Elekma  Autoracing

ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"

  • 528 Vastauksia
  • 189733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #360 : 09.10.2011, 15:40:46 »
Tämä on hauskaa seurattavaa. Valitetaan, että on ongelma, muttei ole tietoa, mikä on ongelma. Hommaas eka kunnon laajakaista, niin tiedät, mitä se syö. Samalla olisi hyvä tietää, mitä siellä on ennakkoa WOT. Jos tuo enrichment kartta pitää kutinsa 1.0 lambdasta lusikka pohjassa, ollaan aika reilusti metsässä heti alkutekijöistään... :buck2:
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #361 : 09.10.2011, 16:57:14 »
Mutta jos tarkoituksena onkin olla ympäristöystävällinen, 1,0 lambdallahan on päästöt kohdillaan 8)

No ei...
Tollasella seoksella on aika äkkiä koneremppa edessä, eikä se ahdinkaan diggaile tuollaisista pakolämmöistä.
Jos siis ahtimen jälkeen on pakolämmöt 750, niin pakopesän nielussa on aika paljon enemmän...

Ja tosiaan, ei taida olla järkeä vetää tuollaisilla paineilla näillä pikkumitsuilla, hyöty on aikalailla nolla verrattuna esim. 1,3bar ahtoihin...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #362 : 09.10.2011, 17:26:12 »
Jos ennakot on jo nakurajalla niin ei sieltä hirveesti pysty puristaan niitä säätämällä.. JOS seokset kohillaan. Toki paineita alemmas ja sitä kautta lähtä hakemaan tehoja. Onko sulla orkkis kello siellä paikallaan? Ei pitäisi ahtaa kyllä ilman magneettiventtiiliä kuin se 0,3-0,4bar. Venttiili varmasti ehjä/ei vuoda?

Kyllä se 19t alkaa joka tapauksessa olla tapissa tuotoltaan.

Käytännössä samat väännöt ja tehot tuli 1,2-1,3 bar maksimiahdoilla samalla ahtimella.

Joo eihän tuo hipputeho ikinä tullu tuolla ahto"piikillä" :D

tuota magneettiventiiliä en ole miettinny ikinä sen tarkemmin.
tässä sen minkä tiedän.

kun oli vakio 16t kiinni niin se perusahdot oli just toi 0.4bar.
kun pari vuotta sitten laitoin tuon portatun 19t kiinni niin "liian suuri" ahtopaine ongelma alkoi.
En millään saannut ahtoja alle 1.3bar kuin ventiili oli kiinni.
Mulla oli ahtoja 1.1bar kun hukkaportti oli ruuvattu auki  :'( ja magneettiventiilli kiinni.
Eli ahdin "näytti kyntensä" jo sillon.

Nyt 2011 ahdinta kavi huollossa ja samalla siivet leikattiin.
ja inostion porttaman loputkin reiät ahtimesta!

nyt kun magneettiventiili on pois niin perusahdot huitelee tuossa 0.6-0.7bar paikeilla.
Ja tanko on säädetty (pidensin sen) niin että se on puoli - kierros kireällä siitä kun se ilman vetämistä putoaa paikalleen.

Eli en osa sanoa onko magneettiventiili kunnossa vai ei.P
pitääpä lainata Don:in autosta magneettiventiili joku kaunis ilta ja kokeilla!

Olis se munkin mielestä hienoa jos ei tuo ahdin pukkaisi noin  panljon ahtoja ja pystyisi kiristämään tankoa siihen missä se kuuluu olla! Ehkä silloinkin ne ahdot pysyisi vähän korkeimilla kierroksilla!

eli kiitos kun oto tuo magneettiventiilin puheeksi... pitääpäs tarkistaa sitä "just in case"

Mitä noita sun tehokäyriä uudemman kerran silmäilin niin jos haluat tota hioa vielä niin ohjelmaan tasanen 1.3bar ahtopaine jolloin toi vääntöpiikki tasaantuu ja mahdollisesti myös ylös tulee vähän lisää huipputehoakin. Samaten ennakot hiottava kohdalleen että ei takuulla naulaa ja soosit laajakaistalla kohdalleen. Tarkottaa siis käytännössä penkissä säätämistä ja ohjelma uusiksi. En kyllä ymmärrä mitä haet vielä tolla 19Tllä? Eli mikä pointti on enää sillä tehdä mitään koska eihän tossa sun motissa ja setupissa mitään muuta vikaa ole kuin ohjelman hienosäätö ja liian pieni ahdin. :)

Joo... nythän on vain perus "isolastu" paikallaan joka on hankittu koska se oli sopiva suuttimille ja IMM:lle.
En tiedä  :-[ :-[ :-[ että miten se noille GLt nokille ja kaasuläpälle reagoi kun kokemusta noitten softien tukitsemiseta puuttuu. Ja eihän se taatustikaan ole siipileikatulle 19t:lle sopvitettu jossa paineiden pitäisi tulle vähän korkeammalla kierrosalueella.

