Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Amanssi - 17.06.2014, 23:37:50
-
Nyt olisi rempattu B20 kasassa ja saatu käyntiinkin. Muistelin lukeneeni, että kannen jälkikiristys olisi fiksu toimenpide. Kuinkas tämä pitäisi suorittaa? Kone lämpimäksi ja pultit momenttiin, normaalissa kiristysjärjestyksessä ja samalla momentilla? Pitääkö kiristää uudelleen esim. muutaman sadan kilometrin jälkeen?
-
Kone lämpimäksi, jonka jälkeen annetaan jäähtyä. Tämän jälkeen oikeassa kiristysjärjestyksessä löysää pultin kerrallaan ja vetää uudelleen momenttiin. Noin oon itse tehnyt.
-
Jos nyt muistan oikein niin B30sessä oli ohjeena kiristää pultit jonnekkin
85Nm, jonka jälkeen kone lämpimäksi ja sitten 95-105Nm, välillä löysyttämättä. Kai jossain netin syövereissä on korjausopus B20seenkin.
EDIT: Pitihän se kaivaa:
1. vaihe 40 Nm
2. vaihe 80 Nm
3. vaihe 90 Nm, moottoria käytetään ensin 10 minuuttia
Lähde, vihreäkantinen: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/100/1974%20Service%20Manual/TP10867-1_1974_140_section_2_engine.pdf
-
Kiitos, näillä mennään!
-
Vaatii jälkitiukkauksen tai sitten käy kuin minulla eli alkaa vuotaa. Ja varmasti oli kierteet puhtaat? :o
-
Vaatii jälkitiukkauksen tai sitten käy kuin minulla eli alkaa vuotaa. Ja varmasti oli kierteet puhtaat? :o
Puhtaat on. Lohkosta putsattu kierteet koneistamolla ja uudet pultit. Pulttien alle laitetut kovat prikat meinaa vaan aiheuttaa turhaa kitkaa, mutta josko ne crc:llä liukastuisi. Laitoin varuilta prikat kun on kantta laskettu.
-
Isojen vanhojen Volvojen kansipultit laitettiin remontin ajaks likoomaan johonkin öljyyn (en nyt muista mihin, oli oma puteli) ja ravistettiin ylimääräset pois ennen asennusta. Joku idea siin oli mut nyt en muista...
-
Aihetta sivuten ...
Miten olette kannen laittaneet paikoilleen, vesipumppu kiinni vai irrotettuna?
Joskus olen tästä keskustellut vanhan kansan asentajan kanssa, jonka mielestä vesipumppu pitää olla irti kun kansi laitetaan paikoilleen ja pultit vedetään momenttiin. Ei sitten jää "kantamaan". Jälkikiristysvaiheessa vesipumppu on tietysti paikoillaan.
-
Aihetta sivuten ...
Miten olette kannen laittaneet paikoilleen, vesipumppu kiinni vai irrotettuna?
Joskus olen tästä keskustellut vanhan kansan asentajan kanssa, jonka mielestä vesipumppu pitää olla irti kun kansi laitetaan paikoilleen ja pultit vedetään momenttiin. Ei sitten jää "kantamaan". Jälkikiristysvaiheessa vesipumppu on tietysti paikoillaan.
Mulla oli molemmissa konerempoissa vp jo paikoillaan. Hyvin on toiminu ja ei oo vuotanu.
-
Sanoisin että varmemmin saa pitämään jos pumppu on paikoillaan. En jaksa uskoa tuohon, että jäisi kantamaan, kun onhan siinä kumitiivisteet välissä jotka joustaa...
-
Nyt on kansi kiristetty. Koneistamolla sanoivat, että valurautakannet kiristetään lämpimänä, joten tein niin. Kyllähän nuo kiristyivätkin noin 90° :o
-
Valurauta kansi kiristetään aina lämpimänä.
-
Mulla on tuossa 142:ssa b20a kone, josta ei ole koskaan käytetty venttiili koppaa syvempää konetta auki (sekin vain sen takia, kun joutuu venttiili välykset perhana säätämään :) ) Sen verran tiedän myös, että siitä on ehkä ensimmäisen huollon yhteydessä yli 40 vuotta sitten tarkistettu kannen pulttien kireys. Olisiko järkevä tarkistaa pulttien kireys? Ja onko ohjetta miten tarkistetaan, kun on vähän pitempi aika edellisestä tarkistuksesta? Ulos eikä auton sisälle vuoda ja öljyn sekaan ei tule jäähdytin nestettä, mutta vähän aina välillä joutuu lisäämään. Joten ajattelin, että olisko kannen kireyden tarkistuksella ratkaisu tuohon lievään nesteen vajoamiseen.
-
Mulla on tuossa 142:ssa b20a kone, josta ei ole koskaan käytetty venttiili koppaa syvempää konetta auki (sekin vain sen takia, kun joutuu venttiili välykset perhana säätämään :) ) Sen verran tiedän myös, että siitä on ehkä ensimmäisen huollon yhteydessä yli 40 vuotta sitten tarkistettu kannen pulttien kireys. Olisiko järkevä tarkistaa pulttien kireys?
Ne on niin tiukassa että jos alat vääntämään kireämmälle, niin katkaiset jonkun, joka on ruosteessa. Jos nestettä menee sylintereihin, niin tulppa on kauniin puhdas. Öljyä vanha, väljä kone vie aina.
-
Pitääkös tuo jälkikiristys tappikoneeseen tehä lämpösenä vai kylmänä? Molempia on neuvottu niin foorumilla kuin kaveripiirissäkin. Just kokeilin jälkikiristää kylmänä ja ei ne juurikaan kiristyny, ehkä iha millin ku tarkkaan seurasi.
-
Elringin kansipahvissa oli ohjeet, että jälkikiristys tehdään heti ensimmäisen lämpimäksi käytön (15-30min) jälkeen lämpöisenä. Jonkin verran pultit pyörähtää.