Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: voyager1979 - 13.07.2018, 08:41:54

Otsikko: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: voyager1979 - 13.07.2018, 08:41:54
-06 v70 D5 menee korkeilla kierroksilla vikatilaan (moottori vaatii huollon) ja nykii tasakaasulla (40-60km/h). Voiko viat johtua säätömoottorin rikkinäisestä tangosta?

Paljonko pyörreläppäremontti kustantaa?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: jp_olli - 13.07.2018, 08:56:47
Vikakoodien lukuun, sitten voidaan arvailla niiden perusteella vikaa.  :)
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: voyager1979 - 13.07.2018, 09:00:09
Vikakoodit herjaa ilmamassamittaria. Vaihdettu uusi Bosch ja viat jatkuu.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: volvotdi - 13.07.2018, 19:31:41
EGR rikki tai imusarjan läppien akseli irti (harmaakoppainen)
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Sute - 14.07.2018, 22:23:51
Nostajat kannessa paskana..? Itsellä oireili noin (ilmamassamittariherjaa ja nykimistä) ja vian sain ajamalla ulostettua ja korjattiin lopulta kannen vaihdolla.. :)

Kuuluuko tyhjäkäynnillä humppaava / lotkottava ääni?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 19.03.2019, 16:31:53
Oli sen verran kuvaava otsikko että jatkampa nykimisvaivaa tähän ketjuun.

Tuli hommattua tuollainen -06 XC70 D5:lla
Muutaman tonnin nyt tuolla ajellut on kivasti on toiminut... eiliseen saakka.
Eilen maakunnissa ajellessa tuli mittaristoon teksti että "Moottori vaatii huollon" tms (ruotsiksi niin en tiedä mitä se tarkkaan ottaen valittaa)
Kaikki toimi tekstistä huolimatta hyvin. Vedot tallessa ja loovakin toimi kunnolla,

Tänä aamuna töihin ajellessa sama homma. Teksti mittaristoon heti ennen starttia ja matka jatkui normaalisti (vetää ja käy kunnolla)
Töistä lähtiessä myös sama tilanne, teksti mittaristoon mutta kaikki toimii, motarille kiihdyttäessä vedot tallessa kun pari kertaa kaasu pohjassa vetasin lähes paikaltaan sinne reippaaseen 120kmh vauhtiin.

Ajelin sitten ~20km motaria vakkarilla ~120kmh mittarissa ja yks kaks tuntui että auto alkoi nykimään, mitään valoja tai uusia ilmoituksia ei mittaristoon tullut, Vedot edelleen tallessa kun otin vielä pari kunnon kiihdytystä. Kiertää ja vetää punarajalle vittuilematta. Ei siis nyi kiihdyttäessä ollenkaan mutta tuolla hetkellä tasakaasulla ajo oli myrkkyä.

Kaupungissa pari kauppakierrosta ja samaa reittiä takas. ~20km motaria 120kmh lasissa, ei ongelmia/ei nykimisiä. Motarin rampilta pienempää tietä kohti pohjoista vakkarilla ~100kmh ~30km matka (ei nyi) ja ohitusyritys. (jäi yritykseksi, ei vetoa koneessa ollenkaan, eli oli mennyt tuossa matkalla sitten vikatilaan)
Mitään vikailmoituksia eikä moottorinhäiriövaloa ei tullut, koneessa ei vaan ollut vetoa yhtään. Kiertää kyllä punarajalle kun loova lappaa pienempää pykälää. Käy täysin normaalisti ja paikallaan kiertää kuten ennenkin.

Mikähän tähän tuli? Vikakoodeja en ole vielä kerennyt tutkia lainkaan.

Polttoainesuodattimen vaihdosta ei ole tietoa. Ilmansuodattimen vaihdoin 2viikkoa/~2tkm sitten

EDIT: Auto on siis harmaakoppainen D5, 280tkm
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Valmet-20 - 19.03.2019, 19:57:20
Olikos se raitisilmaletku ennen turboa mahentunut ja haljennut?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 19.03.2019, 20:26:35
Vaikutti ehjältä mutta klemmari ei ole turbon päässä kiinni.

Ompahan taas tuo fööni tungettu semmoseen paikkaan ettei toista... Mitään sinne ei näe. Koneen takaa vänkärinpuolelta sormikopelolla tutkittu.
100km kävin ajamassa nyt iltapäivästä. Ei nykimisiä eikä vikatiloja. Mittaristossa vaan teksti jostain moottorihäiriöstä.

Moottorin häiriövalo syttyy kun virrat kääntää päälle, ja sammuu normaalisti kun kone käynnistyy.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: RATSUNI - 20.03.2019, 08:48:57
Minun S60 D5 oli havaittavissa nykimistä ajossa. Vaihdoin polttoainesuodattimen niin tuolla oikeni nykimisvaivat. Jos löpösuodatin on kovin tukossa saattaa tulla tuo vikakoodi ajotietokoneeseen. tyhjäkäynnillä ja paikallaan polkemisessa ei mitään ongelmaa. Kannattaa vikakoodit kuitenkin lukaista varmuuden vuoksi.
Oletko Mika T. tarkastanut suuttimien ohivuodon paluupuolelle?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 20.03.2019, 18:23:37
En ole ohivuotoja tarkistanut.
Toivottavasti ovat vielä kohtuulliset eikä tarvisi suuttimia alkaa uusimaan. Kone kyllä käynnistyy kovastakin pakkasesta heti eikä sitä tarvi ~1-1.5sek pidempään startata. Eli käynnistyy käytännössä heti kun avainta näyttää, ja kaikilla pytyillä.

Mersun cdi koneilla tullut sen verran paljon ajeltua että niiden ohivuotovaivat on tuttuja. Eiköhän nämä vokkelot käyttäydy ohivuototilanteessa ihan samoin.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 20.03.2019, 21:59:54
Muistin että minullahan on jossain romuloovassa tuomonen elm327 palikka ja kun autossa on android soitin niin...

(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190320_185124.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190320_185124.jpg)

Tuollaista tuo torque löysi. Tiä häntä onko noissa mitään perää mutta voisi se nykimisvika tuolta johtaakkin.


Livedataakin kiva seurata.

(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190320_190649.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190320_190649.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.03.2019, 22:46:17
Palotilavuodot voi ilmetä kiihdyttäessä ylimääräisinä ääninä.

Mut nuo koodit, EGR/anturipuoleen viitannee? Torque tietysti ei syvältä löydä. Kunnon laitteella löytyy varmasti koodit kun kerta vikailmoitus näyttöön tulee.

Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa jos ei ole vaihdosta tietoa. Monet vaihtaa joka vuosi..
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Jorma - 21.03.2019, 09:40:27
Tota - onhan tankissa reilusti dieseliä? Jatkuuko ongelmat myös täydellä tankilla? Tankin tasaussysteemit on joillain kiukutellut ja löpö näyttäisi loppuvan vaikka mittarissa on vielä 1/4
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: RATSUNI - 21.03.2019, 10:47:09
Tota - onhan tankissa reilusti dieseliä? Jatkuuko ongelmat myös täydellä tankilla? Tankin tasaussysteemit on joillain kiukutellut ja löpö näyttäisi loppuvan vaikka mittarissa on vielä 1/4

Tälle myös ääni :)
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 21.03.2019, 11:04:54
Tankissa oli reilusti yli puolet kun tuo nykiminen ilmeni.
Ja olen ajanut autolla parikin kertaa niin että löpövalo palaa eikä ole ollut mitään polttoaineen loppumisoireita.

Tuo nykiminen oli kieltämättä sen tuntuista että soppa loppuu mutta kaasua kun painoi niin moottori lähti vetämään ihan normaalisti, ja nykiminen loppui kiihdytyksen ajaksi ja alkoi hetken päästä uudelleen kun vauhti tasaantui.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 21.03.2019, 11:06:25

Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa jos ei ole vaihdosta tietoa. Monet vaihtaa joka vuosi..

Minäkin... Mutta auto on ollut vasta parisen viikkoa alla joten jokaista nippeliä ei ole kerennyt tähän hätään vaihtamaan, töissäkin on pitänyt olla.

Turbon jälkeen on pakoputkessa kaksi anturia. Lambda ja lämpöanturi? Osaako joku sanoa kumpi noista on tuo lambda, torquen vikakoodi viittaa tuohon lambdaan.
Ja tosiaan. En ole noitakaan kerennyt tutkia.

Ja vielä kysymystä...
Onko imusarjan läpät auki milloin? Liikuttaako säätömoottori läpät auki tankoa eteenpäin vai taaksepäin liikuttamalla?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: awd5 - 21.03.2019, 21:43:43
Läpät auki taakse eli moottoriin päin tunkemalla.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 26.03.2019, 07:12:03
Läpät lukittu auki kun välitanko ei tahdo pysyä paikoillaan.

Missä sijaitsee ahtopaineanturi?

Eilen auto teki pari pientä nykimisoiretta 110kmh mittarivauhdissa vakkarilla ja samalla seurailin torquen näyttöä ahtopaine pomppii hieman eestaas tuossa tilanteessa.
Nykimisen jälkeen näyttöön tuli taas tuttu teksti. Moottori vaatii huollon.

Samalla huomasin torquen livedatasta että moottoriin menevä ilmamäärä putosi varsin alas versus ahtopaine nousi tasavauhdissakin yli kiloon.

(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190325_152200.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190325_152200.jpg)

Jos ahtopaineanturi on ennen kaasuläppää niin nykimisen syy löytyy varmastikkin kaasuläpästä.
Jos se nykimisen yhteydessä jää osittain kiinni niin se selittää tasavauhdissa kovan ahtopaineen ja vähäisen ilmamäärän.
Illemmalla kävin ajamassa samaa pätkää samaa vauhtia niin ahto olikin 0.5kiloa matalampi ja koneeseen menevä ilmamäärä kuitenkin suurempi...

(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190325_195339.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190325_195339.jpg)

Molemmissa kuvissa siis sama paikka ja sama vauhti vakionopeussäätimellä.

Illalla löysin vielä torquen valikoista egr:n avautumista kuvaavan mittarin, nakkasin sen tuohon lambdanäytön tilalle. Täytyy seurata sitä jos vielä nykii.

Jos EGR jää auki (kaasuläppä ei ole täysin auki) nykimisen jälkeen niin koneeseen menevä ilmamäärä tottakai putoaa.
Kaasuläpän osittainen sulkeutuminen selittää myös tuon kovan ahtopaineen tasavauhdissa JOS ahtopaineanturi on ennen kaasuläppää.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 28.03.2019, 16:19:29
Jotain vitun ihmeellistä tuossa EGR:ssä on.

Noin kerran viidestä ajokerrasta se ei sulkeudu ollenkaan, ja ilmoittaa häiriöstä tekstillä mittaristossa.
Kuten juuri tänään kun ajelin töistä kotia päin. Koko matkan (40km) EGR vaeltelee moottorin kuormituksen mukana 15-85% välillä eikä sulkeudu ollenkaan.


EGR auki
(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190326_152055.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190326_152055.jpg)

Esimerkiksi tänä aamuna töihin mennessä EGR oli auki pari-kolmeminuuttia kun kylmästä lähdin liikenteeseen ja sulkeutui kun kone alkoi lämmetä. Eikä sitten avautunut kertaakaan tuon 40km työmatkan aikana...

EGR kiinni (100% raitista ilmaa)
(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190326_184850.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190326_184850.jpg)

Tuolloin kun EGR pysyy kiinni niin kone käy pehmeän kuuloisesti ja auto kulkee lähes olemattomalla kaasun painamisella.
Heti kun tuo jää auki niin moottorin käynti on jotenkin raskaan kuuluista ja ahtopaine on huomattavan korkealla.
Samalla kun EGR jää leijumaan auki niin satunnaisesti on havaittavissa sitä aiemmin mainittua nykimistä.

Herää kysymys. Mitä tapahtuu ohjelmassa kun hiukkasuodattimen poltto käynnistyy???

Käytin auki EGR venttiililtä imusarjaan menevän ahtoputken. Eipä ollut paljoa sontaa sisäpinnoilla. ehkä paikka paikoin pari milliä. Itse EGR:kään ei ollut sen enempää ryytteessä.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 30.03.2019, 19:58:01
Yksinpuheluksi se menee niinkuin aina.

Nooh. Nykimisvian syy taisi löytyä...
Eilispänä aloin purkamaan kaasuläppää irti ja ennenkuin edes kerkesin mitään suuremmin purkamaan niin huomasin ecun johtoja irrotellessa että johtonippu hankaa kaasuläpän pintaan.
No puhkihan se S#¤%&/na oli.

(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190329_175136.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190329_175136.jpg)

(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190329_175140.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190329_175140.jpg)

Hangannut tuohon kaasuläpän kannen klipsiin ittensä puhki. Putsailin paikat spryyllä ja teippasin nippuun. No meni entistä hullummaksi. Ei toiminu oikeastaan hetkeäkään kunnolla ja menikin parin kilometrin jälkeen vikatilaan.
Takaisin kotipihaan ja johtonippu uudelleen auki. Nyt revin suojasukat kunnolla pois edestä ja putsasin johtoja paremmin. (eipä tullut otettua kuvia tästä toisesta operaatiosta)
Siinä sitten huomasinkin että toinen noista puhkihankautuneista johdoista on jo hapettunut mustaksi ja muutenkin lähes poikki.
Sivareilla pätkä pois ja muutama sentti uutta johtoa tinaten kiinni ja kutistesukka päälle ja nippu teipaten kasaan.

ko. johdot tulee ecun isommalta liitinkammalta.

Nyt toimii, eikä ole tuon jälkeen nykinyt. Saapa nähhä kauanko pelaa...
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 05.04.2019, 16:02:55
No ja mitä sitä paskaa.
Viikko meni johtorempasta mukisematta niin nykii taas!

Sama tilanne. Vakkarilla 110kmh mittarissa ja ykskaks turbon vislaus alkaa kuulua sisään niin tiesi jo etukäteen että parin kilometrin päästä syttyy tauluun "motorsystem serv.erfordas ja nykiminen alkaa.
No niinhän se teki...

Kokeillaans jos illemmalla sais jotaki koodin pätkää ulos tuosta paskasta.

Johtorempan yhteydessä nollattiin kaikki aataminaikuiset koodit niin päästiin lähtemään puhtaalta pöydältä. Saa nähhä mitä sinne on ilmestynyt.

Polttoaine ja ilmansuotimet on vaihdettu viikko sitten. Ei mitään vaikutusta mihinkään. Imm pesty myös. Se kyllä näyttää ihan järkeviä lukemia.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 05.04.2019, 19:40:38
(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190405_184335.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/XC70/IMG_20190405_184335.jpg)

Semmosta...

Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Sute - 08.04.2019, 14:03:09
EGR venttiili saattaa vain olla tiensä päässä. Ohjelmoit pois, niin ei murhetta.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 08.04.2019, 22:18:17
Käytin tuon EGR-venttiilin sähköpuolen irti ja liotin puhdistusspreillä sen kunnolla puhtaaksi ja samalla painelin sitä asentotunnistimen tappia.
Kyllä sieltä asentopotikan sisältä vähän mustaa paskaa tuli mutta ei mitään järisyttäviä määriä.

Tuntuisi että jotain vaikutusta oli. Ei ole pariin päivään nykinyt ollenkaan.
Motorsystem serv.erfordas on kyllä tullut tauluun, mutta ilman nykimisiä ja ilman ihmeellisiä EGR ja ahtopaine seilaamisia.

