Futurez  Kulkukoira

96 V40 1.8 jarrut reistaa...

  • 4 Vastauksia
  • 8556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blackslide

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi - taas kulkee!
96 V40 1.8 jarrut reistaa...
« : 14.03.2011, 10:55:10 »
Elikkäs tällainen vaiva omassa V40:ssä. Selitetään pitkän kaavan mukaan niin voi joku arvata vian tai ainakin järkevän kokeilujärjestyksen :)

Viime keväällä ostin auton ja jarrut pelitti aivan täydellisesti ABS alkaa sopivasti pykimään vastaan jos rengas lipusuu mutta molemmat renkaat jarruttaa tasaisesti. Näyttäisi siltä että toinen etujarrulevy oli jostain syystä uusittu liikkeessä.

Syksyllä piti sitten vaihtaa talvirenkaat alle. Ensimmäiseksi voin sanoa että profiili on enemmänkin XC90 Volvoon sopiva 195/65 joten raapii sisälokasuojaan kun ratin kääntää linkkuun. Mittarivirhe tosin katosi täysin. Alumiinivanteet oli hienoilla 19mm tina-muussi-muttereilla kiinni ja noin puoliin piti hakata 18mm mutteri kiinni jotta irtos. Muutama pinnapulttikin irtosi siinä rytäkässä.

Noh, ensimmäiseksi alkoi ihmetyttämään että miksi jarrupolkimen hipaisu aiheuttaa ABS:n rytkytyksen ja tuntuu siltä kuin renkaat menis lukkoon. Noh, puolesta kahteen minuuttiin ja ABS häiriövalo syttyy tauluun - jarrut toimi tämän jälkeen normaalisti mutta ABS ei tietysti toiminut.

Näin mentiin muutama kuukausi ihan hyvin mutta heti kun tuli kunnon pakkaset niin jarruista tuli täysin toimettomat: Nyt käynnistyksen jälkeen tuon parisen minuuttia pystyy jarruttelemaan suht hyvin, (joskin ABS yrittää vastustaa), mutta heti kun ABS valo syttyy, saa poljinta polkea ihan tosissaan lattiaan asti ja todella nopeaan tahtiin jos tuon haluaa pysäyttää.

Kytkimen hallintasylinteri vuosi tavaraa pihalle joten alkuun luultiin että vika olisi siinä. Nyt on kuitenkin uusi kytkin ja hallintasylinteri pistetty paikalleen ja ilmattu. Tuli katsottua että ABS anturit on olemassa.. juu, ja hammaskehät on ihan kunnossa ja putsattu jarrupölyistä. Jarrut käyttäytyy tasan samalla tavalla. (Tuo remontti piti tehdä kun vasen vetari päätti irrota). Ainoa selkeä vika autossa on nyt rikkinäinen alipaineletku joka menee imusarjalta tuohon mustaan letkuun:


(c) tonde 79 - hyvä että on todistusaineistoa :)

Eli nyt siis on ihmetys suuri, mikä on kun ei pelaa? Voiko tuo letku nyt aiheuttaa tuon vian, onko jarrutehostin rikki. Mitenkä ABS -anturit toimii, olisko tuo syksyinen lekalla pajominen pistäny anturin rikki? Miten ihmeessä tuo on sitten paineistettu kun ABS on vielä päällä?!? Ei oo kyllä tullu ennen vastaan.. Toivottavasti pääsen tuonne wetterille hakemaan letkun mutta olis kyllä hyvä saada vähän neuvoa :)

Itse meinasin seuraavaksi vaihtaa tuon letkun, ostaa ilmauspullon ja pari ilmausruuvia ja ilmata etujarrut. Mitähän sitten kannattaa kokeilla?
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 11:02:11 kirjoittanut blackslide »
Ex: Nippon..., '92 BMW 535, '87 Volvo 745 2.3
Nyt: '96 Volvo V40 1.8 :jep:

Poissa blackslide

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi - taas kulkee!
Vs: 96 V40 1.8 jarrut reistaa...
« Vastaus #1 : 14.03.2011, 13:01:25 »
Nyt on letku vaihdettu ja täytyy sanoa että on hieman parempi, mutta ei noilla vieläkään mitään tee... :(
Ex: Nippon..., '92 BMW 535, '87 Volvo 745 2.3
Nyt: '96 Volvo V40 1.8 :jep:

Poissa eetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 96 V40 1.8 jarrut reistaa...
« Vastaus #2 : 24.03.2011, 12:52:13 »
Heitetään hatusta: millasta jarruneste on? tuskin kyllä aiheuttais ton abs hässäkän mutta ei se ainakaan jarruja paranna jos se ihan mustaa litkua on :D itellä ainakin on aika vanhaa jo neste ja ei taho kunnolla jarrutella..

Poissa Kine

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 96 V40 1.8 jarrut reistaa...
« Vastaus #3 : 13.04.2011, 18:35:36 »
Itselläni on myös jarruhuolia omassa -00 V40 1.8:ssa.  :(

Viime syyskuun alkupuolella syttyi jarrun varoitusvalo (!) kojelautaan. Arvelin sen johtuvan nesteen vähyydestä ja kävin ostamassa nestettä paikalliselta Osasetilta (ilmeisesti sopivaa nestettä, kun kerran katalogista katsoivat). Ja toden totta, neste oli vähänä. Varoitusvalo sammui luonnollisesti lisäyksen jälkeen. En tutkinut asiaa sen tarkemmin.

Tammikuussa havahduin siihen, että jarrupoljin oli tullut löysäksi ja painui yhä syvemmälle jarruttaessa. Lopulta poljin oli melkein pohjassa, eikä vauhti tuntunut hiljentyvän. Ilmasin sitten isäni avustuksella jarrut perinteisellä pumppausmenetelmällä. Ilmaahan siellä oli ja se oli keskittynyt oikeaan takajarruun. Ilmauksen jälkeen poljin tuntui painettaessa jämäkältä heti ylhäällä ja jarrut pelasivat mainiosti. Ajattelin tuolloin, että nestepinta oli käynyt syksyllä sen verran matalalla, että järjestelmään oli päässyt ilmaa.

Katsastin auton helmikuussa, eikä katsastusmies löytänyt mitään huomauttamista jarrutehoista; jarruletkut oli ehjät, eikä satulatkaan olleet märkiä. Siitä huolimatta poljin on parin kuukauden aikana taas kuin varkain alkanut painua jarruttaessa syvemmälle (eli ilmaa tuntuu olevan järjestelmässä). Nestettä olen lisännyt kerran, vaikkei varoitusvalo ole päässyt syttymään. Koska letkut ja satulat ovat ehjiä, olen kallistumassa vian diagnosoinnissa joko pääsylinteriin tai jarrutehostimeen. Ilmeisesti toinen näistä on hajalla ja päästää samalla ilmaa järjestelmään. Korjaamolle soittoa olen tässä miettinyt, mutta haluaisin osua kerralla oikeaan, joten mielipiteitä vian aiheuttajasta kaivataan.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13484
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 96 V40 1.8 jarrut reistaa...
« Vastaus #4 : 17.04.2011, 08:58:11 »
Itselläni on myös jarruhuolia omassa -00 V40 1.8:ssa.  :(

Viime syyskuun alkupuolella syttyi jarrun varoitusvalo (!) kojelautaan. Arvelin sen johtuvan nesteen vähyydestä ja kävin ostamassa nestettä paikalliselta Osasetilta (ilmeisesti sopivaa nestettä, kun kerran katalogista katsoivat). Ja toden totta, neste oli vähänä. Varoitusvalo sammui luonnollisesti lisäyksen jälkeen. En tutkinut asiaa sen tarkemmin.

Tammikuussa havahduin siihen, että jarrupoljin oli tullut löysäksi ja painui yhä syvemmälle jarruttaessa. Lopulta poljin oli melkein pohjassa, eikä vauhti tuntunut hiljentyvän. Ilmasin sitten isäni avustuksella jarrut perinteisellä pumppausmenetelmällä. Ilmaahan siellä oli ja se oli keskittynyt oikeaan takajarruun. Ilmauksen jälkeen poljin tuntui painettaessa jämäkältä heti ylhäällä ja jarrut pelasivat mainiosti. Ajattelin tuolloin, että nestepinta oli käynyt syksyllä sen verran matalalla, että järjestelmään oli päässyt ilmaa.

Katsastin auton helmikuussa, eikä katsastusmies löytänyt mitään huomauttamista jarrutehoista; jarruletkut oli ehjät, eikä satulatkaan olleet märkiä. Siitä huolimatta poljin on parin kuukauden aikana taas kuin varkain alkanut painua jarruttaessa syvemmälle (eli ilmaa tuntuu olevan järjestelmässä). Nestettä olen lisännyt kerran, vaikkei varoitusvalo ole päässyt syttymään. Koska letkut ja satulat ovat ehjiä, olen kallistumassa vian diagnosoinnissa joko pääsylinteriin tai jarrutehostimeen. Ilmeisesti toinen näistä on hajalla ja päästää samalla ilmaa järjestelmään. Korjaamolle soittoa olen tässä miettinyt, mutta haluaisin osua kerralla oikeaan, joten mielipiteitä vian aiheuttajasta kaivataan.
katsoppa onko kosteutta jarrupolkimen varressa... siis siinä tulipellin läpimenevässä varressa... sehän on sen työsylinterin männän varsi ja siinä on tiiviste jonka pitäs pitää nesteet oikeella puolella... oiskohan siitä alkanu valskata...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

RallyBaron  Samppasport