Futurez  Kulkukoira

B18 mäntä ongelma

  • 10 Vastauksia
  • 4777 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
B18 mäntä ongelma
« : 08.03.2015, 17:39:17 »
Ihmettelin tuossa hetki sitten yhtä B18 lohkoa (B20 männät sisällä) ja mittailin paljonko männät jää lohkontasosta ykk:ssa. Ihmetyttää semmonen että kaikki männät on kallellaan tapin suuntaisesti vauhtipyörään päin noin 0.3 - 0.4mm eli mäntä jää lohkontasosta vauhtipyörän puolella mäntää esim. 0.70mm ja jakopään puolella 0.40mm. On saanut kenkää ja nakuttanut paljon niin että kannentiiviste kärähti ja 1 ja 3 pytyistä meni puristuspaineet ja alkoi huohottamaan paljon. Männät ja sylinterit näyttää päällepäin ihan hyviltä ja moottori ei kolise eikä tuntunut väljältä ja öljynpaineet oli aikanaan ihan kunnossa. En ole vielä ehtinyt purkamaan konetta mutta olisiko kellään kauhuskenaarioita että mitä on paskana vai onko ihan normaalia?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #1 : 08.03.2015, 22:03:10 »
Olisko kiertokanget solmussa?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #2 : 14.03.2015, 21:04:50 »
Tänään ehdin purkamaan konetta ja sen verran selvisi asioita että neljä nostajaa on kraatereilla, kk-laakerit vähän ottanu itteensä ja pari mäntää haljennut männänrenkaiden välistä. Männät oli aika oudot koska niissä oli viillot helmoissa alareunasta öljyrenkaaseen saakka, näyttää ihan tekemällä tehdyiltä eikä haljenneilta. Huomenna jatkuu ja tulee ehkä kuviakin.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #3 : 15.03.2015, 17:20:08 »

Kannattaako tuollaisia mäntiä käyttää vai hommaanko erilaiset? Männät on B20 +0.15 eikä valmistajasta tietoa. Viis tonnia ajettu remontin jälkeen ja sylinteriputket kunnossa niin varmaan voi hoonata ja heittää uudet männät sisään.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #4 : 15.03.2015, 21:46:55 »
Männät on B20 +0.15 eikä valmistajasta tietoa.

Koko saattaapi olla +0.015", eli tuumaylikoko. Kun normaalisti ei 0.15mm ylikoolla mäntiä tietääkseni tehdä. 

0.015" ylikokoiset tuumamännät oli kerran aikaan mulla ilmeisesti ruotsissa poratussa B20 koneessa, eikä uusia renkaita löytynyt oikein mistään kun sitä rempattiin. Tuollaista halkiota niissä ei kyllä ollut.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #5 : 19.03.2015, 17:20:34 »
Joo,tuumaylikoko on tuo.Niitä vanhemman B20 jotka 22mm. männäntapilla ja ja 2mm. ylimmällä puristusrenkaalla olevia tuon ylikoon renkaita ei tahtonut löytää ees parikytä vuotta sittenkään enään mistään kun oli muka niin harvinainen ylikoko(itselläni oli melkein kaikki lohkot kumminkin tuossa ylikoossa) ja niissä männissä oli yleensä merkintänä vain halkaisija 89.255 mm.ei tuota 015" ylikoon määrää. ;)
Jos nuo sinun männät on ne uudemmat B20/B19 männät 24mm. tapilla ja 1.75mm. ylimmällä renkaalla niin niitä mäntiä/renkaita tai pelkkiä renkaitakin taitaa löytyä vieläkin ihan Koivuseltakin,ja jos ovat 22mm. tapilla ja 2mm. renkaalla nuo sun mukit niin hommaa B19 tai uudemman B20 kanget niin voi käyttää noita saatavilla olevia mäntiä/renkaita ;).
Kyllähän ne männät kannattaa uusia tai ettiä käytetyt ehjät tuon ylikoon männät(monet kertaalleen rempatut ovat tuossa koossa) jos niissä männänrengasväleissä on halkeamia.Tuommosia mäntiä missä on tuo halkio helmassa käytetään monissa koneissa lämpölaajenemisen takia ,eli niistä ei mitään haittaa oo,mutta ei mullekkaan oo vollen tikkukoneessa tommosia vastaan tullu.Hoonaus vaan pytyille(jos niissä ei kerran vikaa) jotta renkaat sovittuu ;)
Niin noista kallellaan olevista männistä vielä että ei kai siihen muuta vaihtoehtoa oo kun että joko kanget mutkassa tai viallinen harakiri mäntäsarja,noin paljon vinoon ei oo kyllä sylintereitä pystytty poraan,senhän saa helposti selville onko vika männissä kun tuuppaa männän pyttyyn nuoli taakkepäin että muuttuuko se heitto toiselle puolen ;)
 
« Viimeksi muokattu: 19.03.2015, 17:44:04 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #6 : 19.03.2015, 17:54:25 »
Pitää mittailla mäntiä joku päivä. B18 kankia meinasin käyttää kun ne on kuulemma kevyemmät kuin miljoonalohkon, vai onko?

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #7 : 20.03.2015, 13:06:01 »
Eikö ne B18 ja vanhemman 6 pulttikampura B20 kanget lie samat?,painosta en tiedä mutta B19-B23 M kanget on kestävämpää tavarata,vakiomoottorissahan sillä ei kyl oo merkitystä kummat siel on mutta jos virittelee niin laittasin kyllä nuo M kanget,ja jos laittaa 24mm. männäntapilliset männät niin noinkohan nuo vanhemmat 22mm. tapilliset kanget tulee kestään 24millisiks helotettuna?
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #8 : 21.03.2015, 19:03:59 »
Tönärillä jotain yritin mittailla: männäntappi 22mm, sylinteri 89,15mm ja mäntä 89,10mm. Mitat on sinnepäin eli ei ihan ollut tarkka, männät menee pyttyihin ihan helposti. ::) Männänrenkaat unohtu mitata, perkele huomenna uusix.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #9 : 21.03.2015, 20:22:20 »
Joo,pieni heitto sun mitoissa ilmeisesti on,kun kyllä se tuo 0,015"(0,381mm.)ylikoon männän halkaisija on alunperin n.89,25 mm. ja sylinterin halkaisija noin 0,05-0,1 mm. suurempi riippuen koneistamosta ja tarkkuudesta miten koneistettu ja hoonattu.Tehdas sylinteri-mäntä välys tais olla jotain 0,04 mm(std.sylinteri halkaisija ei ole ihan vakio mutta n88.9mm. ja männän n.88.86mm. noissa mitoissa on tehtaaltakin joitain saturaisen eroja joka merkitty kirjaimella(A-D) lohkon tasopintaan ja männänlakeen A =pienin halkaisija ja D=suurin).22 mm. tapilla olevissa männissä ylin rengas on mitä suurimmalla todennäköisyydellä 2mm. ja todella hankalat löytää tuossa ylikoossa ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: B18 mäntä ongelma
« Vastaus #10 : 22.03.2015, 13:41:38 »
Olihan siellä 2mm renkulat... ::) Uudet männät tilaukseen kun joskus rikastun.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo