Autoracing  KL-varaosat

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 175820 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #810 : 19.10.2020, 13:58:31 »
Meinaako ne oikeasti ajaa alas Suomi oy ab:n? :idiot2: :idiot2:
Ei helsinki tuohon kuolis...
...eiku.

 :2funny:

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4074
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #811 : 20.10.2020, 07:22:00 »
No nyt on sitten puolesta - vastaan keskustelua avattu, täytyyhän tätä nyt seurailla jo ihan "pienituloisten corollamummojen" takia. https://www.is.fi/politiikka/art-2000006675154.html
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #812 : 07.11.2020, 13:25:14 »
Ei varsinaisesti verotusasia, mutta lakimuutos joka voi tuoda sähköautoilun varattomien ulottuville.

Rahankeräyslakia ollaan sorvaamassa siten, että sen soveltamisalasta rajataan pois "Palvelu, jolla kasvihuonekaasupäästöjä kompensoidaan todennetulla ja lasketulla kasvihuonekaasupäästöjen vähennyksellä, välttämisellä tai poistamisella ilmakehästä." (https://intermin.fi/-/vapaaehtoista-paastokompensaatiota-koskeva-rahankerayslain-muutos-lausuntokierrokselle)

Alunperinhän tuo on tarkoitettu Antero Vartian Compensate-säätiön saamiseksi pois Poliisihallituksen hampaista luvattomana rahankeräyksenä.

Tämän lainmuutoksen jälkeen siis kuka tahansa, esimerkiksi yksityishenkilö, voi ilmoittaa ottavansa vastaan lahjoitusrahaa polttomoottoriautonsa vaihtamiseksi sähköautoon. Palveluna on se, että kun antaa rahaa sähköauton leasing-maksujen kattamiseen, kyseinen autonkäyttäjä ajaa sähköllä eikä polttomoottorilla. CO2-päästöjen vähennys on suoraan todennettavissa sähköauton matkamittarista vertaamalla Suomen töpselisähkön CO2-päästöä (tuulesta ja sateista riippuen noin 50-100 g/kWh eli jos auto kuluttaa vaikka 20 kWh/100 km, niin 10-20 g/km) entisen polttiksen päästöihin, jotka ovat vähänkään vanhemmalla rouskulla helposti 200 g/km luokassa tai ylikin. Jokaisen ajetun kilometrin voi siis osoittaa vähentäneen CO2-päästöjä vaikkapa ~200 g/km. Ajojen ollessa esim. 2000 km/kk on yhdellä leasing kk-maksulla vähennetty 400 kg CO2. Karkeasti euron kilo, jollain semiedullisella sähköautolla joita markkinoilla nyt on.

Lahjaveroakaan tuollaisista lahjoituksista ei mene, jos samalta lahjoittajalta saa korkeintaan 4000 € kolmen vuoden aikana. Useilta eri lahjoittajilta voi saada yhteensä niin paljon kuin saa nyhdettyä.

Poissa Mr.Lordi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #813 : 08.11.2020, 19:23:47 »
Kaasuautojen käyttövoimaveron saisi poistaa.
Volvo 240 GL -1984
+muita traktoreita

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • Old
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #814 : 08.11.2020, 19:59:47 »
En ymmärrä mitä noiden viherpiipertäjäkommareiden päissä pyörii? Kyllä minäkin voisin vaikka täys-sähköautolla ajaa Mutta kuka sen makssa :o Minäkö reilun tonnin eläkkeellä :2funny: :peetu:
RTS

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #815 : 08.11.2020, 20:48:29 »
"Tuore laskelma kirkasti näkymiä: Suomen metsien hiilinielu ei ole uhattuna"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006346669.html'

Lainaus uutisesta:
– Joka vuosi Suomen metsät sitovat 250 miljoonaa tonnia hiilidioksidia, kun Suomen kokonaispäästöt ovat noin 60 miljoonaa tonnia eli metsät sitovat nelinkertaisesti kaikki päästöt. (Metsäneuvos Heikki Granholm, maa- ja metsätalousministeriö)

Kun mietiskellään näitä päästöjä kokoajan, niin tämä olisi ihan hyvä muistaa. Ei tällä verotuksella taida muuta tarkoitusperää olla kuin rahankeräys johonkin muuhun kuin ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #816 : 08.11.2020, 21:17:38 »
En ymmärrä mitä noiden viherpiipertäjäkommareiden päissä pyörii? Kyllä minäkin voisin vaikka täys-sähköautolla ajaa Mutta kuka sen makssa :o Minäkö reilun tonnin eläkkeellä :2funny: :peetu:

Ei autoilun ole nytkään kaikille, eikä sähköautojenkaan tule olemaan.. Jos ja kun sähköautot yleistyy niin sieltä tulee niitä ns- budjettimallejakin ja varmasti halpoja käytettyjäkin.