Lastun pitäisi antaa noin 1.3bar-1.5bar ahtoja mutta toistaiseksi en ole niin vähän ahtoja nähny.
Se ehkä selittää että kone on mahdollisesti nakuttanu laihalla penkissä kun ohjelman ahtokäyrä ei vastaa ahtimen tuottoa/toimintakierrosaluetta.

Joo tuo 19t on pieni ja söpö... ja lastu ei oikein ole 100% oikea.
Custom ohjelma on seuraava askel, ja on projektin alusta asti ollut suunnitelmissa. jotta kokonpanosta saa sen tehon mitä on mahdollista!

Sen verran tuo nykinen laajakaista näyttä että kaasua painatessa niin lukema on rikkaalla eikä laihalla. Elikkä mitään välitöntä vaaraa tuskin koneelle on!
Ja vesiruutta on siellä lisävakutuksena kunnse custom lastu on tehty.

custom softa on tarkoitus muuten tehdä ilman vesiruiskua! koska en halua säätää konetta sen mukaan että onko pissanpojannestettä  :2funny:
Sitten kun kaikki on säädöissä niin silloin vasta ruutta otetaan läyttöön ja katsotaan "mitäs sieltä tulee"

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #363 : 09.10.2011, 17:31:28 »
Tämä on hauskaa seurattavaa. Valitetaan, että on ongelma, muttei ole tietoa, mikä on ongelma. Hommaas eka kunnon laajakaista, niin tiedät, mitä se syö. Samalla olisi hyvä tietää, mitä siellä on ennakkoa WOT. Jos tuo enrichment kartta pitää kutinsa 1.0 lambdasta lusikka pohjassa, ollaan aika reilusti metsässä heti alkutekijöistään... :buck2:

Hienoa että viihdyt!
Eli siis... et aio auttaa etkä ole lukenu että laajakaista lambda on jo autossa, etkä osaa sanoa miten tuo WOT rikastuskartta toimii!

Kiitos  S*

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #364 : 09.10.2011, 17:47:33 »
Mutta jos tarkoituksena onkin olla ympäristöystävällinen, 1,0 lambdallahan on päästöt kohdillaan 8)

No ei...
Tollasella seoksella on aika äkkiä koneremppa edessä, eikä se ahdinkaan diggaile tuollaisista pakolämmöistä.
Jos siis ahtimen jälkeen on pakolämmöt 750, niin pakopesän nielussa on aika paljon enemmän...

Ja tosiaan, ei taida olla järkeä vetää tuollaisilla paineilla näillä pikkumitsuilla, hyöty on aikalailla nolla verrattuna esim. 1,3bar ahtoihin...

pakolämpö normiajossa maantiellä tai motarilla on "baut" 700 astetta ja silloin kone ei ole ahdoilla.
tuo 750c on hyvin hetkittäistä,... tai ainakin niin kauan kun kaasu on pohjassa :D mikä yleensä ei ole kauan kun tiellä pitää vaihtaa vaihdetta tai nostaa kaasua kun renkaat sutii :D

80km/h nopeuudessa lämpö on noni 650c.

tyhjäkäynti kylmä moottori 300+c
tyhjäkäytni lämmin moottori 400+c

Se mikä tekee kaikesta hankalan on että en oikein tiedä mihin tietoihin pitäisi verrata kun kukaan ei ole vielä julkaissut pakolämpömittauksiaan (mun tietääkseni).

Eli noi lämmöt mulla on ja niillä olen ajannut jo 5000km ilman ongelmia!
(toivottavasti pysyykin niin :) )

Pitää katsoa ja säätää sitten tuota ohjelmaa Motekilla niin että saan ahdot alas ja tankoa kireämmälle :D
Mutta tällä hetkellä ainoa kikka jolla saan ahdot alas on klemmari imuputkeen menevässä letkussa magneettiventiilin jälkeen.
Se toki on vähän huonompi tapa toteuttaa säätö kun kerran ahdotjen nousu tulee sen jälkeen niin tuskatuttavan hitaasti :D

Ehkä tässä pitää vakavaisti miettiä jälkiasennusahtopaineensäätöä.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #365 : 09.10.2011, 21:13:39 »
Pakolämmöt ennen turbiinia mitattuna olisi hyvä olla max 950c. Sen jälkeen mitattuna kuten sulla ei kauheesti kerro mitään...
Mikset laita ahtopaineensäätöön perus turboruuvia? Sillä mulla toimii hienosti ja saa just sen paineen minkä haluaa.

