Samppasport  Futurez

XC40 P8 Recharge

  • 217 Vastauksia
  • 56630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #60 : 06.01.2021, 00:11:55 »

Nyky softasta ei lisäksi näe jäljellä olevaa rangea, ainoastaan akun tason prosenteina.

Siis auto ei näytä rangea kilometreinä? Eihän tuossa ole mitään järkeä :idiot2: Paljon enemmän käyttäjää, etenkin satunnaista, kiinnostaa edes melkein oikein lasketut kilometrit kuin nopeasti laskeva prosenttiluku.

Mutta kovaa on kyllä kulutus näiden viestien ja muutamien vertailujen perusteella. Toivottavasti tilanne paranee tulevaisuudessa. 90-sarjan P8:ia odotellessa

Poissa Vallu66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #61 : 06.01.2021, 09:44:11 »
Siis auto ei näytä rangea kilometreinä? Eihän tuossa ole mitään järkeä :idiot2: Paljon enemmän käyttäjää, etenkin satunnaista, kiinnostaa edes melkein oikein lasketut kilometrit kuin nopeasti laskeva prosenttiluku.

Mutta kovaa on kyllä kulutus näiden viestien ja muutamien vertailujen perusteella. Toivottavasti tilanne paranee tulevaisuudessa. 90-sarjan P8:ia odotellessa

Jos hakee pientä sähkönkulutusta, niin oikea valinta on virtaviivainen sedan yhden akselin vedolla ja mahdollisimman pieni omapaino ihan merkistä riippumatta. Korkea maavara, neliveto ja suuri omapaino taas johtaa vääjäämättä korkeampaan kulutukseen merkistä riippumatta.

Aivan varmaa on se, että akun optimointi tuottaa näihinkin autoihin paremman akkuhyötysuhteen ja yhtä varmasti vuoden 2021 järjestelmäpäivityksissä tuo jäljellä oleva range näytölle tulee. Nythän navin kautta näjyy määränpään akkuprosentti ja ehdotetut latauspaikat.

Poissa blackVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #62 : 07.01.2021, 00:23:51 »
Siis auto ei näytä rangea kilometreinä? Eihän tuossa ole mitään järkeä :idiot2: Paljon enemmän käyttäjää, etenkin satunnaista, kiinnostaa edes melkein oikein lasketut kilometrit kuin nopeasti laskeva prosenttiluku.

Mutta kovaa on kyllä kulutus näiden viestien ja muutamien vertailujen perusteella. Toivottavasti tilanne paranee tulevaisuudessa. 90-sarjan P8:ia odotellessa
Tuo P8 tarkoittaa muuten akun kokoa, eli kannattaa odottaa isompaa numeroa :)

Semmoinen korjaus, että kun akun varaus tippuu tarpeeksi alas, niin sitten alkaa nuo kilometritkin näkyä. Puhutaan jostain 25%. Silloin itselläni näytti 55km ja oli täysin pätkä ajoa (enimmäkseen 3-7km pätkiä), eli pätkä ajolla pakkasella pääsisi reilut 200km, niin kai sitä maantieajolla luulisi pääsevän 300km. Pätkäajossa kannattaa sekin huomioida, että auto joutuu lämmittämään ison tilavuuden, kun taas virtaviivaisessa sedanissa myös sisätilojen tilavuus on pienempi. Pitkällä matkalla maantieajossa ylläpito lämmitys vie sitten vähemmän energiaa, eikä tiputa rangea niin paljoa.
Tuo että ei aina näytä range, voi ehkä johtua autossa olevasta androidista. Sehän se sen viime kädessä näyttää ja ehkä laskeekin.
Nyt ollut maksimissaan -16C pakkasta ja ihan hyvin liikkunut ja lämmennyt. Kulutusta en ole näillä pakkasilla jaksanut tarkkailla, myös silloin kun dieselillä ajoin käytin kovilla pakkasilla surutta webastoa. Pakkasella kiinnostaa enemmän mukavuus kuin kulutus, varsinkin jos tulee ulkoa jäisenä auton kyytiin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2021, 00:30:23 kirjoittanut blackVolvo »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #63 : 07.01.2021, 09:57:01 »
Jos hakee pientä sähkönkulutusta, niin oikea valinta on virtaviivainen sedan yhden akselin vedolla ja mahdollisimman pieni omapaino ihan merkistä riippumatta.

Aivan varmaa on se, että akun optimointi tuottaa näihinkin autoihin paremman akkuhyötysuhteen.

Volvon johtaja Björn Annwall otti jo julkisuudessa voimakkaasti kantaa sähköautojen muotoiluun. Niiden on virtaviivaistuttava, jos halutaan toimintamatkojen parantuvan. Tesla aitona sähköautona on tästä hyvä esimerkki, samoin Porsche, joka ei oikonut polkujaan, vaan teki kerralla melko hyvän.

Suuret markkinat haluavat autojen näyttävän lähinnä nakkikioskeilta ellei peräti merikonteilta, joten niitä tehdään. SUV on myös helppo oikopolku sijoittaa kookas akkutekniikka ja syntyvä lisämassa pienin kustannuksin mukaan.

Valtava otsapinta ja vaatimaton ilmanvastuskerroin korreloivat tehontarpeessa nopeuden neliöön, joten moottoritievauhdit ovat myrkkyä toimintamatkalle. Norjassahan on vaadittu hidasteleville sähköautoille lisäkaistoja liikenteen sujuvuuden nimissä eikä mateleva Tesla meilläkään ole mikään harvinainen ilmiö. Superchargereita ei vielä ole kaikilla pääväylillä tarvittavia määriä.

Massan merkitys sähköautoissa lienee vähäisempi verrattuna polttomoottoriin. Kiihdytys vie energiaa, mutta toisaalta talteenotto palauttaa sitä taajama-ajossa. Maantiellä taas ilmanvastuskertoimen tuhannesosan vähennys vastaa ajoneuvosta riippuen jopa satojen kilojen laihdutuskuuria.

Akkutekniikan läpimurto on ollut tulossa jo pitkään. Ehkä se sieltä tuleekin? Auto Bildin testilenkillä Polestar 2 (300 kW) kulutti 28,o kWh / 100 km ja Tesla 3 (377 kW) vastaavasti 25,5 kWh, joten Volvoleirissä on toivoa kehityksestä. Range em lenkillä oli 280 ja 290 km. Riittäisi minulle.


Poissa tmikahan

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #64 : 09.01.2021, 21:16:02 »
XC40 P8 nyt parisen viikkoa alla. Olen tykännyt vaikka tosiaan tuo akun kantama vähän askarruttaa. Ei kuitenkaan tule esteeksi kuin harvoin koska päivittäistä ajoa niin vähän ja aamulla auto aina täydessä (90%) latingissa.

Poissa laari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #65 : 10.01.2021, 10:14:43 »
Millaisia keskikulutuslukemia olet saanut ? Itse 20-50 km matkoilla kulutus useimmiten just päälle 30 kwh/100km (ehkä 1/3  moottoritietä 100 kmh ja 2/3 sitten kaupunkiajoa) . Lämpö normaalisti 21 & ilmastointikin on ollut päällä.

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #66 : 10.01.2021, 13:34:44 »
Näillä pakkasilla tuo on normaali lyhyillä matkoilla kun lämmitykseen menee paljon energiaa, pidemmälle matkalle putoaa 27 kWh/100 km luokkaan. Keskiviikkona -17 asteessa pidemmällä matkalla (450 km) meni 32 keskiarvona, mutta ei näkynyt kylmyys latausnopeudessa. Nollakeleillä on pudonnut jo alle 25 kWh/100 km matka-ajossa. Ite olen ainakin ollut helkkarin tyytyväinen vaikka ohjelmistossa on kehitysvaraa. Toivottavasti tammikuun päivityspaketti poistaa osan noista jutuista ja saadaan vihdoin Voc käyttöön.

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Vallu66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #67 : 11.01.2021, 11:01:35 »
Mites tuohon kartalle saa kameratolpat näkymään ?

Poissa Tomerell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #68 : 12.01.2021, 11:24:25 »
Itsellä vaihtuu työsuhdeauto vuoden päästä, ja tämä uusi Volvon XC40 täyssähkö kinnostaisi kovasti.
Onko tietoa millainen toimitusaika näillä on, eli koska täytyisi aktivoitua tilauksen kanssa???

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #69 : 12.01.2021, 12:12:17 »
Onko havaintoa miten leasingrahoitusyhtiöt laskevat täyssähköjen jäännösarvoja ja sitä kautta leasinghintoja? Pari vuotta sitten kun siirryin takaisin liisariin yllätyin siitä miten korkeaksi hybridin jäännösarvo arvioitiin, mistä seurasi se, että T8:n liisingvuokra oli suunnilleen sama kuin pari kymppiä halvemman dieselin. Mites täyssähköissä?

Poissa Vallu66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #70 : 12.01.2021, 12:31:59 »
Onko havaintoa miten leasingrahoitusyhtiöt laskevat täyssähköjen jäännösarvoja ja sitä kautta leasinghintoja? Pari vuotta sitten kun siirryin takaisin liisariin yllätyin siitä miten korkeaksi hybridin jäännösarvo arvioitiin, mistä seurasi se, että T8:n liisingvuokra oli suunnilleen sama kuin pari kymppiä halvemman dieselin. Mites täyssähköissä?

Sähkäreissä surkea jäännösarvo eli eivät oikein usko näihin. Muistaakseni ainoastaan Mb sadan tonnin sähkäri pitää arvonsa.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #71 : 12.01.2021, 13:47:59 »
Topicin mallille on tarjottu jotain 700€/kk kantturoilla liisinkiä.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #72 : 12.01.2021, 15:00:56 »
Topicin mallille on tarjottu jotain 700€/kk kantturoilla liisinkiä.
Huoltoleasing, millä kilometreillä ja vuosilla?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #73 : 12.01.2021, 15:23:56 »
Huoltoleasing, millä kilometreillä ja vuosilla?
Bilia.fi
Lainaus
Esim. XC40 P8 AWD Business R-Design

36 kk / 30 000 km nyt 699 €/kk
36 kk / 45 000 km nyt 749 €/kk
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: XC40 P8 Recharge
« Vastaus #74 : 12.01.2021, 16:47:19 »
Mites tuohon kartalle saa kameratolpat näkymään ?

Alkaa näkymään tammikuun päivityksen jälkeen

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy