Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vanhan kiesin päästöt

  • 2 Vastauksia
  • 1954 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vanhan kiesin päästöt
« : 17.05.2014, 02:01:23 »
  Sinänsä olematon mielenkiinto B20:n kohdalla kun ei päästöjä katsastuksessa mitata MUTTA onko kukaan tarkkaillut oman kiesinsä päästöjä?
Leipätyön puolesta tulee mittailtua päästöjä päivittäin ja nyt kun motti on rempattu ja kaasarit jne korjattu ja huollettu/säädetty on mielenkiintoni herännyt HC päästöön.
  CO eli hiilimonoksidin mukaan olen säätänyt tupla HIF6:t tasolle ~2.5 ja kivasti tuntuu toimivan. HC on tuolloin melko korkea n. 800 ja mietityttää että miksi näin. Ohivuotoa ei pitäisi juurikaan olla joten onko kaasarikansalla kokemusta että onko BBB neulani sitten liian rikkaat?
  Ilmasudin kun ottaa pois ja tuijottaa luistin alle niin imusarjaan suorastaan valuu juoksevana benssiiniä. Kokeilematta on mitä tapahtuu kun reilusti laihemmalle ruuvaa mutta sillä luultavasti saa HC:n putoamaan mutta varmasti myös CO tippuu turhan alhaiseksi.
  Muuten kelpo ajokkini tuntuu olevan aivan täys juoppo, koska menovettä kuluu melko runsaasti. Olen ottanut myös huomioon nurkkaralliin painottuvan ajoni mutta olettaisin kulutuksen tuolloinkin olevan 12-15L tasolla, nyt voidaan laittaa em. arvoihin 6L lisää.
  Ajatuksia, kokeiluun esim KD-neulat?
Koneessa F-nokka ja elektroninen jakaja + kantta tehty.
940 classic

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan kiesin päästöt
« Vastaus #1 : 17.05.2014, 08:37:39 »
Terve, minulla on lähes sama kokoonpano vain nokka on K. Bensaa vie maantiellä 7l ja nurkka-ajossa max 10l. En ole huomannut, että tyhjäkäynnillä bensaa juurikaan näkyvästi virtaisi. Voisiko sinulla olla kohokammion bensapinta hieman liian korkealla? Katsastusmies kerran huvinvuoksi mittaili päästöjä ja kertoi myös säätöjen olevan hieman rikkaalla. En ole kuitenkaan saanut koskaan säädettyä kaasareita niin, että mäntää nostamalla kierrokset pysyisi suht samana (valmistajan säätöohje) vaan aina meinaa hyytyä ja sammua (laihalla). Imuvuotoja ei ole. Kone pelaa hienosti.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Vanhan kiesin päästöt
« Vastaus #2 : 03.06.2014, 22:07:06 »
Kyllähän sieltä palamatonta tulee läpi jonkin verran, tosin onhan nuo arvot vielä rajojen sisällä, jos siis olisi iältään sellainen että päästöt pitäisi mitata, vanhemmissahan on rajoina CO 4,5 ja HC 1000.

Jos seos olisi paljon liian rikkaalla, niin CO:n pitäisi olla korkeampi, tuo 2,5 on kuitenkin ihan hyvällä alueella. F nokan kai pitäisi vielä olla senverran hillitty ettei nosta HC:ta älyttömäksi.

Korkea HC viittaa enemmänkin siihen, että polttaa huonosti tai raakaa tulee muista syistä läpi.
Onko sulla ennakko varmasti kohdallaan jne.

Tosin, voihan imusarjaan pisaroitunut polttoaine tulla aika raakana läpi, eli jos kaasari suorastaan tiputtaa bensaa imusarjaan, ei siellä varmasti höyrysty.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Autoracing  KL-varaosat