Näyttäisi kulutusmittausta seuraten siltä että hiukkaspöntön poltto tms. alkaa aina hetki ennen tuota mittariston vikailmoitusta, sillä hetkellinen kulutus nousee tasavauhdissa parikin litraa. Tai jokin muu syy nostaa muutamaksi minuutiksi tuon hetkellisen kulutuksen korkealle.
Rikkinäinen lambda kai estää hitupöntön polton?

Huomenna saan uuden lambda-anturin ja vaihdan sen paikalleen niin näkeepähän että katoaako tuo happianturin vikakoodi.
Siinä on kyllä eloa mitä tuota Torquen livedataa olen seurannut, mutta se on käytännössä ihan on/off dataa mitä nykyisestä anturista lähtee.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 09.04.2019, 19:06:47
Uusi lambda ja TAAS NYKII!

On nämä kyllä hyviä vehkeitä, ei juuri talon ainoana autona voi pitää :idiot2:

Torquen näyttämä AFR ei tosiaan muuttunut miksikään. Ajossa veto päällä näyttää 0.40-0.70 ja mottorijarrutuksessa nousee näyttämäön 14.50.

Just kävin 50km ajamassa. Vakkarilla tasasessa satasen vauhissa EGR ja ahtopaine seilaa aivan eestaas. Välillä menee EGR kiinni 0.4 ahdoilla tasasta 100kmh. Ja välillä sama tie vakkarilla 100kmh EGR on 80% auki ja ahtopainetta 1.2bar!
Ei ole saa t a na kumma jos syö soppaakin järkyttäviä määriä...
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: vemppu - 09.04.2019, 21:43:23
Jos soppaa syö ni olisiko sitten suuttimissa jotain ongelmaa? Nekin on hyvä tarkistaa (jos tarkistettu niin sori huonosta sisälukutaidosta)... Ja paljonko on tuo "järkyttävä" kulutus mielestäsi?

Ittellä myös tuore -06 -versio, joka nykäisee satunnaisen epäsäännöllisesti. ATK näyttää pientä kulutusta mutta oikeasti menee enemmän, ei toki vielä huolestuttavan paljoa, kai...
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 09.04.2019, 23:06:25
En usko mihinkään suutinvaivaan kun tämä käynnistyy (ja käy siististi) oikestaan heti kun puristuksen yli menee ja välillä kun EGR ei sekoile niin kulkee "kuin sukkasilteen" ja silloin hetkellinen kulutus pysyy maastosta riippuen 5.5-7l hujakoilla.

Kuten juuri nyt illalla kun kävin toisen ajolenkin. EGR pysyi koko 40km (käytännössä sama reitti kuin päivällä EGR sekoillen) matkan täysin kiinni (ei avautunut kuin hetkeksi täyskaasulta löysätessä kun EGR vapauttaa ahtopaineen) eikä ahtopaine noussut tasavauhdissa 0.5 korkeammalle...

Silloin kun EGR ja ahtopaine sekoilee omiaan eestaas niin tuo hetkellinen kulutus näyttää kokoajan 9-11l/100km lukemia. Ja löpömittari tosiaan tippuu ihan silmissä. Tankilla pääsee juuri ja juuri 500km...

Vielä ei ole kukaan osannut sanoa mitä ohjelmassa tapahtuu hitupöntön polton aikana?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: vemppu - 09.04.2019, 23:55:05
^Meistä tavan kuolevaisista tuskin kukaan osaakaan sanoa mitään...

Suosittelen jotain oikean mittauslaitteiston omaavan firman/hlön kohtaamista... Tuskin tuo Torque tosiaan kaikkea osaa paljastaa ja vikailmoitukset ei välttämättä ole ihan oikeita lopulta. Voi olla, että yhden osan vaihtamalla seuraava ilmoitus ilmoittaa jotain muuta... Asiantunteva taho osaa kyllä etsiä ongelman.

Veikata kuitenkin saa... kun lukemani kuvausten mukaan ei ole vielä optimoitu niin EGR/hitupönttö on ongelmana. Nykimisongelman jo ratkaisitkin ja "johdossahan" yleensä noissa on se ensimmäinen syy...

Omassa awd:ssa ATK:n mukaan kulutus pyörii 4 - 6,5 litran huitteilla ja keskikulutus 6,2... luonnollisesti tuohon pitää lisätä se puolitoista litraa vähintäin näillä mk2:lla...

[edit]...ja @volvotdi osaa varmaan sanoa mitä ohjelmassa tapahtuu, näin olen kuullut...[/edit]
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: jp_olli - 10.04.2019, 08:21:06
Jos alkaa kaasu- / sammutinläpän mekaniikan hammasrattaat olemaan finaalissa, niin hyppivät yli ja voi syntyä nykimistä.

Ahtoputki irti ja kokeilee liikkuuko tasaisesti sormin kääntämällä vai tuntuuko liikeradassa jotain poikkeavaa. Tuonhan saa tarvittaessa myös ohjelmoitua pois käytöstä.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 10.04.2019, 09:00:17
"kaasuläppä" liikkuu käsin ihan jouhevasti eikä töki tms missään vaiheessa.

Tosiaan ite tätä koittanu rapata kun ei ole lappaa tonneja korjaamoille. Ja töissäkin pitäs koittaa olla joten ei ole juurikaan mahdollisuuksia ajella autoa korjaamoille ihmeteltäväksi

Tänä aamuna töihin ajellessa EGR pysyi tiukasti kiinni ja auto kulki niinkuin sen kuuluukin.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Sute - 10.04.2019, 09:37:02
"kaasuläppä" liikkuu käsin ihan jouhevasti eikä töki tms missään vaiheessa.

Tosiaan ite tätä koittanu rapata kun ei ole lappaa tonneja korjaamoille. Ja töissäkin pitäs koittaa olla joten ei ole juurikaan mahdollisuuksia ajella autoa korjaamoille ihmeteltäväksi

Tänä aamuna töihin ajellessa EGR pysyi tiukasti kiinni ja auto kulki niinkuin sen kuuluukin.

Ohjelmoit sen EGR:n nyt pois vaan, niin todennäköisesti helpottaa.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: jp_olli - 10.04.2019, 10:49:25
016-alueella löytyy joko meidän kautta tai joku kollega ottamaan EGR pois käytöstä jos tarvitsee.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 10.04.2019, 21:57:07
Mitäs se sercap:lla maksais semmonen ohjelma että EGR pysyy totaalisen kiinni aina, ja vastaavasti kaasuläppä auki?
Onnistuuko tuolloin jättää hitupöntön poltto toimintaan kun ei just nyt kiinnostais tuolla rapapihalla alkaa sitä irrottelemaan ja teurastamaan.

Tehoa ei tarvi lisää. Polttoainetaloutta ennemminkin.

Tänään oli taas semmosta rynkytystä ajella töistä kotiinpäin että jotain tuolle on pakko alkaa tehdä. Torquen livedata näytti että EGR ja kaasuläppä seilaa taas eestaas ilman mitään syytä. Välillä kaasuläppäkin käy kiinni silmäräpäyksessä ja silloin se rajun nykimisen tuntu tulee.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: wolmari - 11.04.2019, 07:46:14
Rajuja nykimisä/tökkimisiä teki - 07 D5, kun ilmeni yhden suihkun liittimessä kosketushäikkä..

Tuli vaan ihan eri teoria mieleen.. En silloin seurannut dataa, kuten aiheen aloittaja
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: vemppu - 11.04.2019, 17:42:31
Rajuja nykimisä/tökkimisiä teki - 07 D5, kun ilmeni yhden suihkun liittimessä kosketushäikkä..

Tuli vaan ihan eri teoria mieleen.. En silloin seurannut dataa, kuten aiheen aloittaja


Mielenkiintoista, kertoisitko lisää:

Miten usein nykäykset/tökkimiset ilmenivät?

a) kilometrin välein
b) muutaman kymmenen kilometrin välein
c) satunnaisesti, ei edes joka päivä
d) en muista

Minkälaisessa ajossa nykäykset/tökkimiset ilmenivät?

a) taajamavauhdissa
b) tasaisella maantienopeudella
c) kiihdytyksissä ja/tai moottorijarrutuksissa

Miten huomasit kosketushäiriön suuttimessa?

a) olin puolisen vuotta kokeillut kaikkea muuta jo
b) kaveri ehdotti
c) mittailin johtosarjoja ja yhden suuttimen kohdalla oli poikkeama
d) kaveri kaljapäissään nojas johtosarjaan kun auto kävi tyhmäkäyntiä

Miten korjasit kosketusongelman?

a) hain uuden johtosarjan
b) ruiskin wd40:stä liittimeen
c) kaveri kaljapäissään tinas liittimen piuhat uusiksi
d) irrotin liittimen ja laitoin takaisin kiinni

Mikä oli se teoria, joka tuli mieleen?

__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________

Haluan kertoa vielä lisätietoja:

__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________

Kiitos vastauksista.

[edit]
Lisäyksenä, toivon notta huumorini ei karkoita vastausta, yritin hieman keventää... Ja mielestäni tuossa oli jopa oikeitakin mahdollisia vastausvaihtoehtoja. Aiemmin samaan ketjuun varastelin kysymystä koskien omaa samanvuotista "potilasta" ja toivoisin, että wolmari voisi kertoa omasta tapauksestaan hieman lisää ja miten korjaantui... Pahoittelen huonoa huumoriani...
[/edit]

Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 17.04.2019, 11:16:40
No nyt räjähti turbolta lähtevä ahtoputki :2funny:

Ei v i ttu mitä vehkeitä...

Osaako kukaan sanoa käykö tuonne tavallinen silikonikulma? Ja jos niin minkä kokoinen?
Eli siis turbolta moottorin alle kääntyvä kulmapala.

Hitupöntön ja egr pois ohjelmointi seuraavaksi.
Sercapille soittelin ja aikoivat soitella takaisinpäin... Ei ole kuulunut.
Muita hyviä ohjelman vääntäjiä kemi-tornio seudulla?
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Kurantti - 17.04.2019, 15:59:27
Lainaus
No nyt räjähti turbolta lähtevä ahtoputki

Näin kävi myös oman autoni kohdalla... En heti tullut miettineeksi miksi letku ratkesi vaan parsin sen kasaan. Seuraavana ratkesi sitten välijäähdytin. Omalla kohdalla juurisyy oli ilmeisesti ahtimen jumittavat (kuluneet?) johdesiivet, jonka seurauksen ahtopaineet kävi ajoittain korkealla. Homma tuli sitten korjattua vaihtamalla välijäähdyttimen lisäksi ahdin ja DO88:n letkut koko ahtolinjaan.

Kyseessä on tosin vanhempi mustakantinen D5 ja kilometrejäkin reilusti enemmän.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: Mika.T - 17.04.2019, 22:21:04
Selvisi tuon ahtoputken kanssa uuden kumiholkin tekemisellä sinne turbon päähän, ja uudella leveämmällä klemmarilla kiinni.

Vanha tiivisteholkki oli jotenkin turvonnut ja paine pullauttanut sen lähes kokonaan pihalle...
Ei puhettakaan että olisi mahtunut taistelematta enää takaisin poteroonsa.
Alempi holkki olikin jo vedetty lemmarin lisäksi poraruuveilla kiinni.  ;D

Tulipa hiljainen nyt  :o Tämä onkin näköjään koko minulla olo ajan vuotanut tuolta kun aina tästä on ahtimen vieno vislaus sisälle kuulunut, mutta nyt katosi kaikki ahtamis äänet.
Otsikko: Vs: Volvo d5 nykii
Kirjoitti: J2K - 18.04.2019, 06:21:18
Alempi holkki olikin jo vedetty lemmarin lisäksi poraruuveilla kiinni.  ;D
On jo tehtaalla laitettu.