Tuohon turboruuviin järkevin vastaus on että en haluaisi sitä laittaa kun motornic 4.3:ssa ei ole MAP anturia. Ja seokset silloin pahimmassa tapauksessa vähän väärin.

Ja että sitten se pieni ruuvi on liian helposti siellä pellin alla säädettävissä (kädet ei edes likaannu)... ja se ei ehkä sovi mulle kun kiusaus... "ihan vähän vielä sätää" on liian suuri :D

Eli pitäisi olla lukollinen ruuvi ja avain heittää pois custom lastun teon yhteyydessä :D niin silloin se toimisi...

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #366 : 09.10.2011, 22:53:03 »
Jos on esimerkkeja vakiokoneesta jossa on tuon verran tehoja niin Speksejä tai joku linkki pliis!
Se kokoonpano kinnostaisi kovasti
(ja nyt en etsi mitää autotech "ilopenkki" lukimia)

http://www.youtube.com/watch?v=97wb8jcgzZY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=C23Yt3Jf_7A&feature=channel_video_title
Eiks noi oo aika lähelle vakioita (putki,suuttimet, 19T ja softa)..okei noissakin varmaan vähän väritetty lukemia mutta silti..

Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #367 : 09.10.2011, 22:53:57 »
Siis oliko tässä nyt se laajakaista kiinni vai ei? Jos kapeakaista, niin sen seuraaminen on melko turhaa. Perse edellä mennään puuhun, kun komeesti rakennettua laitetta kiusataan ennen säätöä. Koneelle on tehty niin paljon, että on siellä mikä "stage" tahansa, ei varmasti osu säädöt kohilleen summassa.

Mahtaskohan tuo lambda 1 tarjoova kartta olla kuitenkin kiihdytysrikastus? Muuten tää ois jo uskoakseni levinny.

Tuo max tehoalueen vaellus eri vedoissa vois varmaan johtua siitä, että lisätyn kusiruutan paineen ansiosta saatiin naulaus alue ylemmäksi ennen kuin nakun takia puututaan sytkään? Ite en huolehtis ahtopaineen laskusta ennen ku sais säädöt ees melkee kohilleen.

Tuota Pakolämpöäkin on minusta ihan yhtä turha tuijottaa mitä sitä kapeakaistaa (jos se nyt siellä oli) koska anturi ei ole pakosarjassa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 22:56:48 kirjoittanut Zamppa »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #368 : 09.10.2011, 23:14:39 »
DP:stä löytyy

Vakio, uusi kapeakaista Volvon alkuperäinen Lambda!
Vems laajakaistalambda
vems pakokaasun löpämittari.

motronic saa lambdatiedot vakioanturista.

vems laajakaistaanturi en ole vielä saanut toimimaan 100%
Eli se vaatii paljon lämpöjä ennekun herää!

(jälkiviisaana olisi tehny asennuksen eri tavalla)...

Tarkoitus oli vain penkittää auto ja katso missä nyt ollaan! Ja sen takia ei alettu ruuvamaan toista lambdaa tilalle kun alunperin tarkoitus oli vain 2 eikä 4 vetoa!

No tässä nyt selvisi että ainakin nakutusanturit ovat ehjät ja niinkun vähän jo epäilin.
tuo softa ei oikein sovellu tähän setuppiin.
Ensimmäiset viitteet siihen on auton kulutus...
kuuttaa 10l/100 ajaako 80km/h tai 140km/h vauhtia... eli ei se ihan laihalla käy kun vanha setuppi kulutti n. 8l ja 9l/100 samoilla nopeuuksilla.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #369 : 09.10.2011, 23:22:12 »
DP:stä löytyy

Vakio, uusi kapeakaista Volvon alkuperäinen Lambda!
Vems laajakaistalambda
vems pakokaasun löpämittari.

motronic saa lambdatiedot vakioanturista.

vems laajakaistaanturi en ole vielä saanut toimimaan 100%
Eli se vaatii paljon lämpöjä ennekun herää!

(jälkiviisaana olisi tehny asennuksen eri tavalla)...

Tarkoitus oli vain penkittää auto ja katso missä nyt ollaan! Ja sen takia ei alettu ruuvamaan toista lambdaa tilalle kun alunperin tarkoitus oli vain 2 eikä 4 vetoa!

No tässä nyt selvisi että ainakin nakutusanturit ovat ehjät ja niinkun vähän jo epäilin.
tuo softa ei oikein sovellu tähän setuppiin.
Ensimmäiset viitteet siihen on auton kulutus...
kuuttaa 10l/100 ajaako 80km/h tai 140km/h vauhtia... eli ei se ihan laihalla käy kun vanha setuppi kulutti n. 8l ja 9l/100 samoilla nopeuuksilla.
Ny vaan ruuvaat sitä tankoa vähän löysemmälle että ahdot pysyy kurissa. Keväällä sitten kun on pannu kunnolla sisään ajettu ni rupeet hakeen niitä uupuvia polleja  O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #370 : 09.10.2011, 23:24:36 »
Säätämättömän moottorin penkitys tai edes sillä ajaminen ahtopainealueella ilman riittävää tietotaitoa ja mittareita vaan kuulostaa omaan korvaan kovin järjettömältä. Kulutuksesta et voi päätellä mitään mikä takaisi moottorisi keston. Vie se nyt vaan ensitöiksesi jollekin, joka katsoo säädöt tontille ja kiritte vaikka sitten siellä samalla sitä hukkaportin tankoa, jos epäilyttää että sen säätäminen oli virhe.


Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #371 : 10.10.2011, 00:30:34 »

1 ja 2 veto oli seruaavilla vesiruutan astuksilla.
start : 10psi (0.6bar) max: 30psi (2.bar)

3 ja 4 veto
start 0.bar max 1.5bar


Kuinkas tää sun vesiruutta toimii? Eli nämä mitä säädit ei liene olekaan ruiskutuspaineita kuten aluks aattelin vaan väli, jolla ruutta on käytössä? jos näin, niin tuonkin säätöjä kannattaa miettiä vielä kertaalleen. Nythän se putoo pois pelistä juuri tuon pahimman ahtopiikin ajaksi.

Ite varmaan säätäsin kohilleen ensin ilman vettä, sit ruutta käyttöön ja lisää ennakkoa tarpeen/mahdollisuuksien mukaan. Samalla kattos sit sopivan suuttimen ja käyttöpaineen, jos ruiskussa pääsee sitä muokkaamaan.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #372 : 10.10.2011, 01:05:42 »
Kuis toi pakokaasunlämpöanturi on dp:ssä? Eikös ne yleensä oteta pakosarjan collectorilta. Näyttääkö se oikein dp:stä?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #373 : 10.10.2011, 08:18:36 »
Ny vaan ruuvaat sitä tankoa vähän löysemmälle että ahdot pysyy kurissa. Keväällä sitten kun on pannu kunnolla sisään ajettu ni rupeet hakeen niitä uupuvia polleja  O0

jos ruuvaan sitä vielä löysemmälle niin hukkaportti on aina auki!

En ole huollon jälkeen tehny muuta kuin pidentäny sitä  :-\

Kuinkas tää sun vesiruutta toimii? Eli nämä mitä säädit ei liene olekaan ruiskutuspaineita kuten aluks aattelin vaan väli, jolla ruutta on käytössä? jos näin, niin tuonkin säätöjä kannattaa miettiä vielä kertaalleen. Nythän se putoo pois pelistä juuri tuon pahimman ahtopiikin ajaksi.

Ite varmaan säätäsin kohilleen ensin ilman vettä, sit ruutta käyttöön ja lisää ennakkoa tarpeen/mahdollisuuksien mukaan. Samalla kattos sit sopivan suuttimen ja käyttöpaineen, jos ruiskussa pääsee sitä muokkaamaan.

Vesiruutta on ahtopaineohjattu.
kontrolleri on progressivinen!
Eli säädetään aloitus ja max !


kuten aiemmin kirjoitin... custom lastu thedään sitten ilman vesiruuttaa!

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #374 : 10.10.2011, 08:23:03 »
Nyt kun tarkemmin luin, niin tätähän ei ole säädetty nykyiselle set upille. Onhan se kohtuu selvää, ettei toimikaan.

Ystävällisenä neuvona sen verran, että käy sellaisessa penkkipaikassa, missä saa otettua myös seokset.. :)

EDIT: ja heitä sähkönen ahtopaineen säätö mäkeen ja laadukas mekaaninen säädin tilalle, niin saat ahdot sinne, mihin haluatkin.. ;)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

RallyBaron  Samppasport