Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 460GLE - 23.07.2019, 16:52:17

Otsikko: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: 460GLE - 23.07.2019, 16:52:17
Potilaalla ollut kaasuläppävaivaa jo aiemmin. Edellinen omistaja oli vaihtanut alkuperäseen läppäkoteloon Sacerin vermeet ja auto oli toiminut jotenkuten, kunnes taas sippasi. Tässä vaiheessa siis ostin härvelin.
Välittömästi kävi ilmi että läppäkotelon virtapuolessa oli häikkää, moottoripuolelle ei tullut virtoja lainkaan.

Hommasin siis toisen käytetyn läppäkotelon samalla numerosarjalla, jonka vielä varmistin virtapuoleltaan toimivaksi ostohetkellä. Arvelin kosketuspintojen olevan jokatapauksessa ehtoopuolella, joten asensin Sacerin anturin tähän.
Säädin jännitteet netistä löytyneiden suositusarvojen sisään eli:
Läppä kiinni 0,59V, lepoasennossa 1,35V ja täysin auki 4,56V.
Näillä asetuksilla auto käy ja pystyy ajamaankin mutta tyhjäkäynti huitelee 1500-1600 tuntumassa.
Tehot tuntuu olevan tallella eli ei limp modessa???
Autocom antaa vikakoodit
903F - kaasuläppäyksikkö sisäinen vika, katkonainen
902A - kaasuläppäyksikön tietoliikenne, signaali puuttuu, katkonainen
902B - kaasuläppäyksikön tietoliikenne, virheellinen signaali, katkonainen
951F - kaasupolkimen asentotunnistin, sisäinen vika, katkonainen
620A - tyhjäkäyntisäätö, kohtuuton signaali (arvetenkin korkeasta tyhjäkäynnistä johtuva)
Sekä pari kertaa 640F - säätyvä nokka-akseli, virheellinen signaali, katkonainen

Oon koittanut erilaisilla jännitearvoilla, niin alemmilla kuin korkeammilla ja lopputulos on aina sama.
Autocomin arvoja tutkimalla kaasuläpän asento on naulattu lukemaan -15% eikä siis muutu pyydetyn mukaan (osaako Autocom edes lukea tuota oikein?).
Kaasupolkimen arvot sekä pyydetty kaasun asento sen sijaan toimivat sujuvasti.

Alkaa olla niksit vähissä, onko läppäkotelo silti jotenkin viallinen vai tarviiko tuohon ajaa ohjelma uudestaan Volvolla?
Oisko jollakulla kokemusta?  ???
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 24.07.2019, 14:24:14
Nyt selvisi että autossa oleva 8644345 numerolla oleva kotelo onkin väärä.  ::)
Tilalla pitäisi olla 8644344 (tai nykyisin 36001821).
Volvolla tuumasivat että väärällä numerolla olevaa läppäkoteloa ei saa ohjelmoitua autoon.

Oisko kenelläkään tuommosta jouten? Ei haittaa vaikka liukupinnat on puhki, vaihdan Sacerin anturin siihen jokatapauksessa...
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 01.08.2019, 18:57:33
Meni näköjään yksinpuheluks tämä, mut jatketaan tarinaa...
Sain hommattua oikealla numerolla olevan toimivan kaasuläppäkotelon purkuautosta.
Putsailin läppäkotelon ja ruuvailin uuden tiivisteen kera paikoilleen. Piuha kiinni ja sitten vasta akku takas kiinni, kuten jenkkifoorumilla ohjeistettiin. Tuloksena edelleen souteleva tyhjäkäynti ja samat vikakoodit, jippii!  *taavih->

Koeajolenkkikään ei asiaa muuttanut. Välillä joutokäynti sompaa 1500-2000rpm ja välillä täryttelee siellä 800-900 huonosti käyden. Autocom näyttää edelleen kaasuläpän asennoks -15% sama miten kaasua runttailee eli boksi ei tunnu puhuvan samaa kieltä läpän kanssa.

Soitan huomenna Volvolle että mitä se ohjelmointi maksaa, rupee oleen muut keinot vähissä.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: vikki - 02.08.2019, 00:05:06
 :)Laita vaan infoa tännekkin kunnes ehdit. Tollaset jutut ovat senverran kinkkisiä, että kaikki vihjeet ovat tervetulleita.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 02.08.2019, 11:05:49
Joo, tuntuu olevan tietäjät aika vähissä loppupeleissä.
Ja harvapa näitä pystyy itse ohjelmoimaan, itä-euroopassa oli joku hemmo joka pystyi siirtämään vanhasta kaasuläppäkotelosta ohjelman uuteen netin kautta. Vaatimuksena oli että hallussa oli min. Ebayn Vida-kapula.
Mut sekään ei auta kun alkuperäistä ei enää ole.

Auto menee ens viikolla Automaalle ohjelmointiin.
Hinta Kokkolassa on työ 50e + ohjelma 74e.

Päivittelen sitten tuliko kuntoon vai meneekö auto paaliin.  ;D
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 06.08.2019, 13:51:06
Auto kävi ohjelmoinnissa ja toimii nyt ajossa lähes normaalisti, cruisekin pelaa taas.
Kaasuläppäkotelossa ja ECUssa oli siis eri versiot ohjelmasta.
Autocom näyttää nyt kaasuläpän todellisen asentotiedon vastaavan pyydettyä.  O0

Ongelmana on kuitenkin vielä rykivä tyhjäkäynti, aivan ku kävis vajailla pytyillä välillä.
Antoi vikakoodin 3502 - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä, katkonainen.
Latausjännite tyhjäkäynnillä akulta mitattuna heiluu 13-13,7v ja kierroksilla max 14,1v.
Tuntuu vähän alhaiselta, mut voisko tuo vielä aiheuttaa kipinän puuttumista vai oisko kuitenki puolavika kyseessä?
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: anssi68 - 06.08.2019, 16:34:59
Ongelmana on kuitenkin vielä rykivä tyhjäkäynti, aivan ku kävis vajailla pytyillä välillä.
Antoi vikakoodin 3502 - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä, katkonainen.
oisko kuitenki puolavika kyseessä?

Joko puolavika tai liittimet/johdot johtosarjassa, missä kunnossa sytytystulpat ??
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: harald - 06.08.2019, 19:43:03
Auto kävi ohjelmoinnissa ja toimii nyt ajossa lähes normaalisti, cruisekin pelaa taas.
Kaasuläppäkotelossa ja ECUssa oli siis eri versiot ohjelmasta.
Autocom näyttää nyt kaasuläpän todellisen asentotiedon vastaavan pyydettyä.  O0

Ongelmana on kuitenkin vielä rykivä tyhjäkäynti, aivan ku kävis vajailla pytyillä välillä.
Antoi vikakoodin 3502 - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä, katkonainen.
Latausjännite tyhjäkäynnillä akulta mitattuna heiluu 13-13,7v ja kierroksilla max 14,1v.
Tuntuu vähän alhaiselta, mut voisko tuo vielä aiheuttaa kipinän puuttumista vai oisko kuitenki puolavika kyseessä?

Hi
Mangneti Marelli kaaasuläppä+
siis onko kärryssä nyt paikallaan romiksesta ostettu ETM ?
,,,ne on yleensä loppuunkäytettyjä,koska ne ovat mekaanisia ja alttiita kulutukselle joka kerta kun kaasua painetaan ne kuluvat ja kosketuspinta kuluu kunnes informaatio eculle näyttää ties mitä.

tsemppiä
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 06.08.2019, 23:35:36
Jep Italian lahja maailmalle Magneti Marelli...  ;D

Käytin tulpat irti, vaihtoon menee.
Olivat vissiin jääny edelliseltä omistajalta kirimättä kun sai jatkovarresta käsin ilman räikkää vääntämällä auki...  ::)
Tuos -00 classicissa on Berun kolmikärkiset ja ovat toiminu moitteetta kohta sen 60tkm, taidan laittaa samanlaiset tähän jos jostain löydän.
Näytti olevan jotku 1-kärkiset Brisk A-Line Yttrium tulpat nyt.

Putsailin ensihätiin vanhat tulpat ja pistin paikoilleen.
Sitten siirsin classicista puolat tähän ja testilenkille -> kas kummaa auto toimii.   :sundaydriver:

Täytyy lähteä tosta puola kerrallaan vaihtamaan alkuperäsiä niin näkee missä vika oli.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 07.08.2019, 13:06:12
Vaihdoin uudet tulpat ja kävin heittään hyvän mittasen testilenkin.
Auto toimi normaalisti, kävi tasaista joutokäyntiä aina pysähtyessä ja lähti käyntiin normaalisti.
Kunnes tulin takas pihaan siis... tasaisen tyhjäkäynnin tilalla oli taas rykivä rynkytys ja tällä kertaa pelkkä vikakoodi 3503 eli sytytyshäiriö useammassa sylinterissä.

Merkkaako tuo viimenen numero kenties sylinteriä vai miks samalle vialle on useampi koodi?

Paikoillaan on edelleen nuo toimivat puolat toisesta autosta.
Kylmänä toimii aina hyvin, ihme homma.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: Lankku - 07.08.2019, 14:13:18
P3503 pitäis johtua kolmosen sytytyshäiriöistä. Monet testerit ei osaa eritellä eri sylintereitä.

Livedatalla katsomalla näkee pyttykohtaisesti sytytyshäiriöiden määrän. Laskuriin kertyy lisää aina kun vaikka puola ei anna kipinää.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
Kirjoitti: 460GLE - 07.08.2019, 23:06:19
Täytyypä tutkia löytyykö tosta softasta mahdollisuutta logata puolia erikseen.
Sehän helpottais kyllä pirusti.

Veikkaan kyllä että vika ei ole puolissa, koska vaihdoin ne takas käyttikseen joka toimii niillä moitteetta kuten aina.
Puolien johdot näyttäis päällipuolin ehjiltä, muoviset suojakuoret on luonnollisesti murentunu päältä että aika alttiina nuo on.

Tein vielä yhen ajoreissun ja kattelin että koneen lämmöt huiteli jossain 94 asteen tuntumas kun lykkäs vian päälle.
Täytyy siis olla tosi lämmin ennenku rupee täristään. Ja hetken jäähdyttelyn jälkeen toimii luonnolisesti taas...  :idiot2:

Voisko suuttimet takuta lämmetessään?
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: 460GLE - 14.08.2019, 21:52:48
Tuosta Icarsoftin I906-kapulasta sai näköjään vähän enemmän arvoja irti kuin Delphin kamppeella.
Ilmeni että lämpimänä Camshaft control duty cycle pyydetty ja saavutettu arvo eroaa rajusti toisistaan.
Kylmänä molemmat näyttää nollaa, mutta lämpimänä todellinen arvo jämähtää 29-30 paikkeille pyydetyn ollessa edelleen nolla.
Eli imunokan VVT-solenoidi siellä ilmeisesti takkuaa kuumana? Lueskelin että karstottuvat sisältä ja solenoidin mäntä jumittaa sitten lämmetessään.
Tohtiikohan tuommosta laittaa purkuautosta...?

Latausjännite kans tuntuu tippuvan lämpösenä. Kylmänä tyhjäkäynnillä 13,4-13,7v, lämpösenä 12,7-13,1v.
Täytyy tarkistaa se jännitteensäädinpaketti ja varmaan näin paljon ajetusta ois hyvä tarkistaa vapaakytkimen kuntokin.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: 460GLE - 16.08.2019, 21:52:15
Vikapaikka tuntui löytyneen.
Näppäsin vvt-solenoidista liittimen irti, nyt käy nättiä tyhjäkäyntiä sama kuinka kauan ajeli.

Vaihtosolenoidi hommattu purkuautosta, joutuu vaan odottaan ens viikkoon että saa uuden tiivisteen.
Vois putsailla ja testata tuon valmiiks viikonloppuna. Voishan tuolla periaatteessa ajaa ilman säätöäkin, vikavalovaan loimottaa. Oiskohan ecu tyytyväinen jos laittas sopivan vastuksen liittimen pinnien väliin...  ::)
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: harald - 17.08.2019, 17:02:25
Vikapaikka tuntui löytyneen.
Näppäsin vvt-solenoidista liittimen irti, nyt käy nättiä tyhjäkäyntiä sama kuinka kauan ajeli.

Vaihtosolenoidi hommattu purkuautosta, joutuu vaan odottaan ens viikkoon että saa uuden tiivisteen.
Vois putsailla ja testata tuon valmiiks viikonloppuna. Voishan tuolla periaatteessa ajaa ilman säätöäkin, vikavalovaan loimottaa. Oiskohan ecu tyytyväinen jos laittas sopivan vastuksen liittimen pinnien väliin...  ::)

Hi
Minkä verran tuolla koneella on ajettu?
,,,voi tosiaaan olla,että tuo solenoidi on karstoittunut ja jumittaa ( huonolaatuiset öljyt ja liian pitkät vaihtovälit saavat em ongelmia aikaiseksi)
mutta myös itse VVT pyörä voi olla kypsä/kulunut eikä toimi niinkuin säätö edellyttää
,,,omassa kärryssä ei  VVT pyörä toiminut oikein kun oli niin kulunut  vaikka solenoidi toimi.
 ,,,mielenkiintoinen projekti !
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: 460GLE - 18.08.2019, 13:27:06
Hi
Minkä verran tuolla koneella on ajettu?
,,,voi tosiaaan olla,että tuo solenoidi on karstoittunut ja jumittaa ( huonolaatuiset öljyt ja liian pitkät vaihtovälit saavat em ongelmia aikaiseksi)
mutta myös itse VVT pyörä voi olla kypsä/kulunut eikä toimi niinkuin säätö edellyttää
,,,omassa kärryssä ei  VVT pyörä toiminut oikein kun oli niin kulunut  vaikka solenoidi toimi.
 ,,,mielenkiintoinen projekti !
400tkm pyörähti just mittariin että onhan tuo solenoidikin elämää nähnyt.
Näyttäs että muutama aiempi omistaja on vähän laiskemmin vaihdellut öljyjä.
Huoltokirjan mukaan toinen nokkapyörä oli vaihdettu n.100tkm sitten jakopäänrempan yhteydessä, luulis kyseessä olevan just toi vvt-pyörä.

Tiistaina varmaan saa tiivisteen niin näkee auttaako solenoidin vaihto.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: Maco1314 - 19.08.2019, 10:54:07
mistäs sen saa tietää minkä numeroinen kaasuläppä varmuudella autoon kuuluu, jos niitä joku on vaihdellu.
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: 460GLE - 19.08.2019, 15:02:35
mistäs sen saa tietää minkä numeroinen kaasuläppä varmuudella autoon kuuluu, jos niitä joku on vaihdellu.
Volvoliikkeestä kysymällä tai vaikka Vadiksesta jos semmonen sattuu koneelta löytymään.  ;)

Ajoin viikko takaperin -01 v70 b5244s-koneella, jossa oli vaihdettu turbomallin kaasuläppäkotelo ja hyvin tuntui toimivan kun softaversio oli sama.
Paikallisessa merkkiliikkeessä totesivat että väärällä numerolla olevaa läppäkoteloa ei saa toimimaan, mistä näistä tietää.  ::)
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: puppet - 19.08.2019, 15:47:20
Itelle jäi vähän se kuva tuon kotelon kanssa pelatessa, että mikään muu ei toimi kuin se, joka on ostettu tiskiltä .

Uusi kotelo oli ihan eri numeroltaan kuin vanha. :D
Otsikko: Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
Kirjoitti: 460GLE - 22.08.2019, 06:13:27
Vvt-solenoidi vaihdettu vähempiajettuun, jonka vielä putsasin ultraäänipesurissa.
Eilisillan ajojen perusteella toimii, tästä on hyvä jatkaa.  :)

Vanha solenoidi takelteli selvästi, mitä lie öljymöhnää täynnä.