Kulkukoira  Proturbo

Girling jarrutehostin/ama -65

  • 10 Vastauksia
  • 3100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Girling jarrutehostin/ama -65
« : 12.06.2014, 09:59:37 »
Amatzonissa Girling jarrutehostin kuttuilee.  Tehostaa kyllä jarrua painettaessa muuta jättää painetta päälle helpotettaessa polkimesta. Tehostimen sisukalut kalvoineen uusittu pari kesää sitten. Alipaineletkussa oleva kuulaventtiili toimii. Onko apuja vian korjaamiseen vai heitänkö koko tehostimen tunkiolle ja treenaan jalkoja? :o

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #1 : 12.06.2014, 10:43:02 »
Oisko jarruletkuissa vikaa, ettei neste pääse takaisinpäin?
suomenvolvokerho.com

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #2 : 12.06.2014, 15:12:45 »
Isännän Pyhimyksessä oli samanlainen onkelma ja se ilmeni kun rempattiin jarrupääsylinteri ja Girling tehostin ja vaihdettiin samalla nesteet Dot 3 -> Dot 4. Jarrut meni jarruttaessa lukkoon ja joutu potkimaan poljinta että lähti irti ja vaivoin pääsi liikkeelle kaasu pohjassa. Ajon jälkeen jarrut suunnilleen hehku punasena. Laitettiin vanhat romut jarrupääsylinteriin takas koska uudet kamat tökki jotenkin pumpatessa jarrua ja vaihdettiin toinen tehostin koska aiempi oli niin väljä romu. Huomattiin myös että takajarrusylinterit oli aivan jumissa, piti hoonata ja rasvata että alkoivat liikkua edes jotenkin. Etujarrut oli jumissa ja ne tekohengitettiin pumppaamalla mäntiä ulos ja painamalla takaisin. Ei oikein saatu ilmattua kaikkia kuplia pois joten poljin oli vähän löysä aluksi. Koeajolla toimi jo paljon paremmin ja jarrut ilmautuivat itsestään ??? Eivät enää jumitu kuin ihan tosi vähän mut ei haittaa menoa.

Yksinkertaistettuna= tarkista ettei yksikään jarrusylinteri ole jumissa ja letkut on kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2014, 15:18:25 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #3 : 12.06.2014, 21:35:48 »
Letkut, sylinterit ja putket ovat kaikki kunnossa ja toimivat kuten pitääkin. Kyllä syyllinen on mielestäni tehostin. Olisko jollain vielä jotain neuvoja tai kokemusta tehostimen toiminnasta ja vioista?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #4 : 13.06.2014, 07:26:13 »
Joskus kikkailin Amazonin tehostimen kanssa ja yhdessä vaiheessa siitä tule sellainen, että heti, kun auton laittoi käymään, niin jarrupoljin alkoi painua itsekseen alas.

Vian sai korjattua ottamalla tehostin irti ja polkimelta tuleva varsi irti tehostimesta. Sieltä reiän pohjalta löytyi säätöruuvi, jolla jotain venttiiliä sai säädettyä ja tehostimen toiminta palasi ennalleen.

Jokunen vuosi on operaatiosta aikaa, joten tarkempia muistikuvia ei ole :)
« Viimeksi muokattu: 13.06.2014, 10:20:45 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #5 : 13.06.2014, 09:49:08 »
Sulla oli varmaankin uudempi malli eikä Girling. Tässä on oma nestesylinteri johon nestepaine tulee putkea pitkin pääsylinteriltä tehostimen sylinteriltä paine menee tietenkin pyöräsylinteeihin, eikä ole polkimelta tulevaa tankoa. Ajatuksia kaivattaisiin vian syystä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #6 : 13.06.2014, 10:20:30 »
Ai niinhän tuossa otsikossa lukeekin, että -65 :facepalm:

Poissa kio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #7 : 13.06.2014, 22:32:22 »
pääsylinterin  tiivisteet saattavat olla vaurioituneet ja nestettä pakenee taaksepäin,paineet jäävät päälle, oli tämmöinen tapaus kun piti katsastaa  yksi amazoni keväällä, uusi korjaus sarja poisti ongelman

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #8 : 14.06.2014, 09:13:45 »
Hmmm, eikös silloin neste mene takaisin pääsylinterin säiliöön ja ennemminkin jarrut toimivat vajaatehoisena ja paine työsylintereissä on matala ja jarru tehoton? Olen edelleenkin tehostinpropleeman kannalla.

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #9 : 14.06.2014, 10:10:59 »

Muutaman olen näitä korjannut: Katso että tehostimen päällä olevasta muovisuojalla peitetystä ventiilistä ilma pääsee pois. Sisällä on tuhinaa vaimentava fylli, voi olla tukossa. Entä liikkuuko se säiliön ilmamäntä hyvin? Muistan tapauksen jossa siitä tuli liian tiukka korjaussarjan tiivisteellä ja se ei liikkunut tarpeeksi hyvin vaikka sen rasvasin mukana tulevalla mömmöllä. Oli pakko vaihtaa vanha takaisin. Eniten epäilen kuitenkin kyljessä sisällä olevaa keinuvipumekanismia joka liikkuessaan määrää kuinka paine tehostimen sisällä liikkuu.

Valmistaja lupaisi aikoinaan tiivisteiden käyttöiäksi vain 60 000 km, laite on tunnettua brittilaatua...
 

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Girling jarrutehostin/ama -65
« Vastaus #10 : 14.06.2014, 20:50:07 »
Hip Hurraa! Oikeassa olit, tuhinasuodatin tukkeessa ja jätti toviksi painetta päälle. Otin suodattimen pois, tuntuis toimivan oikein.  Pitää tilailla Englannista uusi suodatin.
Kiitoksia kovasti hyvästä neuvosta.

 

Kulkukoira  Proturbo