Kaikissa B20 tappikoneissa ollut tasamännät TEHTAALTA paitsi MB20B vene petroolimoottorissa, jossa reilu kuoppa, 6:1 puristus-suhde ja petroolilla tarkoitettu ajettavaksi.
B20A kannella puristus-suhde 8,7, sama koskee B20F kantta ja muistaakseni kans harvinaista B20D.
B20B kannella 9,5
B20E 10,5
Puristuspaineita jos sit tarkoitat, niin 9bar nurkilla alkaa oleen kone huonossa hapessa, timmi kone antaa 14bar.
Ja huomaathan, puristuspaineet ja puristus-suhde on eri asia!
Puristus-suhde on laskennallinen suurre, eli lasketaan YHDEN sylinterin iskutilavuus (B20 tapauksessa 88,9mm vakioporaus ja 80mm isku tekee 496,5kuutiosenttimetriä), ja sitten lasketaan kannentiivisteen paksuudesta (0,8-2mm) palotilan tilavuus JA kannesta palotilan tilavuus. Ynnätään nämä kolme ja jaetaan kansitiivisteen+kannen tilavuudella.
Puristupaineet sitten tottakai mitataan mittarilla.
12:1 puristus-suhteisia koneita on näkynyt B20 rintamallakin. Kovempaakin varmasti pystyy menemään, kunhan polttoaineensyöttö ja sytytyslaitteisto on senmukaan mitoitettu. Kaasareilla ja jakajasytytyksellä raja on varmasti 11,5 nurkilla vapaastihengittävänä pumppubensalla.
Suorasytytyksellä, polttoaineen suihkutuksella ja paremmalla polttoaineella mennään vaikka 14:1 puristus-suhteilla.