Carcom Oy  Elekma

SU-kaasutin ja käynnistäminen

  • 47 Vastauksia
  • 20214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #30 : 13.02.2012, 22:43:58 »
Kuuluisko noissa tuplissa ryypyn vaijeri haarautua molempiin kaasareihin?

Ei kuulu.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6382
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #31 : 14.02.2012, 08:59:33 »
Heitetään omakin lusikka soppaan :)

-63 mallisessa pyhimyksessä ei alunperin ole pakeliittilevyjä imusarjan ja kaasareiden välissä ja ryyppyvaijerit menevät molempiin kaasareihin ;)

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #32 : 14.02.2012, 11:53:50 »
Kyllä 68-mallisessa sportti-farmarissakin meni oma ryyppyvaijeri kumpaankin kaasariin. Pakeliittilevyistä ei ole muistikuvaa ja Amazonikin on vaihtanut jo omistajaa.

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #33 : 14.02.2012, 15:45:43 »
Eli vastauksista päätellen kuuluu vaijeri menevän molempiin kaasareihin.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #34 : 14.02.2012, 16:03:54 »
Eli vastauksista päätellen kuuluu vaijeri menevän molempiin kaasareihin.
Ei vaan malleja on useita. Joissakin yhdellä vaijerilla hoidetaan molemmat kaasarit. Omastasi näet sen siitä kun vedät ryypyn päälle, sulkeutuuko molempien kurkkujen ryypyn läpät. Mulla on esim. 144:n kaasarit joissa kaasuttimien välissä on välikappale, joka käyttää toisen kaasuttimen ryyppyä, sekä Amazonin tuplat, joihin molempiin tulee oma vaijeri.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #35 : 14.02.2012, 16:53:48 »
Ainakin alkuperäisessä 142s -69 mallissa, joka tehtaalta lähtiessä oli varustettu kahdella SU:lla oli molemmille kaasareille omat ryyppyvaijerit. Tiedä sitten amazoneista. Onko näitä välikappaleita jälkeenpäin joku itse väsäilly muuttaessaan A-malliin tuplakaasareita? Itekin laitoin tupla solexien väliin vaijerin pätkän jolloin yhdellä vaijerilla voi käyttää molempia.

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #36 : 14.02.2012, 18:53:57 »
Tohon koriin on joskus laitettu B20B moottori ,ollut ennen B20A motti ,jotenka epäselvää toi ryyppysysteemi/vaijerit.
Molemmissa kaasareissa on ryyppysysteemi ja vaijerinkuorelle paikka.

Oisko kellään myydä ryyppyvaijeripakettia noihin tuplakaasareihin?
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #37 : 15.02.2012, 13:44:15 »
Amazonissa (-64S, jonka purin joskus -90 luvun alussa) ainut ero yhden ja kahden vaijerin systeemissä oli se, että siellä kojelaudan alla olevassa telineessä, johon vaijereiden kuoret lukittuvat on kiristyslevy kahdelle vaijerinkuorelle, eli vaijerit ovat keskenään identtiset ja kulkevat siis päästä päähän rinnakkain. Halpa ja yksinkertainen ratkaisu. 
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa wolkat4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • keula kevyttä ja sora levotonta kun 142:lla ajaa
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #38 : 15.02.2012, 22:45:58 »
Pitääkin ruveta tutkailemaan löytyiskö tostakin kahdelle vaijerille lähdöt.
corolla-78,sunny-82,ascona-79,hj60-82,subaruXT-84,camry-88,almera-00,skoda-82,mini-70,king cap-88,lancer-82,sunny-87,hiace-81,hymer-90,sprinter-95,volvoT4-00,volvoS80 T6-99 MB Sprinter-98.
Nyt ajossa CRV-05, ja MB C 280-95 ,VOLVO 142-70.Onhan noita raatoja ollut.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #39 : 16.02.2012, 07:10:59 »


Roplasin vuosi sitten 1969 Pyhimyksen konehuonetta ja ihmettelin tätä asiaa, vaijeri meni vain toiseen kaasariin. Mutta siinä olikin 2 x Stromberg-paketti kiinni, mikä oli alkuperäinen viritys kyseisessä vuosimallissa Pyhimyksissä. En tätä muistanut tuossa aiemmassa postauksessani. Niissä oli vain toisessa kaasarissa ryyppyhärpäkkeet kyljessä, toisesta ne puuttuivat tyystin.

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #40 : 17.02.2012, 13:52:09 »
Tohon koriin on joskus laitettu B20B moottori ,ollut ennen B20A motti ,jotenka epäselvää toi ryyppysysteemi/vaijerit.
Molemmissa kaasareissa on ryyppysysteemi ja vaijerinkuorelle paikka.

Oisko kellään myydä ryyppyvaijeripakettia noihin tuplakaasareihin?

Pystyt helposti tekemään sellaisen itse. Jos sulla on kaksi riittävän pitkää suojakuorta ja pianolankaa. Eli alun perin pianolanka on samanlainen kuin yhden vaijerin systeemissä, mutta sen sijaan että se loppuisi siihen ryyppykahvan päädyn silmukkaan, "vaijeri" jatkaakin siitä katkeamatta toiseen kaasariin.

Poissa jim doe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • Vrcf, Svk, Lahden volvokerho
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #41 : 17.02.2012, 17:59:51 »
68 sport amassa on molemmille kaasareille oma vaijeri joka haarautuu jo vivun luota ja kyll se on se ama joka paloi ja jonka ostin Ilarilta joka odottaa Soosin huoltoa joka ei .....
ja veteraanien listalla oli suoraan sellainen vaijeri
Team Pahka lopopower
amat 68 farkku sport ja 70
Opel Corsa van :-)

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #42 : 18.02.2012, 19:19:52 »
Vaikuttaako virranjakaja käynnistämiseen? Muistaakseni B20B koneiden jakajan katkojankärjet ovat peilikuvat normi jakajaan verrattuna. Tyhjäkäynnillä/käynnistettäessä ennakkoa on vähemmän kuin A koneissa? Monilla on varmaankin tuplat SU:t laitettu yhden kaasarin tilalle esim B20A ja virranjakaja on pysynyt samana. Näin on myös minulla.

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #43 : 19.02.2012, 18:39:05 »
Käynnistäessä suurempi ennakko yleensä helpottaa käynnistämistä.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: SU-kaasutin ja käynnistäminen
« Vastaus #44 : 20.02.2012, 13:50:06 »
Voisiko noista tupla kaasarien vaijeri-vipu-systeemistä saada pari esimerkki kuvaa miten se on toteutettu, tai miten se kuuluu olla ? Itsellänikin on B20A johon vaihdettu tupla SU:t. Ryyppyvaijeri menee keulan puoleiseen kaasariin ainoastaan. On ihan mukavasti lähtenyt käyntiin silleen, mitä nyt muut ongelmat aiheuttaa käynnistymisongelmia.

Onko muuten tuolla B20A-B jakajilla miten suuri ero, tai vaikutus paremminkin ? Kun oma kone on toiminut hyvin tuolla A-versionkin jakajalla kun ei B-koneen jakajaa ole.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Proturbo  Autodiagnoosi