Ateho  Elekma

ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"

  • 528 Vastauksia
  • 189734 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #345 : 08.10.2011, 14:05:15 »
Eli löyödään nyt faktat pöytään!
Mittaustapa inertia!

bensa 98E5

nakutti 5k -6k rpm kohdalla  :(

vesiruutan asetuksista riippuen huipputeho tuli 5 tai 6k kohdalla.

4 vetoa...
Käyrät: teho ja ahtopaine


3 veto,
Käyrät: vääntö, teho ja ahtopaine

edellisen raakadata


pyörähetho: 288hk
mottoriteho 332hk/ 467nm (paras lukema eri vedoilta)

Eli vielä löytyy tekemistä
Ahdot putoaa kun kierrokset nousee, ONKO kenelläkään thän ratkaisua? joka ei ole ahtimen vaihtoa?

Custom softan pitäisi korjata tuon nakutuksen ja sytkäennakon perutuken joka aiheutta tuon notkahduksen... eli jonkunen heppa voisi vielä löytyä koneesta!

Se mistä on kaikista tyytyväisin on kun 4200rpm - rajoitin on ~300hv tai yli käytössä...
Eli teho ei lähde rajusti laskuun kun kierrokset nousee.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2011, 14:07:40 kirjoittanut ZuluR »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #346 : 08.10.2011, 19:22:24 »
Hieno käyrähän toi oli :D

Tiedossa on että vastapaine ja pakolämmöt on iso rosvo kun elää 19t kanssa  :pomo:

Ja että isompi turbo olisi yksi tapa saada enemän tehoa.

Mutta se mikä tässä nyt on tavoite on löytää ratkaisu nykyiseen ongelmaan!
Olen luonteltaani liian jääräpäinen (Kysy vaikka Don ja Jaagoulta) että en ratkaisi ongelmaa ennekun isompi ahdin tulee tilalle!

Pakolämmöt on vähän "erikoisa" mun koneessa kun siinä on tuo vesiruisku hämmentämässä "soppaa".
täyskaasulla ne nousee tuonne 750 asteeseen ja sen jälkeen ne pysähtyy ja jopa laskee taas vaikka kaasu on pohjassa ja kierrokset nousee! (pakolämpömittari on tuossa 20cm turbon jälkeen)

1 ja 2 veto oli seruaavilla vesiruutan astuksilla.
start : 10psi (0.6bar) max: 30psi (2.bar)

3 ja 4 veto
start 0.bar max 1.5bar

se mikä näitä vetoja erottaa että huipputeho 2 ensimmäisellä vedolla tulee. vähän yli 6000rpm
ja viimeisillä vähän yli 5000rpm

Eli tehokäyrässä 330hv esintyy 5000 - 6300 välillä!

nakutus 2 esnimmäisellä vedolla oli 4800rpm kohdalla.
ja säätämällä vesiruutta sain nakutualueen sirrettyä tuonne 5500rpm kohdalle.

veto 1-3 oli tyhjäkäynnistä veto.

4 veto oli kaasu pohjaan veto vasta 2000rpm jälkeen.

4 vedolla kone ei nakuttanu koska ahdot ei tullu niin nopeasti eikä (onneksi) noussut niin korkealle.

Tämä iltapäivä on mennyt lastun sisäisen henkimaailman tutkimisessa.
Periaattessa olen vertaillu alkuperäistä ja nykyistä ohjelmaa.

Tarkistuslistalla on nyt Kaasuläppä.
Eli kun kaasu on pohjassa.. onko kaasuläpän asentoanturi myös "Tapissa" eli saako mottorinohjaus varmasti signaalin että kaasu olisi WOT (Wide open throttle) asennossa ja osaa siten siirtyä WOT bensa- ja sysytyskartoille.

Vai onko syy juuri WOT bensakartassa missä lambdaarvo 1.0 on tavoite 4400rpm ja korkeimmilla kieroksilla?

Sen verran selvisi myös että nykyisen lastun "nakutuskartta" peruttaa ennakkoa nakutusalueella sytytyksen vain asteen tai pari. Eli suuri korjaus ei ole ollut tarpeen jotta nakutus vedossa loppuisi.

Toinen mielekiintoinen havainto oli että alkuperäinen softa käy (tai salli) huomattaviasti rikkammalla kun vähän kaasua painaa  :o

Sitten askarruttaa kun penkissä ahtomittari näyttä 1.67bar kun taas oma ahtopainemittari näyttä lähempänä 1.75
Eli eli ahtopainemittarin kalibrointi on myös päiväohjelmassa :D

Ja hukkaportin tanko... joka on pidenetty. pitäisikö sen kiristää takaisin vakiosäätöihinsä jotta paineet pysyisi paremmpin...?

