Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"

  • 528 Vastauksia
  • 189734 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #405 : 12.10.2011, 21:32:17 »
Sillon kun tää ahdin huollettiin ja siivet leikattiin vaihdettiinko hukkaportin kello samalla? Sen vois kattoo kans piruuttaan ettei oo kalvoon tullu reikää, seliitäis noi korkeet ahdot...
S60 T5

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #406 : 12.10.2011, 22:35:24 »
Eipäs ajeta täällä ZuluR:ia pois foorumilta. Komean auton tehny ja tuskin kaikkinensa vielä valmis. Ja mitä noihin ahdin juttuihin niin mielipiteensä kaikilla.. Alunperinhän tästä ei edes kauheemmin tehoja tavoiteltu ??? Totuus on että pieni ahdin pienille tehoille ja iso sitten vähän isommille  ;)
Rupes vähän itteä ärsyttämään tämä negatiivisuus näissä puheissa. Voi toki olla, että omassa päässäni vaan tulkitsen näitä kettuiluksi yms.

Mutta jatketaan keskustelua asiallisemmin O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #407 : 13.10.2011, 10:32:01 »
Ei tässä ainakaan omalta osaltani ole kyse mistään kettuilusta, vaan ihmettelystä miksi näin on tehty. Mitä ahtimen valintaan tulee, niin kyllähän tuolla nykyisellä voi ajaa, mutta ei sillä kannata kuitenkaan tavoitella mitään järjettömiä ahtopaineita. Sillä kun saa hienosti tehdyn koneenkin porsimaan turhaan. Samat tehot kun saisi sitten sopivammalla ahtimella fiksummin. Eli jos ja kun ajaa tuolla nykyisellä, niin laittaa ne paineet sinne minne tuo kykenee eikä tavoittele esim. sitä ahtopiikillä saatua hetkellistä maksimia koko alueelle.  Samaten tuo jo legendaarinen välipenkitys ja muut ajot ennen säätöä vajaavaisella tiedonkeruulla. Ei siinä mitään. Hienoahan se on, että ongelmakohdat selviää, mutta kannattaa sitä nyt vähän miettiä kuinka ne kaivaa esille ja millä riskeillä.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #408 : 13.10.2011, 14:41:42 »
Mikä siinä välipenkissä oli niin ihmeellistä, mitä ei olisi huomattu jo siinä vaiheessa, kun softaa tehdään uusiksi loppuunasti T19;lle tai isolle ahtimelle?

Samaten tuo jo legendaarinen välipenkitys ja muut ajot ennen säätöä vajaavaisella tiedonkeruulla. Ei siinä mitään. Hienoahan se on, että ongelmakohdat selviää, mutta kannattaa sitä nyt vähän miettiä kuinka ne kaivaa esille ja millä riskeillä.

Miksi välipenkki!

Välipenkitys thedään ennen cutom lastu tekoa.
Hyöty: saadaan tietää enne custom lastun tekoa onko jotain korjattavaa/parannettavaa..

Custom lastu käytännössä.
* varaa aikaa ja odota x määrä viikkoja!
* ota työstä vapaata sen päivän (jo saat).
* herää aikaisin
* ajaa 270km valitulle custom lastun teettäjälle.
* tee custom lastu
* ajaa takaisin

Kustannukset:
* penkki päiväksi (10-11h rittänee varmasti)
* vapaapäivän uhraus
* bensat penkissä plus 540km ajot.

* jos autosta hajoaa jotain, auto jää sinne.

Eli jos olisi custom lastun teossa ilmenny joku ongelma niin homma olisi sitten jäännyt siihen ja koko päivä ja iso kasa raha heitetty hukkaan.
* nyt löyty vähän korjattava!
* auto on hinattavissa tallille.
* ei uhrata vapaapäivä.

Eli laskekaa itse paljonko 2x custom lastun tekoäivää olisi maksannut jos en olisi käynnyt välipenkissä kun olisi pitäny toistaa se homma!


Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #409 : 13.10.2011, 14:43:35 »
Jos kokonaan uudestaan rakennettu esim vinokone tai tinakone ohjelmoidaan penkissä ulkoisella moottorinohjauksella jossain 4-6h niin miten yhden lastu teko voi kestää 11h.. ? Kysyn siis vaan koska en tiedä lastutuksista..

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #410 : 13.10.2011, 14:43:46 »
jatketaan

Turboruuvi

motronic 4.3 säätää nakutuksen yhteyydessä sytkän "kiltimmäksi" ja vähentää ahtopaineet.
turboruuvi poistaa motornicin mahdollisuus säätää paineita... ja tuhon riski on olemassa.

