Futurez  Kulkukoira

Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??

  • 37 Vastauksia
  • 10697 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Tervehdys!

Autona olisi S40 T4 vm. 2003 ajettu semmoset 113tkm.
Pitemmän aikaa ollut ongelmana tehojen häviäminen, joka alkuun korjaantui vaan käynnistämällä auto uudestaan.
Nyt se on mennyt sellaiseksi, että kerran kesässä on tehot tallessa.
Heitellyt joskus vikakoodeja, joiden perusteella ilmamassa anturi ja etummainen lambda vaihdettu ilman mitään vaikutusta.
Joku kiina obd ja tabletin torque ohjelma näyttää, että stft tanssii ripaskaa ihan miten sattuu ja ahdot jää jonnekin 0,4bar.

Nyt viimeisempänä huomiona tcv eli mikälie ahtopaineen säätö solenoidi, johon tulee siis kolme ilmaletkua ja virtaliitin. Majailee ilmanputsari kotelo kyljessä.
Jos siitä ottaa irti keltaisen letkun, niin voi pojat että ahtaa ja kulkee. Sekä stft tuntuu rauhoittuvan jonkin verran.
tcv otettiin irti ja painettiin jarrukliinerillä, jonka jälkeen tää tcv piti jonkun aikaa sellaista käteen tuntuvaa naksutusta kierroksia antaessa, mutta se loppuu heti kun laittaa letkut paikoilleen ja autolla lähtee ajamaan.
Keltaiseen letkuun jos imasee, niin siellä tulee joku kalvo vastaan ja toppaa heti. Kun se tcv on kädessä, niin punaisesta ja keltaisesta päästä menee ilma läpi molempiin suuntiin puhaltamalla. Mutta siniseen päähän puhaltaen ei tapahtu niin mitään.

Imusarjasta joku vastaava letku mihin puhalti, niin toppaa samalla lailla.
Auto sammuksissa mutta virta päällä tcv liittimeen tulee 3.81 volttii mittarilla mitattuna.
Kun auton käynnistää, niin sitten siihen tulee 0 volttii ja kun kaasua käyttää niin saattaa tusina mittarissa joku volttimäärä vilahtaa...

Kysymys olisi että tilaanko uuden tcv, eli että onko se sanonut sopimuksen irti? Eli kuuluisiko sen naksuttaa tuntuvasti aina kun kaasuttaa.
Vai onko tcv virtaliittimen johto vaikka murtumassa, ettei saisi oikeaa virtamäärää, eli yritänkö etsiä katkeemaa johtimessa?

En tiedä olenko ihan pihalla, eli onko vika ihan jossain muualla, mutta en haluaisi enää jatkaa linjaa osta osa ja katso vaikuttaako mitään.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2018, 10:09:44 kirjoittanut TulvaT4 »
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 tcv
« Vastaus #1 : 15.08.2018, 10:08:02 »
Lisäyksenä vielä, että tuntuu että punaisesta letkusta menisi tän venttiilin läpi ilma koko ajan keltaiseen letkuun. Eli olenko oikeassa että turbon painepuolelta menisi ilma koko ajan ilma wastegatelle vai mikä se on.
Mutta onko että näin ei kuuluisi olla, koska kun keltaisen letkun ottaa irti venttiilistä, niin silloin ahdot tulee takaisin.

Yksi mitä se on tehnyt jonkin aikaa, että jos kaasua hipasee tai näpäyttää vähän reilummin. Tai jos antaa sen laskea kierroksilta suoraan tyhjäkäynnille. Niin kierrokset tippuu liian alas, rykäsee vähän ylös, käy vielä vähän liian alhaalla ja palaa sitten normaaliin.

Kolmas mitä se on välillä tehnyt, niin reilumman kiihdytyksen seurauksena saattaa sytyttää dsa valo, jolloin suttaamisen esto ei ole enää päällä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2018, 10:22:29 kirjoittanut TulvaT4 »
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #2 : 15.08.2018, 16:38:24 »
Omassa 2.0T ja ph1.5 -00 tuo ahtopainesäädin jaksoi antaa enää vain 0.2bar niin t- boost mekaanisen säätimen (0.65bar säädetty)  laitoin tilalle. Testattu juurikin keltainen letku irti niin ahto kevyestii yli vakion 0.5bar. Ja kun bypass oli ehjä eikä alipaine- tai ahtovuotoja sekä kellokin riittävän timmi niin vika jäi tuohon. Tuli myös ahtopaine-anturi putsattua coolerin kulmasta ja siitä lähtevä letku tarkistettu että ehjä.
Mistä päin olet? Jos Etelä- Karjalasta niin olis alunperin viallisen tilalle ostettu pierburgin uusi vakiosäädinkin tallissa jolla vois testata ettei tarvis heti ostaa. Löytyy testiä varten myös alkeellisempi mekaaninen rajapainesäädinkin.

Sulla tais uudemmassa olla myös 2kpl mappeja kun mulla on vanhempi jossa ei ole.

Tyhjäkäyntihäiriöihin on ollu mulla 3 eri syytä, ilmeni 220-255tkm välillä.
- alipainevuodot joista mulla ne ilmeni evap systeemistä ja poistin koko häkkyräletkut takaiskuventtiileineen tukiten myös solenoidin letkut. Solenoidiin jätettävä piuha kiinni ettei antanut vikakoodia. Tk heilui pahasti pudoten ja saattoi sammuakin.
- tk- moottori putsattu ja uudet tiivisteet. Alkoi sammumaan lopulta  välillä risteykseen pysähtyessä ja tk välillä 550-1000rpm vatkas.
- kaasuläppäkotelo putsattu ja uusi tiiviste. Läppä ei menny kiinni asti lian takia ja tuolloin tk veivasi 800-1200rpm väliä eikä moottorijarruttanut kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2018, 17:46:37 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #3 : 15.08.2018, 18:02:19 »
Kiitos vastauksesta, kyllähän tuo kuvastaisi että on mennyt rikki sitten mullakin tuo venttiili.
Voihan se tyhjäkäyntiventtiilikin mullakin tuota pientä kierroshäikkää aiheuttaa.
Kaasuläppää putsasin ihan paikoillaan aiemmin, kun ei ollut uutta tiivistettä, niin en arvannut irrottaa koneesta sitä.
Ihan pientä mustaa sieltä tarttu liinaan ja hyvin näytti sulkeutuvan.
Keskeltä Suomea olen, että ei nyt ole kulkua ihan sinne asti käymään, että voisi testata. Kiitos kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2018, 18:04:51 kirjoittanut TulvaT4 »
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #4 : 15.08.2018, 20:30:39 »
Ok.
Mul se tk- moottorin laippatiiviste oli myös vähän jo fuskannu ja huonoskunnos, tosin mul vanhempi moottori joka myös halkaistavissa niin saa joka nurkan putsattua ja ei siis ole samanlainen umpimötikkä kuin sulla. Likasta mustaa liejua tuli kunnolla ulos.

Kaasuläppäkotelon tiiviste oli aika siisti ( voi olla jo aikaisemminkin putsattu ja uusittu) kuitenkin kun ei hinnalla pilattu niin uusittu sekin..

Tiivisteet hain siniseltä ja kaasuläppäkotelo + tk-moottorin laippa oli yhteensä 10€.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #5 : 03.09.2018, 13:07:05 »
Tilannepäivitystä. Ahtopaineen säätöventtiili oli kyllä täysin viallinen, mutta...
Tyhjäkäynnin häiriö on edelleen. Ja auto puottaa edelleen ahtoja, käynnistämällä ja sammuttamalla auto, niitä saattaa tulla hetkeksi takaisin.
Eli häiriö oli se, että tyhjäkäynnillä polkaisemalla kaasua vähän tai paljon, kun kierrokset tulee takas tyhjäkäynnille, ne menee liian alas ja soutaa pari kertaa silleen melkein sammuu.

Tyhjäkäynti moottori otettiin irti ja 12v antamalla ainakin liikkuu se venttiili - eli aukeaa.
Jos siitä ottaa piuhan irti auton käydessä, niin auto alkaa sammuun.
Mutta onko sen toiminnassa muitakin asentoja kuin vain kiinni ja auki, että eikö se toimi kuitenkaan loppupeleissä oikein.
Olisiko että se säädin ei tottele oikein ecu antamia käskyjä.

Puhdistaminen ja voitelu ei auttanut asiaan.
Päästä säätämällä auto ei enää pysynyt käynnissä ja toiseen suuntaa taas kierrokset nousee yli tonniin tyhjäkäynnillä.
Kun toi häiriö on pahemmin päällä niin tyhjäkäynnillä lambda arvot molemmat pysyy voltin paikkeilla ja fuel trim vetää niin paljon miinusta kuin pystyy. Kierroksia antamalla arvot korjaantuu lähes normaaliksi.

Pitääkö taas kävellä tiskille hakemaan uutta osaa...
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa TulvaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #6 : 03.09.2018, 13:10:25 »
Niin ja pari kerta tuntu, että ei meinaa lähteä ottamaan kierroksia.
S40 T4 vm. 02/03´
Audi A4 B6 1.8t quattro vm. 03

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #7 : 03.09.2018, 17:36:14 »
Tyhjäkäyntiventtiili on mielestäni pwm-ohjattu, eli ecu säätelee sitä muutenkin kuin auki/kiinni. Tuohon kun on lambda vaihdettu niin oliko se tarvikelambda vai alkuperäinen ?...nämä ovat vissiin vähän nirsoja tarvikkeille, eivätkä toimi niillä välttämättä kunnolla. Sama juttu tarvike IMM kanssa. Kannattaisi varmaan varuiksi bensapaineetkin mittailla, ettei siellä ole vikaa pumpussa tai bensapaineensäätimessä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2018, 17:38:25 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #8 : 03.09.2018, 19:28:08 »
Orkkis taitaa olla IMM Siemens/VDO ja lambda NTK/ NGK, ainakin ph1.5 oli noin. Tarvikkeena nuo osat ovat juuri niitä vääriä kohtia säästää.
Omassa oli ostaessa joku imm tarvike ja vaihdoin käytetyn Siemens tilalle niin alkoi vetoa löytyä ylempääkin kun mittasi ilman oikein.
Lambda hajosi vanhuuttaan (esilämmitys) ja samanlainen NTK/NGK hommasin tilalle.

Ei varmasti ole alipainevuotoa jossain? Evap takaiskuventtiilit on kunnossa ja pitävät?
« Viimeksi muokattu: 03.09.2018, 19:42:10 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Eamh87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #9 : 19.09.2018, 17:10:48 »
Hiukka samanlaista ongelmaa kaverin "uudessa" 2001vm 2litrasessa t4:ssa, elikkäs auto ahtaa jatkuvasti liian vähän, ostohetkellä ahdot kävi 0,6 mutta tippuivat samantien 0,4 nousten hitaasti 0,5 kohdille kierrosten kasvaessa. Kokeiltiin tiukata hukkaportin kellon vartta niin ahdot asettuu nyt 0,5 suht tasasesti eikä mikään lisätiukkaaminen auta asiaan.

Jos irrottaa kellolle menevän letkun boost controllerilta niin ahdot huitasee samantien yli 1bar ja auto alkaa rykimään eli ainakin painekello pitää (?)  Säädin on toimiva sillä autossa on testattu myös toimivan t4:sen säädintä eikä se vaikuttanut toimivuuteen millään tavalla. Jos sähköjohdon irrottaa säätimestä ei toiminta muutu millään tavalla.

Toimivassa vollessa alkaa herjaamaan "turbo pressure control low" tyylistä mutua ja moottorin vikavalo syttyy, huonosti toimivassa volvossa ei.

Säätimelle tulee virrat päälle molemmissa autoissa tuo n. 4volttia mutta käynnissä ei ole testattu. Jänniä vehkeitä  ::)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #10 : 19.09.2018, 17:29:32 »
Sieltä voi olla pakopesä haljennut hukkaportin läpän vierestä, jolloin ahdot eivät nouse. Aika yleistä näissä myös että hukkaportin kello väsyy, eikä jaksa pysyä kiinni.

Hiukka samanlaista ongelmaa kaverin "uudessa" 2001vm 2litrasessa t4:ssa, elikkäs auto ahtaa jatkuvasti liian vähän, ostohetkellä ahdot kävi 0,6 mutta tippuivat samantien 0,4 nousten hitaasti 0,5 kohdille kierrosten kasvaessa. Kokeiltiin tiukata hukkaportin kellon vartta niin ahdot asettuu nyt 0,5 suht tasasesti eikä mikään lisätiukkaaminen auta asiaan.
Pakopesä halki tai kello ei pidä. Kellon kalvon voi kokeilla niin että puhaltaa letkuun, tai vetää käsin auki ja tukkii sen letkun pään sormella, jos kello pysyy paikallaan niin kalvo ehjä.

Poissa Eamh87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #11 : 19.09.2018, 23:16:24 »
Mutta miksi kello pitää paineet ja nostaa helposti vaikka 1,5 baariin controllerin letku irrotettuna hetkeksi kunnes alkaa kone pätkimään?

Olisiko ehjässä kaikki vaan ylempänä esim ahdot jatkuvasti 0,8? Kuulemma puhaltamalla kello pitää ilmaa mutta tutkitaan asiaa lisää viikonloppuna kun pääsen katsomaan autoa  :)

Vaikuttaa vaan niin oudolta kun boost controllerista ei ole sähköjen kanssa taikka ilman mitään vaikutusta mihinkään auton toimintaan, se vaan päästelee läpi jonkun tietyn määrän paineita passiivisesti ::)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #12 : 19.09.2018, 23:41:19 »
Mun ymmärtääkseni jos kellon kalvo rikki niin silloinhan ahtaa kyllä fuelcut asti. Jousi mitsun kelloissa väsyy niin jos väljä omaan voi väkertää (jos uutta ei hommaa) joko tankoon lisää kierrettä tai lyhentää tankoa tai ulkoinen lisäjousi.
Jos sulla jo tiukattu eikä enempää painetta nosta vaikka varaa eikä tunnu tanko löysältä kattosin kyllä myös muuta ahtovuotoa.

Taas bypassissa jos kalvo fuskaa niin pudottaa ahtopainetta. Tuonkin kalvon kunnon voi imemällä letkusta kokeilla.  On fyysisesti ahtimessa hukkaportin kupeessa kiiltävä mötikkä kiinni ja siitä lähtee letku jonka voi samalla tarkistaa että sekin on ehjä.

Klemmarit koettaa ahtoputkista, ahtopuolen letkut ( myös pienet) ja coolerin muovipäädyt kattosin ettei halkeamia.
Säädinhän ei pysty mitään paineita nostaa saati säätää jos on paine vajaa muutenkin esim ahtopuolella vuotoa tai kello on löysä.

Myös Kovaltscuk33 mainitsemat pakopesä halki ja portti ei pidä voivat siis vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 00:12:36 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #13 : 20.09.2018, 00:24:47 »
Taitaa olla se hukkaportinläpän vierestä pakopesän halkeaminen aika yleistä näissä mitsubishin pienissä turboissa. Aiheuttaahan sekin ahtojen heittelyä kun pakopaine vuotaa läpän ohi.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo S40 T4 vm.2003 tcv - ahtopaineen säätöventtiili??
« Vastaus #14 : 20.09.2018, 00:36:04 »
Taitaa olla se hukkaportinläpän vierestä pakopesän halkeaminen aika yleistä näissä mitsubishin pienissä turboissa. Aiheuttaahan sekin ahtojen heittelyä kun pakopaine vuotaa läpän ohi.

Tallista löytyy multakin kaksi pakopesä kunnolla halkinaista, mitsu 12t sekä 14t niin allekirjoitan täysin ylläolevan.
Tosin tuon 14t sain kun myin oman käytetyn vähän pakopesältä parempi kuntosemman, pikku halkeamia kyllä siinäkin oli mutta kuulemma toimii. Viedä tuo saatu tuoho lähelle lpr Pro turboon kunnostettavaksi niin kestää jos omaan joskus laittaa.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 00:49:52 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Futurez  Kulkukoira