Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: jon1.tur - 09.12.2020, 08:08:01

Otsikko: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: jon1.tur - 09.12.2020, 08:08:01
Minkälainen öljyn lauhdutin kannattaisi rajusti viritettyyn vinokoneeseen vakion vesikiertoisen tilalle? Mikä kierre siinä on?

Öljysumullinen lohko isommalla pumpulla mutta riittääkö tuotto ja paine jos vetää keulalle suht ison lauhduttimen suodattimen ryöstöjalalta? Vai voiko tuon pumpun painetta tai tuottoa jotenkin säätää?

Onko järkeä jättää sitä vesikiertoista lauhdutinta lisäksi jos laittaa myös keulalle ison kennon?

Millä vetää putket lauhduttimelle? Kumiletkut tuntuu nykyisin olevan huonolaatuisia joten ei ole vaihtoehto.
Kupariputki vai teflonletku?
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: ImportTuning - 09.12.2020, 10:50:14
Kuinka kova viritysaste tuossa tulee olemaan ja mikä käyttötarkoitus?

Noissa osassa turboissahan on ollut öljyjäähy jo tehtaaltakin, joten pumpussa tuotto riittää kyllä. Se orkkis jäähy on about samankokonen kun tommonen aftermarket 10-rivinen .

Pumpun painetta voi säätää shimmaamalla jousta kireämmälle mutta ei siitä liiastakaan paineesta ole mitään iloa joten antasin olla vain semmoisenaan mitä se tehtaalta on se riittää kyllä varmasti. ( Kunhan on se isomman tuoton pumppu nimenomaan)

Vesikiertoisen ottaisin pois kokonaan jos keulalle laitat erillisen jäähyn tai sit et laita sitä jäähyä ja annat olla sen vesikiertosen pelkästään. Ei tuosta keulajäähystä ole juurikaan iloa kuin vasta tosi kuumalla ja jos ajat oikeasti radalla sillä missä lämpöongelmia yleensäkin tulee.

Putket helpoin vetää joko siitä suodattimen paikasta jollain ryöstölaipalla tai sit hankkia se orkkis siirtojalka jossa on lähdöt valmiina sille jäähylle.

Toivottavasti näistä on apuja rakenteluun.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: aprilli - 09.12.2020, 11:00:36
Ryöstöjalka ja öljynjäähdytin löytyy ihan Volvon numeroilla, joten on siinä mielessä standardikamaa vinokoneessa, kuten ImportTuning ehti jo nopeampana tuossa vastailla samalla ku kirjotin omaa viestiä.

Mulla on 140ssä ollu Volvon oma ryöstöjalka, joka on siis termostaatillinen ja 75° versio, sitä löytyy myös 95° termarilla. Siitä kumiletkut maskin takana olevalle öljynjäähdyttimelle, joka sekin Volvon oma. On toiminu, eikä tuossa tarvi ku jäähdyttimen kokoa kasvattaa jos tuntuu että öljynlämmöt nousee liiaksi. Ainoa muutos ens kaudeksi on itellä filtterin siirto pois koneen kyljestä ja kumiletkujen vaihto johonkin muuhun, muuten aikalailla samalla setillä mennään siltä osin.
Toisaalta mulla on vaan viritetty vinokone, ei mitään rajua.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: Wompatti - 09.12.2020, 15:33:17
meillä kahdessa ahtovinosssa perus 16-rivinen jäähdytin, toisessa suodatin vakiopaikalla ja laippana volvon orkkis josta lähdöt jäähdyttimelle. toisessa suodattimen siirtolaippa ja letkujen jatkeena suodattimen voi viedä pois pakosarjan alta minne huvittaa (  https://www.moposport.fi/siirtopala-oljynsuodatin-3-4-unf-liittimet-paalla-mocal ). molemmissa vakiot öljypumput, toinen vaan mallia ft.

palikoissa yleensä kierteenä 1/2bsp ja   liittimiä ym. löytyy joka paikasta ketkä tekee letkuja, nipat ja letkukarat ei kummoisia maksa. eikä letkutkaan omaisuuksia maksa, kestää lämpöä ja painetta kun on siihen tarkoitettu. ja jos viitsii etsiä spekseilleen vähän miedompaa kuin 300bar letkua niin se taipuu vähän paremmin.

onhan an-nipat hienoja ja joku viriviri teräspunospäällysteinen letku ylvään näköistä, vaan taitaa tulla hytikkaosilla halvemmaksi kuin laadukkailla an-tuotteilla. halvoista letkuista ja nipoista ei tule kuin pahamieli ja epävarmaa tekniikkaa.

kovilla putkilla en itse ainakaan lähtisi tekemään, on kuitenkin niin lyhyet vedot kyseessä että putkivedot työläitä tehdä.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: kuppe - 10.12.2020, 14:41:19
Kupariputki ei kestä tärinää vaan halkeaa, mulla oli hydrauliletkut.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: puliukk0 - 16.12.2020, 11:09:46
Hydeliittimissä on aika kuristukset suhteessa AN liittimiin.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: R70AWD - 16.12.2020, 11:27:02
Mieluummin teen kunnon AN-liittimillä. AN-liittimistä on helppo ja mukava tehdä kotioloissa, eikä tarvitse lähteä juoksemaan aina johonkin letkupajalle.

Letkupajoilla saattaa olla sopivia liittimiä johonkin eurooppalaiseen autoon, mutta esim. amerikkalaisen kohdalla nouseekin yleensä jo tie pystyyn. Homma on koettu niin monesti  :(

Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: Jambo - 16.12.2020, 14:25:32
Hydeliittimissä on aika kuristukset suhteessa AN liittimiin.

