Elekma  Autoracing

ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"

  • 528 Vastauksia
  • 189733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #225 : 15.06.2011, 23:10:13 »
No hyi,
tota turbontapaista. Jostain mopoautosta sitten lainasitte.
Oisitte ny laittanu oikean turbon sinne, sullakin kun on vimosen päälle tehty alakerta jne. Tolla kukkopillillä ette pääse lähellekkään tuota 500hp tasoa.
Varmaan loppuu reilun 300 jälkeen tuo pilli, no eihän siinä jos kerran pieni on kaunista.
haluan nähä sen mopoauton jossa on turbo tai edes se 300hv :D

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #226 : 15.06.2011, 23:17:25 »
Vaihe 2: isompi ahdin ja hieman jotain muutakin + säätöä ... vaiheen tavoite 500-600hv

ZuluR onneksi oikaisi antamani virheellisen tavoite tason vaiheesta 2 eli se tulee ainakin kestämään sen... Tosin nälkä kasvaa syödessä :3/4 jättää sen:

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #227 : 15.06.2011, 23:25:50 »
ZuluR onneksi oikaisi antamani virheellisen tavoite tason vaiheesta 2 eli se tulee ainakin kestämään sen... Tosin nälkä kasvaa syödessä :3/4 jättää sen:
en kommentoi vaihe 2 vielä :D

vaihe 1 on laitteiden testaus ja luotettavuuden löytäminen.

vaihe 2 on vielä auki, mutta onhan sulla tuo sun turbo jäämässä pieneksi joten antaa ajan näyttää mitä sen kanssa käy :D

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #228 : 16.06.2011, 11:20:47 »
Tuota.. En mitenkään dissaa näitä mitsun ahtimia, itelläkin kun sellainen edelleen on pakosarjan perässä.

Mutta, tuo että "haetaan toimiva ja luotettava kokoonpano tällä ahtimella ja sitten laitetaan isompaa" kuulostaa vaan vähän hassulle.
Heti kun sinne vaihtaa isomman ahtimen, häviää tuo pienemmällä puhaltimella haettu luotettavuus tai kestävyys, säädöistä puhumattakaan...

Eli saatte tehdä nyt vaan kaiken kahteen kertaan... :P

Muttajoo, jatkakaa... Ei joka volvossa pidäkään olla mitään Holsettia :D
Kaikenlisäksi paras se varmasti on jokapäiväisessä ajossa tällaisella ahtimella, ite en ainakaan haluaisi jotain 4000rpm kohodalla heräävää fööniä käyttöautoon...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #229 : 16.06.2011, 11:49:12 »
Mutta, tuo että "haetaan toimiva ja luotettava kokoonpano tällä ahtimella ja sitten laitetaan isompaa" kuulostaa vaan vähän hassulle.
Heti kun sinne vaihtaa isomman ahtimen, häviää tuo pienemmällä puhaltimella haettu luotettavuus tai kestävyys, säädöistä puhumattakaan...

Eli saatte tehdä nyt vaan kaiken kahteen kertaan... :P


Tomivuutta ja luotettavuutta on ehkä sitten se että ei vuoda nesteitä (vesi öljy bensa) ja että porattu lohko ja uudet runkolaakerit, männät + m.renkaat  ym "kuluu sisään".
Onhan tuossa moottorissa muokattu kaikki paitsi öljynpohja :D

Sitten kun tämä pakeetti toimii tällä kokoonpanolla on turvallisempi laitta isompi ahdin ym.

Eli n. vuoden sisäänajo varsinaissen 1000km alkusisäänajon jälkeen. sillä teholla mitä tuolla mitsulla saa.
Eli antaa koneen kaikkien uusien osien "asettua" kunnolla. (uusi kansi, h-profiilit, männät, kampiakseli).

Sisäänajo ajetaan vaatimattomalla stage 6 lastulla (niitä löytyy 2 ja katsotaan mikä on kivempi).

