Elekma  Autoracing

b230f nokka akselin asennus

  • 16 Vastauksia
  • 14166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rusina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
b230f nokka akselin asennus
« : 25.01.2013, 20:37:23 »
eli minkälaisia toimenpiteitä pitää tehdä kun vaihdan uuden nokan?
pallo ja nuoli

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #1 : 25.01.2013, 20:43:24 »
Venttiilikoppa auki. Jakopaa auki, jakomerkit kohdalleen. Nokkapyörän irroitus. Mahdollisesti virranjakajan irroitus(mikäli kannessa). Nokkapukit auki, nokka pois. Käänteisessä järjestyksessä kasaan. Nokka-akselin stefan voi vaihtaa helposti tässä yhteydessä. Venttiilien välyksien säätö.

Niin ja tietysti jakoremmin kiristimen löysääminen.

Todella nopea ja helppo operaatio pienellä harjoittelulla:)
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013, 20:45:51 kirjoittanut miikel »

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #2 : 16.02.2013, 11:52:19 »
ja venttiileiden säätö!!
740 M50B25

AV64

  • Vieras
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #3 : 16.02.2013, 12:00:51 »
Öljyä laakeripintoihin ja nokka-akseliin ennen paikalle asennusta ettei pyöri kuivana ensi kierrokset.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #4 : 16.02.2013, 12:10:09 »
Ja nokkapukit auki ulkoa keskelle ( 1, 5, 2, 4, 3) ja kiinni keskeltä ulos. Kiristysmomentti 20Nm. Nokkapukit pitää laittaa takaisin just samoihin paikkoihin ja samoin päin. Nokka voi leikata kiinni tai pukki haljeta jos näin ei tehdä.
Venttiilivälykset laita kaikkiin 0,40mm
« Viimeksi muokattu: 16.02.2013, 12:12:42 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #5 : 19.02.2013, 11:58:47 »
Nokka voi leikata kiinni tai pukki haljeta jos näin ei tehdä.
Korjataan, nokka leikkaa lähes 100% varmasti kiinni jos ei pukit ole oikeilla paikoilla oikeinpäin.

Pukki nr.1 on 8v kannessa jakopäätä lähinnä ja nr5 kannen takapäässsä.

Laakerikannet niin että suurimmassa osassa kansia (ainakin 16v ja 530/531) imupuolelle molempien nokkien numerot. Poikkeuksia vaikuttaa olevan tähän netti täynnä etenkin vanhoissa 8v kansissa (405/160/398), Mutta asian kyllä huomaa, kun yrittää hihnapyörästä käsin pyörittää nokkaa. Jos ei hanska päällä saa pyörimään, ni on joku kansi väärin.

Noin 20Nm voimalla pitää nokan pyöriä jos vaikka momenttiavaimella kokeilee.

Itse noiden 16v kansien kanssa useasti saanut pukit väärinpäin, ja saanut aina kuvista varmistella mitenpäin pitää olla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #6 : 19.02.2013, 12:59:28 »
ja venttiileiden säätö!!
Turhaa hommaa jos vaihtaa vakionokan tilalle vakionokan. Ei ne välykset mihinkään muutu kun nokan perusympyrä pysyy samana.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #7 : 19.02.2013, 13:35:49 »
Kannattaa ne välykset tarkastaa. Nopeesti käy läpi vaikka 0,3mm liuskalla ja kattoo että on edes joku välys.
Joskus vaihdellut vanhoihin koneisiin nokkia niin kappas, jossain ollu välystä vaan 0,25. Joutu sit säätelemään
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #8 : 19.02.2013, 19:40:28 »
Vastaväite!
Vakio nokan tilalle vakio nokka(kirjainnokkia siis). Kylläpä vain välykset muuttuvat. Osaavat olla sen verran eri tavalla kuluneita jne.

Suosittelen ainakin tarkistamaan.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #9 : 25.02.2013, 01:32:39 »
Kannattaa ne välykset tarkastaa. Nopeesti käy läpi vaikka 0,3mm liuskalla ja kattoo että on edes joku välys.
Joskus vaihdellut vanhoihin koneisiin nokkia niin kappas, jossain ollu välystä vaan 0,25. Joutu sit säätelemään

Komppaan.

Vx nokan tilalle meinasin tarjota kokeilumielessä T nokkaa ja välykset pieneni 0.40mm--> 0.20mm eli aivan liikaa, jäi kokeilematta.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Takatupsuttaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #10 : 03.01.2014, 16:25:48 »
Volvon korjausoppaassa (haynes) sanotaan että ennen nokka-akselin vaihtoa moottori tulisi huuhdella kaksi kertaa, uudella moottoriöljyllä. Kuulostaa kyllä öljyn tuhlaukselta minun mielestä! Tarkoitus olis vaihtaa m-nokan tilalle vx3-nokka. Tarkoitus olisi samassa remontissa kyllä nuo öljytkin vaihtaa. Eli pitäiskö vaihtaa ensin öljyt ja pyöräyttää konetta muutama minuutti ja sen jälkeen käydä nokan vaihtoon. Ei taida olla mitään seksuaalista merkitystä...? Kunhan kasaus vaiheessa vaan lutraa reilusti öljyllä ettei pyöri kuivana ensimmäisiä kierroksia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #11 : 03.01.2014, 17:16:36 »
Öljynvaihtosääntö vain tehdasuusille nokille, siitä pinnasta irtoaa aika kovia metallihiukkasia. Ihan vaan itekseni päättelin
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Tomppade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #12 : 05.02.2014, 13:01:56 »
Kyllähän ne venttiilinvälykset muutenkin pitäisi edes joskus tsekata, onhan se ihan huolto-ohjelmassakin merkattuna omaan kohtaansa. Kuinka moni voi kehaista että olisi omasta vinokoneestaan edes tarkastanut venttiilivälykset? =) veikkaisin että aika hiljaista pitelee. ja tosiaan, 0.35-0.40mm oli ohjearvo mitä pitäisi hakea. Jokainen tottakai hakee välykset lähemmäksi toleranssin alapäätä isomman noston toivossa ;D

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #13 : 23.04.2019, 08:59:27 »
Tyhmä kysymys: Voiko pukkien laakerikansia vaihtaa kansissa ristiin vai onko sama kiinnileikkautumisriski kuin väärinpäin/väärään paikkaan asennuksessa? Kumpi on isompi riski, syopymä laakerikannessa vai toisen hatun laakerikansi?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b230f nokka akselin asennus
« Vastaus #14 : 23.04.2019, 11:25:02 »
Toisesta kannesta voi ottaa nokkapukin kunhan katsoo tarkkaan, että se istuu hyvin paikalleen. Kaikki pukit on koneistettu sen mukaan missä kannessa ne on. Linjauksessa on paljon eroja.

Millainen syöpymä sitten on?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi