Ateho  Elekma

V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä

  • 28 Vastauksia
  • 28241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #15 : 31.05.2011, 10:01:38 »
Kiitoksia! Jopa täältä saa hyvää palvelua!  :)

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #16 : 31.05.2011, 14:11:05 »
Lisäkysymyksiä olisi vielä, kun en ole manuaalia ehtinyt katsomaan ja kokemus aina kirjat voittaa:

- Meneekö muita tiivisteitä?
- Tekeekö tarvikepahveilla mitään vai haenko Volvolta?
- Meneekös pultit myös vaihtoon?
- Pitääkö jälkikiristää?
- Muuta erityistä?

Kiitos.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #17 : 31.05.2011, 15:09:58 »
- Tekeekö tarvikepahveilla mitään vai haenko Volvolta?

Orggispahvia voit kysellä myös VW/Audi -tiskiltä, monesti alkuperäisosa on VAG-pakattuna halvempi. :)

Kansipajan/moottorikoneistamoiden kautta saa myös usein sekä tietoa hyvistä pahveista sekä myös ostettua niitä laatupahveja (tai siis eihän se mikään pahvi näissä ole...) Voi olla että plaanaustyön+pahvin saa sopuisaan kimppahintaan? Kannattanee ainakin kysyä?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #18 : 31.05.2011, 16:21:04 »
Myös moni autotarvikeliike saa esim Goetzen tai Elringin pahveja vallan kilpailukykyiseen hintaan vrt motonet ja merkitön scantech-pahvi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #19 : 05.07.2011, 19:13:05 »
Tervehdys taas,

Nostin aihetta ylös kun vihdoinkin on tarkoitus tehdä asialle jotain. Auto on ollut ajossa tässä koko ajan, tosin tämä nyt on ollut tällaista keskustassa pyörimistä, mitään pitkiä ajomatkoja en ole tehnyt. Jokaisena aamuna olen lisännyt vettä paisuntasäiliöön ja tasaisesti sitä on kulunut. Eräänä iltana tarkastelin vikaa hiukan paremmin ja toden totta, paisuntasäiliöön tulee nyt kunnolla kuplia ja kun antaa hiukan kierroksia, niin kunnon savupilvi pöllähtää paisuntasäiliöstä... Autossani on vesipiippu. :)

Koska vika näyttäisi olevan joko kannentiiviste tai kannen halkeama, niin korjausvaihtoehdoksi on tullut kannentiivisteen vaihtaminen kantta purkamatta tai oikaisematta. Kuulostaa varmasti monen mielestä turhankin kevyeltä vaihtoehdolta, mutta kuulemma sen pitäisi onnistua noinkin. Halvin ja nopein voitti puntaroinnin, kokeillaan ja katsotaan kuinka käy.

Korjaamot antavat 2000 euron ehdotuksia korjaamisesta... Toki mahdollista olisi välimallin korjaaminenkin (käyttäisi koneistamolla), mutta aikataulu ei oikein anna periksi liialliseen puuhasteluun. Jos kaikki menee hyvin, niin ehkäpä jo huomenna illalla ajossa.  8)

Muutamia havaintoja mitä taustaselvittelyissä on tullut vastaan:

- Kansipahveja on kolmea eri mallia, eroa on kuulemma vesireikien määrässä. Kantta avaamatta ei voi tietää mikä pahvi koneessa on. Volkkarilla tai Volvolla ei ole mitään pahveja varastossa, Motonetilla on kahta, Fixusta en ole kysynyt.

- Kannenpultit saa Motonetista 1,5 euroa kpl (12kpl), Volvolla maksavat 108e ja volkkarilla taisi olla myös jotain 10e/kpl. motonetin pultit tulivat jossain Bilsteinin laatikossa, kai niilläkin jotain tekee?

- Sylinterikannen pulttien kiristysmomentit ovat ilmeisesti 1: 35 tai 40 Nm; 2: 60 Nm; 3: 90 astetta; 4: 90 astetta. Kiristysjärjestyksen onnistuin hukkaamaan, mutta keskeltä ulospäin kiertäen, se kai se on oikea tapa. Tuosta oli joku volkkarin pdf netissä, mutta en sitä tosiaan enää löydä.

- Kampuran pään pultti on 200 Nm + 180 astetta (!). Onkohan sekin pakko irroittaa…

- Nokan pyörän keskipultti 75 Nm, nokkalaakeripukit 10 Nm

Toivottavasti noita kaikkia ei joudu availemaan.

Jos kansi paljastuu rikkinäiseksi, niin sitten joudun tietysti hankkimaan uuden kannen. Noita kunnostettuja näytetään kauppaavan 400/600 euron hintaan, tietysti jos oma on halki niin siitä ei ole vaihdokiksi.
 
Eniten tällä hetkellä huolettaa tuo jakoremmin kireyden määritys, ei vielä ole mitään kuvaa miten asia on hoidettu. Mutta avaamalla ja tutkimalla sekin varmasti selviää…


Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #20 : 05.07.2011, 20:53:09 »
Lisäkysymys:

Joutuuko jakopäästä irroittamaan alemman pyörän?
Eli onnistuisikohan vaihto ottamalla pelkkä nokka-akselin hihnapyörä pois? :idiot2:

Samoin kiinnostaisi, että mistä kohdin ruiskusuuttimet kannattaapi irroitella... Pako- ja imusarjat näyttäisivät aika suoraviivaisilta.

Kansipahveista sen verran, että tehostimen pumpun takaa näkyy, kuinka tiiviste tulee ulos ja siinä lärpäkkeessä on yksi reikä. Minulla näyttäisi olevan tiiviste jossa vastaavassa kohdassa on kaksi reikää, joten joutunee käymään vaihtamassa...

Edit:

Motonet sanoo seuraavaa:

Kannentiiviste VAG 2,5TDi 1-lo   27-6287   2,5 TDi 96->00 1-lovinen/1,53mm [1996 - 2000]   49.80 €
Kannentiiviste VAG 2,5TDi 2-lo   27-6288   2,5 TDi 96->00 2-lovinen/1,57mm [1996 - 2000]   49.80 €
Kannentiiviste VAG 2,5TDi 3-lo   27-6289   2,5 TDi 96->00 3-lovinen/1,61mm [1996 - 2000]   49.80 €

Onkohan tuolla 0,04 mm paksuudella suurikin vaikutus moottorin toimintaan..?

Edit2:

Jakohihnan vaihdosta on hyvät ohjeet tuolla:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15

Kysymys: Tarvitseeko jakohihnan kiristintä jotenkin säätää? Ajatus on että ottaisi vain sen moniurahihnan ja jakohihnan kiristimen pois ja sitten jakohihna pois nokka-akselin pyörältä. Takaisin samalla tavalla, säästyisi dampperin irrottamiselta.

Joo, paljon tulee taas asiaa...
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011, 22:35:23 kirjoittanut scrooge »

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #21 : 06.07.2011, 10:32:21 »
Kysymys: Tarvitseeko jakohihnan kiristintä jotenkin säätää? Ajatus on että ottaisi vain sen moniurahihnan ja jakohihnan kiristimen pois ja sitten jakohihna pois nokka-akselin pyörältä. Takaisin samalla tavalla, säästyisi dampperin irrottamiselta.

Ei onnistu, jakohihnan kiristintä ei saa pultattua irti ilman dampperin (=kampiakselin hihnapyörä) irroitusta. Heti kun löysäät hihnan, pärähtää kiristin "tappiin" ja se pitää säätää uusiksi. Säätökään ei onnistu dampperin ollessa paikallaan, eli kyllä sen nyt vaan joudut irroittamaan  :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #22 : 06.07.2011, 11:03:58 »
Kannentiivisteen voi tunnistaa purkamatta sitä esiin.
Tiivisteestä löytyy 1, 2 tai 3 reikää, jotka kertoo sen paksuuden.
Löysin 2 ja 3 reikäisten kuvat

Reiät löytyy tuosta vasemmalta alhaalta tiivisteestä, kuten kuvissa näkyy.
Siitä en ole ihan 100-varma, että miten päin tuo tiiviste autossa on, eli missä kulmassa noi reiät on, mutta kyllä niiden pitäisi jollain konstilla näkyä... jos ei muuten, niin peilin avulla.

2-reikäinen


3-reikäinen




Tälläisellä erikoistyökalulla mahtuu kiristämään kiristintä, irroittamatta hihnapyörää
« Viimeksi muokattu: 06.07.2011, 11:09:02 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #23 : 06.07.2011, 13:40:40 »
Mielenkiintoista... Homma tuntuu leviävän sillä tavalla käsiin, että joudun kuitenkin hankkimaan vara-auton. Siispä voisin yksin tein käyttää kannen höylässäkin ja katsella sen muutenkin kuntoon.

Mutta siitä dampperista ja hihnankiristimestä:
- Mistä tuollaisen erikoistyökalun saa?
- Onko ohjetta missään, miten jakohihnan kiristys tapahtuu tuolla työkalulla?
- Avautuuko jakohihnan kiristin jos avaa moniurahihnan kiristimen?
- Onko jossain yksityiskohtaisempaa ohjeita koskien jakohihnan oikeaa kireyttä?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #24 : 06.07.2011, 15:16:10 »
Mielenkiintoista... Homma tuntuu leviävän sillä tavalla käsiin, että joudun kuitenkin hankkimaan vara-auton. Siispä voisin yksin tein käyttää kannen höylässäkin ja katsella sen muutenkin kuntoon.

Mutta siitä dampperista ja hihnankiristimestä:
- Mistä tuollaisen erikoistyökalun saa?
- Onko ohjetta missään, miten jakohihnan kiristys tapahtuu tuolla työkalulla?
- Avautuuko jakohihnan kiristin jos avaa moniurahihnan kiristimen?
- Onko jossain yksityiskohtaisempaa ohjeita koskien jakohihnan oikeaa kireyttä?

-En tiedä, mistä mahtaa saada työkalun ostettua.. volvolta nyt ainakin..
-Tuola työkalulla väännetään kiristäjässä olevasta 6-kantaisesta "mutterista" olisko koko ollut 32mm tai 36mm, kiristimessä on viisari joka tuosta "mutterista" vääntämällä liikkuu ja takana on kiristäjässä paikallaan pysyvä levy, johon tuo viisari kohdistetaan.
-Jakohihnan kiristin ei ole yhteydessä moniurahihnan kiristäjään, vaan on ihan erillinen komponentti, moniurahihnan saa siis otettua pois, eikä jakopäälle tapahdu mitään.

Poissa katti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #25 : 06.07.2011, 17:41:24 »
Itellä oli sama ongelma ja paljastui että lämmppärin kennon muoviosa oli rikki ja vuoti siitä suurinpiirtein ilmoittamaasi tahtiin. Huomaa kyllä kun vedät kaikki suojat pois kuskin jalkatilasta, sieltä paljastuu hajut ja lätäköt.

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #26 : 06.07.2011, 20:39:59 »
Ei onnistu, jakohihnan kiristintä ei saa pultattua irti ilman dampperin (=kampiakselin hihnapyörä) irroitusta. Heti kun löysäät hihnan, pärähtää kiristin "tappiin" ja se pitää säätää uusiksi. Säätökään ei onnistu dampperin ollessa paikallaan, eli kyllä sen nyt vaan joudut irroittamaan  :)

Eihän sitä dampperia tarvii irroittaa jos hihnaa ei vaihda, luulisin? Säätö kyyllä onnistuu dampperi paikallaan.

Wetterilla lukitustyökalu kustansi muistaakseni 116e!

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #27 : 07.07.2011, 11:03:44 »
Eihän sitä dampperia tarvii irroittaa jos hihnaa ei vaihda, luulisin? Säätö kyyllä onnistuu dampperi paikallaan.

Wetterilla lukitustyökalu kustansi muistaakseni 116e!

Korjaan lausuntoani sen verran, että säätö ei onnistu dampperi paikallaan ILMAN erikoistyökalua. Sen verran ahdas rako tuo on, että aika epeli on jos normiavaimen tuohon rakoon saa tungettua. Kiristinhän on tuon kuvan vasemmanpuoleisen hihnan kohdan "selkäpuolella" (ei siis hammastetulla puolella hihnaa), eikä edes näy tuossa kuvassa:

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #28 : 07.07.2011, 12:30:18 »
Juu, ahdas välihän tuo on. Jos alasuojapellin irroitaa (kolme mutteria) on enemmän näkymää ja tilaa. Säätötyökalu kustantaa 45e...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy