Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ML - 18.06.2016, 20:15:38

Otsikko: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 18.06.2016, 20:15:38
Hei

Allekirjoittaneen 940 -97 B230 FT on alkanut tekemään seuraavaa, eli "kylmällä" koneella startattaessa lähtee käyntiin kyllä mutta käy puputtaen ja kuulostaa käyvän kolmella. Jos kaasua tallaa reilummin käynti muuttuu normaaliksi hetken kuluttua, pölläyttää putkesta samalla. Tulpat tarkistettuna tuon jälkeen, likaiset ja haisevat voimakkaasti bensalle. Samoin ajossa on havaittavissa alle 1/2 kaasun kiihdytyksissä pientä nytkyttelyä, täyskaasuvedot ok. Myös tyhjäkäynti ns leijuu ajoittain jääden 1500 - 2000 akselille kunnes laskee normaaliksi jonkin ajan kuluttua. Tyhjäkäynti myös heijaa noin 150rpm kun käy normaalia hiukan vajaata tonnia. Olisiko heittää veikkauksia oireiksi? Laajakaistaista lambdaa ei ole vielä mutta tulee piakkoin niin näkee jotain seoksista. Kuumalla koneella käynnistyy suoraan ok. Seuraavat osat vaihdettu alle 500km sisään:

- YKK anturi (Bosch)
- Virranjakajan kansi (Bremi)
- Pyörijä (Bosch)
- Sytkäjohtosarja (Bosch)
- Tulpat (Bosch / Denso 7 ja 6 lämpöarvoilla testattu)
- Sytytyspääteaste (tarvike intermotor)
- Ruiskun lämpöanturi (Bosch)
- Alipaineletkuja uusittu imusarjalle
- IMM puhdistettu (ei mitattu tai kokeiltu vaihtaa)
- Turbon Bypass tarkistettu ehjäksi ja alipaineletku uusittu
- Ahtoletkut tarkistettu ehjiksi, myös imuvuotoja etsitty turhaan
- Puristuspaineet mitattu, yhtenevät eikä suuria sylinterikohtaisia eroja
- Vikakoodit luettu EZK sekä LH, ei vikakoodeja 1 - 1 - 1
- Turbo laskee jo hiukan öljyä läpi, on menossa vaihtoon piakkoin

Autossa EZK sytkämodi ja ECUssa sekä sytkäpurkissa Tonin lastut. KL-cooleri vaihdettu muutoin kokoonpano täysin vakio. Ahdot noin 0,75 / 0,8 Bar. Paineet nostettu Turbosmartin Boost Tee bleedillä.

Mistä lähteä seuraavaksi etsimään syytä noille jutuille? Tyhjäkäyntimoottoria en ole tarkistanut / puhdistanut ja sen letkut myös alkuperäiset. IMM tosiaan testaamatta, kaasuläpän asentoanturia ei ole vaihdettu, lambda on oletettavasti paljon ajettu, nakuanturia ei ole uusittu.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: miro678 - 19.06.2016, 01:20:29
Eihän oo vaan jonkinsortin nelikärki tulppia? Villiä huhua kuullut että tollasta saattas tehä, tai ainakin muutama oireista täsmäis.

E: Kokeillut vakio lastuilla tai ottanut 1 sulaketta irti hetkeksi ja kokeillut uudestaan?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: jogiin - 19.06.2016, 02:44:18
Kokeile vakio lastuilla ja ihmettele missä vika jos se enää esiintyy  ::) Oireet on aika tutun kuuloset. (kuulostaa muuten ihan bokseri koneelle tuossa kylmäkäynnistyksen jälkeen kun kaasua tarjoaa että alkais käymään kaikilla  :buck2:
Voi se olla kansipahvikin mikä alkaa antautumaan.  ::)
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 19.06.2016, 12:43:49
Eihän oo vaan jonkinsortin nelikärki tulppia? Villiä huhua kuullut että tollasta saattas tehä, tai ainakin muutama oireista täsmäis.

E: Kokeillut vakio lastuilla tai ottanut 1 sulaketta irti hetkeksi ja kokeillut uudestaan?

Ihan normaalit yksikärkiset tulpat, en ole vielä vakiolastuilla kokeillut mutta eipähän tuo iso projekti ole testata. Ei ole noista bulkkilastuista kokemusta eikä Tonin lastuista aiemmin, outoa miksi lastuun pitäisi ropata tyhjäkäyntiin ja pieniin kierroksiin liittyviä asetuksia? Kuitenkin kun suuttimet ja IMM ovat vakiokamaa niin kait se lisääntynyt sopan tarve esiintyy lähinnä vedätyksessä ja kierroksilla milloin ahtojakin otetaan peliin reilummin. En ole ollenkaan perillä noista kartoista, mutta joku viisaampi voisi valaista onko noissa lastuissa yleensä käynnistyksen / tyhjäkäynnin osalta muutoksia suuremmin? Sen tiedon sain että tuossa lastussa tyhjäkäyntiä on nostettu hieman korkeammalle.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: mikan - 24.06.2016, 17:56:13
Eipä noita lastun tyhjäkäyntiasetuksia minun lisäkseni kovin moni muu ruuvaakaan, paitsi ehkä hitusen korotettua tyhjäkäyntiä, mikä ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntikierroslukuun kaasuläppä kiinni.
Suoraan sanottuna, LH:nn tyhjäkäynti asiat ovat sellainen monimutkainen viidakko, ettei sitä ole yritetty säätää kenenkään lastuja myyvän tahon puolesta, kuin ainoastaan vaihdevapaalla tyhjäkäyntiä.
Minäkään en vielä viiden vuoden opiskelun jälkeen ymmärrä tyhjäkäyntisäätöjä täydellisesti, mutta pikkuisen olen jo hajulla niistä.

Tyhjäkäynnin sekoilu/humppaaminen johtuu joko sopituksen persiillään olemisesta tai likaisesta tk-servosta.  Se, että pölläyttää putkesta, viittaa sopitusvikaan. Vika voi olla antureissa (lämpö, lambda tai IMMu) tai sitten lastussa.
Sopitusvika oireilee äärimmäisen usein humppaavalla tyhjäkäynnillä, jos tk-servo on puhdas.

Alkoivatko oireet piakkoin lastujen vaihdon jälkeen, vaiko useiden tuhansien kilometrien jälkeen yht'äkkisesti?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Yrsin - 26.06.2016, 13:21:25
Itsellä ilmaantui parin päivän seisomisen jälkeen samaa ongelmaa (B230FK Tonin sytkä ja bensalastu isompi turbo asennettu, ahdot 0,9)

Auto pelasi ennen seisomista miten pitikin mutta nyt saa sahata käyntiin ja vedättäessä ja tasakaasulla nykii. Paikallaan kierroksia antaessa ensin rötää ja sitten ottaa vasta kierroksia. Sytkäosat on vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 27.06.2016, 09:16:59
Eipä noita lastun tyhjäkäyntiasetuksia minun lisäkseni kovin moni muu ruuvaakaan, paitsi ehkä hitusen korotettua tyhjäkäyntiä, mikä ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntikierroslukuun kaasuläppä kiinni.
Suoraan sanottuna, LH:nn tyhjäkäynti asiat ovat sellainen monimutkainen viidakko, ettei sitä ole yritetty säätää kenenkään lastuja myyvän tahon puolesta, kuin ainoastaan vaihdevapaalla tyhjäkäyntiä.
Minäkään en vielä viiden vuoden opiskelun jälkeen ymmärrä tyhjäkäyntisäätöjä täydellisesti, mutta pikkuisen olen jo hajulla niistä.

Tyhjäkäynnin sekoilu/humppaaminen johtuu joko sopituksen persiillään olemisesta tai likaisesta tk-servosta.  Se, että pölläyttää putkesta, viittaa sopitusvikaan. Vika voi olla antureissa (lämpö, lambda tai IMMu) tai sitten lastussa.
Sopitusvika oireilee äärimmäisen usein humppaavalla tyhjäkäynnillä, jos tk-servo on puhdas.

Alkoivatko oireet piakkoin lastujen vaihdon jälkeen, vaiko useiden tuhansien kilometrien jälkeen yht'äkkisesti?

Tosiaan lämpöanturi on uusittu ja mittasin entisenkin ihan älyssään olevaksi. Mielestäni tuota ongelmaa ei tehnyt aivan aluksi ekalla viikolla mutta en silloin ajellutkaan paljo kun vaihdoin lastut. IMM olisi vielä menossa testaukseen ja lamdan kunnosta ei myöskään ole havaintoa, mutta tuo ei kaiketi vaikuta kun konetta vasta käynnistetään? Tuota pientä nyppimistä osakaasulla kiihdyttäessä on tehnyt lastujen vaihdosta asti, mutta tuo käynnistysoire on luullakseni uusi.

Tyhjäkäyntimoottori tuli puhdistettua mutta sillä en huomannut olevan mitään mainittavaa vaikutusta mihinkään. IMMn saan varmaan mittausten lisäksi kokeiltua toisesta autosta. Autoon on tulossa PLXn paketti mutta nähtäväksi jää milloin sen ehtii asentamaan / odotanko että putkisto vaihtuu rosteriin ja laitan siinä yhteydessä. Tuossa startissa missä käy kehnosti ja pölläyttää on bensan haju kyllä voimakkaasti läsnä. Suuttimia en ole vaihtanut, mitä oireita ohivuotava suutin voinee aiheuttaa? Kaasuläpän asentoanturi on myös tutkimatta tarkemmin. Autollahan ajaa täysiään normaalia ajoa ja kaikki käynnistykset tuota ekaa lukuunottamatta toimivat normaalisti, varmaankin saa ihan yhtälailla rikkaasti soppaa mutta syttyy vain paremmin. Pitkää vieteriä ei ole vaan normaali aika starttia ja kone käynnistyy joka kerran.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 30.06.2016, 12:04:09
Nyt on auto palautettu vakioksi. Ekalla käynnistyksellä kylmänä, pari minuuttia tyhjäkäyntiä ja sytytti lambdavalon. Vikakoodi 1 - 1 - 3 eli lambda anturi seos liian rikas, tai laiha. Ajossa pelaa edelleeen normaalisti ja tuossakaan käynnistyksessä ei käynyt raskaasti. Vikakoodin kuitenkin antoi mitä lastun kanssa ei tee. Käyttää auto kuitenkin leimalla nyt että saa muutostettua vanteet sekä alustan. Sitten on kuukausi aikaa tutkia vikaa. Pitää tarkistaa että ruiskun lämpöanturin piuha on boksille asti ok, lambdan kunnosta ei ole tietoa mutta käytetäänkö sitä käynnistyksessä? Suuttimet on myös käymättä läpi. Nyt saa ainakin päästöistä jotain vihiä leimalla..

Edit: Nollasin koodit ennen leimaa ja päästöjen osalta ei napisemista. Kuumalla koneella ei sytytellyt enää valoa tyhjäkäynnillä tai muutenkaan. Kokeilla uudestaan jahka seuraava kylmäkäynnistys. Päästöarvot olivat seuraavat jos joku minua viisaampi osaa noista jotain veikata:

(https://s32.postimg.org/cfq0ef38x/Piastot.jpg) (https://postimg.org/image/cfq0ef38x/)
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: miro678 - 02.07.2016, 03:55:52
Tietääkseni lambda korjaus on käytössä startista stoppiin. Tälläinen mielikuva ainakin jäänyt korjatkaa jos väärässä!
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 02.07.2016, 09:51:21
Tyhjäkäynnin sekoilu/humppaaminen johtuu joko sopituksen persiillään olemisesta tai likaisesta tk-servosta.  Se, että pölläyttää putkesta, viittaa sopitusvikaan. Vika voi olla antureissa (lämpö, lambda tai IMMu) tai sitten lastussa.
Sopitusvika oireilee äärimmäisen usein humppaavalla tyhjäkäynnillä, jos tk-servo on puhdas.

Tämän perusteella voisi olettaa lambdan olevan käytössä alusta alkaen.. Lambda tuohon on tarkoitus ollut vaihtaa muutenkin kun todella paljon ajettu, joten jossain vaiheessa senkin vaihdan ja katsotaan vaikuttaako..
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: The moose - 02.07.2016, 09:58:40
Yhteen yksilöön kun vaihdettiin ehjä konehuoneen suutinrele loppu se kierrosten vaeltelu. Täysin vakio 230 ft.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.07.2016, 10:15:48
Siis hetkinen, oliko nyt "vika" lastuissa?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: The_OttoB - 02.07.2016, 10:44:16
Mulla oli tuollaiset päästöarvot kun bensanpaineen säädin oli rikki ja paine oli 5 bar.

Pöläytteli mehevät savut kylmäkäynnistyksessä.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 02.07.2016, 11:10:16
Siis hetkinen, oliko nyt "vika" lastuissa?

