Ei autoilun ole nytkään kaikille, eikä sähköautojenkaan tule olemaan.. Jos ja kun sähköautot yleistyy niin sieltä tulee niitä ns- budjettimallejakin ja varmasti halpoja käytettyjäkin.
Verotuksella meitä ohjataan "oikeaan" suuntaan ja on sähkö viisaampi valinta kuin tuontitavarana saatu polttoaine - jos meinaatte, että ihmisillä on yleensä rahaa ajaa autolla. Olettaen, ett sähkön tuonti saadaan kohta loppumaan.
Aika rohkea oletus, että sähkön tuonti saataisiin loppumaan. Jos paakaupunkiseutu jollain aikavälillä lopettaa fossiilisten polton sähkön tuottamiseksi, jotain pitää tuoda tilalle. Ylipäätään aika paljon noita kattilalaitoksia on vielä tuottamassa ekologista kaukolämpöä ja vähän sähköäkin siinä ohessa. Helsingistä saa ajaa aika pitkän tovin, ennen kuin ensimmäiset tuulimyllyt koristavat taivaanrantaa, vaikka tuuliolosuhteet olisivat otolliset ja Puolustusvoimilta on vapautunut maita myllyjen rakentamiseen.
Jollain aikavälillä ainakin Loviisa 1&2 putoavat pois tuotannosta eivätkä Olkiluodon 1&2 jatkuvasta kehityksestä huolimatta ikuisia liene. Periaatteessa muuta voi uusia, mutta itse "pytty" tulee tiensä päähän eikä käytetylle taida löytyä muuta loppusijoituspaikkaa? Ja tuontitavaralla se ydinvoimakin tuotetaan -huoltovarmuuden kannalta melko ongelmallisella tavaralla.
Halpoja(?) käytettyjä on ja lisää tuodaan Amerikasta asti, mutta niissä on pieni ongelma. Täällä tarvitaan huurteenpoistoa, vähän lämmitystä, ajovaloja ja muuta kulutusta, jolloin kohtuuhintaisten käytännön toimintamatka jää suhteellisen vähäiseksi. Tästä asiasta kokeneemmat norjalaiset kertoivat jopa YLEn kanavalla nähdyssä ohjelmassa. Monille toki 50-100 km todellista matkaa riittäisi pitkään, mutta heillä ei välttämättä ole omaa latauspaikkaa.
Osviittaa kehityksestä saa esimerkiksi Saksan hintatasosta: VW ID.3:n "polttoainekulut" ovat sentilleen samat, kuin BMW X3 2.0d (Autobild Suomi, 13/-20).
En vastusta sähköautoja. On jopa todennäköistä, että seuraava hankinta on Tesla 3. Tällä hetkellä 2/3 kalustostani seisoo tyhjänpanttina, kiitos etätöiden, joten autokaupat eivät ole ajankohtaisia. Sitä en tosin ymmärrä, että taloni varaava sähkölämmitys pudottaa energialuokitusta, mutta auton lataaminen sen seinästä on ekoteko.
Ajoneuvojen verotuksen suunta on helppo ennustaa: Verotus tulee entisestään kiristymään.