Kävinpä eilen koeajamassa tämän ja hyvältähän se tuntui. Eka 10 minuuttia meni tuohon yhdellä polkimella ajamisen totutteluun, mutta muuten todella kiva ajotuntuma ja ärhäkästi lähti liikkeelle. Nykyiseen XC60 T8 verrattuna tietysti hieman downgrade ominaisuuksien (HUD, ilmajousitus) suhteen, mutta kyllä tuolla ihan mielellään työmatkaa ajelisi.
Range oli kyllä hienoinen pettymys. Sain auton 60 % varaustasolla ja noin 90 km moottoritieajon jälkeen jäljellä oli enää 19 %. Jos tuosta jotain voi päätellä, niin todellinen range talvirajoituksilla moottoriteillä olisi noin 225 km, jos ajaa akun täydestä aivan nolliin (mikä taas ei taida olla suositeltua, vaan pitäisi pysytellä 10 % - 90 % välillä). En sitten tiedä oliko tuossa joku eco-driving mode jonka missasin, mutta tuntui kohtuullisen korkealta saamani 33 kWh/100 km keskikulutus tuolle matkalle. Tietysti moottoritielle liittyessä tuli annettua vähän enempi "kaasua" (tai mikä onkaan oikea termi sähköautojen kanssa), mutta ei nyt luulisi keskikulutukseen niin paljoa vaikuttavan tuolla matkalla. Varmaan myös kunnon pakkaskeleillä heikkenee tuosta. Kyllähän tuo tietysti riittäisi 90 % ajoista, mutta eipä tuolla oikein viitsi 100 km kotia kauemmaksi mennä ilman, että suunnittelee latauspysähdyksen jonnekin.
Ilmeisesti tulossa etuvetoinen malli jossain kohtaa jossa olisi parempi range, mikä taas pistää miettimään, että meneekö tuo P8 nyt sitten koko aika nelivedolla? Se selittäisi tuota kulutusta, mutta luulisi tietysti, että se osaisi laittaa toisen sähkömoottoreista pois päältä esimerkiksi moottoritiellä.
Edit: olikin etuvetoinen malli mikä oli tulossa, ei takavetoinen kuten alunperin kirjoitin.