Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Reinikka99 - 04.06.2019, 09:41:46

Otsikko: B230F mäntien sorvaus
Kirjoitti: Reinikka99 - 04.06.2019, 09:41:46
Eli tarkotus ois saada ysin tienoille puristukset, kärsiikö sorvata lakea millin-puoltoista?
Otsikko: Vs: B230F mäntien sorvaus
Kirjoitti: The_OttoB - 04.06.2019, 14:15:33
Vähän toisaalta toisaalta vastaus.

F-männät menee 250-270 heppaan bensalla mutta naku on lähellä. Ahtopaineet noin yhteen baariin ja on ok.

Re85 kestää jo 1,4 bar ahtoa ja lähes 300 HP.

Siis vakiomännillä.

Otsikko: Vs: B230F mäntien sorvaus
Kirjoitti: Reinikka99 - 04.06.2019, 14:33:46
Etanoli ois toki hyvä vaihtoehto mutta 30km lähimmälle asemalle niin ei puoli käyttöautossa nappaa. Noin 300hp ois tehotavote.
Täytyy ite tänään mitata paljon lakea jää jäljelle jos monttua sorvais 1.5mm,sillon pitäs vissiin 530 hatulla olla joku 9-9.2 rutut?
Otsikko: Vs: B230F mäntien sorvaus
Kirjoitti: Juho_ - 04.06.2019, 19:54:43
Mites jos kannesta lähtis palotiloja suurentamaan?
Se voisi olla kaikinpuolin jopa paras vaihtoehto.

Jos 530 tms. hattu kyseessä, niin ei kovin arvokaskaan ole.
Sillä vaan jos sattuu myöhemmin turbon männät päätymään koneeseen ja ei halua puristuksia ihan älyttömän matalaksi, ja kukapa haluaisi tyyliin alle 8:1 puristussuhteen (korjaamaton).. :buck2:
Otsikko: Vs: B230F mäntien sorvaus
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 04.06.2019, 23:10:27
Jens Gustavssonin noissa dynotestimoottoreissa on ollut vaparin mäntiä 2mm laskettuna. Teho 673hp ja 932hp 3bar ahdoilla. Laskettu siis ilmeisesti reunoilta, eli ovat kutakuinkin tasalakiset ja squish välys on 3mm luokkaa.

https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=286614

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=93374

Toki ne hajoaa tuon jälkeen herkemmin, mutta aika rääkkiä kestävätkin hyvillä säädöillä.