Kyllä mulla on ollut just toisinpäin, AN-liittimet on ahtaampia kuin vastaavat JIC-liittimet.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: jake74 - 16.12.2020, 15:37:48
Hydeliittimissä on aika kuristukset suhteessa AN liittimiin.

kaveri teetätti bensalinjat hydrauliliittimillä. dynossa ihemeteltiin että bensanpaineet romahtaa  alas isoilla kuormilla.  seuraavana päivän aloin tutki asiaa. pumpulla riitti paine mutta ei tukille asti. ei siinä auttanut muu ku alkaa purkaa linjaa irti pumpulta alkaen ni sieltähä se syy löyty hydrauliliitimien 6mm reijistä, poralla prasin nii isoksi ku uskalti ni alko paineet nousee.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: Kojontti - 16.12.2020, 21:00:23
kaveri teetätti bensalinjat hydrauliliittimillä. dynossa ihemeteltiin että bensanpaineet romahtaa  alas isoilla kuormilla.  seuraavana päivän aloin tutki asiaa. pumpulla riitti paine mutta ei tukille asti. ei siinä auttanut muu ku alkaa purkaa linjaa irti pumpulta alkaen ni sieltähä se syy löyty hydrauliliitimien 6mm reijistä, poralla prasin nii isoksi ku uskalti ni alko paineet nousee.

Jos nipat on 3/8" ja kuuden millin reikä, on löydetty jotain luokatonta tavaraa. Jos taas letkuliitin on 3/8" liittimessä sisäreiältään 6mm, sama kuten edellä tai prässätty liitokset päin honkia.

Jos taas on varttisilla rakennettu, on mitoitus mennyt hongikkoon. Riippumatta liitintyypistä, osat pitää mitoittaa tarpeeseen. Ihan samalla lailla se liian pieni AN kuristaa.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: jake74 - 17.12.2020, 01:32:58
Jos nipat on 3/8" ja kuuden millin reikä, on löydetty jotain luokatonta tavaraa. Jos taas letkuliitin on 3/8" liittimessä sisäreiältään 6mm, sama kuten edellä tai prässätty liitokset päin honkia.

Jos taas on varttisilla rakennettu, on mitoitus mennyt hongikkoon. Riippumatta liitintyypistä, osat pitää mitoittaa tarpeeseen. Ihan samalla lailla se liian pieni AN kuristaa.

kailatecillä nuo oli tehty. kaverilla oli lähtönipat valmiina pumpussa,suodattimessa ja bensatukilla ja sano tekijälle näiten välille tehä letkut. ei varmaa tekijä hahmottanut että kui isoja liittimet pitäs olla. sitä en muista oliko ihan just 6mm reijät, voi olla että oli vielä piennemmät.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: Ralli B 20 - 22.12.2020, 16:33:31
Kannattaa ehdottomasti siirtää suodatin pois sieltä pakosarjan lämmöstä ja irtosuodatin tukevasti runkoaisaan kiinni niin siirtää lämpöä myös sinne. Sitten reilunkokoinen öljynjäähdytin keulalle niin pitäisi pysyä öljynlämpö kurissa. Jos vielä nousee niin sen jälkeen vasta hommaamaan lauhdutinta.....
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.12.2020, 10:40:56
Mulla on B23ET alakerta ja kaikki sen vakio öljyroippeet. Suodatin on suoraan lohkon kyljessä. Suodattimen ja laturin suojaksi on tehty lämpöpelti. Öljynjäähdytin on keulalla syylärin vieressä, aivan kuten 700-sarjalaisessa. Termostaatista ei ole mitään käsitystä, jos sielä sellainen on niin ei se ainakaan mittarin mukaan toimi. Mittarin anturi on öljypropussa. Öljynlämmöt ei nouse kuin lämpimänä kesäpäivänä juuri asteikoille 50 asteen päälle.  :idiot2:

Jos tuo mittaus pitää paikkaansa, niin siitä huolimatta moottori on pysynyt läjässä omassa käytössä ~19tkm.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: JuHaU - 31.12.2020, 13:02:41
Volvon alkuperäisessä öljynjäähdyttimen "ryöstölaipassa" on sisällä termostaatti, joka aukeaa automaattisesti ja päästää tarpeeksi kuuman öljyn jäähdyttimelle. Alkuperäinen laippa on merkkiä Wahler.

(https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/screenshots/pics/33095620fe7a9de2c4e1c730b9aa7fb9/original.png)

Tuossa netistä poimittu kuva ko laitteesta. Vasemmassa päädyssä olevassa tulpassa on stanssattuna termostaatin arvot, tässä näkyy 75 astetta.

Löyty oikeakin räjäytyskuva.

(http://i.imgur.com/wtP7Cfw.jpg)

Ja toimintaperiaate

(https://www.240turbo.com/240oilcoolerthermostatlo.jpg)

Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: The_OttoB - 31.12.2020, 14:19:28
Se vesiöljylämmönvaihdin (volvon orgis) on hieno keksintö. Lämmittää moottoriöljyn nopeasti toimintalämpötilaan. Toki jäähdytysteho ei ole himuinen, mutta riittää moneen normaalimpaan vehkeeseen hyvin.
Otsikko: Vs: Öljyn lauhdutin
Kirjoitti: aprilli - 04.01.2021, 08:37:28
Tuossa netistä poimittu kuva ko laitteesta. Vasemmassa päädyssä olevassa tulpassa on stanssattuna termostaatin arvot, tässä näkyy 75 astetta.

Arvasin että siitä voi olla jollekki muullekkin hyötyä jos nappaan tuosta termarista pari kuvaa joutessani. Mun tekemä 3D-malli/kuva tuo  ;)
Päätytulpan lukkorengas ja lohkoa vasten tuleva tiivisterengas puuttuu tuosta, näkyvät tuossa alemmassa kuvassa irrallaan.