Elekma  Autoracing

Dellorto tyhjäkäyntihäiriö

  • 5 Vastauksia
  • 2053 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Dellorto tyhjäkäyntihäiriö
« : 09.05.2019, 13:38:43 »
Jätin Amazonin yksi päivä valvomatta viideksi minuutiksi tyhjäkäynnille ja kun lähdin ajelemaan niin huomasin aina risteyksissä, että käynti nousi hiukan kokoajan, johonkin 1100-1200rpm siitä 950rpm:stä. Samalla alkoi lievä täristäminen eli moottori alkoi heilua tavallista enemmän. Olin muutama päivä aikaisemmin vaihtanut tyhjäkäyntisuuttimet 50:stä 55:siin ja sain sillä tyhjäkäynnin todella hyväksi ja samoin hävisi tasakaasulla nykiminen kokonaan.

Kaasuttimina siis Dellorto Dhla 40 ja olen säätänyt ja synkronoinut kaasarit alipainemittarein tarkkojen ohjeiden avulla ja sain kaikki mittarit näyttämään aivan saman lukeman. Säädin myös kohot ohjeiden mukaan (Lintsi.info). Tarkistin ja säädin myös venttiilit (0.40mm kylmänä) Käytin myös tyhjäkäyntisuuttimia irti ja puhaltelin paineilmalla kaasuttimeen ja suuttimet läpi kun epäilin, että tyhjäkyntipiiriin olisi joutunut roska.
Tarkistin myös puristuspaineet ensin lämpimällä koneella yksi tulppa kerrallaan irti ja kaasua painamatta ja sain lukemiksi ykkösestä neloseen: 14,3bar, 9,3bar, 8,8bar, 13,8bar ja myöhemmin kylmällä koneella kaikki tulpat kerralla pois kaasu pohjassa pyörittäen: 16,5bar, 15,8bar, 15,9bar 16,2bar.

Toimii ajossa edelleen ilman mitään ongelmia. Ainoastaan tyhjäkäynnillä alkaa ravisuttamaan, ei heti vaikka risteykseen pysähtyessä vaan muutaman sekunnin kuluttua käynnin tasaantuessa. Kaasuttimien kakkos- ja kolmos kurkusta kuuluu huomattavasti isompi "läpättävä" ääni kuin ykkösestä ja nelosesta. Ykkösestä ja nelosesta ei kuulu juuri mitään. Muistan laittaneeni aikaisemmin merkille kolmos kurkusta kuuluvan lotkotuksen verrattuna muihin, mutta nyt kuuluu jo kakkosestakin lähes yhtä voimakkaana. Viittaisi ehkä venttiileihin?

Nyt on kaasarit irti kun tarkistin imusarjaliitoksen vuotojen varalta (yhtäkkiä noussut tyhjäkäynti viittaisi imusarjavuotoon kun kumminkin ajossa pelaa tosi hyvin), mutta en havainnut mitään vuotoja värinäkumeissa. Tilasin Freetechnics.fi uudet pinnapultit kaasareiden ja imusarjan väliin ja odottelen nyt niitä.

Pitääkö tässä nyt avata kone venttiilien tarkistusta varten? En jaksais ollenkaan kun kannentiivisteen vaihtotyönkin suoritin alkuvuodesta. Pakoäänet on kyllä vähän epätasaiset tyhjäkäynnillä ja kuulostaa siltä kuin "tussahtelisi" epäsäännöllisesti. Mutta kierrokset ei vaella ollenkaan vaan pysyy kokoajan vakaana. Ihmettelen myös kolmoisen tulpan nokeentumista! Muut tulpat kahvinruskeita. Kolmoisen tulppa ja johto vaihdettu.

Kaikenlaiset neuvot ja arvailut ovat tervetulleita!
 
« Viimeksi muokattu: 09.05.2019, 13:42:52 kirjoittanut volvoracing »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Dellorto tyhjäkäyntihäiriö
« Vastaus #1 : 09.05.2019, 21:11:24 »
Kyllähän tuossa nuo kakkos ja kolmospytyn puristukset yökkää aika merkittävästi. Pöllytteleekö putkesta ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Dellorto tyhjäkäyntihäiriö
« Vastaus #2 : 10.05.2019, 20:08:35 »
Venttiilivälykset tarkistukseen. Vahva epäilys että vika löytyy sieltä, kakkosen ja kolmosen tikut liian tiukalla.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Dellorto tyhjäkäyntihäiriö
« Vastaus #3 : 02.06.2019, 22:00:02 »
Ei mielestäni pöllyttele putkesta. Välykset tarkistin ja pitäisi olla 0.40mm kaikki. Tarkistin vielä kaasarien ja imusarjan värinäkumit vuotojen varalta. Sen jälkeen kävi paljon paremmin, mutta viimeisimmän kauppareissu aikana tärinä paheni eli kun kone lämpeni ekaa kertaa kunnolla. Tuo täristäminen vaihtelee, välillä enempi ja välillä vähemmän. Kierroksia kun nostaa niin käy tasaisesti ja ajossa toimii täysin oireetta. Testasin vähän viilenneellä moottorilla niin sama ravistus. Ryypyllä käy tasaisemmin. Tarkkailin myös tulpat läpi ja nyt näytti kaikki olevan suunnilleen saman värisiä kun, kahvinruskeita. Ei ollu enää kolmosen tulppa selkeästi nokeentunut. Mikähän tuossa nyt sitten voisi olla? Kun tuo oire ilmeni kerralla kun jätin vähäksi aikaa itsekseen käymään ja takaisin tullessa huomasin käynnin nousseen hiukan ja vähän aikaa ajeltua huomasin risteykseen pysähtyessä, että alkoi täristämään.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2019, 22:18:30 kirjoittanut volvoracing »

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Dellorto tyhjäkäyntihäiriö
« Vastaus #4 : 07.06.2019, 21:18:00 »
Vika niinkin yksinkertainen ja nolo, että tyhjäkäynti oli liian matalalla.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Dellorto tyhjäkäyntihäiriö
« Vastaus #5 : 09.06.2019, 00:34:11 »
Parempi näin ! Hyvä että toimii nyt.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Carcom Oy  Ateho