Tehollista tms hyötyä etanolin käytöstä ei saa muuttamatta moottorin perusrakennetta
Täällä menee ihan höpöhöpö puheiksi kohta tämä...
95E10 on edelleenkin ysivitosta, ei sillä voida saavuttaa mitään tehollista hyötyä 95E vs 95E10. Oktaanilukuhan tuossa on edelleenkin 95.
Sitten taasen tämä RE85 (85%etanoli, 15% bensiinin komponentteja),
jota täällä pk- seudulla (toivottavasti kohta muuallakin) myydään on aivan totaalisen eri asia...
Oktaaniluku on 106,
happipitoisuus moninkertainen versus bensat 95/ 98, niissä ei saa olla kuin max. 3% muistaakseni.
Tämä siis käytännössä on "parempaa" kuin perus kisabensa esim. rallivehkeissä...
Tällä bensalla saadaankin tehoa jo turbollisesta vakioautosta keskimäärin 15% enemmän kuin 98:lla, softan(+suutinpäivityksen ehkä) vain vaatii. Sama pätee korkeasti viritettyihin. Lisäksi huippumomentti kasvaa, alue on laajempi ja auto on selvästi virkeämpi kaikilla kierroslukualueilla.
Heikomman energiasisältönsä vuoksi tätä polttoainetta poltetaan/syötetään keskimäärin n. 20-25% enemmän kuin bensaa, eli siis kulutus kasvaa tuon verran.
Kylmäkäynnistyvyys on aivan yhtä hyvä kuin bensallakin, säädöistä se vaan on kiinni.
Täältä esim. voi katsella mitä kaikkia softia löytyy näihin volvoihin eri bensoille, moniin autoihin voi valita joko bensa- , multifuel- tai E85softan (Suomessa ei vielä vastaavaa ole):
http://www.websitefolder.net/atechmotor/VOLVO.asp