Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Peräpään korkeuden hienosäätö

  • 29 Vastauksia
  • 7328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Peräpään korkeuden hienosäätö
« : 19.01.2019, 17:55:12 »
Itseäni ärsytti v90 "roikkuva" perä, joten laitoin lehtijousen päihin ylimääräiset palat. Näitä saa 6-42mm 3 millin välein.

Oli 42mm ja lisäsin 12mm. Enempää ei saakaan laitettua kun loppuu kierretapista vara. Tuolla alapuolen asennollakin pystyy hiukan vaikuttaan.





« Viimeksi muokattu: 21.01.2019, 13:56:06 kirjoittanut maamies »

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #1 : 21.01.2019, 11:28:33 »
Tämähän on aika näkyvä vaiva V90:llä , miltä perä näyttää korotuksen jälkeen , onko kuvaa ? Mistä sait korotus palat ?

Poissa maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #2 : 21.01.2019, 13:53:02 »
Paloja saa valtuutetuilta jälleenmyyjiltä. Hinta ei ole paha ~15-20€; pala. Kuvia ei ole. Täytyy huomioida että nostaa hiukan enemmän kuin palikan korkeus.

Poissa Häätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #3 : 25.01.2019, 08:24:13 »
Tämähän oli hyvä tieto! Olin itsekin pohtinut samaa. Olisi myös kiva nähdä paljonko auton ryhti muuttuu? Tossa osanumero: https://www.volvowholesaleparts.com/oem-parts/volvo-spacer-31429579

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #4 : 29.07.2020, 07:44:57 »
Vaatiko asennus yhtään enempää voimaa/taitoa tms. vai onko ns. helppo (ja pystyykö tekemään puoli kerrallaan ilman, että sotkee asetukset.)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #5 : 06.08.2020, 19:19:32 »
Kotimainen numero lienee 32286140 - välike... ja hinta ei säikyttänyt..
Edit: noi taitaa olla "väärät" eli ne, jotka siellä on vakioina..
« Viimeksi muokattu: 28.08.2020, 23:11:23 kirjoittanut D5GT »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #6 : 07.08.2020, 09:03:43 »
Asiaa sivuten: Riippumattoman korjaamoketjun asentaja kertoi komposiittijousien katkeilleen jossain 400 tuhannen nurkilla. Näitä kilometrejä lähestyvät lienevät pääosin takseja, joten jousituksen rasituskin saattaa niissä olla suurempi. Maltillinen korotus ei jousta rasita, F ja k pysyvät alkuperäisinä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #8 : 07.08.2020, 11:19:33 »
Tuossa lienee kuva akselistosta..

Kopio Corvetten poikittaisesta lehtijousesta ;D

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #9 : 07.08.2020, 13:03:48 »
Milloin Vetteen tuli komposiittijousi - edelliset S ja V90 oli myös poikittaisella komposiittijousella..

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #10 : 07.08.2020, 13:43:23 »
Menee vähän jo vähän etäälle aiheesta, mutta Vette sai poikittaisen lasikuitujousen 60-luvun alussa, viitisentoista vuotta ennen 1.gen S/V90.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #11 : 07.08.2020, 15:15:14 »
Tuossa lienee kuva akselistosta..

http://www.materialsforengineering.co.uk/article-images/141859/HENPR008Aa%20automotive%20innovations%20at%20JEC%202016_popup.jpg

Tarviiko tuossa purkaa mitään muuta kuin pultti jousen päästä ja palikkaa väliin? Tarviiko edes pyöränkulmia suunnata operaation päätteeksi?
Houkuttais laittaa omaankin vähän tallaa väliin, jotta saisi perään ryhtiä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #12 : 11.08.2020, 12:11:51 »
Maamies neuvoi vähän pidemmälle:
Puoli kerrallaan. Kannattaa ottaa iskari yläpäästä irti 4 pulttia. Ite koitin eka nostaa tunkilla jousta ylös mutta ei toivoa,. Ehkä joku 4h yritin. Sitten vaan laitoin pukin jousen alle ja koko auton paino päälle niin just saa välistä palan pois.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #13 : 26.08.2020, 17:27:32 »
Maamies neuvoi vähän pidemmälle:
Puoli kerrallaan. Kannattaa ottaa iskari yläpäästä irti 4 pulttia. Ite koitin eka nostaa tunkilla jousta ylös mutta ei toivoa,. Ehkä joku 4h yritin. Sitten vaan laitoin pukin jousen alle ja koko auton paino päälle niin just saa välistä palan pois.

Jaahas, korotuspalikat saapuivat lopultakin postin mukana ja nyt tarttis ryhtyä toimeen.

Eli teitkö siten, että auto tunkilla ylös, pukki komposiittijousen pään alle ja sitten tunkki alas? Tämän jälkeen iskari irti ja painaen pyörän napa alas. Kattelin vaan, että siihen jousen alle ei oikein sovi kunnolla mikään pukki.

Eikö lopputulos ole sama, jos nostaa tunkilla jousesta auton ilmaan ja ottaa sitten iskarin irti?

Edit: Ei siihen jousen alle taida sopia tunkkikaan, joten pitää vissiin laittaa pönkät ripustuksen kahta puolen ja joku palkki jousen alle kahden tuen varaan.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2020, 17:33:05 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Peräpään korkeuden hienosäätö
« Vastaus #14 : 26.08.2020, 21:09:00 »
Alustavasti suunnittelin palikan lisäämistä. Tarvii tehdä kunnollinen pukki, jonka varassa jousta voi kannatella. Hitsi on mökillä, joten projekti jäi odottelemaan parempia aikoja.

Tuossa Inscriptionissa näytti olevan alun perin 33 mm palikka. Aikomus on laittaa 12 mm lisää, mikä kaiketi nostaa perää n. 15-20 mm.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Ateho  Elekma