Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: jorma567 - 16.03.2015, 07:38:43

Otsikko: b230 142:seen
Kirjoitti: jorma567 - 16.03.2015, 07:38:43
huomenta. aiheessa tulikin jo kysymykseni. eli onko miten paha homma? appiukko lupas mulle 740 raadon jossa paikallaan 2.3 mekaanisella ruiskulla. meniskö tuo vinossa 142:sen huoneeseen vai tarviiko tehdä pystyyn muutos? haulla ei oikein löytynyt kuin nuita pystyyn laitettuja.
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.03.2015, 08:19:43
Mikä vaihdelaatikko tuossa 142:ssa on , jos tuuri käy, sieltä löytyis vinomosalle sopiva kytkinkoppa ?
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: jorma567 - 16.03.2015, 08:25:24
en tarkemmin ole tutkinu mutta 4vaihteinen se on ja orginelli (-70) mut pystyiskö laittamaan koko paketin tuosta 7satasesta?
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.03.2015, 08:37:13
Koko paketin vaihtaminen aiheutaa ainakin kardaanitunnelin muutostöitä, myös kardaania saattaa joutua mulkkaamaan.

Niin ja ei tuosta viimeisen mallin kytkinkopasta mitään iloa tässä tapauksessa ole, sullahan vaihtuu konekin, Itse sekoitin asian  :idiot2:

Siis se kytkinkoppa mahdollistaa uudemman mallin laatikon sovittamisen pystykoneeseen, eikä tuon vinomosan laittamista vanhaan laatikkoon   :idiot2: x 2
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: estate - 16.03.2015, 08:57:43
Virranjakaja ei sovi olemaan kannen päässä. Helppo ratkaista kun vaihtaa apuakselin semmoiseen missä on jakajan pyörittämiseksi ratas (saattaa olla jo valmiina), laittaa 240:n jakajan lohkoon ja tulppaa kannen takapäästä virranjakajan paikan. Siinä 740:ssä on luultavasti M47 eli kovalla vitosella oleva laatikko, sille joutuu tekemään tilaa ja kepille uuden reiän jos autosi on pitkällä kepillä. Imusarjan puolellakin on aika ahdasta ja pakosarjalle voi joutua tekemään tilaa. Mutta ei ole tekemätön paikka, on noita vinokoneita laiteltu moneenkin 100-sarjalaiseen.

Tuolla svenskien sivuilla parit kuvat vastaavan B23E paketin sovittamisesta:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261585 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261585)
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: jorma567 - 16.03.2015, 09:01:09
jakaja on lohkossa tässä mallissa.
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: estate - 16.03.2015, 14:36:42
Siihen 740:iin on sitten kone (tai jakaja) vaihdettu, kun 740:ssä vain B230A:ssa on jakaja lohkossa alunperin, 240:ssä on kaikissa lohkojakaja. Mutta helpottaa ja halventaa kyllä sitä tekniikan vaihtoa kun on jo valmiiksi lohkojakaja. Sähköjen vetoakin tuo mekaaninen K-Jet helpottaa kummasti, ei kovin montaa uutta piuhaa tarvitse vetää. Bensalle pitää rakentaa paluulinja tankkiin, korkeapainebensapumppu asentaa (sieltä 740:n pohjasta pumppu ja suodatin telineineen on kohtuu helppo siirtää toiseen hyttiin) ja polttoainelinja pumpulta koneelle rakentaa paineenkestäväksi, ja monta muuta pikkujuttua.
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: jorma567 - 23.04.2015, 19:09:38
tarviikohan koneen korvakkeet tehdä uusiksi vai voiko soveltaa noita 7satasen ja tappikoneen korvia?
Otsikko: Vs: b230 142:seen
Kirjoitti: Jarska65 - 06.05.2015, 16:15:40
Mulla on rakenteilla samanlainen projekti. 142nen, B230Fturbotettuna ja M47. Kone ja laatikko sovitettu paikoilleen. Kone tulee vinoon joten etuakselista korvakot irroitettu ja hitsattu toiseen paikkaan, koneen korvakkoina 200:sen korvakot. Laatikolle otin tunnelin varaosa-autosta jossa oli lyhyt keppi. Tohon kävi kardaaniksi suoraan 200:sen M47:n alkupätkä ja oma loppupätkä. Jarrutehostimen putkea ja poljinkaraa jatkettu 8cm, sopii ainakin F:n kaasuläppäkotelo ja tuloputket hyvin olemaan. Etupalkin takapuolelta poistettu se "huullos" ja hitsattu sauma umpeen, saa konetta pari senttiä edemmäs. Käy meinaan tuo 200:sen kardaani silloin. Ei muuta kun rakentamaan.