Toistaiseksi ei ole tehnyt tuota raskasta käyntiä vakiolastulla mutta tuntuu kyllä käyvän rikkaalla vakionakin, nuo päästöarvot siis mitattu lämpimällä koneella vakio-ohjelmilla. Ero virilastuun oli se että ekalla kylmäkäynnistyksellä sytytti 1 1 3 vikakoodin mitä virilastulla ei tehnyt. Sittemmin nollasin ja koodia ei ole tullut vielä uudestaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 02.07.2016, 11:12:59
Mulla oli tuollaiset päästöarvot kun bensanpaineen säädin oli rikki ja paine oli 5 bar.

Pöläytteli mehevät savut kylmäkäynnistyksessä.

Bensapainetta en ole vielä päässyt mittaamaan kun ei ole sopivaa mittaria, tuon voisi tietenkin tarkistaa. Vakio-ohjelmalla ei ole tuota pölläyttelyä juuri tehnyt mutta autolla on nyt ajettu melko tiuhaan eikä ole saanut kunnolla kylmäksi jäähtyäkkään.. Virilastullakin tuo pölläytys ei ollut joka kertaista, ehkä 1/4 käynnistyksestä kävi raskaasti ja pölläytti. Siis kylmänä.. Kuumana ei tuota ongelmaa ollut mutta starteissa kyllä bensan haju oli voimakkaasti läsnä.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: ML - 12.07.2016, 23:23:15
Pari viikkoa tuli ajeltua vakiolastuilla, en saanut tuota raskaasti käymistä / pölläyttämistä tekemään niillä. Tuo yksittäinen vikakoodin sytytys joka nollauksen jälkeen ei toistunut. Eilen nakkasin lastut paikoilleen ja eka käynnistys pölläytys / hetki raskasta käyntiä. Jotain tekemistä noilla lastuilla on tuon oireen kanssa, tai ainakin ne tuovat sen helpommin esiintyväksi. Vikakoodeja ei sytyttele virilastuilla. Autohan pelaa ja käytössä päivittäin, ei sikäli aiheuta toimenpiteitä mutta olisi kiva saada selvyys kun YVllä on porukka lähestynyt kun on samoja ongelmia.

Noista päästömittauksista, tarkastin putkistonkin läpi. 3mm reikä ekan vaimentimen takana ja selvästi puhaltaa siitä, nuo mittaukset siis vuotavalla putkistolla. Autoon on tulossa rosterinen ränni alusta loppuun ja sitten asentuu PLX, näkee sitten vähän paremmin mitä seosten osalta tapahtuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: mikan - 17.07.2016, 23:21:58
Vikasi on puhtaasti lastuista riippuva, kuten itsekkin huomasit.

Aiheesta on hitusen kokemusta....    ;)
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Rangeli - 27.09.2018, 09:25:22
Lainaan hieman tätä ketjua.

Eli oma 940 -91 b230ft molemmat lastut 0,8bar käy aikas paksulla tällä hetkellä. Kylmänä käynnistäessä käy alkuun vähän paremmin, mutta lämmettyä alkaa pöhöttämään mustaa pakoputkesta ja käymään ontuen. Vikakoodiksi antaa 113 (ennen antoi myös nämä: 121, 232 ja 311 mutta nyt ei ole antanut hetkeen)
Kiihdyttäessä saattaa myös päästää mustaa haikua ja maantieajossa nypyttää matalilla kierroksilla.
Olen kokeillut toista immua, vakio bensalastua (auton mukana ei tullut vakio sytkälastua), bensanpaineensäädintä, toista lämpöanturia ja puolaa. Halkosarja on halki lohkon puolelta. Olen myös tehnyt ohivuotomittauksen, etsinyt mahdollisia imuvuotoja, säätänyt tps-anturin uusiksi ja mittaillut immua sekä lambdaa.
Lambda maadoittuu ok ja lämmityksen pitäis olla ok. Tyhjäkäynnillä mustasta piuhasta mitattuna antaa jännitettä vain 0,1-0,2V välillä.. Voisiko lambda antaa noin alhaista jännitettä jos joku pytyistä ei polttaisikaan seosta ja palamaton happi-bensa seos kulkisi lambdan ohi ja lambda tulkitsisi seoksen laihaksi? Vai onko se vain sökö?
Suutintukissa oli paineet tallella vielä kuuden tunnin jälkeen eli suutinten ei ainakaan luulisi vuotavan..?
Auton nopeusmittari ei toimi, mutta kilsoja kertyy matkamittariin. Kolvailin mittariston juotokset uudestaan ilman vaikutusta. Mittaristoa irrottaessa huomasin, että kaksoisapikossa ei ollut johtoa paikoillaan. Löysin johtoviidakosta kaksi apikoon sopivaa johtoa. Toisessa kaksi liilaa johtoa yhdessä liittimessä ja toisessa yksi johto, jossa kaksi liitintä (uros- ja naarasapiko). Laitoin liilat kiinni mittaristoon, ei vaikutusta..

Apuja tarvittaisiin  :-\
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 27.09.2018, 22:11:14
Lambdavialta kuulostaa kovasti.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Rangeli - 28.09.2018, 07:18:51
Tilasin pari päivää sitten Briteistä uuden Boschilaisen ja pitäisi olla ensviikolla jo ovella. Kirjottelen lisää jahka sitä on kokeiltu.  :)
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Rangeli - 06.10.2018, 09:52:19
Lambda vaihdettu ja käynti parani hieman. Ei kärytäkkään enää niin pahasti tyhjäkäynnillä. Kuitenkin löi pitkän käyttämisen jälkeen taas lambdavalon päälle ja vikakoodit: 113 ja 232.
Huomasin samalla ajoreissulla, että taitaa termari olla sökö kun ei lämmöt nouseet normaaleihin lukemiin ajaessa tai edes pysähdyksissä jos puhallin oli päällä. Voisiko antaa noita koodeja jos käy liian kylmänä?
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: mikan - 08.10.2018, 19:16:41
Tietysti voi, sillä jos kone on kylmä -> Kylmärikastus päällä.

Lambda-säätö astuu kehiin joka tapauksessa XX-minuutin kuluttua, aika, jossa moottori on riittävän lämmin vaikka olisi -60C pakkasta ja kone käy tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Rangeli - 17.10.2018, 14:31:35
Moi.

Termostaatti ei ollutkaan hajonnut, vaan se puuttui kokonaan?! nyt uusi paikoillaan ja auto toimii taas vähän paremmin.

Nyt on ongelmana se, että vedättelyn jälkeen kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä 1,5-2krpm välille. Joskus tippuu pian normaaliksi ja joskus muuttuu normaaliksi vain käynnistämällä uudelleen.
Vikakoodeiksi antoi viimeksi vielä 113 ja 133 lh:lta.

Tps anturin säädin uudelleen, ei vaikutusta. Vaihdoin tps:n toiseen, ei vaikutusta. Kokeilin myös toista tyhjäkäyntimoottoria, eikä sekään poistanut ongelmaa. Eikös se tps kuulu säätää niin, että naksahtaa juuri kun kaasuläppä menee kiinni? Liittimetkin putsasin ilman tulosta.

Autossa ei myöskään toimi nopeusmittari, mutta kilometrit kertyy kyllä talteen. Mittariston purettua huomasin, ettei nopeusmittarin apiko-pistokkeessa ollut mitään johtoa kiinni. Eikös sitä pitkin kuuluisi kulkea nopeustieto lh:lle? Johtojen seasta löytyikin sitten kolme eriväristä/erilaista  johtoa, jotka sopisivat ko. apikoon. Osaako kukaan kertoa, minkä värinen apikoon kuuluisi tökkästä ja voiko korkea tyhjäkäynti johtua rikkinäisestä nopeusmittarista tai tuosta johdosta?

Kiitos jos joku viitsii avittaa.  :-\
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Huikkoster - 17.10.2018, 16:03:21
Kyllä vika voi johtua puuttuvasta nopeustiedosta.
Anturin signaali menee mittaristoon jonka kautta tieto menee moottorinohjaukselle "nyt liikutaan".

En muista nyt johtoja.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
Kirjoitti: Kankikari - 17.10.2018, 17:55:42
Kyllä vika voi johtua puuttuvasta nopeustiedosta.
Anturin signaali menee mittaristoon jonka kautta tieto menee moottorinohjaukselle "nyt liikutaan".

En muista nyt johtoja.

Veikkaan sini valkoinen tai violetti.

Liitintä mihin se laitettiin on muistista mennyt. Jossain voi olla kuvakin muttei muista missä.