Verotuksella meitä ohjataan "oikeaan" suuntaan ja on sähkö viisaampi valinta kuin tuontitavarana saatu polttoaine - jos meinaatte, että ihmisillä on yleensä rahaa ajaa autolla. Olettaen, ett sähkön tuonti saadaan kohta loppumaan.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 783
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #817 : 09.11.2020, 08:14:33 »
Ei autoilun ole nytkään kaikille, eikä sähköautojenkaan tule olemaan.. Jos ja kun sähköautot yleistyy niin sieltä tulee niitä ns- budjettimallejakin ja varmasti halpoja käytettyjäkin.

Verotuksella meitä ohjataan "oikeaan" suuntaan ja on sähkö viisaampi valinta kuin tuontitavarana saatu polttoaine - jos meinaatte, että ihmisillä on yleensä rahaa ajaa autolla. Olettaen, ett sähkön tuonti saadaan kohta loppumaan.

Aika rohkea oletus, että sähkön tuonti saataisiin loppumaan. Jos paakaupunkiseutu jollain aikavälillä lopettaa fossiilisten polton sähkön tuottamiseksi, jotain pitää tuoda tilalle. Ylipäätään aika paljon noita kattilalaitoksia on vielä tuottamassa ekologista kaukolämpöä ja vähän sähköäkin siinä ohessa. Helsingistä saa ajaa aika pitkän tovin, ennen kuin ensimmäiset tuulimyllyt koristavat taivaanrantaa, vaikka tuuliolosuhteet olisivat otolliset ja Puolustusvoimilta on vapautunut maita myllyjen rakentamiseen.

Jollain aikavälillä ainakin Loviisa 1&2 putoavat pois tuotannosta eivätkä Olkiluodon 1&2 jatkuvasta kehityksestä huolimatta ikuisia liene. Periaatteessa muuta voi uusia, mutta itse "pytty" tulee tiensä päähän eikä käytetylle taida löytyä muuta loppusijoituspaikkaa? Ja tuontitavaralla se ydinvoimakin tuotetaan -huoltovarmuuden kannalta melko ongelmallisella tavaralla.

Halpoja(?) käytettyjä on ja lisää tuodaan Amerikasta asti, mutta niissä on pieni ongelma. Täällä tarvitaan huurteenpoistoa, vähän lämmitystä, ajovaloja ja muuta kulutusta, jolloin kohtuuhintaisten käytännön toimintamatka jää suhteellisen vähäiseksi. Tästä asiasta kokeneemmat norjalaiset kertoivat jopa YLEn kanavalla nähdyssä ohjelmassa. Monille toki 50-100 km todellista matkaa riittäisi pitkään, mutta heillä ei välttämättä ole omaa latauspaikkaa.

Osviittaa kehityksestä saa esimerkiksi Saksan hintatasosta: VW ID.3:n "polttoainekulut" ovat sentilleen samat, kuin BMW X3 2.0d (Autobild Suomi, 13/-20).

En vastusta sähköautoja. On jopa todennäköistä, että seuraava hankinta on Tesla 3. Tällä hetkellä 2/3 kalustostani seisoo tyhjänpanttina, kiitos etätöiden, joten autokaupat eivät ole ajankohtaisia. Sitä en tosin ymmärrä, että taloni varaava sähkölämmitys pudottaa energialuokitusta, mutta auton lataaminen sen seinästä on ekoteko.

Ajoneuvojen verotuksen suunta on helppo ennustaa: Verotus tulee entisestään kiristymään.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12487
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #818 : 09.11.2020, 08:54:12 »
Osviittaa kehityksestä saa esimerkiksi Saksan hintatasosta: VW ID.3:n "polttoainekulut" ovat sentilleen samat, kuin BMW X3 2.0d (Autobild Suomi, 13/-20).
Joko Saksassa sähkö on kallista tai ID.3 kuluttaa sähköä ihan järjettömästi. Yhtä Oululaista Model S:n omistajaa jututin. Kuulema kotilaturilla 100km kuluiksi tulee 2.5-3€. Saa ajaa aika kevyellä jalalla X3:lla että samaan pääsee.

Mutta tosiasia on ettei autoilu tule suomessa halpenemaan. Yksittäisellä polttoaineella voi olla vähän aikaa halvempaa ajaa, mutta kyllä kun enemmistö siirtyy sähköautoihin niin aletaan niitäkin verottamaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #819 : 09.11.2020, 09:49:44 »
Joko Saksassa sähkö on kallista
On se kallista. Tai oikeastaan Suomessa on halpaa. Ennen koronaa suunnittelin reissua ja totesin, että julkisten latauspisteiden hinnoittelu on Saksassa sellainen, että T8 kannattaa ajaa pelkästään bensalla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #820 : 09.11.2020, 10:23:26 »
Suomessa on (vielä) halpaa sähköä. Scraab toi mielenkiintoisen näkökulman - sähkölämmitys on huono, sähköauto hyvä. Eiköhän tuossa ole taas kysymys mihin verrataan. Jos öljykattilaa tai sen polttoaineen johdannaisella käyvää autoa vertaa niin molemmat on co2 mielessä huonoja ja sähkö on parannus.

Lataus ja sähkö ei ole meille se isoin ongelma, kunhan niitä pisteitä saisi - latauspistemyyjätkin kieltää myyvänsä latauspisteitä vaan kertovat tarjoavansa piikkejä rajoittavaa softaa. Kovaa vauhtia on tulossa autojen akkujen hyödyntäminen esim. aurinkoenergian tasauksessa - tai tekniikka on jo olemassa, mutta ensin pitäisi saada maailman laajuinen standardi.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12487
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #821 : 09.11.2020, 10:49:30 »
Suomessa on (vielä) halpaa sähköä. Scraab toi mielenkiintoisen näkökulman - sähkölämmitys on huono, sähköauto hyvä. Eiköhän tuossa ole taas kysymys mihin verrataan. Jos öljykattilaa tai sen polttoaineen johdannaisella käyvää autoa vertaa niin molemmat on co2 mielessä huonoja ja sähkö on parannus.

Lataus ja sähkö ei ole meille se isoin ongelma, kunhan niitä pisteitä saisi - latauspistemyyjätkin kieltää myyvänsä latauspisteitä vaan kertovat tarjoavansa piikkejä rajoittavaa softaa. Kovaa vauhtia on tulossa autojen akkujen hyödyntäminen esim. aurinkoenergian tasauksessa - tai tekniikka on jo olemassa, mutta ensin pitäisi saada maailman laajuinen standardi.
Suora sähkölämmitys on huono tapa lämmittää asuntoa. Eri asia jos sähköllä käytettäisi vaikkapa maalämpöpumppua.

Sähköauto kannattaa silloin jos on kotona mahdollisuus ladata. Jos pelkästään maksullisten pisteiden varassa niin tulee autoilu hintoihinsa, jos ei ole Tesla jossa on ilmaista.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #822 : 09.11.2020, 11:21:54 »
Jos pelkästään maksullisten pisteiden varassa niin tulee autoilu hintoihinsa
Suomessa kyllä varsin monessa julkisessakin latauspisteessä pääsee alle 50% kuluilla bensaan verrattuna. Toki latauspisteiden hinnoittelukäytännöt ovat varsin kirjavia, joten tarkkana saa olla. Esim. paikallisen Prisman latauspiste on ihan edullinen (16c/kWh) jos on tagi, mutta sitten jos ei ole niin hintaan lisätäänkin kertamaksu 0,99€. Normi kauppareissun aikana akkuun ehtii valua n. 1,5 kWh, joten kertamaksun kanssa hinnaksi ilman tagia tuleekin 82c/kWh.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #823 : 11.11.2020, 10:40:48 »
Aika rohkea oletus, että sähkön tuonti saataisiin loppumaan. Jos paakaupunkiseutu jollain aikavälillä lopettaa fossiilisten polton sähkön tuottamiseksi, jotain pitää tuoda tilalle. Ylipäätään aika paljon noita kattilalaitoksia on vielä tuottamassa ekologista kaukolämpöä ja vähän sähköäkin siinä ohessa.

Itseasiassa tuo yhteistuotanto on jostainsyystä katsottu todella huonoksi asiaksi, jonka takia siitä rangaistan, niin että uusiin lämpövoimalaitoksiin ei asenneta enää niitä generaattoreita, vaan hukkalämpö vaan työnnetään ulos. Ilmeisesti rankku ei ole niin kova että vanhoista voimaloista kannattaisi generaattorit purkaa pois, mutta uusia ei enää tehdä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 783
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #824 : 11.11.2020, 14:31:28 »
Itseasiassa tuo yhteistuotanto on jostainsyystä katsottu todella huonoksi asiaksi, jonka takia siitä rangaistan, niin että uusiin lämpövoimalaitoksiin ei asenneta enää niitä generaattoreita, vaan hukkalämpö vaan työnnetään ulos. Ilmeisesti rankku ei ole niin kova että vanhoista voimaloista kannattaisi generaattorit purkaa pois, mutta uusia ei enää tehdä.

Viittaus kattilalaitoksiin oli ironiaa, mutta tämä ei liity autoilun verotukseen.

 

Ateho  Elekma