Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B20 moottorin puristuspaineet.

  • 74 Vastauksia
  • 30044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
B20 moottorin puristuspaineet.
« : 30.01.2013, 20:54:13 »
Minkälaisia kokemuksia on, paljonko voi olla että vielä toimii ilman ongelmia. Montako baaria on esim.b20e vakiona? :idiot2: asiaa sivuten onko jossain b20 moottorissa ollut ns. Kuoppamäntä vakiona. Vai onko noita laittettu jälkiasennuksena ja jos on nii miksi? :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 31.01.2013, 20:17:11 kirjoittanut Kivinjuh »
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #1 : 02.02.2013, 22:31:04 »
Tossa B20E koneessa ollu 10,5 ja 11,5 alkaa kai olla siinä rajoilla että tulee ongelmia. Tollasia löysin kun komppasin nettiä. 8,7 B20a arvo. Onko jollakin parempaa tietoa? Toi kuoppamäntä asia ei vielä valjennut mulle? :idiot2:
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #2 : 02.02.2013, 22:41:32 »
Kaikissa B20 tappikoneissa ollut tasamännät TEHTAALTA paitsi MB20B vene petroolimoottorissa, jossa reilu kuoppa, 6:1 puristus-suhde ja petroolilla tarkoitettu ajettavaksi.

B20A kannella puristus-suhde 8,7, sama koskee B20F kantta ja muistaakseni kans harvinaista B20D.
B20B kannella 9,5
B20E 10,5

Puristuspaineita jos sit tarkoitat, niin 9bar nurkilla alkaa oleen kone huonossa hapessa, timmi kone antaa 14bar.

Ja huomaathan, puristuspaineet ja puristus-suhde on eri asia!

Puristus-suhde on laskennallinen suurre, eli lasketaan YHDEN sylinterin iskutilavuus (B20 tapauksessa 88,9mm vakioporaus ja 80mm isku tekee 496,5kuutiosenttimetriä), ja sitten lasketaan kannentiivisteen paksuudesta (0,8-2mm) palotilan tilavuus JA kannesta palotilan tilavuus. Ynnätään nämä kolme ja jaetaan kansitiivisteen+kannen tilavuudella.

Puristupaineet sitten tottakai mitataan mittarilla.

12:1 puristus-suhteisia koneita on näkynyt B20 rintamallakin. Kovempaakin varmasti pystyy menemään, kunhan polttoaineensyöttö ja sytytyslaitteisto on senmukaan mitoitettu. Kaasareilla ja jakajasytytyksellä raja on varmasti 11,5 nurkilla vapaastihengittävänä pumppubensalla.

Suorasytytyksellä, polttoaineen suihkutuksella ja paremmalla polttoaineella mennään vaikka 14:1 puristus-suhteilla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #3 : 02.02.2013, 23:54:31 »
Tämän kaltaista tietoa juurikin kaipaan,ostamassani moottorissa on kuitenkin paikoillaan männät joissa on selkeästi reunassa noin sentin levyinen kranssi ja siinä pudotus noin 1 mm eli tämä keskiosa on syvempi kuin reunus. Moottori on numeron perusteella ns miljoonalohko ja kansi on mallia missä on tasaiset alueet suutimen paikoille. Tuon männän muodon olen katsonut tulpan reiästä. Kait se pitää purkaa että saa selkoa mitä pitää sisällään. Moottorin tiiviyden saa hahmotettua sitten nuo puristukset mittaamalla. Tuota puristussuhdetta varten pitäisi sitten mainitsemasi asiat tarkistaa kun en tiedä mitä moottorille on tehty,onko esimerkiksi kantta laskettu ja mikä on poraus.
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #4 : 02.02.2013, 23:57:32 »
Puristuspaine- ja ohivuotomittaus kertoo perusjutut kunnosta ilman avausta. Nokka-akselikin vaikuttaa puristuspaineeseen. Onhan se hyvä avata muutenkin jos ei ole tietoa miten pitkään on ollut käyttämättä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #5 : 03.02.2013, 00:12:25 »
Ei ole paljon tietoa, konetta kun pyörittelin niin venttiilin liikkeen mittasin työntömitalla ja se oli 10.2mm eli ei ilmeisesti ihan vakio,käyntikuntoinen moottori on kuitenkin.
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #6 : 03.02.2013, 10:17:39 »
Kyllähän tuo voi olla ihan vakio , esim C-nokka , jota ollut pentoissa , ja tuplien kera !
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #7 : 03.02.2013, 10:34:05 »
Monttumäntä voisi viitata esimerkiksi  siihen, että siellä on B19 koneen ylikokomännät paikoillaan.

