Elekma  Autoracing

855 T-5R

  • 81 Vastauksia
  • 29021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #45 : 13.01.2020, 17:24:40 »
Morot taas!
Hetki vierähtänyt viime päivityksestä, eipä ole tullut tehtyäkään mitään uutta, kuin haaveiltua ja suunniteltua. Mutta viimein sain moottorin alakerran koneistamolta tänään.
Sisäkaluina Volvon vakiot (toisen ylikoon) männät, Lensu power shopin H-profiilin veivit. Männänrenkaat (Volvo) ja laakerit taisi tulla Glycolta koneistamon kautta.


Jos nyt oikein laskeskelin ja ymmärsin, niin nythän kannentiivisteenä menee 2,4T:n tiiviste, koska poraus on suurentunut 0,4mm. joka kolossa ?  ::)
Loppuviikosta varmaan ehtii alkaa kasailemaan tavaraa kiinni tuohon lohkoon.

Tehoja haaveilin alkuunsa varmaan 260 nurkille, ehkä ennemmin ajettavuutta, kuin maksimaalisia tehoja haetaan, Koska #etuveto.. ja 850R:n kytkimellä ajattelin pärjätä, se varmaankin riittää  ???
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #46 : 14.01.2020, 22:04:44 »
Minun ajotyylillä on riittänyt vakiokytkin 460Nm väännöllä, ainakin vielä.

Onko kannellekin noin perusteellisia kunnostussuunnitelmia?

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #47 : 15.01.2020, 07:15:50 »
Aivan, no sitten se äRrän kytkin varmaankin riittää minunkin käyttöön.

Toistaiseksi ei kannelle ollut suurempia suunnitelmia (jos siitä ei ilmene mitään vikaa..)
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #48 : 25.01.2020, 19:40:59 »
ja jatkuu->

Edellisviikonloppuna tuli aloiteltua, mm osien puhdistelulla. öljypumppuun tuli uusi jousi, edellinen olikin jo painunut hieman kasaan. Ja muutoinkin pumpun sisällä oli ajankanssa kertynyttä töhnää/ "pikeä" Pumpun maksini välys ulomman rattaan ja kotelon välillä Volvon ohjeen mukaan oli 0,35mm. jos yli, niin romupumppu. tässä ei ollut liikaa..

Tänäviikonloppuna jatkui, ideana oli saada jakopää, kansi ja öljypohja kasattua, mutta.. varaosaliike toimitti 4kpl. nokka-akselin takatiivisteitä, jotka eivät etupäähän käy. Ja lisäksi jakohihnan kiristin alkoi tihkua öljyä, kun sitä ruuvipenkissä-hitaasti- kiristin. katsotaan silti jotain kuvia  :o


Öljypohjaa vailla, tiivistetty Volvo-liimalla ja Volvo ö-pohjan tiivistesarjalla.


Kansi tiukattu, 20nm, 60nm, ja 130 astetta. Astelevy aika kätevä apuväline. Huom. tussilla tein "muistimerkit" missä käyty (tapa tuli opittua volvo truck centerillä kun venttiileitä sääti) ei voi luottaa muistiinsa  :idiot2:


Tähän vaiheeseen jäi, kannentiivisteen laitoin 2,4T:stä. Vanhaa käytettyä 2,3T tiivistettä mittailin, tähän olisi EHKÄ käynyt 2,3 tiiviste, mutta aika tiukalta vaikutti. Ainakin ameriikoissa on käytetty Os2 mäntiä ja tuota 2,4T tiivistettä onnistuneesti.

« Viimeksi muokattu: 25.01.2020, 19:43:07 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #49 : 25.01.2020, 20:02:14 »
Tuo viimeinen 130astetta moottoripukissa yksin tekiessä on ihan mielenkiintoinen, varsinkin jos pukki lähtee luistamaan lattialla  :D

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #50 : 26.01.2020, 07:05:17 »
Tuo viimeinen 130astetta moottoripukissa yksin tekiessä on ihan mielenkiintoinen, varsinkin jos pukki lähtee luistamaan lattialla  :D
Joo  ;D siirsin moottoripukin työpöytää vasten, niin johan pysyi paikallaan.  :buck2:
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #51 : 15.03.2020, 15:30:13 »
Hei vaan! tälläviikolla tuli otettua kädet pois taskuista ja ruvettua töihin..
Tiistaina aloin suunnittelemaan jos hakisi töitten jälkeen kasipätkän naapurin tallista pois, jossa se on seisonut tämän talven.
Siinä samalla ohimennen isäukon avustuksella nostettiinkin sitten moottori pois, siinä meni noin neljä tuntia, erinäisiä juuttuneita osia tuli vastaan.. 

Siinä poisnostettu lika&törky moottori. (tuntui hikoilleen vähän jokapaikasta jotain.)


Keskiviikkona taas töitten päälle kävin erottamassa vaihteiston moottorista, ja kytkin oli aika valmis, painelaakeri rohisi jo pahasti myös  :D lieneekkö lähemmäs 400tkm. pyörinyt?



Torstaina oli taas paketti nipussa. mitä tälle tehty:
-850R kytkin
-S60R pakosarja
-Kaikki tiivisteet uusittu
-H-profiili veivit
-toiseen ylikokoon porattu, ja uudet Volvon männät ja renkaat
-öljyjäähdyttimen letkut
-Laakeroitu, huohotinsysteemit yms. uusittu, kaikki mikä oli nyt järkevää/helppoa vaihtaa kun kone irrallaan

Lauantaina tuli sitten ährättyä moottori paikalleen sinneminne kuuluukin, samalla tuli poistettua (ainakin toistaiseksi) ilmastoinnin kompura, kuivain ja kenno. Sinäänsä ei suurempia ongelmia ilmaantunut asennuksessa, muuta kuin lämppärin läpivienti alkoi vuotaa, joka tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, kumma kun ei muovi kestä yli 20v. konehuoneessa  ;D tähän olinkin varautunut ja olin hankkinut uuden läpiviennin tiivisteineen. Sen vaihto oli noin tunnin homma.


Uusi moottori kotonaan.

Homma jäi siis Lauantaina kesken, kahdeksannen tunnin kohdalla Lauantai-iltana alkoi kyllästyttää ja lähdin kotiin.. Sunnuntaina jatkoin ja moottori lähti käymään ihan asianmukaisesti, venttiilinnostimet pitivät aika mekastuksen, mutta sekin asettui kun moottoriöljyt alkoi lämpeämään. Koeajo jäi pukkien päällä tehdyksi toistaiseksi, koska kytkimen työsylinteri päätti että ei tänään, samalla päätin itsekkin että en viitsi hakea uusia tiivisteitä Sunnuntaina (taas jo neljä tuntia touhunneena) ja lähdin kotiin, ihan tarpeeksi touhua yhdelle viikolle  :idiot2:




855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #52 : 22.03.2020, 16:13:59 »
Noniin, kytkimen oireet tuli kuntoon, ajattelin ensin että tiivisteen vaihto auttaa. Mutta ei, edelleen sylki tiivisteen pihalle, hetken ihmettelyn tuloksena totesin, että kytkimen työsylinterin päästähän puuttui muovinupikka, mikä painaa kytkimen painelaakerin käyttövipua. uusi työsylinteri korjasi tämän.  ::)

Seuraava vika olikin satunnainen ABS vika, koodeja oli peräti 7 kappaletta (321/312/444...) joihin lopulta auttoi oikean etuanturin uusiminen, yhden abs-pumpun venttiilien johdon uudelleen tinaaminen, sekä anturien johtojen uudelleen reititys (ilmeisesti otti häiriötä puolan johdosta) tämähän on sillä vanhalla peltisellä abs-yksiköllä, joissa ei taida olla tinausongelmia.

Tulevalla viikolla olisi varmaan aika käydä leimalla, nähtäväksi jää miten käy, löytyykö uusia ongelmia. Itse en ainakaan keksi kovin suuria vikoja, antaa leimasedän kertoa mitä tarvii vielä korjata  :2funny:

Tulevia suunnitelmia/remontteja:
-Alusta, jouset/iskarit. ehkä Eibach jouset ja jotkut iskarit (käyttö S70 ajokissa tämä kombinaatio tuntuu hyvälle)
-Jäähdytin hikoilee alareunasta
-Välijäähyn/jäähdyttimen kannakepellit aika hauraat
-???
« Viimeksi muokattu: 22.03.2020, 16:18:58 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #53 : 01.05.2020, 19:58:58 »
Jaahas, päivitelläänpäs. Leima tuli jo maaliskuun lopulla, ei muuta huomautettavaa, kuin jarruputki takana ei ollut oikeassa paikassa/paikallaan(?). Muutoin ei toistaiseksi ole tullut pettymyksiä tekniikan suhteen. Ahtopaineet heittelivät kaikkea 0.3-0.9 bar. välillä. Hukkaportin säätö oli pielessä, eli ihan perstuntumalla säädetty (tankoa pidennetty) vanhalle moottorille, koska arvelutti vanhan tekniikan kesto.  ::)  Epäilisin myös että vanha ahtopaineen säätösolenoidi ei aina pelittänyt niinkuin kuuluu. joten:

tuli vaihdettua vanhanmallin solenoidi tuommoiseen "uudemmanmalliseen" eli tuota oikeanpuoleista löytyy ainakin 1997 alkaen turbokoneisista. Varaosakaupasta Pierupurkin tekele n. 40 rahaa. Toimintatavaltaahan nämä ovat samanlaisia.


hukkaportinsäätövehje mk1. kasattu kaikesta mitä käteen sattui  :D säädin noin 0,4 bar. aukeamaan hukkaportin, tuskin vielä ainakaan liikaa painetta.

Näiden korjausten jälkeen kulkupuoli parani huomattavasti, ei ahtopaineet enää heittele mitensattuu. olisiko n.0,5bar kun kaasupohjassa kiihdyttelee.

Rattikin oli hieman vinossa, työmatkaa ajellut nyt tällä, niin alkoi tympiä, joten säädin aurauksen suunnilleen kohdilleen teleskooppimallisella verhotangolla..  :D (yllättävän onnistunut, ei ole ratti vinossa, eikä vetele minnesattuu, kunhan jouset/iskarit vaihtuu niin virallinen nelipyöräsuuntaus kyllä täytyy tehdä)
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #54 : 04.06.2020, 17:00:12 »
Matka jatkuu ja laulu soi  ::) 
pariviikkoa kesälomaa ja mitä sitä muutakaan kun Volvo-harrastetta, eli Jousi/iskariremontilla tuli suoritettua, sekä akselistot suuntautettua liikkeessä.

Eibach:n tekemät -30 mm. jouset siis päätyivät auton alle, aika lähelle samalle korkeudelle jäi vrt. vakiojousiin, ehkä nyt vaan tulee kaikki epätasaisuudet terävämmin läpi, kuin väsähtäneillä vakiojousilla..  ::) (etenkin kun renkaan profiili on vain 45)

Ihmettelin myös että on aika laiska keräämään painetta tämä kokoonpano, eikä ihme, kun löytyi tämmöinen mustekynän mentävä reikä kaasuläpälle menevästä ahtoletkusta, onneksi löytyi varastosta vähemmän huono..  ::)


Eikä ole tullut tehtyä "pidempää" reissua tällä kokoonpanolla, joten on the road. 320km. pikainen koeajo Mobiliaan.
Koeajon yhteenvetona toteaisin että:
-pidemmän lenkin jälkeen huohottimesta(?) pysähdyttäessä tulee käryä ohjaamoon :-[
-Vaihteisto on jäykempi käyttää kun ajaa +100 km. matkan (öljyt? nyt Bilteman 75w-90 ) ???
-Vakionopeudenpidin (jos jokin on vakio, niin sitä ei voi säätää, toim. huom) toimii kuin kuminauha  :2funny:
-kulkupuoli kunnossa, kulutus tietokoneen mukaan 7.9L./100 km. tuommoisessa maantieajossa  8)

Korjauslistalla olisi satunnaisten räminöiden/kitinöiden hiljennys, sisustan osien metsästystä jne.
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #55 : 09.08.2020, 19:55:36 »
hej!
 Kasipätkä on ollut nyt tiukasti jokapäiväisessä liikenteessä, uusi ongelma on nyt jarrua painaessa kuuluva paukaus/kolaus, täytynee tutkia aihetta..
Vähän korjaustakin on tehty, aamuisin startatessa pakoputkesta tuli ihmeellinen pöläys, olisin veikannut venttiilinohjurin kumia, mutta moottoriöljytkin alkoivat haisemaan bensalta..

Tein johtopäätösveikkauksia, että suutin vuotaa mahdollisesti männänpäälle, ja bensa valuu sieltä männänrenkaiden ohi öljytilaan, joka taas oli kytköksissä tähän savunpöläykseen.
joten Uudet suuttimet hankintaan, pitkällisen arvonnan jälkeen 2,4T:n suuttimet olivat sopivat. Varmaan paremmat kuin vanhat(?) , uudet ovat nelireikäiset (nro. 0280155759 ) huomattava parannus, käynnistyy ja toimii paremmin kylmänä kuin vanhoilla suuttimilla, öljyt ei enää haise niin vahvasti bensalle, ja se pöläyttely loppui ainakin toistaiseksi  8)

Sitten iski se virityskärpänen...  :idiot2:


tilasin lastun, "nimetön"  lupaa 300 hv. ja 440 nm. (ainakin Jp styling myy Magnum Racingin lastua samoilla spekseillä) tää oli ihan Ruotsista yksityiseltä henkilöltä.
Muutakun tinakolvi käteen ja vanha piiri irti, ja DIL kanta tilalle ja lastu siihen. No, teho ei ainakaan tuntunut vähenneen perdynolla mitaten. Enpä vedätellyt enempiä, laajakaista seosmittari odottaa asentajaa.
Tarkoitus on käydä myös penkissä arvuuttamassa paljonko tehoa mokoma "teholastu" tuo (voi kun lastun tekijä olisi osannut kirjoittaa T-5R tekstin oikein.. ei siis T5-R) :2funny:
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 T-5R
« Vastaus #56 : 23.08.2020, 20:11:09 »
hupailu jatkuu, lomalla kun ei muutakaan tekemistä ole, niin Volvoa voi aina ihmetellä (ja vedota koronaan, ettei voi lähteä mihinkään..  :o )


Lastuvirittelyn jälkeen arvelin, josko bensapumppu olisi aika vaihtaa, hyvinhän tuo on toiminut, mutta arvelin ottaa varman päälle, olihan se vaihdettu varmaan joskus, vanhassa pumpussa 09" vuoden valmistusleima.
Tilalle uusi Boschin pumppu Motonetistä, helppohan tuo oli vaihtaa, uusi pumpun kannen tiiviste (osanumero    9447141) kannattaa myös varata.


No, sitten aloin miettimään välijäähdytinasiaa, Kl-racingin 40mm. meni paikalleen, vaatii muuten aikalailla sovittelua... taitaa olla yksilöitä, kuinka Kiinalainen on viitsinyt syventyä tekemään tuotetta.  :buck2:  itse käytin alkuperäisiä välijäähdyttimen sivukiinnikkeitä apuna.


No olin jarrujakin miettinyt, vakiot ovat siis 280mm. halkaisijalla, kuvassa esiintyy päivitetyt jarrut. Ovat siis 302mm. halkaisijalla. Tässä jarrupäivityksessä siis vaihtuu levyt, letkut ja jarrusatulan kannake.
Otin riskin ja ostin Zimmermannin levyt, joskus olleet kuraa, (halkeilua) onko lie nykypäivänä?
 osanumerot:
-8251319 jarrusatulan kannake (tarve 2kpl)
-9191400 Jarruletkut (tarve 2kpl.)
-31262095 jarrulevyt

Dynokäynti jäi nyt välistä, mutta täyskaasuvedossa näyttäisi lambda aika tiukasti pysyttelevät tasan "1.00" arvossa, joskus heittelee syystä tai toisesta 0.86-1.00  :o
Hukkaportin säätö aiheutti ensin ihmettä, mutta sitten tajusin säätää portin aukeamaan 0.12 bar arvossa, näin Volvon ohje sanoo. Ei siis 0,4 bar. nyt ahtaa noin 1.0 bar, ei taida tuo ahdin enää olla ihan parhaalla alueella..
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: 855 T-5R
« Vastaus #57 : 24.08.2020, 09:36:49 »
Huomasiko eroa tuon välijäähyn vaihdon jälkeen? Olis kanssa tuommonen samanmoinen cooleri ylimääräsenä, että jos sen laittas omaan pätkään kanssa  ???

Siisti peli on tästä tullut  :)
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 T-5R
« Vastaus #58 : 24.08.2020, 10:00:05 »
Huomasiko eroa tuon välijäähyn vaihdon jälkeen? Olis kanssa tuommonen samanmoinen cooleri ylimääräsenä, että jos sen laittas omaan pätkään kanssa  ???

Siisti peli on tästä tullut  :)

Kiitos, vielä on kaikenmoista siistimistä ja laittoa, tuskin se loppuu koskaan..

Välijäähystä; perstuntumalla saattaa virrata paremmin, eli lähtee vetämään aiemmin ja korkeammillakin kierroksilla tuntuisi vetoa olevan paremmin. Näin mun kankku sanoo  :o
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: 855 T-5R
« Vastaus #59 : 24.08.2020, 22:36:09 »
Kiitos, vielä on kaikenmoista siistimistä ja laittoa, tuskin se loppuu koskaan..

Välijäähystä; perstuntumalla saattaa virrata paremmin, eli lähtee vetämään aiemmin ja korkeammillakin kierroksilla tuntuisi vetoa olevan paremmin. Näin mun kankku sanoo  :o

Harvemmin näistä tekeminen koskaan loppuu  ;D
Ja joo, pitää laitella cooleri kans keulille niin pääsee koittaan
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

 

Proturbo  Autodiagnoosi