Autodiagnoosi  Carcom Oy

SU-kaasutin ja käynnistäminen

  • 47 Vastauksia
  • 20216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
SU-kaasutin ja käynnistäminen
« : 29.01.2012, 12:08:16 »
Eli oire sellainen toisessa SU-kaasarissa ,öljyntäyttökorkki luisteineen nousee nahkoineen päivineen kun antaa koneelle enempi kierroksia.
Ja tätä oiretta on nyt esiintynyt vaan kovemmilla pakkasilla.

Onko sitten liian paksut öljyt kaasarissa?
Mitens toi bensapumppu ,voiko valua kaasarista/letkuista bensat takaisin tankkiin?
Jonka johdosta saa sahata pitkään ennenkuin käynnistyy?

Ja auto lähtee erittäin huonosti käymään kun moottori on kylmä.
Tulpat ,kärjet ,sytkä ,johdot OK.
Kuinkahan lujaa startin kuuluis pyörittää moottoria ,tuntuis ettei pyöris tarpeeksi kovaa.

Lämpöisenä lähtee kuin palmun alta.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

s73

  • Vieras
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #1 : 29.01.2012, 12:21:24 »
mitä öljyä käytät kaasarissa? Liiallinen öljy voi tehdä sen jäykäksi, myös huonolaatuinen tarvikekalvo tehdä tuon. Asia ratkesi laittamalla hieman tiivistemassa kierteelle. Taitaa olla tyyppivika tuo huono käynnistyminen, mites lohkolämmityksen kanssa?

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #2 : 29.01.2012, 12:50:51 »
Moottoriöljyä 10-30.
Ei ole liikaa öljyä.
Mitä kalvoa tarkoitat ja ei ole lohkolämmitintä.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

s73

  • Vieras
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #3 : 29.01.2012, 13:37:46 »
meni vaan kaasarit sekaisin, su-kaasarissa ei ole kalvoa ja strömpässä on. Aika jäykät ölpät kaasariin, kokeile ohuempaa. Käytin punaista öljyä strömpässä, mitä sanoo manuaali su- öljyistä?

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #4 : 29.01.2012, 15:02:54 »
Taitaapi olla jäykät öljyt.
Manuaali suosittelee automaattiöljyä.
Ei muutakuin öljyn vaihtoon.

Jostain luin että ompelukoneöljyäkin olisi käytetty?
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #5 : 30.01.2012, 20:39:19 »
Pakkasella saa pyörittää starttia joskus pitempäänkin. Se taitaa olla ominaista SU kaasareille. Vähän auttaa jos ennen sammuttamista käyttää hetken ryyppyä / rikastinta päällä. Hörähtää nopemmin käyntiin seuraavalla kerralla. Joskus on tullut mieleen, että auttaisiko bensa pinnan säätäminen ylemmäksi asiaan? Nykyinen bensiini lienee erilaista kuin 40 vuotta sitten, jolloin korjausoppaat on tehty.

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #6 : 30.01.2012, 20:47:57 »
Minulla myös kylmäkäynnistysongelma SU-kaasuttimilla. Onko tuo huono kylmäkäynnistyminen tosiaan tyyppivika SU-kaasuttimissa ? tai ei tarvitse olla edes kovin kylmää jos auto vaan seisoo muutamankin päivän lämpimässä tallissa niin saa starttailla melkoisen pitkään ennen kuin käynnistyy, aivan kuin kohokammiosta haihtúisi bensat pois.
Vai onko kaasuttimien säädöissä jotain vikaa, minkälaisia kokemuksia muilla ?


Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #7 : 30.01.2012, 20:52:37 »
Mulla käynnistyy seuraavana päivänä vielä suht hyvin, mutta jos auto seisoo lämpimässä tallissa pari päivää saati sitten viikon, niin saa sahata starttia muutaman sekunnin. On tosiaan kuin bensa haihtuisi kokonaan pois kaasareista.

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #8 : 31.01.2012, 08:10:07 »
Niin, minulla on siis tuplakaasuttimet SU hif6 joissa kohokammio on integroitu suoraan kaasuttimien alle.
Ei siis ole niitä kaasuttimien sivussa olevia erillisiä kohokammioita.
Onko juuri nämä kaasuttimet huonoja auton käynnistämisessä ?

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #9 : 31.01.2012, 22:15:22 »
Mulla myös noi kaasarit.
Taitaa olla ominaisuus.
Vaihdoin automat öljyt noihin.
Täyttökorkki poksahtaa edelleen yles kun antaa jenkaa koneelle.
Kierrokset tippuu nopeammin tyhjäkäynnille eikä jää noin 1200-1300rpm josta tippui pikkuhiljaa tyhjäkäynnille noilla paksummilla öljyillä.
Mutta miltei tyhjäkäynnillä lipuen kyyti on nykivää mitä ennen ei ole ollut ,johtuukohan pakkasesta?

Niin ja kylmäkäynnistyksessä saa todellakin sahata todella pitkään ja hartaasti.
Ja -20 pakkasessa ei riitä enää auton oma akku ,vaan tarvii jo apuvirtaa.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #10 : 31.01.2012, 23:16:40 »
Sähköinen b-pumppu vois jelpata tossa suhteessa. Sais ne pässinpallit bensaa kohokammioihin heti kun virrat laittas päälle. Kesä kuumalla taas pumppu normaaliksi, kun bensa höyrystyy pois eikä kuumana meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin. Vai auttasko sähkönen pumppu tohonkin? Kyllähän ne 40 vuotta käytössä olleet killuttimet on jo aika paskoja. Miten sitte uutena lie toimineet?

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #11 : 01.02.2012, 09:29:34 »
Näköjään on muillakin samanlaisia ongelmia. Minulla oli parikymmentä vuotta sitten edellinen Volvo myös B20 koneella mutta yhdellä kaasuttimella, joka varmaankin oli Strömppä, mutta ei siinä mielestäni tai muistaakseni ollut mitään käynnistysongelmia, aina lähti hyvin käyntiin.
Onkohan tuo Strömppä parempi tuossa suhteessa vai kultaako aika muistot.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #12 : 01.02.2012, 10:11:50 »
Vähän tahmeesti lähtee -30 pakkasessa jos on SU tai Stomberg kaasarina. Aika kultaa muistot eli jos kaasarit ja kipinä on kunnossa niin ei Suomessa ole niinkovia pakkasia ettei Volvo lähde käyntiin. Tyyppivika on siinä ettei osata pitää kaasuttimia kunnossa.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #13 : 08.02.2012, 22:44:08 »
Kaasuttimen kurkun ja imusarjan välissä kuuluisi olla bakeliitti lämpöeriste, jonka tehtävä on vähentää lämmön johtumista kaasuttimeen ja siten vähentää myös bensan höyrystymistä. Tuo eriste monesti jätetään pois siinä vaiheessa kun se ajan saatossa halkeaa, ja auto kerran toimii ilman sitäkin. Osasyy höyrystymiseen on myös vanhan kaasuttimen väljistyminen, eli akseleiden tiivisteiden läpi pääsee höyryt helpommin pihalle. Sähköpumppu voisi tosiaan olla hyvä ratkaisu, kun se täyttää kohokammion jo ennen koneen pyörittämistä.
Itse olen käynnistänyt Amazonin -36 asteessa lämmittämättä. Piti päästä koulun parkkipaikalta viikonlopuksi kotiin. Toinen samana pe iltapäivänä omin voimin käynnistynyt auto oli Saab 96. Näillä kahdella sitten hinattiin muut käyntiin. Vedin mm. yhtä 240:stä melkein 3 km ennenkuin se lähti tulille. Oli ne nolona, kun olivat naureskelleet aiemmin mun 15 vuotta muita vanhempaa Matsoniani. (joo se oli joskus -80 luvun alkuvuosina, ah niitä aikoja  8) )
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa JR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #14 : 09.02.2012, 13:56:41 »
Kuinkahan paksu tuo pakeliittitiiviste pitäisi olla ? Ja onko nuo tiivisteet myös tuplakaasareissa ?
Tuon bensan pois höyrystymisen kohokammioista voisi ehkä testata tekemällä bensaletkuun haaroituksen ja valuttamalla siitä bensaa ennen starttaamista, jos lähtee paremmin käyntiin niin siinähän se vika. Mutta paljonko pitäisi painetta saada valutukseen että kohokammiot täyttyvät ?


 

Kulkukoira  Proturbo