Hei vaan kaikille,
Päätin vihdoin ja viimein nostaa ns. kissaa pöydälle. Olen lukenut USA:n ja Venäjän foorumeilta tarinoita diesel koneiden ongelmasta, jolloin sylinterin teräshylsy halkeaa random kilometreillä ilman järkevää syytä. Jos ymmärsin oikein, kilsoilla eikä oikein muullakaan mitään merkitystä vaan asia on ns. tuurista kiinni. Volvo ei käsittääkseni ikinä sellaista vikaa myöntänyt. Mikä tässä hommassa on oudointa on se, etten ole kuullut Suomessa moisen sattuneen. Toki tähän vaikuttaa, että Suomessa asukkaita yhtä paljon, kun kohtalaisen kokoisessa suurkaupungissa muualla maailmalla mikä taas viittaa siihen, että Volvoja ei myöskään ole paljon. Toisaalta en ole ikinä tätä asia kysynyt muistaakseni täältä, ja yritin välttää diesel moottoreita kuin ruttoa Volvoissa... Toisaalta voipi olla, että tähän vaikuttaa, että Suomessa on lokilämmitys sekä webastot, eikä ihmiset hirveästi rellestä autoillaan, jolloin koneet vain kestävät. Teräshylsy kun halkeaa, tämä voi johtua varmaan kahden eri metallin lämpölaajenemisominaisuuksien erosta...? Minkälainen tilanne on mielestänne Diesel koneiden suhteen? Kestääkö ne isältä pojalle vai halkeaa (jolloin ihmiset eivät siitä täällä kehtaa kertoa vaan korjaavat pois)?
P.S. Volvo Whiteblock Block Guard - eikös näitä ole kehitetty suojaamaan näiltä halkeamilta? Löytyy kuvia hakemalla.
P.P.S. Halkeamakuvia löytää hakusanoilla esim. "Volvo diesel engine cylinder cracked" tai "Volvo sleeve crack".