Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kestosippi - 11.06.2018, 20:30:45

Otsikko: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: kestosippi - 11.06.2018, 20:30:45
Otsikko kertoo ongelman.

On alkanut ykkös- ja kakkosvaihde takertelemaan vanhemmiten. Olisikohan joku erityinen vaihteistoöljy joka kenties toimisi paremmin vanhassa vaihteistossa?

Vaikka eihän tuolla ole kilsoja kuin vasta 430000km.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: s73 - 11.06.2018, 20:33:53
Otsikko kertoo ongelman.

On alkanut ykkös- ja kakkosvaihde takertelemaan vanhemmiten. Olisikohan joku erityinen vaihteistoöljy joka kenties toimisi paremmin vanhassa vaihteistossa?

Vaikka eihän tuolla ole kilsoja kuin vasta 430000km.

Kytkin lopussa.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: Huikkoster - 11.06.2018, 20:37:05
Ja/tai pakkilukon säätö pielessä.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: kestosippi - 11.06.2018, 20:49:30
Voiko pakkilukkoa säätää jotenkin.
Kytkimellä ei ole ajettu kuin ~40000km.

Vai pitäisikö vaihteensiirtoa jotenkin yläpuolelta voidella?
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: TOK - 11.06.2018, 21:50:10
Yleensä se ei ole pakkilukko joka on varsinaisesti mennyt pieleen vaan vaihdekepin alapään helat väljänä. Sen tietää siitä että kun on vaihde silmässä (3 tai 4) niin keppi tolskaa sivusuunnassa.

Ongelmaa voi toki kiertää siirtämällä pakkilukon rautaa, mutta paremman saa jos viitsii kömpiä auton alle ja laittaa sinne kepin alapäähän joko sopivia prikkoja väliin tai ihan viralliset uudet helat jos vielä saa, parin lantin osa sinänsä.

Pakkilukon säätö on tietty helpompi tehdä kun tarvii vaan nostaa kepin kumihaitaria auton sisällä ja pakkilukon rauta on heti siinä esillä.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: kestosippi - 12.06.2018, 19:57:38
Yleensä se ei ole pakkilukko joka on varsinaisesti mennyt pieleen vaan vaihdekepin alapään helat väljänä. Sen tietää siitä että kun on vaihde silmässä (3 tai 4) niin keppi tolskaa sivusuunnassa.

Ongelmaa voi toki kiertää siirtämällä pakkilukon rautaa, mutta paremman saa jos viitsii kömpiä auton alle ja laittaa sinne kepin alapäähän joko sopivia prikkoja väliin tai ihan viralliset uudet helat jos vielä saa, parin lantin osa sinänsä.

Pakkilukon säätö on tietty helpompi tehdä kun tarvii vaan nostaa kepin kumihaitaria auton sisällä ja pakkilukon rauta on heti siinä esillä.
Minusta se vaihdekepin kumipussi on jotenkin kovasti kiinni alustassansa. Onko siihen joku niksi että saisin sen ehjänä irti.

Saisiko sen kepin alapään jutun korjatuksi ilman vaihteiston irrotusta?
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: Huikkoster - 12.06.2018, 20:36:14
Ota se keskikonsoli penkkien välistä irti. 2 ruuvia lokeron pohjalla suojalevyn alla ja 2 ruuvia käsijarrun alla. Takatuhkakuppi pois ja levy missä se on kiinni (2 muoviklipsiä alareunassa). Kumipussi on kiinni neljällä pultilla.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: TOK - 12.06.2018, 20:44:26
Saisiko sen kepin alapään jutun korjatuksi ilman vaihteiston irrotusta?

Joo, ei tarvi irrottaa mitään. Se kepin alapää on poikittaisella vaakapultilla yhdistetty vaihteensiirtotankoon. Pikkasen sorminäppäryyttä vaan tarvii että sen saa siellä auton alla avattua ja pujotettua helat tai prikkoja. Mutta onnistui minultakin.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: kestosippi - 14.06.2018, 23:00:48
No olipas helppo "synkronoinnin säätö". Kiitos foorumin tietäjille jälleen kerran.  8)
Tein kummallekin puolelle nivelen nailonholkkien alle 1mm paksuiset prikat (reikä 16mm ja ulkohalkaisija 23).
Tappi on lukittu 5mm kuusiokoloavaimella vavattavalla lukitusruuvilla joka lähti helposti auki.

(https://thumb.ibb.co/g35fvJ/vaihdetankonivel.jpg) (https://ibb.co/g35fvJ)

(https://thumb.ibb.co/hKT0vJ/vaihdetankonivel2.jpg) (https://ibb.co/hKT0vJ)
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: TOK - 14.06.2018, 23:15:39
No olipas helppo "synkronoinnin säätö". Kiitos foorumin tietäjille jälleen kerran.  8)
Tein kummallekin puolelle nivelen nailonholkkien alle 1mm paksuiset prikat (reikä 16mm ja ulkohalkaisija 23).
Tappi on lukittu 5mm kuusiokoloavaimella vavattavalla lukitusruuvilla joka lähti helposti auki.

(https://thumb.ibb.co/g35fvJ/vaihdetankonivel.jpg) (https://ibb.co/g35fvJ)

(https://thumb.ibb.co/hKT0vJ/vaihdetankonivel2.jpg) (https://ibb.co/hKT0vJ)

Hyvä sä  O0

Mainiot kuvat.  -H-
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: laatikkovika - 15.06.2018, 12:20:54
Tällaista kysymystä tehdessä kannattaisi ehkä mainita mikä laatikko autossa on.
Jos se on vaikka M47 niin se paranee ja hiljenee huomattavasti jos sinne laittaa vaikka jonkin synt. moottoriöljyn sen autom. öljyn tilalle.
Mutta hyvä jos tuo perinteinen juttu auttoi. :)
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: kestosippi - 16.06.2018, 09:51:37
Tällaista kysymystä tehdessä kannattaisi ehkä mainita mikä laatikko autossa on.
Jos se on vaikka M47 niin se paranee ja hiljenee huomattavasti jos sinne laittaa vaikka jonkin synt. moottoriöljyn sen autom. öljyn tilalle.
Mutta hyvä jos tuo perinteinen juttu auttoi. :)
En tiedä laatikon mallia muuten kuin että se on 5-vaihteinen jossa pakki on vaihdekepistä vasemmalle eteen ja vitonen on oikealle eteen.
R-1-3-5
--2-4--

Öljynä on ehkä ollut tavallinen 80W90 vaihteistoöljy GL-5 kun sitä on tynnyrikaupalla käytettävissä. Kannattasko vaihtaa oikeesti moottoriöljyihin?
Voi kyllä olla että muistan öljylaadun väärin. Ainakin perään olen laittanut tuota mainitsemaani öljyä.
Vaihteet on kyllä toimineet ihan hyvin talvellakin. Pitänee vaihtaa öljyt sinne mutta että moottoriöljytkö olis parhaat.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: TOK - 16.06.2018, 11:33:15
En tiedä laatikon mallia muuten kuin että se on 5-vaihteinen jossa pakki on vaihdekepistä vasemmalle eteen ja vitonen on oikealle eteen.
R-1-3-5
--2-4--

Tuo taitaa tarkoittaa että M47.

Öljynä on ehkä ollut tavallinen 80W90 vaihteistoöljy GL-5 kun sitä on tynnyrikaupalla käytettävissä. Kannattasko vaihtaa oikeesti moottoriöljyihin?

Siinäpä se synkronointiongelma sitten tulikin. Tuollainen peräöljy, GL-4 tai GL-5 tekee synkroista liukkaat eikä ne oikein tahdo enää tarttua toisiinsa eli vaihde ei mene sisään.

Toki jos ongelmia ei käytössä tunnu niin eipä siinä muuten mitään, kyllä se voitelee sinänsä paikat.

Ainakin perään olen laittanut tuota mainitsemaani öljyä.
Vaihteet on kyllä toimineet ihan hyvin talvellakin. Pitänee vaihtaa öljyt sinne mutta että moottoriöljytkö olis parhaat.

Peräänhän tuo yllämainittu kuuluukin. Moottoriöljy on yleinen suositus M47:aan, eli lootaan jossa 5-vaihde on oma pykälänsä eikä ylivaihdenappina.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: volvertti75 - 16.06.2018, 18:45:45
Mulla on deekun m47 15/40 moottoriöljy vaihteistossa, hyvin on pelittänyt en tosin talviolosuhteissa aja tällä ettei siitä kokemusta mutta näin kesällä ok. :)
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: karppineen - 16.06.2018, 19:00:31
Ohjekirja sanoo että laatikkoon atf:ää, sillä oon itte ajanut ja hyvin on toiminut
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: HammerDown - 16.06.2018, 21:22:27
Itellä on M47 pelannut hitokseen notkeammin kun vaihtoi ATF:t ja "erityiset vaihteistoöljyt" normi 5W40:iin...
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: laatikkovika - 17.06.2018, 11:33:14
Niinpä.
Moottoriöljy toimii myös talvella, vaihteistoöljy ei.
Se ATF ei myöskään ole erityisen hyvin suunniteltu voiteluun joten..
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: kestosippi - 27.06.2018, 22:41:59
Nyt varmistui että en ole laittanut GL-5 peräöljyä vaihteistoon vaan olen ostanut Motonetista Motox GL-4 puolisynteettistä vaihteistoöljyä sinne.
Mutta pitänee vaihtaa moottoriöljyihin kunhan kesäloma on poltettu.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: HammerDown - 19.10.2018, 11:57:58
Tein kummallekin puolelle nivelen nailonholkkien alle 1mm paksuiset prikat (reikä 16mm ja ulkohalkaisija 23).

Löytysköhän tämän kaliiperin prikkoja jostain valmiina? Muuten tekis vaikka 8 tai 10 mm prikoista muttei ole kunnollista välineistöä 16 mm reiän kairaamiseen. Ja kilopulttihyllyjen 16 mm prikat on tyyliin 2,5 x 50 mm...
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: HembalanD - 19.10.2018, 13:02:00
Prikkojen ja nailonvirityksien kanssa saman asian ajaa kun ottaa putkitongit käteen ja puristaa haarukkaa abaut millin tiukemmaksi.

Kuinka moni täällä muuten käyttää tai on edes kokeillut, laatikossa sinne valmistajan suosittelemaa öljyä?
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: HammerDown - 19.10.2018, 13:46:56
Mikähän mahtaa olla valmistajan suositus tänä päivänä vaikkapa nyt M47:lle?

Sitä ATF:ää (olkoon sitten type F:ää tai mitä tahansa) olen käyttänyt enkä enää käytä niin kauan kun toimivampia vaihtoehtojakin on. ::)
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: HembalanD - 19.10.2018, 14:14:02
Mikähän mahtaa olla valmistajan suositus tänä päivänä vaikkapa nyt M47:lle?

Sitä ATF:ää (olkoon sitten type F:ää tai mitä tahansa) olen käyttänyt enkä enää käytä niin kauan kun toimivampia vaihtoehtojakin on. ::)
Tätä alkuperäistä type f/g tarkoitin.

Omiin laitteisiin tyrkkäsin viimeisimpänä Liqui molyn type f/g ja ihan oikealta öljyltä tuntuisi, olisko 10tkm nyt siellä myllännyt.
Otsikko: Vs: Synkronoinnin parannusta öljyvalinnalla?
Kirjoitti: HammerDown - 19.10.2018, 14:39:11
Kun topikki koskee alunperin synkronoinnin parantamista, niin voisi kysyä myös moniko kokee oikeasti sen automaattiöljyn tämän suhteen parhaaksi, varsinkin pitkässä juoksussa ja ympärivuotisissa olosuhteissa?

Tuntuu että joskus 80-luvulla sitä ATF:ää "suositeltiin" vähän joka askiin, oisko Volvonkin logiikka ollut että laitetaan sama öljy joka vaihteistoon niin on yksinkertaisempaa...

Kovassa askissa kun sen öljyn funktio on ainoastaan voidella kaikissa olosuhteissa eikä toimia "hydrauliöljynä" kuten tomaatissa tai ylivaihdelootassa.

Mutta kuten sanottu, vaihtoranne kertoo aika hyvin toimivuuden, ja synkrot on laatikoissa vain korjaamassa kuljettajien vaihtovirheitä. :)