RallyBaron  Samppasport

b230 huohotus

  • 35 Vastauksia
  • 20960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #15 : 25.07.2019, 23:32:48 »
En tiedä miten sulla nyt toi on toteutettu ja onko alkuperäinen huohotuspönttö paikallaan, mutta me saatiin huohotus toimiin hyvin, ku tehtiin lähtö letkulle ylöspäin siihen laippan, mikä tulee imusarjan alle kahdella ruuvilla. Laipasta lähtee letku 1.5l säiliöön, samaan menee myös alkuperäisestä huohotinpöntöstä letku. Ei puhalla juurikaan öljyä enään edes vartilla. Muistaakseni n.20:s lähtö kun tyhjättiin, eikä pullo ollut edes puolillaan vielä. Ilman lisäletkua huohotti saman määrän n.2-3 lähdössä. Käsittäkseni sitä alkuperäistä letkua, mikä menee öljypinnan alle, ei pitäs poistaa, tai ei me ainakaan poistettu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #16 : 26.07.2019, 00:22:37 »
Olisi tarkoitus rakentaa huohotus kerääjäsäiliöön tällaisen lohkoon pultattavan laipan kanssa https://www.l-m-r.se/p/volvo/740-760/motordelar-48/olja-och-smorjning/adapter-vevhusventilation-an10-volvo-240-740-940-stal.html
Vanhassa huohotinpöntössä oleva paluuletkuhan kuuluu tällöin ottaa kokonaan pois?
Näin menin ainakin tekemään, kun sehän menee öljypinnan alle. ::)
Se pinnan alle menevähän on nimenomaan sitä varten että se irtosäiliö tyhjenis sitä nippaa pitkin. Jos katkasit sen letkun niin nyt sitten sulla ei ole paluuvaihtoehtoa vaan joudut tyhjäilemään säiliötä. Muutenhan tuo toimii kyllä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #17 : 26.07.2019, 06:25:11 »
Se pinnan alle menevähän on nimenomaan sitä varten että se irtosäiliö tyhjenis sitä nippaa pitkin. Jos katkasit sen letkun niin nyt sitten sulla ei ole paluuvaihtoehtoa vaan joudut tyhjäilemään säiliötä. Muutenhan tuo toimii kyllä...
Mulla jäi tuo irtosäiliö niin alas, ettei takaisin kierrätys onnistu. Molemmista liittimistä menee letkut kerääjäsääiliölle. Ja letku on poistettu. Saako mennä niin? Vanha pönttö poistettu.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2019, 06:28:12 kirjoittanut Teemu R »
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #18 : 26.07.2019, 22:59:30 »
Mulla jäi tuo irtosäiliö niin alas, ettei takaisin kierrätys onnistu. Molemmista liittimistä menee letkut kerääjäsääiliölle. Ja letku on poistettu. Saako mennä niin? Vanha pönttö poistettu.
Ongelma poistui, kun tulppasi laipan toisen lähdön(se missä normaalisti paluu öljypohjaan). toisessa lähdössä oli lohkon sisään loiskesuoja ja se jäi käyttöön. Huohotus loppui kuin seinään. Jossain välissä vois kokeilla laittaa takaisin kierrättäväksi.
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #19 : 31.01.2021, 16:18:54 »
Morjesta. B230 läpikäynti ja turbottaminen menossa ja olisi kyssäri tuohon huohotukseen liittyen. Vakio turbo hyvin pitkältä, a nokalla ja tarkotus ajella tulevaisuudessa n. baarin paineilla. Vakio huohotus järjestelmä tulee, mitä pitää ottaa huomioon kun mulla ei ole mitään osia huohotukseen liittyen.
-itse pöntön tarviin, siitä lyhyt putki ylös liekkilukolle? siitäkö letku turbon imupuolelle? Ja liekkilukon pienestä haarasta imusarjaan vai ennen kaasuläppää?

Kiitos vastanneille!

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #20 : 31.01.2021, 17:44:23 »
Turbossa ei ole liekkilukkoa, pelkkä muovinen y-haara. Eli pöntöstä lyhyt letku ylös, sitten y-haara josta iso letku menee ahtimen imuputkeen (IMM ja ahtimen väliin) ja pienempi letku menee imusarjaan (kaasuläpän jälkeen).

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #21 : 31.01.2021, 18:44:00 »
Ok kiitos! Tuleeko kuvan putki turbossa mihinkään?



Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #22 : 31.01.2021, 19:12:07 »
Tulee lohkosta öljypohjaan välille. Huohotuspytyn alle.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #23 : 31.01.2021, 19:30:38 »
No siihen sitä mittailinkin ja mielessä kävi, jotenki vaan hullulta tuntuu että toinen pää on siellä syvällä öljypinnan alapuolella aivan öpohjan pohjalla ja toisessa päässä järjestelmää onkin sit valtava imu, vaikka siinä se erotin välissä onkin.. en ole pannut muissa autoissa tämmöstä merkille.

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #24 : 01.02.2021, 08:44:43 »
Juuri vklp käytin omasta harrasteesta huohottimen auki, putsasin sen ja uusin huohotusletkut.

Huomasin, että mulla oli ollut tukossa tuo huohottimen öljynpaluu takaisin lohkoon, siis sama putki joka RikuPit:llä on kädessä. Tuli aika pirusti nimittäin jotain vanhaa liisteri öljyä tallin lattialle joka haisi aivan p*rseelle.  :D

Sain sen paluun kuitenkin auki nippusiteellä ja paineilmalla, mutta varmasti se olisi hyvä vaihtaa kokonaan. Tai vastaavasti poistaa ko. lähtö ja tehdä huohotus säiliölle, jota tyhjentelee aina tarpeen mukaan. Autossa tällä hetkellä moottori paikallaan ja ÖP irroittaminen ei ollutkaan ihan naps ja kops juttu (hyvät ohjeet löytyy --> http://cleanflametrap.com/oilpan/ ), ja ei kiinnostaisi kyllä enään siihen savottaa lähteä.

Jottei aivan OT mene: Ihan vain mielenkiinnosta, voisitko RikuPit mitata tuon huohotusputken pituuden? Laita vaikka mitta viereen ja postaa kuva tähän threadiin, niin jää tänne foorumille talteen.
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #25 : 01.02.2021, 09:26:52 »
PeeTee mittaan kun pääsen kotia töistä. Tuo mun on jotenkin todella pitkä.. 5cm jää koholle kiinnityspinnasta kun tuikkaan sen menemään reiästä lohkoon ja kuulen kuinka osuu öljypohjaan.. onkohan nyt ihan oikee osa, lyhennän jos tarvii, vai olisko fiksumpaa käyttää öpohjaa irti jos putken pään saisi sinne asettumaan paremmin?

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #26 : 01.02.2021, 10:12:55 »
Öljypumpun kiinnityspultin alle tulee peltilipare joka pitää tuon putken lohkonseinää vasten ja kurvaa sitten öljypumpun vierestä öljypohjaan.

Putki ei kulje suorana ja sentakia siinä on pikkuse ekstraa pituudessa ;)

Paikalleenasennus on miltei mahdoton temppu ilman öljypohjan purkua.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #27 : 01.02.2021, 10:29:56 »
Kiitos tämä selvensi! Pitää käyttää pohjaa irti ja katsoa kuinka sen sinne virittelisi, hankalalta kuulostaa tällöin myös pelkän huohotus pöntön asennus, putki kun tulee pöntön pohjaan niin eikö se pakene alta pois kun yrittää asentaa pönttöä siihen putkeen

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #28 : 01.02.2021, 11:09:56 »
Letkunpään kuuluu mennä öljypinnan alle, muuten huohotus ei toimi oikein.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 huohotus
« Vastaus #29 : 01.02.2021, 19:27:14 »
Asia kunnossa. Mikä on tuo osa tuossa imuputkessa, lähellä turbon sisään menoa johon huohottimen letku tulee, siinä kuuluisi ilmeisesti olla joku sähköliitännäinen osa huohottimen letkun ja turbon imuputken liitoksessa. Joku venttiili vai lämpöanturi? Mulla ei taida 240 lh2.4 johtosarjassa edes ollakaan tuohon liitintä.

 

Futurez  Kulkukoira