Mutta todellisuudessa tässä edetää vähäisillä tiedoilla ja taidoilla  enkä tiedä mistä ratkaisua ongelmaan kannattaisi etsiä.

eli jos soku viisaampi osaa neuvoa niin olisin kiitollinen.

Poissa MjH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #347 : 08.10.2011, 20:01:30 »
Hukkaporttia kiristämällä tai vaihtamalla kello jäykempään voisi saada lisää painetta yläkierroksille. Tosin pakopaineet alkavat nousta sen jälkeen ja piikkailu saattaa lisääntyä..  Ei varmaan yli 1,5bar paineet paljoa auta 19t kanssa koska vääntöä ei tule sen enempää. Miten seokset käyttäytyivät penkkivedoissa?
850 T-5R

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #348 : 08.10.2011, 20:16:22 »
Aika hurjat paineet pikkumitsulla, vaikka onkin leikattu,

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #349 : 08.10.2011, 20:18:49 »
Hukkaporttia kiristämällä tai vaihtamalla kello jäykempään voisi saada lisää painetta yläkierroksille. Tosin pakopaineet alkavat nousta sen jälkeen ja piikkailu saattaa lisääntyä..  Ei varmaan yli 1,5bar paineet paljoa auta 19t kanssa koska vääntöä ei tule sen enempää. Miten seokset käyttäytyivät penkkivedoissa?

Joo... ehkä kiristäminen edes vakiokireyteen on pakko  :buck2:

Seoksista ei valitettavasti ole tietoa  :-[

kun tuo mun "vems" laajakaistalambda oikuttelee...
(mutta eihän erkkikään olisi sitä sitä mittaria seurata :D )

Ja ei alettu pelkän penkityksen takia ruuvamaan lambdaanturia irti.
Eikä pakoputkesta mitattu kun seokset katin jälkeen ei nyt välttämättä koko totuutta kerro.

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #350 : 08.10.2011, 23:43:25 »
Tarkistuslistalla on nyt Kaasuläppä.
Eli kun kaasu on pohjassa.. onko kaasuläpän asentoanturi myös "Tapissa" eli saako mottorinohjaus varmasti signaalin että kaasu olisi WOT (Wide open throttle) asennossa ja osaa siten siirtyä WOT bensa- ja sysytyskartoille.

Vai onko syy juuri WOT bensakartassa missä lambdaarvo 1.0 on tavoite 4400rpm ja korkeimmilla kieroksilla?

Ei kait toi lambda 1.0 täyskaasu vedossa voi olla??  ??? tai sitten en ihmettele jos nakuttaa ja pakolämmöt nousee...vai tarkotitko että osakaasulla ja alle 4400rpm on toi lambda 1.0 tavoitteena?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #351 : 08.10.2011, 23:59:00 »
Ei kait toi lambda 1.0 täyskaasu vedossa voi olla??  ??? tai sitten en ihmettele jos nakuttaa ja pakolämmöt nousee...vai tarkotitko että osakaasulla ja alle 4400rpm on toi lambda 1.0 tavoitteena?

Sitä ihmettelen itsekin... tässä noi kartat!

Akselit.
Kierrokset, ja MAF signaali

täyskaasulambdkartta (enrihment eli rikastuskartta)


ja päälambdakartta

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #352 : 09.10.2011, 00:10:48 »
Vois melkein todeta, että ihme ettei ole vielä tullut punainen kuolema tolla koneelle.

Ruisku siis yrittää pitää lambda 1.0 täyskaasulla. Onko hajua mitä se on oikeasti?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #353 : 09.10.2011, 00:22:13 »
Vois melkein todeta, että ihme ettei ole vielä tullut punainen kuolema tolla koneelle.

Ruisku siis yrittää pitää lambda 1.0 täyskaasulla. Onko hajua mitä se on oikeasti?

kartan nimihan "rikastus", enrichment.

veikkan itse että se olisi lambdan "overboost" kartta!

vai onko muuta tietoa tuosta kartasta?

tuo mun lanbdamittari mikä mulla on toimii suht hienosti kun oikein ajaa ja painaa kaasua...
mutta harvemmin sitä ehtii seurata kun on kaasu pohjassa.. tapahtumaa rittää kuitekin silloin "isältä pojalle asti..."
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 00:27:49 kirjoittanut ZuluR »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #354 : 09.10.2011, 00:34:46 »
Se on totta, että autossa on liian vähän tehoa, jos kaikkia mittareita ehtii täyskaasulla katsoa.

Mulla ei ole tietoa noiden vakioboksien toiminnasta / logiikasta sen enempää. Mitä seos oli penkissä, kun se nakutti AFR:ssä?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #355 : 09.10.2011, 00:47:48 »
Se on totta, että autossa on liian vähän tehoa, jos kaikkia mittareita ehtii täyskaasulla katsoa.

Mulla ei ole tietoa noiden vakioboksien toiminnasta / logiikasta sen enempää. Mitä seos oli penkissä, kun se nakutti AFR:ssä?

Sehän tässä jälkikäteen vähän kismittää kun tuo oma laajakaista on "vähän vaiheessa" (mun ruuvaukset/asennukset ei yleensä onnistu ekalla kerralla) :)

Piti vaan olla kaksi veto ja perustehomittaus ja ei raaksittu ruuvata toista lambdaa irti ja mittari putkeen kiinni!

Eli seoksista ei ole tietoa  :-[

Lastusta tiedän toki sen verran että sen pitäisi antaa 1.3bar ahdot mutta ahdot on tuo 1.67bar!
Ja siihen syytän konetta&turboa  kun se ahtaa tuon verran kun hukkaportti on "hiuskarvan verran" kiristetty, käytännössä vain puoli-kierros!
ja ahtoja on 0.7 jopa kun magneettiventiili on pois pelistä...

Eli teollisuumaaongelma kun ahtoja on yksinkertaisesti liikaa   :2funny:

Siinähän on kuitekin upouusi kapeakaistalambda joka pitää huolen siitä että seokset nyt ei mene ihan päin seiniä ja mitään vikavaloa ei ole tullu.

Sen kun vielä softasta löytäisin niin tarkistaisin mitä on suuttimien aukioloajat, jospa ne olisi "kriittisellä" ajankohdalla liian "kiltit" yms..
Enakkokartta löytyy mutta hankala on tietää missä se menee väärin kun MAF signaalin voimakkuus on vähän hakusessa ja tuntematon kun kone nakutti.

Edit: piti äsken vähän laskemoida
Moottori tuottaa nyt vapaaritehoian verrattuna reilut 5hv/l enemmän tehoa kuin alkuperäisenä!

Eli kone on viritetty ihan oikeasti :D

Ja jos jotekin maagisesti voisin taikoa pakopaineet pois niin vaivaiset 5.7bar ahdot riittäisi 1000hv:lle ;)
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 01:22:59 kirjoittanut ZuluR »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #356 : 09.10.2011, 07:11:04 »
Ziisus,
kannattaa nyt ensitilassa selvittää millä seoksella menee ja missäkin tilanteessa. Aivan hemmetisti liikaa ahtoja tolle kukkopillille.

Joo,
saman tehon ja vetoalueen saa tökkäämällä leikattu 19t kiinni+ softa VAKIO t5 koneeseen tekemättä mitään muuta.
Sulla jää hyvin rakennetun moottorin hyödyt saamatta jos ton kukkopillin kanssa meinaat vielä leikkiä.
Yhtään enempää et sillä tehoa saa ja tuon vetoalueen saat laajemmaksi, kun vaihdat sinne himpun isomman ahtimen. Ei sinne mitään isoa ole pakko laittaa, koittaisit edes. Tässä toimisi varmasti nöyrästi vaikka esim. holsu 35superi...

Paljon sullakin palanut rahaa ja lopputuloksena toistaiseksi vain kiiltoa enemmän kuin vakio t5- moottorissa-ei muuta.
Pahimmillaan vain hajoitat 19t:llä ton takohilukoneen...ja sit ei ole hauskaa.

Lainaus
Olen luonteltaani liian jääräpäinen
Tää just käy kalliiksi jos ei kykene neuvoja vastaaottamaan.
Älä ota tätä fidduiluna, se ei ole sitä.
raw d

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #357 : 09.10.2011, 08:52:56 »
Ziisus,
kannattaa nyt ensitilassa selvittää millä seoksella menee ja missäkin tilanteessa. Aivan hemmetisti liikaa ahtoja tolle kukkopillille.

Joo,
saman tehon ja vetoalueen saa tökkäämällä leikattu 19t kiinni+ softa VAKIO t5 koneeseen tekemättä mitään muuta.
Sulla jää hyvin rakennetun moottorin hyödyt saamatta jos ton kukkopillin kanssa meinaat vielä leikkiä.
Yhtään enempää et sillä tehoa saa ja tuon vetoalueen saat laajemmaksi, kun vaihdat sinne himpun isomman ahtimen. Ei sinne mitään isoa ole pakko laittaa, koittaisit edes. Tässä toimisi varmasti nöyrästi vaikka esim. holsu 35superi...

Paljon sullakin palanut rahaa ja lopputuloksena toistaiseksi vain kiiltoa enemmän kuin vakio t5- moottorissa-ei muuta.
Pahimmillaan vain hajoitat 19t:llä ton takohilukoneen...ja sit ei ole hauskaa.

Tää just käy kalliiksi jos ei kykene neuvoja vastaaottamaan.
Älä ota tätä fidduiluna, se ei ole sitä.

Jos on esimerkkeja vakiokoneesta jossa on tuon verran tehoja niin Speksejä tai joku linkki pliis!
Se kokoonpano kinnostaisi kovasti
(ja nyt en etsi mitää autotech "ilopenkki" lukimia)

Se on totta että olen laittanu jonkun verran rahaa ja saman verran aikaa tähän koneseen ja että se on suht pitkälle rakennettu kone.

Jos mun ongelmat johtuu pelkästään ahtimesta niin silloin ahtimen vaihto ratkaisis ongelman!
Jos ongelmat toki johtuu jostain muusta niin silloin ongelmat eivät katoa ahtimen vaihdon myötä!

Elikkä yritän tässä selvitällä missä "heikoin lenkki" on!

Tiedän myöskin miten isompi ahdin käyttäytyy ja että sen tuottama vastapaine ei "varasta" yhtä paljon teho kun nykyinen 19t!

Eli tässä selvitetään ongelmia ja apua/neuvoja otetaan vastaan..

Mun jääräpäisyys, taisit ymmärtää sen väärin.

Se ei tarkoita että en kuuntelisi muita jotka ovat valmiita neuvoja antamaan!
Se tarkoittaa enemmänkin se että en luovuta nykyisen kokopanoos suhteen ennekun se toimii!
sitten kun se toimii (ja on jotain konestaan oppinu) niin sitten on isompi ahdin ajankohtainen.

Jos ja kun koneeni toimii tuon 19t:n kanssa hyvin niin sitten on hyvät lähtöastelmat muttaa kokoonpanoa esim isomalla ahtimella! Silloin tästä "palapelikoneesta" on kokemusta ja tietoa missä mennän!

Seosmittari ei näytä laihaa seosta kun ajelee normaalisti ja "vähän" kun kaasua painaa... sen verran mitä on ehtiny seurata!

Eihän kone edes ole laihalla käynny! Voi olla että ennakkoa on yksinkertaisesti ollut liian paljon! kun sen asteen.. kahden peruutus nakutuskartalle riitti!

Tiedän myös että ehkä v-poverilla voisi koikeilla penkissä!
eikä normi 98:lla.
TWO pitää tarkistaa että missä asennossa anturit on ja "päästäänkö" ikinä siihen.

Eli askel kerrallaan...

Stage 0: OK
Stage 6: hienosäätöä vailla
Stage tulevaisuudessa  :3/4 jättää sen:

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #358 : 09.10.2011, 09:10:33 »
Tieto lisää tuskaa , mutta kyllä näissä koneen rakenteluissa olisi hyvä tietää mahdollisimman paljon mitä tapahtuu  :nohnoh
Esim Pakopaine , sylinterikohtaisesti pakolämmöt , ja se laajakaista lambda mittarin kera olis aikas ok  :-\
Ja niinhän se on , kuin tossa moni on sanonu , ettei mopolla mahottomia , eli ahdin alkaa varmaan olemaan aikas rajoilla  ;)
Ja tuossa tuotekehitys vaiheessa kannattaa  pitää asiat yksinkertaisina , eli vesiruutta sitten vasta kun muut asiat on ok , ja toimivat  :o
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa MjH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #359 : 09.10.2011, 10:21:14 »
Jos ennakot on jo nakurajalla niin ei sieltä hirveesti pysty puristaan niitä säätämällä.. JOS seokset kohillaan. Toki paineita alemmas ja sitä kautta lähtä hakemaan tehoja. Onko sulla orkkis kello siellä paikallaan? Ei pitäisi ahtaa kyllä ilman magneettiventtiiliä kuin se 0,3-0,4bar. Venttiili varmasti ehjä/ei vuoda?

Kyllä se 19t alkaa joka tapauksessa olla tapissa tuotoltaan.

Käytännössä samat väännöt ja tehot tuli 1,2-1,3 bar maksimiahdoilla samalla ahtimella.
850 T-5R

 

Autoracing  KL-varaosat