Sitten tetetään tuo custom lastu.
Ja ahtimen vaihtuessa sitten muutos siihen... samalla pajalla. Mutta ei pitäisi kestää kokonaisen päivän kuten ensimmäisen lastun tekeminen. :D

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #230 : 16.06.2011, 17:13:34 »
Kannattaa nyt vielä miettiä miten se oikeasti on. Eli jos laitat pikkusen ahtimen niin pakopaine nousee pirusti ja vääntöä tulee pirusti alakierroksille. Monesti se isompi ahdin joka vieläpä tuottaa enemmän tehoa onkin se ns.luotettavampi juurikin siksi että pakopaine on pienempi ja vääntöä on ylempänä= kestää paremmin. Lisäksi tossa moottorissa esim. hx35 holsetti työntää täysillä 3000-3500rpm paikkeilla ja riittää siihen 500hp. Vetää myöskin rajottimelle asti eikä kuole siellä  5000rpm...

Käytännön esim. tässä T4 motissa (1878cc) 18T mitsu työntää täydet ahdot 3.vaihteella 3200rpm ja max. teho 300hp. Ahto 1.5bar ja pakopaine 2.2bar 6500rpm.
Samassa motissa hx35 työntää täydet paineet 3.vaihteella 4000rpm ja max. teho 450hp paikkeilla. Ahto 2bar ja pakopaine 2bar 8000rpm.
Selvästikään et ymmärtänyt mun pointtia, mutta ei sen niin väliä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #231 : 16.06.2011, 18:49:28 »
Lainaus
Eli antaa koneen kaikkien uusien osien "asettua" kunnolla. (uusi kansi, h-profiilit, männät, kampiakseli).
Jep,
kunnon sisäänajo tehdään kiukkukoneessa lähes heti täysillä...

Kyl toi on luotettava vaikka sinne tökkäis jonkun 400-500hp ahtimen, tälläkin foorumilla eräällä ollut jo kiinni vuosikausia, eikä ole muuta koneeseen vaihdettu ku nokat ja veivit. Kyseessä S60.
Ton kokoluokan ahdin on jo liekeissä 3000rpm.

Tossa vulvan postauksessa pointtina toi pakopaine,
paremmin luultavasti mosa kestää vaikka 400hp:na ilman pakopaineongelmaa kuin 300hp:na pakopaineongelmien kera...
raw d

Poissa mortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #232 : 16.06.2011, 23:25:00 »

paremmin luultavasti mosa kestää vaikka 400hp:na ilman pakopaineongelmaa kuin 300hp:na pakopaineongelmien kera...

Tämä pitää paikkansa.

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #233 : 17.06.2011, 00:29:57 »
... Onhan tuossa moottorissa muokattu kaikki paitsi öljynpohja :D...

Ison/tehoa antavan ahtimen edut ovat tiedossa ja eikä me epäillä, että kone ei sellaista kestäisi. Kyse on lähinnä siitä, ettei ilmesty yllätyksiä esim. erinäisiä vuotoja. Tiedossa on myös se, että samat asiat voi testata isomallakin ahtimella, mutta ensi alkuun mennään kuitenkin sillä 19T:llä. Ahtimen vaihto ei kauaa vie kun sen aika on, eikä ohjelman/säätöjen päivittäminen ole ammattilaiselle kovin paha rasti ahtimen vaihdon jälkeen. Projekti kuitenkin etenee omalla painollaan ja toivon, että ahdin pohdinnat jätetään tällä hetkellä taka-alalle ja palataan siihen kun sen aika tulee.  -H-

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #234 : 17.06.2011, 04:44:42 »
Ei joka volvossa pidäkään olla mitään Holsettia :D

Aamen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #235 : 17.06.2011, 08:28:25 »
hyvältä näyttää paketti  O0 jos tulee tuo 19T myyntiin niin nakkaa yv:tä, nälkähän kasvaa syödessä :P mutta elä kuiten millään herrejösses holsetilla pilaa hyvää aihiota, tällähän varmaan ajetaan muutaki ku suoraan? :D
LH&ostrich

