Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: shift-up - 08.12.2010, 21:21:23
-
Onko kellään tieto saisiko Awd toiminta muutettua, saisiko takapainotteisemmaksi? Toinen ajonhallinnan poiskytkentä(kokonaan), onnistuuko helposti? Tavoite olisi että saisi jäärata päivillä vähän ennemmän irti hupia autosta.
-
Takapainoisemmaksi ei taida onnistua pelkällä softalla. Vaikka Haldexi lukittaisi niin vetosuhde olisi 50-50.
-
Vaikka Haldexi lukittaisi niin vetosuhde olisi 50-50.
Kyllä tuollainen 50-50 suhde on jo selvästi "takapainotteinen" siinä mielessä että se tarjoaa kyllä perää irti,
yleensä kun siellä takana on huonompi pito muissa kuin takatuuppareissa...
-
Kyllä tuollainen 50-50 suhde on jo selvästi "takapainotteinen" siinä mielessä että se tarjoaa kyllä perää irti,
yleensä kun siellä takana on huonompi pito muissa kuin takatuuppareissa...
Totta, haldex nelikot tarjoaa perää sivulle kun mennään 50-50 suhteessa. Mutta softallisesti tuon lukitseminen pitemmäksi aikaa ei varmasti ole kestävä ratkaisu kun taitaa haldexin sisällä olevat nesteet lämmetä aika äkkiä kun möyritään neliveto päällä.
-
Mutta onko kukaan tehnyt jotain muutoksia? Entä se esp pois kytkentä?
-
Kun omaa softaa muokattiin niin hetken aikaa "ongelma" päällä, DSTC oli kokonaan pois kytketty päältä eli samalla tavalla kuin R:ssä saa nappikikkaululla. Ei tietenkään kokeiltu oliko näin mutta uskaltaisin väittää, että periaatteessa sen saa pois softalla myös AWD mallista missä normaalisti saa vain luistoneston pois napista.
En muista/tiedä oliko "vikatila" silloin päällä vai minkä takia DSTC oli kokonaan pois mutta ajotietokoneen taulussa näin luki. Kävi mielessä, että olisi hienoa saada omaisuus napin taakse mutta haldex varmaan sanoisi sopimuksen irti jossain kohtaa..? Kesken parhaimman leikin.
-
Muistelen jossain autoarvostelussa kerrotun että sen DSTC:n saa kokonaan pois päältä peruuttamalla yli 60 km/h jolloin systeemi kytkeytyy poies.
En ole kokeillut...vielä.
-
Muistelen jossain autoarvostelussa kerrotun että sen DSTC:n saa kokonaan pois päältä peruuttamalla yli 60 km/h jolloin systeemi kytkeytyy poies.
En ole kokeillut...vielä.
Meinaatko peruuttaa jossain oikein kunnolla ::)
>60km/h on aika rankka pakitus, tarttee jonkin näkösen suoran :3/4 jättää sen:
-
Meinaatko peruuttaa jossain oikein kunnolla ::)
>60km/h on aika rankka pakitus, tarttee jonkin näkösen suoran :3/4 jättää sen:
Peruuttamalla näistä uusista vakautuksen pois päältä. Nopeus ja matka oli vain semmoiset ettei vahingossa kyllä niin käy :)
-
Peruuttamalla näistä uusista vakautuksen pois päältä. Nopeus ja matka oli vain semmoiset ettei vahingossa kyllä niin käy :)
Joo en mä sillä, mut peruuttaminen et sulla o 60km/h vaatii jo jotain....
Onks toi 60 km/h miten tarkka ?
-
Meinaatko peruuttaa jossain oikein kunnolla ::)
>60km/h on aika rankka pakitus, tarttee jonkin näkösen suoran :3/4 jättää sen:
Kunhan saavat jääratoja aurattua ja jäätien joelle/merelle tehtyä ni siellä olis tilaa peruutella vaikka 160 km/h :-)
-
Jotakin haldexin toimintaan herkkyyteen vaikuttavia softia on jossain näkynyt..
Jos vehkeen lukitsisi pysyvästi ei autolla enää voisi ajaa kuin liukkaalla -ilman keskitasauspyörästöä on melkoisen jäykkä pitävällä alustalla.
-
Jotakin haldexin toimintaan herkkyyteen vaikuttavia softia on jossain näkynyt..
Jos vehkeen lukitsisi pysyvästi ei autolla enää voisi ajaa kuin liukkaalla -ilman keskitasauspyörästöä on melkoisen jäykkä pitävällä alustalla.
Ja kestäisikö voimansiirto moista rasitusta pitävällä alustalla.
-
miku_s:n arvelu on oikein -ei kestäisi, joku antautuisi ja nopeasti.
Eikö tossa -08 V50:ssä ole jo uudempi Haldexi, oliko se nelonen mikä löytyy saman ikäisestä XC70:stä -itse olen todella tyytyväinen värkin toimintaan. Vai oliko mielessä sladittelu -jonka dstc tappaa kuitenkin.
-
ite olen huomannu sen että jos DRTGGVGGS on päällä ajelee nätisti (kaasupohjassa) sivuluisussa :D , niin
ajon hallinta antaa mennä aikas paljonkin kylkimyyryä ennen kuin puuttuu peliin.
mutta jos löysää vähääkään kaasua niin johan rutiiseen DTCHVSFFGS. :P
-
ite olen huomannu sen että jos DRTGGVGGS on päällä ajelee nätisti (kaasupohjassa) sivuluisussa :D , niin
ajon hallinta antaa mennä aikas paljonkin kylkimyyryä ennen kuin puuttuu peliin.
mutta jos löysää vähääkään kaasua niin johan rutiiseen DTCHVSFFGS. :P
Tietyissä tilanteissa tosiaan sallii isompaa luisua kuin toisessa. Riippunee varmaan siitä kuinka terävät sivuttais kiihtyvyydet tms.
-
Tietyissä tilanteissa tosiaan sallii isompaa luisua kuin toisessa. Riippunee varmaan siitä kuinka terävät sivuttais kiihtyvyydet tms.
Saman huomannu ihan vajaa vetoisessakin. Sopivaa 4 pyörä luisua auto ei huomaa.
-
No itsellä tavoite että saisi joskus liukkaalla pinnalla leikkiä, niin että pääsisi pitkää luisua. ;D Minusta originaali järjestelmä on tylsän turvallinen (pilaa tunnelman jäällä/lumella). DSTC pilaa leikkimisen kun sitä ei saa pois kunnolla. :( Ja automaattilaatikko vaikeuttaa vielä pikkasen viiveillään luisuun pääsyä. Ilmeisesti AWD tippuu pois jos ABS/ESP yksikön sulakkeen ottaa pois? Ja muutenkin auto sekoaa esim. ABS-anturin johdon irrotuksesta?
-
Mummielestä ihan sopivasti antaa sladittaa. Ainakin Messeriin verrattuna (perheen toinen...) Siinä ESP jarruttaa kurvissa kun edes hiukan liukkaalle haiskahtaa >:( Joo espin saa siinä pois mutta kytkeytyy itellään uudelleen päälle kun (takapyörien) nopeus >60km/h >:( >:( Vollen DSTC paljon "sallivampi" >:D :)