmi ja todettua että satasarjan koneen vesipumppu ei käy kymppilohkoon. Letkulähtö väärässä kulmassa, pultinreiät eri kohdissa ja lohkon vesireikä eri paikassa. Nyt löytyy sitten ylimääräinen valeon valusiivellinen pumppu tuleviin projekteihin varalle. Vanha 160 kansi sai väistyä "uuden" 530 kannen tieltä, joka kävi oikaisussa. Tiivistin venttiilit ja säädin venttiilivälykset 0,3-0,35mm. Nyt auto käynnistyy paremmin ja kaikki nykimiset ja muut häiriöt tuntuivat loppuneen.

Männät, sylintereissä ei ollut sormin tuntuvaa rappua:


Plaanattu 530:


Vanha 160:


Uudessa ja vanhassa kannessa on erona se, että vanhaan kanteen ei saa taakse lohkojakajaa, eli venttiilikoppa on takaa suora. Uudessa kannessa on tulppa tai jakaja ja venttiilikoppa on edestä ja takaa nokkapukin päälle asettuva "puolikuu". Vanhassa venttiilikopassa oli huohotus putki ja kun vaihdoin uuden kannen katosi koneestani huohotus. Kokeilin porata ylimääräiseen vanhanmalliseen "kruunu" öljykorkkiin sisälle reiän, josta kone voisi huohottaa. Kone kyllä huohotti, mutta korkin välistä valui reilusti öljyä. Homma ratkaistiin vaihtamalla öljykorkki 142 volvon b20 koneen korkkiin, jossa on huohotusletkun lähtö valmiina.  :pomo: Nyt kone huohottaa eikä sotke paikkoja.

Valmis:


Remontin aikana tuli todettua koneen kuskin puoleisen tukikumin ja vaihdelaatikon tukikumin olevan entiset.

Poissa VolvoHarrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Ja sen verran että olen ollut tässä projektissa alusta lähtien mukana. Ja parempi mitä ostohetkellä!
Volvo V70 MK II 2005 facelift
Volvo 544 1963
Volvo se ainut oikea!

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Pitäsköhän tännekkin välillä jotain laitella.

Viime viikolla tuli vaihdettua autoon pottapyörä lh:n anturikehällä, uusi luk:n kytkin paketti ja m47 vaihdelaatikko. Samalla lohkoon porattiin reiät asentoanturille ja tehtiin kierteet. Leikkasin myös laatikkoon "sopivan" kolon anturille. Mutta vaihtohan ei ihan ongelmitta sujunut.

Aluksi revittiin vanhat rojut pois ja ruvettiin sovittamaan asentoanturia lohkon kupeeseen. Reiät porasin akkuporakoneella :idiot2: käsivaralla 5mm terällä lohkoon ja "yritin" kierteyttää 6mm tapilla, mutta eihän se tappi sinne uponnut. Todettiin, että pakko porata isompi reikä, seuraava koko oli 5,5mm reiät suureni äkkiä ja tappi upposi reikiin, vähän liiankin hyvin ja reiät jäivät väljiksi. Tämän jälkeen reiät suurennettiin 7mm kokoon ja hieman kairattiin, jolloin saatiin M8:n tapilla kierteet lohkoon. Koska lohkon valussa ei ole satasarjan koneiden tapaan levennyksiä anturin rei´ille anturi asettui 5mm liian ylös. Tämä kompensoitiin leikkaamalla anturit pultinpaikat auki yläpuolelta, jolloin anturin välystä pääsi säätämään. Anturi lohkoon kierrelukitteen kanssa 1mm välyksellä vauhtipyörään nähden. Toivottavasti välys on riittävän pieni. Anturin sijainti lohkoon ei loppujen lopuksi osunut aivan kohdalleen vaan on pari milliä vasemmalla, tästä aiheutuu asteiden heittoa signaaliin, saa nähdä miten toimii... Voi olla että joutuu tekemään uuden telineen lattaraudasta, jossa reikien heitto kompensoitu.



Uutta vaihdelaatikkoa asennettaessa saatiin kytkinakseli paikalleen ja kiristettiin laatikkoa  ja saatiin kaikki kasaan ja huomattiin, että laatikon yläpuolella on lohkon ja laatikon välissä rakoa. Anturiteline oli jäänyt kantamaan, koska sen sijainti oli lohkossa ei ollut aivan oikea. Anturiteline tietysti hajosi rytäkässä. Anturiteline korjattiin epoksilla ja laatikon reikää viilattiin isommaksi paketti laitettiin kasaan uudestaa. Paketin ollessa kasassa todettiin, että liimaus ei kestänyt ja lyötiin uudet liimat väliin... Telineen mahtui juuri liimaamaan, vaikka laatikko oli paikallaan. (Nyt kestänyt viikon ajelua, eli todennäköisesti kestää jatkossakin.)



Kasatessa tuli jätettyä äänieristeet pois kepin juuresta  :idiot2: meteliähän sieltä tulee. Silmälaakeri, jota ei myöskään vaihdettu, ilmeisesti rohisee. Voi toisaalta olla myös laatikon etummainen laakeri. Lisäksi keppitelineen kumi on vielä irrallaan, joten sieltä pääsee kaikki äänet kabiiniin, mikä vääristää vertailua aikaisempaan.



Tämän jälkeen voikin todeta, että kaikin puolin onnistunut remontti... Kytkin ainakin toimii kuin uusi ja vaihteet toimii hienosti ja samalla löytyi yksi vaihde lisää.

Seuraavaksi olisikin vuorossa pohjan runkopalkkien paikkausta ja helmojen maalausta.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Kertokaapas kytkimen silmälaakerin malli tai koko.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300TG using Tapatalk 4 Beta


Poissa VolvoHarrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Kertokaapas kytkimen silmälaakerin malli tai koko.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300TG using Tapatalk 4 Beta


Laakeri on normaali 6202 laakeri, mitat ovat 35mm * 15mm * 11mm.
Volvo V70 MK II 2005 facelift
Volvo 544 1963
Volvo se ainut oikea!

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Seisooko tämä auto tuossa Karhulan teollisuuspuiston itäportin parkkipaikalla päivisin? Juuri äsken bongasin. :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Itsekkin bongannut samassa paikassa auton, kun on tullut ohi ajettua. Piti oikeen kaartaa parkkikselle ihailemaan ja tyylikäshän se on.  :P

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Joo kyllä auto viettää aikaa karhulassa arkisin. Autosta ei olekkaan tullut päiviteltyä hetkeen. Eilen vaihdettiin kaverin kanssa silmälaakeri, josta kerron lisää myöhemmin, kun saan kuvat. Tänään asentui autoon 100A laturi, ruiskun boksit, vikakoodinlukija, toinen sytyspuola  :o. Boksit asensin vänkärin jalkatilaan näkymättömiin ja loput konetilaan. Autoon hankittu myös sähköflekti, jota varten tarvitsi tehokkaan laturin. 850 flektin kuidutan todennäköisesti kiinni ylimääräiseen vakio tuulitunneliin.

Lisäksi viime viikolla hioin kuskin helman pellille ja pohjamaalasin epoksilla.
Kuvapäivitys tulossa lähiaikoina.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Iltaa. Nyt vähän suurempaa päivitystä.

Elikkä autoon on tullut tehtyä enemmän ja vähemmän hommia kuluneiden viikkojen aikana... Kaikkea ei enää varmaan edes muista.

Kuskin puolen helma tuli hiottua pellille ja pohjamaalattua epoksilla, telaa käyttäen. Pintamaalin tulen vetämään ruiskulla. Värikoodin sain tietää, kun soittelin entiselle omistajalle. Hän sanoi, että koodi on ulkomuistista epävarmasti 6033 rallin classic kartasta. No maalikauppaan päästyämme oli helmasta palanen kädessä ja maalin mallilastuun verrattuamme totesimme, että 6033 ei ole lähelläkään oikea ja on aivan liian vihreä sävy. Katselimme numeron 6033 lähellä olevia muita sinisävyjä ja 6034 tuntui sopivan helman palaseen just, eikä melkeen. Maaliksi valikoitui teknodur 50 polyuretaanimaali. Autoon on aikaisemmin käytetty tikkurilan vastaavaa maalia, tosin hieman matempana, jota ei ollut saatavilla.

Myöhemmin hioin vänkärin helman pellille ja pohjamaalasin ja ruiskin pintamaalin päälle. Sävy on liian sininen damnit... Pitäisi olla vihreämpi, ilmeisesti vanhan omistajan muisti pelaa ja esimerkkilastut kaupassa kusevat silmään pahasti, tulostettuja kun ilmeisesti ovat. Maalirajasta saa todennäköisesti hyvän hieman myllyttelemällä.

peltipintaa:


Auto on pitänyt laatikon vaihdon jälkeen hyvin armotonta jurinaa. Jurinalle ei löydetty selvää syytä, mutta silmälaakeri ainakin piti rohinaa, kun painoi kytkintä. Tein tangosta laakerin reikään sopivan tapin ja hankin vaseliinia, joilla laakerin pitäisi lähteä helposti irti. Laatikko irti silmälaakeri täyteen vaseliinia ja isku. Laakeri liikahti hieman. lisää vaseliinia ja hakkaamista. Laakerin välistä ja tapin ympäriltä tursui vaseliinit pihalle ja laakeri ei enää liikahtanutkaan.

Mietintämyssy päähän ja keinoa keksimään. Aika ottaa järeät keinot käyttöön:

Ranskalaiselle laakerille ranskalaiset työkalut  :pomo:  :D

Sehän lähti helposti:

Laakerin taus täyteen pullamössöä ja yksi isku ja laakeri oli irti. Voin suositella muillekin. Kiitos youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=nkRmKWktW70

Uusi laakeri paikalleen ja paketti kasaan. Jurisee edelleen... Aikaisemmin laatikkoa vaihtaessa tuli todettua, että runkopalkki oli mädäntynyt laatikon kannakkeen alta pahasti. Kannaketta kiristäessä toinen kuskin puolen muttereista lähti palkista irti, joten oletin että tästä johtuu jurina. Korjasin palkin ja laitoin uudelleen kasaan. Jurisee puolet kauheammin. Keinot alkavat loppua... Jospa vauhtipyörä on paskana, mutta eihän pottapyörä voi hajota. Ajelen pari päivää ja kokeilemme vielä tutkia asiaa. Nostamme auto ilmaan ja käytämme. Laatikon nostaminen ei auta, mutta kun tunkin otti pois laatikon alta jurina lakkasi. Teimme 20mm vyllit telineen päälle ja jurina on nyt kokonaan poissa. liikennevaloihin pysähtyessä ei meinaa enää edes huomata, että auto on käynnissä. Nyt kelpaa ajella.

Kaipailisin edelleen apua LH-jetin johtosarjan kanssa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36500.msg648898#msg648898

Hieman johtojen tunnistuksen suhteen ongelmia. Pitää pyytää volvoharrastajaa ottamaan lisää kuvia autosta maalatulla helmalla, kun uudet kuvat ovat hieman vähissä.

Kertokaapas avuliaat vielä, että mistä saa etupyörän laakereita ja perän laakereitä edullisesti. Motonet ei enää myy etupyörän laakereita ollenkaan, vaikka ne kataloogissa ovatkin.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2013, 21:31:21 kirjoittanut Laakeririkko »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron