Proturbo  Autodiagnoosi

F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta

  • 120 Vastauksia
  • 28183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #105 : 10.03.2024, 22:04:10 »
F250 kasailu jatkui tänään. Dp:n väliliitos aukesi hyvin ja sain putket paikalleen. Asensin ylemmän imusarjan, aloitin letkujen asettelun, vaihdoin jäähdyttimeen vesi-ilmacoolerin nestekierron termostaatit, ym.

Yhen muovisen haaroitusnipan onnistuin katkaisemaan eilen dp:n kanssa vääntäessä joten se piti korjata. 6mm putkesta tuli sisäosa johon sain kivasti tehtyä levityksen toiseen päähän jarruputkityökalulla. Porasin reiät sopivan kokoisiksi ja painoin liiman kanssa yhteen. Omaa nippaansa en käyttänyt, vaan tämän koneen mukana tuli letkunpää jossa oli ehjä nippa, joten katkaisin siitä nipan sekä osan kulmapalaa. Jos ei muuta, niin on hieman tukevammin.




Flektin viskokytkimen irrotusta varten hitsasin pätkän hihnapyörään ja ohjainrullaan. Jatkoputken kanssakaan kääntämällä mutteri ei auennut ilman lämmitystä.


Turbon säätösolenoidi on keskiössä ja sen sähköliitin oli turhan rapea. Johdotkin näkyvät olevan kuoriutuneen liittimen juuresta. Nyt siihen pääsee suht hyvin käsiksi, mutta kopin alaslaskemisen jälkeen alkaa olemaan jo ahtaanpuoleista mikäli tähän väliin suojaan johdot ja hivutan liittimen paikalleen.


Siitä se hiljalleen niputtautuu.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #106 : 12.03.2024, 23:47:14 »
Uusi liitin säätösolenoidiin saapui ja laitoin sen paikalleen. Rockautossa "oikea" parempilaatuinen liitin maksaa 33e plus verot ja kulut. Numeropyörittelyllä näytti samaksi kuin vanha GM suuttimenliitin. 15e eikä tarvinnut odottaa kauaa.

Laskin korin takaisin rungolle, lisäilin osia konehuoneeseen, kytkin liittimiä sekä letkuja ja pesin imuputkiston. Kaadoin ensiöljytkin sisään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #107 : 15.03.2024, 00:19:13 »
Eilen(keskiviikkona) ostin uudet akut F250:een. Vakioakku on spekseiltään sen verran erilainen, ettei oikealla napaisuudella ja kunnon ampeereilla löydy perusvalikoimista ihan helpolla. Lähimmäksi vaatimuksia osuva on reilusti vakiota korkeampi. Ahdasta on, mutta saa ne sopimaan.

Jatkoin illalla kasailua. Oikean akun vierestä puuttuu virranjakoblokki tai vastaava. Tilalla oli erittäin tein itse säästinkö-liitäntä alikokoisilla johdoilla. Rengasliittimellä akunkengässä kolme maks 2,5 neliön piuhaa joista kaksi oli sulanut. Yhdessä johdossa laatikonohjainlaitteen virransyöttö, yhdessä moottorinohjainlaitteelle ja molemmissa haarukka-abiko liittimessä johon kuuluu leveä latta :idiot2: Ja yksi johto jaettu kahden ~15-20 neliöisen kesken. Tein tilalle "vähän" paremman viritelämän, mutta koetettava toki etsiä oikea osa.

Varovasti virrat päälle ja siellähän on eloa. Pyöritin konetta niin pitkään, että öljynsuodattimenjalasta alkoi tulemaan öljyä, täytetty suodatin kiinni ja lisää pyöritystä. Pärähti pienen sahaamisen jälkeen käyntiin ilman yskähtelyä kerrasta. Sammutin heti ja kurkkaus ympäri konehuonetta ettei näy isompia vuotoja. Uudestaan hyvin lyhyt käyttö jotta ehti vähän kuulemaan kuulostaako kone mekaanisesti hyvältä ja siltä se vaikuttaisi. Nostin kennopaketin paikalleen ja aloitin letkujen liittämisen. Ennen yhtään pidempää käyttämistä nesteet ja tehostinöljyt sisään jottei pumput pyöri kuiviltaan.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2024, 00:21:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #108 : 15.03.2024, 06:19:09 »
Jeejee! Uurastus palkitaan  :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #109 : 16.03.2024, 22:56:14 »
Olihan se hyvä saada tämä välivaihe (melkein)purkkiin, vaikka tekemistä riittääkin vaikka kuinka ;D

Torstain jäljiltä:


Tilaa on vaikka mille aktiviteetille.

Eilen laitoin loputkin letkut paikoilleen ja kaadoin nesteet sisään. Annoin käydä joutokäyntiä jolloin oikealta puolelta alkoi vuotamaan reilummin polttoainetta. Käytin suutinputkia löysällä ja kiristin uudestaan jonka jälkeen oli kuivaa. Laitoin ajovalot paikalleen ja testailun perusteella pimeänä on vain pakkivalot. Ajoin pihalla lenkkiä ja jälleen oikealla puolella oli polttoainevuoto. Vaihdoin sen putken jonka epäilin vuotavan liitoksestaan ja jälleen oli kuivaa joutokäynnillä. Tässä vaiheessa annoin käydä aikansa, laskin öljyt pois ja jätin vielä yöksi valumaan. Uuden öljynsuodattimen vaihdoin ja laitoin ilmanputsarin.

Tänään käytin öljypohjan irti. Imusihdissä oli muutama pieni roska, muuten ei näkynyt mitään kummepaa. Vaihdoin pääpolttoainesuodattimen(toinen on koneen päällä) ja sen kotelon joutuu vaihtamaan. Kiinnityskorvat on poikki ja kotelo vaan roikkuu suojassaan. Pikku lenkki pihalla toi jälleen polttoainevuodon oikealle puolelle. Paikat putsattuna tarkemmin katsottuna joutokäynnilläkin ainetta valuu hiljalleen kolmossuuttimen kohdalta. Vaihdoin ylivuotoletkun liittimen molempien letkujen kera, mutta edelleen valuu. Koetettava tähystää onko ylivuodon lähtö murtunut vai vuotaako suutin kannen välistä, tms. Tilaa koneen oikealla puolella puuhailuun on oikein ruhtinaallisesti. Joutuu ottamaan moottorinohjainlaitteen johdot, akun ja nipun johtoja pois edestä jotta mahtuu jotenkin ;D Ylivuotoletkukin koukkii EGR:n jäähdyttimen alta.

Joka kerran on joutunut starttaamaan aika pitkään ennen kuin railipaine nousee ja kone käynnistyy. Sen jälkeen paine pysyy pyydetyssä ainakin joutokäynnillä. Jos yhtään enempää yrittää kiihdyttää, menee vikatilaan ja tulee koodi matalasta railipaineesta. Oireiden ja koodin perusteella heikko esipumppu tai reilusti ohivuotava suutin voisi aiheuttaa moisen. Mikäli suutin vuotaa ulos, niin olisi siinäkin mahdollinen vika. Pumppukin kuulostaa rutisevalta.

Plussapuolella toistaiseksi muut nesteet pysyvät oikeilla paikoillaan, kone kuulostaa hyvältä ja laatikko toimii pikkuvaihteilla.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2024, 22:58:40 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #110 : 17.03.2024, 16:48:12 »
Vuotopaikka löytyi kun otin oikean sisälokarin irti, putsasin paikat kunnolla ja käyntiin. Sieltä vain kolmosen suutinputkenmutterin ja suuttimen välistä hiljalleen valui. Pikku nitkautus auki ja kiinni auttoi siihen. Yläkautta ei ollut riittävästi tilaa saada avainta sopivasti kunnon kiristystä varten, sisälokarin puolelta homma onnistui. Ajelin pihalla tuoreella lumella oli hyvä todeta neliveto, napalukot edessä, takatasauspyörästönlukko, luistonesto ja Abs toimiviksi.

Esipumppu onkin samassa paketissa pääpolttoainesuodattimen kanssa ja tulee koko paketti jos haluaa vaihtaa pumpun. Ehkä seurailen toistaiseksi mikä tilanne on käynnistymisen suhteen. Tänään vaikutti jo paremmalta tuon em. vuodon poistumisen ja ajon jälkeen.

Huomenna jatkuu lisäkäyttelyllä ja muilla tarkastuksilla.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2024, 19:12:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #111 : 17.03.2024, 23:37:56 »
Huh!
Hienoa!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #112 : 18.03.2024, 22:02:08 »
Käytin F250:n joka nurkan ylhäällä ja sillä osastolla tilanne vaikuttaa hyvältä. Käsipelissä ei löydy viallisia pyöränlaakereita tai mitään välyksiä. Kaikki levyt ja palat on hyvässä kunnossa, männät liikkuu satuloissa ja seisontajarru toimii(kiristys olisi hyvästä). Liukutappien tilanne selviää kunhan otan jarrut auki putsausta varten. Vain takaletkuissa näkyy pykimiä joten ne uusiksi.

Nyt käynnistyi normaalin oloisella pyörityksellä eli eiköhän se siitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #113 : 20.03.2024, 23:43:58 »
Aiemmin F250 sähköjä testaillessa lämppärinmoottori ei toiminut. Tänään kävin sulakerasioita läpi ja siltähän puuttui rele, tiedä sitten miksi. Siirsin takalasinlämppäriltä releen ja puhallin toimii. Muutamia pieniä hapettumia löytyi eri liittimistä, muttei mitään vakavaa.

Kopin oikea etunurkka on selvästi ylhäällä ja lavaan verrattuna vasen takanurkka alhaalla. Runko on etupäästä ja etuakseliston kohdalta parista kohdasta mitattuna suorassa, joten taitaa olla vain kopin runkokumit painuneet kasaan, tms. Takaovenkavojen alareunoista mitattua eroa on 2cm puolelleen ja etupyöränkaarista mitattuna noin 2,5cm.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #114 : 23.03.2024, 19:36:46 »
Vaihdoin F250 jäähdytysjärjestelmiin vahvempaa nestettä ja nyt uskaltaa niidenkin osalta jättää pihalle vaikka olisi kireämpiäkin yöpakkasia. Pesin päälipuolen ensimmäisen kerran, kävin vähän koria läpi kolhujen osalta ja aloittelin isompien ruttujen oikomisen.

Kuskinovessa osuma on juuri vahvikeputken kohdalla ja siinä on liima tietyin välein. Loivempi osuma samalla linjalla lasin alapuolella(ei oikein näy kuvassa) ja pieni vekki kantissa ovenkahvan kohdalla.



Lavan vasen takakylki oli aika sisällä. Oikeanlainen vasara on jossain hukassa, niin tässä vaiheessa näyttää miltä näyttää kun sokkona lyö takapuolelle ::) Kuvassa ei niin hyvin näy miten paljon eroa kyljen linjassa oikeasti on.



Oikea takanurkka on melkein kuin pottupeltoa ja ulkonäön perusteella sitä oli yritetty työnnellä ulos. Kaaren etunurkan ruttu lähti oikenemaan kivasti.



Vielä siinä riittää askaretta. Vasemman takaovenkahvan kohdalta pelti on sisällä kauttaaltaan, pienempiä vekkejä ja lommoja on varsinkin vasemmassa kyljessä. Iso osa niistä pitää nyppiä ulos ja sitä saa tehdä noissa isommissakin alueissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #115 : 23.03.2024, 19:39:21 »
Sehän on kohta myynnissä... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #116 : 24.03.2024, 14:49:19 »
Sitä saa kyllä odotella vielä hyvän aikaa. Kunhan ensin saa edes säädylliseen kuosiin ja ajettua itse aikansa :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #117 : 26.03.2024, 17:54:51 »
Sitä saa kyllä odotella vielä hyvän aikaa. Kunhan ensin saa edes säädylliseen kuosiin ja ajettua itse aikansa :D
Saa edes...
On Se mestari

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #118 : 06.04.2024, 19:37:55 »
Tänään jatkoin F250 kanssa. Pakkivalojen vikaa ei tarvinnut pitkään hakea. Molemmille puolille oli laitettu ledit napaisuus väärinpäin. Ei ollut laittaja viitsinyt/osannut sitten kokeilla kääntää polttimoa :P Lisäjarruvalo oli pimeänä ja sieltä oli vain lamppu palanut. Keulassa poikittain kulkeva johtosarja oli livahtanut kasatessa väärälle linjalle ja sen korjausta varten piti ottaa alavesiletku irti syyläristä.

Otin oikean etusisälokasuojan irti pesua varten ja irtosihan siitä. Tuo materiaali tuntuu hieman imevän sisäänsäkin.


Oikean takavalon alta työntelin lommoa lähemmäs oikeaa linjaa.



Lavan vasemman takakulman ruttuja suoristelin ja vähän kohensin muotoa. Kaaren alaosa tulee vieläkin liian ulos




Ja muuta pientä näpertelyä.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 19:56:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #119 : 07.04.2024, 20:04:22 »
Naputtelin F250 peltejä vähän lisää. Myös vasen etusisälokasuoja sai pesukäsittelyn ja huuhtaisin etupyöränkoteloita.

Lavan oikean takakulman muoto hiljalleen lähestyy alkuperäistä. Puskuri on joskus painanut takakulmaa ja peltien muoto on muuttunut sieltäpäin jonkin verran.


Lavan takakulmat alapuolelta. Nurkan linjaus oli noin sentin edempänä kuin toisella puolella, nyt sekin on lähempänä oikeaa.
Oikea

Vasen
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autoracing  KL-varaosat