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #236 : 17.06.2011, 10:46:08 »
Kannattaa nyt vielä miettiä miten se oikeasti on. Eli jos laitat pikkusen ahtimen niin pakopaine nousee pirusti ja vääntöä tulee pirusti alakierroksille. Monesti se isompi ahdin joka vieläpä tuottaa enemmän tehoa onkin se ns.luotettavampi juurikin siksi että pakopaine on pienempi ja vääntöä on ylempänä= kestää paremmin. Lisäksi tossa moottorissa esim. hx35 holsetti työntää täysillä 3000-3500rpm paikkeilla ja riittää siihen 500hp. Vetää myöskin rajottimelle asti eikä kuole siellä  5000rpm...

Käytännön esim. tässä T4 motissa (1878cc) 18T mitsu työntää täydet ahdot 3.vaihteella 3200rpm ja max. teho 300hp. Ahto 1.5bar ja pakopaine 2.2bar 6500rpm.
Samassa motissa hx35 työntää täydet paineet 3.vaihteella 4000rpm ja max. teho 450hp paikkeilla. Ahto 2bar ja pakopaine 2bar 8000rpm.

Sun "tekniset" lukemat ovat päin metsää...
Syystä että osaat sanoa lukemia mutta laita linkkiä millä spekseillä ne pätee! Eli viittauset todellisuuteen puuttuu kokonaan.
Jos annat neuvoja olisin kiitollinen jos saisin itse myös tutkia kyseisen moottorin speskit ja katsoa missä pullonkaulat on.

Muistakseeni jonkun ison brittiläisen laivan kapteeni sanoi kerran että "tämä laiva voi uppoa"... ja miten sen titanikin kanssa sitten kävikään?

Moottorini on avarrettu ja portattu ja parannettu filtteristä päätyputkeen. Vielä on yksi iso "jarru" mutta siihen on tulossa korjausta vielä.
Sitten on moottorissa vähennetty pumppaushäviötä ja pyörivää massa ja siten toivottavasti saa muutaman hassun hepan sieltä sun täältä.

Eli joko pistät kylmää faktaa tietojesi taakse, tai sovellat sun lukemat mun tulevaan koneseen.

Jep,
kunnon sisäänajo tehdään kiukkukoneessa lähes heti täysillä...

Kyl toi on luotettava vaikka sinne tökkäis jonkun 400-500hp ahtimen, tälläkin foorumilla eräällä ollut jo kiinni vuosikausia, eikä ole muuta koneeseen vaihdettu ku nokat ja veivit. Kyseessä S60.
Ton kokoluokan ahdin on jo liekeissä 3000rpm.

Tossa vulvan postauksessa pointtina toi pakopaine,
paremmin luultavasti mosa kestää vaikka 400hp:na ilman pakopaineongelmaa kuin 300hp:na pakopaineongelmien kera...

Siiihen sisäänajoon on olemassa pari eri "koulua".
jotkut sanoo että maatalousöljyä koneeseen ja 500km alle 4000rpm max 0.5bar (lähde: Pacmanracing.se)

Toiset sanoo normi hyvä öljy ja 1000km, normaaliajoa ilman jatkuvaa "revittelyä". (oma moottoripaja).

Ja jos menee "riisikoppo" ihmisitlä kysymään niin esim tunnetut pajat ei suostu rakentamaan 1000hv supran ellei lohkolla ole ajettu yli 100tkm ja alle 200tkm.
Silloin lohko on "asettunut" oikein.

Eli s60 mikä oli esimerkkinä, mikä vuosimallinen ja paljon ajettu kun koneeseen iskettiin iso turbo.
vuosimalli kiinostaa koska volvo on parantanut lohkojaan pikkuhiljaa vuosien varrella.
Eli uusimissa on jo kampikammion tuuletusreiät vakiona ja kampiakseli on "aerodynaamisempi" ja kevyempi.
Ja 05-> männät on 81mm porauksella S60R männistä kopiot (ei takomännät vaan normi s60R:n männistä poiketen). jossa männätapinreikä on korkeammalla ja kiertokanki on pitempi.

Pieniä seikkoja jotka vaikuttavat. Ja tekevät s60:stä vain osittain vertailukelpoisen.

Kestävyys on suhteellista...
Lohko kun lohko kestää sen vuosi kaks mutta sekin riippuu kiljettajasta ja kaasujalasta ym.
Monet kirjoittaa miten paljon konetta on laitettu ja miten hienoja lukemia on ym...

Harvat kirjoittelee mitä tuli tehtyä väärin ja mitä meni rikki!
Luotettava kone on mun mielestä se kun koneella on muutama vuosi ajettu ja normaali huolto on ainoa mikä on tarvinnu tehdä!


Aamen.

:D

hyvältä näyttää paketti  O0 jos tulee tuo 19T myyntiin niin nakkaa yv:tä, nälkähän kasvaa syödessä :P mutta elä kuiten millään herrejösses holsetilla pilaa hyvää aihiota, tällähän varmaan ajetaan muutaki ku suoraan? :D

Kiitos :) pidetään mielessä.



Ja lopuksi.
Ymmärrän että mun 19t on ollu huomionkohteena ja saannu kritiikkiä. (eivät muutkaan aina ymmärrä sitä) :)

Tiedän että vastapaine on myrkkyä teholle.

Tässä on kuintekin työn alla muuta kuin yksi pieni turbo! Koneesta on yritetty vähentää pullonkaulat joka paikasta.
Voiko joku kommentoida miten tuo 19t sitten käyttäytyy?
Ja miksi entiset 500+ hv "isot pojat" naapurimaassa heittää "eläkepäivänä" 19t koneseen ja ajaa sillä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2011, 10:47:56 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #237 : 17.06.2011, 12:03:38 »
Sun "tekniset" lukemat ovat päin metsää...
Syystä että osaat sanoa lukemia mutta laita linkkiä millä spekseillä ne pätee! Eli viittauset todellisuuteen puuttuu kokonaan.
Jos annat neuvoja olisin kiitollinen jos saisin itse myös tutkia kyseisen moottorin speskit ja katsoa missä pullonkaulat on.

Muistakseeni jonkun ison brittiläisen laivan kapteeni sanoi kerran että "tämä laiva voi uppoa"... ja miten sen titanikin kanssa sitten kävikään?

Moottorini on avarrettu ja portattu ja parannettu filtteristä päätyputkeen. Vielä on yksi iso "jarru" mutta siihen on tulossa korjausta vielä.
Sitten on moottorissa vähennetty pumppaushäviötä ja pyörivää massa ja siten toivottavasti saa muutaman hassun hepan sieltä sun täältä.

Eli joko pistät kylmää faktaa tietojesi taakse, tai sovellat sun lukemat mun tulevaan koneseen.
Ei taida Vulvan tarvia laittaa linkkiä, koska hän taisi kertoa omista kokemuksista. Muistelen lukeneeni että sen koneessa oli juurikin ongelmia noiden pakopaineiden kanssa. En tiedä paljonko Vulvan S40:ssä on nykyään potkua, mutta mikkekillä on kokemusta tehokkaista tinakoneista. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #238 : 17.06.2011, 13:13:27 »
Sun "tekniset" lukemat ovat päin metsää...
Syystä että osaat sanoa lukemia mutta laita linkkiä millä spekseillä ne pätee! Eli viittauset todellisuuteen puuttuu kokonaan.
Jos annat neuvoja olisin kiitollinen jos saisin itse myös tutkia kyseisen moottorin speskit ja katsoa missä pullonkaulat on.

Muistakseeni jonkun ison brittiläisen laivan kapteeni sanoi kerran että "tämä laiva voi uppoa"... ja miten sen titanikin kanssa sitten kävikään?

Moottorini on avarrettu ja portattu ja parannettu filtteristä päätyputkeen. Vielä on yksi iso "jarru" mutta siihen on tulossa korjausta vielä.
Sitten on moottorissa vähennetty pumppaushäviötä ja pyörivää massa ja siten toivottavasti saa muutaman hassun hepan sieltä sun täältä.

Eli joko pistät kylmää faktaa tietojesi taakse, tai sovellat sun lukemat mun tulevaan koneseen.

Siiihen sisäänajoon on olemassa pari eri "koulua".
jotkut sanoo että maatalousöljyä koneeseen ja 500km alle 4000rpm max 0.5bar (lähde: Pacmanracing.se)

Toiset sanoo normi hyvä öljy ja 1000km, normaaliajoa ilman jatkuvaa "revittelyä". (oma moottoripaja).

Ja jos menee "riisikoppo" ihmisitlä kysymään niin esim tunnetut pajat ei suostu rakentamaan 1000hv supran ellei lohkolla ole ajettu yli 100tkm ja alle 200tkm.
Silloin lohko on "asettunut" oikein.

Eli s60 mikä oli esimerkkinä, mikä vuosimallinen ja paljon ajettu kun koneeseen iskettiin iso turbo.
vuosimalli kiinostaa koska volvo on parantanut lohkojaan pikkuhiljaa vuosien varrella.
Eli uusimissa on jo kampikammion tuuletusreiät vakiona ja kampiakseli on "aerodynaamisempi" ja kevyempi.
Ja 05-> männät on 81mm porauksella S60R männistä kopiot (ei takomännät vaan normi s60R:n männistä poiketen). jossa männätapinreikä on korkeammalla ja kiertokanki on pitempi.

Pieniä seikkoja jotka vaikuttavat. Ja tekevät s60:stä vain osittain vertailukelpoisen.

Kestävyys on suhteellista...
Lohko kun lohko kestää sen vuosi kaks mutta sekin riippuu kiljettajasta ja kaasujalasta ym.
Monet kirjoittaa miten paljon konetta on laitettu ja miten hienoja lukemia on ym...

Harvat kirjoittelee mitä tuli tehtyä väärin ja mitä meni rikki!
Luotettava kone on mun mielestä se kun koneella on muutama vuosi ajettu ja normaali huolto on ainoa mikä on tarvinnu tehdä!


:D

Kiitos :) pidetään mielessä.



Ja lopuksi.
Ymmärrän että mun 19t on ollu huomionkohteena ja saannu kritiikkiä. (eivät muutkaan aina ymmärrä sitä) :)

Tiedän että vastapaine on myrkkyä teholle.

Tässä on kuintekin työn alla muuta kuin yksi pieni turbo! Koneesta on yritetty vähentää pullonkaulat joka paikasta.
Voiko joku kommentoida miten tuo 19t sitten käyttäytyy?
Ja miksi entiset 500+ hv "isot pojat" naapurimaassa heittää "eläkepäivänä" 19t koneseen ja ajaa sillä.

Taitaa Vulvan ajatuksilla jo kokemuspohjaisesti olla todellisuutta. Toiset rakentaa koneita lukemalla Ruotsin foorumeita ja toiset mittaamalla ja perustuen faktatietoihin. ;)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #239 : 17.06.2011, 13:25:08 »
Ei se iso ahdin riko sisäänajossa mitään, kunhan ajo tehdään järkevästi.
Toki jos tykkää jumpata ahtimia edes takasin ja muutella softaa alvariinsa niin mikä ettei. Mutta asiat voi tehdä toisinkin.  :)

Ahtimen merkillä ei ole väliä, Holsettejakin saa Mitsun koossa jos tahtoo, ei merkki "Holset" tarkoita heti mörköahdinta

Edit: niin ja itse olen pitänyt 1000km sisäänajoa ihan pätevänä. Vaikka vielä vetää perään toiset uusilla öljyillä. 1000hp Suprat on jotain muuta kuin 500hv Volvot, anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2011, 13:28:20 kirjoittanut usu »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo