Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?
Tokihan se 0 astetta on siinä kohtaa, kun se nokka alkaa nousemaan ja suutin alkaa aukeamaan, mutta että paljonko asteina on 0,275 ei tule suoraan laskemalla esim. pyörän halkaisijasta ja muuttamalla sen asteiksi, 0,275mm:llä sen nokan kulma ja mahdollinen nousun alun muutos pitäisi tuntea tosi tarkasti, että noin pieniä lukuja pystysi mitenkään laskemaan.
Siksi onkin 2 eri tapaa ja 2 eri mitta-arvoa siihen säätämiseen.
Kellolla säädetään silloin, kun säädetään myös moottorin perusajoitus kohdalleen, muuten suihkutuksen aloitusaika ei ole oikea, dynaamisella ajoituksen säädöllä taasen saa säädettyä ajoituksen ns. pilkulleen, kun tunnistetaan nimenomaan se, että koska se naftan paine alkaa sitä suutinta ihan oikeasti avaamaan ja suihkutus alkaa.. tällöinkin toki täytyisi tuo moottorin perusajoitus olla tehtynä, että pääsee ihan oikeaan ajoitukseen kaikkien osasien suhteen.
Käytännössä siis kumpikaan ei korvaa kumpaakaan tapaa tehdä ajoitusta.
Säädetty ihan Volvolla 30tkm sitten, vanhalla hihnalla nyt ajettu 63tkm. Kannattaako muuten apulaitehihna vaihtaa samaan aikaan (ajettu myöskin 63tkm) vai kestääkö vielä että tulee 90tkm täyteen --> samaan aikaan jakopään kanssa?
Tarkasta sen hihnan kunto ja vaihda tarvittaessa, siinä kiristäjän rullan kohdassa esim, näkee hyvin ne urat/(mikä on uran vastakohta) että onko murtumia, jos on murtumia, tai puuttuu paloja, uusi se.