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #8 : 03.02.2013, 10:43:59 »
Niin tuo vois olla kyllä vaikka tuo C-akseli vertasin vaan noihin muihin mitä itellä on, tossa B18 koneessa tuo A nokka ja tossa toisessa B20 koneessa myös tuo A-nokka kun  noihin vertasin niin toista milliä eroa tuossa nostossa. Mittauksessa en huomionut tuota ventiilin välystä eli todellisuudessa muutama kymmenys voi olla nostoa enemmänkin kuin tuo 10,2. Selvintä varmaan kun tuon avaa ja tarkistaa. Toinen B20 on jo koneistamolla että sen vuoro seuraavaksi valmistua siihen helpompi miettiä viritystä kun oli täysin alkuperäisessä kunnossa. Paikoillaan nyt oleva vakio B18 moottori palvelkoon ainakin nyt alkuun. :sundaydriver:
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #9 : 03.02.2013, 10:45:58 »
Onkos tuon B19 koneen poraus paljon isompi kuin B20 moottorin?
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #10 : 03.02.2013, 11:25:50 »
Onkos tuon B19 koneen poraus paljon isompi kuin B20 moottorin?

Molemmissa on vakiona sama 88.90 mm. B19 ja B20 miljoonalohkossa on sama 24 mm männäntappi. B20 koneeseen sopii myös suoraan B19 kiertokanget ja mannätkin.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #11 : 03.02.2013, 11:28:28 »
Onkos tuon B19 koneen poraus paljon isompi kuin B20 moottorin?
Sama poraus, sama iskunpituus, sama iskutilavuus.

edit: JuHaU oli taas nopeampi.
Jäitä housuun!

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #12 : 03.02.2013, 14:12:47 »
Eli jos noita b19 mäntiä käyttää pitää kantta pikkusen madaltaa että puristukset eivät laske, muuten toimii ok. Kiitos infomaatiosta,pikkusen viisaampi taas. :pomo:
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #13 : 03.02.2013, 14:57:14 »
Paras höylätä lohkotasosta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #14 : 03.02.2013, 15:23:35 »
Lykkäämpä nyt omankin lusikkani soppaan kun jotain kohde koneesta tiedän. No oon mä sen ainakin nähny.  ::)

Eli kone on kuulemma rempattu ja sillä ei ole ajettu, ainakaan kovin paljoa. Eli jos se on "ajamaton" niin voisiko puristus paineet, mitkä myyjä on mitannu, olla alhasemmat kun palikat ei oikeen oo viä asettunu?
Kannesta näkee silmällä että sitä olis madallettu, mahdollisesti enemmänkin. Dekkitasosta ei tiedä mitään, onko plaanattu tjsp.
Mutta kannessa tuo punaisella ympyröity taso on aika paljon ohuempi kuin mitä B18 koneessa. Kuinkahan paksu se on vakio kannessa?


Nokasta sen verran, että meidän mittaukset oli sinnepäin. Mikä olisi oikea tapa selvittää nosto irrottamatta akselia? Heittokellollahan se, mutta kun sellaista ei nyt ole käytössä.

 

Kulkukoira  Proturbo