Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Alessandro - 26.11.2017, 13:48:21

Otsikko: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: Alessandro - 26.11.2017, 13:48:21
Elikkäs auto savutellut reilummin tässä jonkin aikaa, savu vaaleaa/harmaata. Jäähdytysnestettä ei ole kyllä mielestäni hävinnyt, mutta öljytikun yläosassa oli äsken jonkun verran vaaleaa "kermaa". On tullut ajettua melko paljon nyt lyhyttä pätkää, voiko johtua siitä, vai onko esim. kannentiivisteessä vika? Vai kenties jossain muussa? Ja autolla ajettu 262tkm.
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: kupari s40 - 26.11.2017, 15:24:05
Avainsana lyhyttä pätkäajoa. Aja pitempi lenkki niin alkaa haihtua kosteus.

Kannen tiiviste jos kuplii ja painetta paisarissa, myös pakokaasun hajua voi tuntua korkin avattua. Pitäs nostaa lämpömittariakin lämpimänä enemmän etenkin tk ylös puolivälistä.
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: Alessandro - 27.11.2017, 20:44:32
Tuli nyt tsiigattua tuo paisari käydessä; ei kuplinut, eikä haissut pakokaasu. Kermaakaan ei juurikaan ollut mittatikussa. Ilmeisesti siis juurikin tuosta lyhyestä ajosta kondensoitunut sitä vettä.
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: juhahoo - 30.11.2017, 20:14:45
MIkä on mielestänne "lyhyt ajo"?, Mulla kanssa tulee sumua putkesta ja ajelen ehkä 15km pätkiä max. Oiskos siellä kanssa vettä öljyn seassa? Putsasin tuon huohotussysteemin ja siellä oli tätä keltaista kermaa aika paljon.
Vaikuttaako tuo vesi muuten miten päästöarvoihin?
Viikonloppuna vaihtelen öljyn ja kerron miten tuo vaikutti.
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 30.11.2017, 20:52:19
Eikös ne kosteudet haihdu öljyn seasta kun käy ajamassa välillä pidemmän lenkin reippaalla kaasulla.
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: Orlov - 30.11.2017, 21:21:59
Olettaen, että tiivisteet on kunnossa(öljykorkki/mittatikku), niin ainoa mihin se kondensio poistuu on imusarjaan johdettu huohotus. Kyllä se vesi(öljy)pitää saada kiehumispisteeseen, joka on tietty korkeampi, paineistettuna. Mutta eiköhän se höyrysty jo alemmillakin lämpötiloilla muiden kaasujen seassa ??? Kuinka paljon sitten on alipainetta vapaassa öljytilassa, huohotuksen ansiosta(jos se on kunnossa)?
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: Triplakoo - 25.12.2017, 16:48:47
Missä tuo huohotin sijaitsee? onko helppo putsata?
Otsikko: Vs: V40 2.0t -04 savuttaa ja "kermaa" öljytikussa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.12.2017, 19:22:18
Se on mielestäni imusarjan takana ja löytyy kun seuraa venttiilikopasta lähtevää mustaa muoviletkua, joka lähtee eteenpäin moottoria edestä katsottuna.

Kuvassa 5-koneen huohotin, mutta oletan että 4 sylinterisessä se on samassa paikassa:

(https://lh3.googleusercontent.com/-SZi3icr7U-8/Un4AwNBQZmI/AAAAAAAAIUc/HrvS9pOkV1E/s800/20130715_133836.jpg)