Ongelma seuraava.
740 -91 230F Regina ohjauksella. Käyntiin lähtö vaihtelee. Kylmänä paras(nyt aamuisin +10C). Välillä lähtee heti, joskus sahaa, ja joutuu hieman painamaan kaasua. Sitten röpöttää hetken, bensa haisee ja sitten tasaantuu ja käy koko ajan 1200rpm ja jotenkin römpöttää. Voi laskea tyhjäkäynti normaaliin tai sitten ei. Ja nousee takaisin 1200 kun ajelee. Yleensä sahaus pahinta lämpimänä.
Tehty seuraavaa:
-luettu vikakoodit, ei ole vikoja 1-1-1
-vaihdettu tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä
-bensasuodatin
-putsattu tyhjäkäyntisäädin
-putsattu kaasuläppäkotelo
-mitattu kaasuläpän asentoanturin toiminta ja säädetty
-tutkittu imuilmavuodot
tyhjäkäyntisäätimen letkun ku tukkii, tai ottaa pistokkeen irti käy tosi nätisti 550rpm(lämpimänä) ja lähtee lähes aina hyvin käyntiin. Joskus harvoin tosin puolilämpimänä sahaa. Tuo letkuhan on auki kokonaan, koska tyhjäkäyntiventtiili joko rikki tai saa värää tietoa. Ikään kuin imuilmavuoto. Kulutus normaali. Ja ei pätki yms.
Ajattelin, että tyhjäkäyntisäädin rikki, mutta mutta...Kun olen miettinyt, niin tuntuu että ECU saa väärää tietoa koneen lämmöstä/ ja tai kylmäkäynnistys-suutin sekoilee(bensa haisee) Ja mullahan ei ole varsinaista ilmamassa-anturia(Regina). Löytyy myös imuilman lämpötila-anturi ja imukanavan painetunnistin.
Mulle tuli yllätyksenä tämä Regina, uusi tuttauus tämä auto, edellinen oli Bosch . Melkein sama se kyllä on, pieniä eroja. Ja vikakoodit joiltain osin erit mitä 2.4. Uusi tyhjäkäyntisäädin 400euroa!!! Ei saa tarvikkeena (VDO) ja Boschit ei käy. Saan ehkä kokeiltua tutun Volvosta toimivaa tyhjäkäyntisäädintä.
Vinkkejä??