Eli tämä ratkaisu ei paranna autoa. Se tuo vaan ahtojen säädön mekaaniseksi sillä kustannuksella että nakutus voi päästä entistä enemmän tuhoamaan konetta

Tähän on olemassa kaksi parempaa ratkaisua.
*  ensimmäinen on eletrooninen jälkiasennusahtopainesäädin jossa on oma nakutusanturi! (ja tämä parantaa konetta tekninsesti)
* tästä halppisversio on kytkeä (2) KAKSI turboruuvia ohjamaan ahtopiainetta jossa toisella on paineenylläpitö ja toinen on alkuperäiselle magneettiventiilille jolloin motorinc voi laskea ahdot.

WOT, "wide open throttle"
WOT tilassa mottorinohjaus ei piittaa happianturin signaalista.
Silloin käytössä on rikatuskartta tuon normikartan päällä, seosuhde on silloin matemaattisesti laskettu.

Isompi turbo
Isompi turbo ei ratkaise mitään tai ehkä tarkoitan enemmäkin että siinä ei ole mitää uutta ajattelua, se on vakioratkaisu kun haluaa paljon tehoa ja suht helposti.
Sillä saa vain lisää tehoa koska se on kiltimpi koneelle.
Katsokaan koneen speksit! joo lukekaa ne.... oishan sinne osien joukkossa ollut iso turbo jos näin olisin halunnu, kun niitä osia on kerätty kuitenkin yli 2 vuotta tätä projektia varten.

Valitsin kuitenkin oman tien joka on vaikeampi ja joka ei ole se luonnolinen ratkaisu. Jonkun on ajateltava toisin ja näytettävä että kaikkien ei tarvitse 400+hv eikä iso turboa.
On olemassa tie joka pakottaa miettimään asoita eri tavalla ja keksimään täysin uusia ratkaisuja. Kaikkea jota koneelle halusin thedä en pystynyt tekemään kun ei ollut budjetissa riittävästi rahaa tai osia ei löytynyt.

Kaikille iso turbo ei yksinkertaisesti ole ratkaisu! en tiedä kuinka kauan mulla on tuo 19t koneessa kiinni.

Viritystä

Ennenvanhaa oli autokorjaajia jotka korjasivat autoja... nykyisin on maailma mennyt siihen että varaosia vaihdetaan kunnes vika on korjattu... .mutta ei välttämättä tiedetä missä vika oli!

Jos nyt vaihdan tähän koneseen isompi turbo niin en ota kantaa siihen missä mättää... kierrän sen vaan uudella osalla. (kuten esimerkiski varaosavaihtaja saattaisi tehdä).
Joo pakopaineita on pienessä turbossa, mutta ei ne pakopaineet pienestä turbosta häviä mihinkään kun iso turbo tulee tilalle. Ne on edelleen siinä pienessä turbossa.

Eli nyt optimoidaan... viritetään ja koitetaan tässä miettiä asoita eri tavalla... Otetaan se teho mikä on otettavissa.

jos kone hajoaa niin se ketuttaa varmasti... mutta siinä tapauksessa se on oppiraha jonka mun on maksettava.

Eli nyt pitää todellakin löytää koneesta tehokkuus viilaamalla joka ikistä osaa! Isolla turbolla saa paljon tehoa mutta ei silloinkaan ei tarvitse oppia mitään uutta!


(jos meinaat vastata tähän viestiin niin lue nyt sivusta 24 eteenpäin koko juttu penkkipapereista alkaen... huomaat että olen samoihin kysymyksiin vastannu monta kertaa...
lisää keskustelua on aina tervetullutta ja toivoisen että saisin lisää vinkkejä ja ideoita miten voisin parantaa nykyistä kokoonpanoa.)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 14:47:48 kirjoittanut ZuluR »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #411 : 13.10.2011, 14:46:08 »
Jos kokonaan uudestaan rakennettu esim vinokone tai tinakone ohjelmoidaan penkissä ulkoisella moottorinohjauksella jossain 4-6h niin miten yhden lastu teko voi kestää 11h.. ? Kysyn siis vaan koska en tiedä lastutuksista..

Don:illa tais mennä 11h mutta silloin konetta säädettiin pitkään ja kauan jotta sais mahdollisimman paljon koneesta irti!

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #412 : 13.10.2011, 14:47:05 »
Lainaus
Joo pakopaineita on pienessä turbossa, mutta ei ne pakopaineet pienestä turbosta häviä mihinkään kun iso turbo tulee tilalle. Ne on edelleen siinä pienessä turbossa.

Mitä sieniä oot syöny?  ;D Ei kai siellä pienessä turbossa hylyllä ollessa mitään paineita asu..
En oikein edes ymmärrä mitä toi lause tarkoittaa..
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 14:49:34 kirjoittanut mista »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #413 : 13.10.2011, 15:00:54 »
Mitä sieniä oot syöny?  ;D Ei kai siellä pienessä turbossa hylyllä ollessa mitään paineita asu..
En oikein edes ymmärrä mitä toi lause tarkoittaa..

Pakopaineisiin on olemassa kaksi ratkaisua.
helppo: isompi turbo
(varaosavaihtajan valinta)

vaikea joka vaatii uutta ajattelua ja pohtimista/oppmimista:
vähentää pienen ahtimen pakopaineet.

Ja jos pienestä ahtimesta saa pakopaineet pois niin sitten voi siirtyä isoon ahtimeen ja vähentää siitäkin pakopaineet (jos enää on tarvetta isolle ahtimelle)!
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 15:02:33 kirjoittanut ZuluR »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #414 : 13.10.2011, 15:07:18 »
Miten meinaat saada pienestä ahtimesta pakopaineet pois? Pienentämällä ahtopainetta ? Ei liene se idea lisätehoja haettaessa. Suurentamalla pakopuolta? "ei ole pieni turbo" tuon jälkeen vai mitä muita mahdollisuuksia näet?

Ainoa tapahan laskea tuota painetta on saada turbosta paremmin virtaava pakopuolelta.. Tämä vaatii tilavuuden tai virtaavuuden kasvattamista ja vritaavuuden kasvattaminen vaatii tilavuutta, joten on vain yksi suunta.. isompi.

Voit toki myös ottaa muutaman tulpan pois ja tehdä volvon nykytrendien mukaisesti 3cyl koneen, jolloin pakokaasujen määrä vähenee ja taas on pakopuolella tilaa.. Shamaanimainen lähestymistapa kieltämättä. En halua korjata vikaa vaan haluan vian poistuvan.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 15:09:45 kirjoittanut mista »

Poissa Zamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #415 : 13.10.2011, 15:12:14 »
Niin eihän se ongelma ole se ahtimen koko, vaan sen rajat. Jos ymmärretään pysyä sillä alueella mihin ahdin on tarkoitettu, vältytään monelta ongelmalta. Se on sitten eri asia riittääkö se tavoitteisiin.

Turha oppirahojen maksaminen on minusta tyhmää, jos tietoa on saatavilla ja oppirahat maksettu muiden toimesta jo moneen kertaan. Mutta mikäs siinä, jos välttämättä haluaa keksiä pyörän uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 15:14:43 kirjoittanut Zamppa »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #416 : 13.10.2011, 16:59:31 »
Huoh,
Lainaus
Valitsin kuitenkin oman tien joka on vaikeampi ja joka ei ole se luonnolinen ratkaisu. Jonkun on ajateltava toisin ja näytettävä että kaikkien ei tarvitse 400+hv eikä iso turboa.
On olemassa tie joka pakottaa miettimään asoita eri tavalla ja keksimään täysin uusia ratkaisuja
Onnea tuohon,
tie on pitkä ja loputon.  Luultavasti kaikki mahdollinen on jo muiden toimesta kokeiltu, kaikki eivät kuitenkaan niistä täällä kirjoittele.
Lainaus
Otetaan se teho mikä on otettavissa
Tuli jo,
aikakin kun on kerran kortilla niin ei muuta kuin päiväks dynoon taas. Ei siinä mitään väärää ole.

Mä haluun kanssa noita taikasieniä :pomo:

Tsemppiä ja antaa palaa vaan, kun kerran intoa riittää.

raw d

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #417 : 13.10.2011, 17:01:34 »
Noihin pakopaineisiin, niin onks tossa ahtimessa ihan orkkis hukkaportti? Oon käsittäny että noitten siipien leikkauksien yhteyksissä on myös suurennettu hukkaportin pinta-alaa..otettu tavaraa pois niin että läppä peittää vielä sen..tämän seurauksena kellokin tarvitsee tietysti säätöä sillä läpälle tulee painetta laajemmalle alueelle...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #418 : 13.10.2011, 17:16:07 »
En ole lukenut, enkä jaksa lukea kaikkea väittelyä, mutta kaikki kunnia sille, että ei olla ensimmäisenä laittamassa HX40superia, kun se tuntuu olevan niin trendikästä, tehotavoitteista riippumatta :D

Se, että onko 1,7bar ahtopaine liikaa 19T:lle, en ota kantaa :buck2:

Varmasti 19T ja HX40 kokoluokan väliinkin mahtuu ahtimia, mitkä heräisi vielä täysin viiveettä ja sehän tässä varmaan on ideanakin, koska on käyttiksestä kyse. Ahtimen voisi siis mitoittaa siten, että herää hyvin, kuitenkin ilman turhaa ahdistusta, mitä 19T varmasti tekee. Vai onko tässä kyse sellaisesta "Kyllä mä niille vielä näytän"-periaatteesta?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #419 : 13.10.2011, 17:27:14 »
Auto on käsittääkseni etuvetoinen - ei voi käyttää kuorma-auton ahdina
Auto on käsittääkseni vähäpäästöienn - ei voi käyttää kuorma-auton ahdinta
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Samppasport  Futurez