Autodiagnoosi  Carcom Oy

B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea

  • 31 Vastauksia
  • 9755 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Ongelma seuraava.

740 -91 230F Regina ohjauksella. Käyntiin lähtö vaihtelee. Kylmänä paras(nyt aamuisin +10C). Välillä lähtee heti, joskus sahaa, ja joutuu hieman painamaan kaasua. Sitten röpöttää hetken, bensa haisee ja sitten tasaantuu ja käy koko ajan 1200rpm ja jotenkin römpöttää. Voi laskea tyhjäkäynti normaaliin tai sitten ei. Ja nousee takaisin 1200 kun ajelee. Yleensä sahaus pahinta lämpimänä.

Tehty seuraavaa:
-luettu vikakoodit, ei ole vikoja 1-1-1
-vaihdettu tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä
-bensasuodatin
-putsattu tyhjäkäyntisäädin
-putsattu kaasuläppäkotelo
-mitattu kaasuläpän asentoanturin toiminta ja säädetty
-tutkittu imuilmavuodot

tyhjäkäyntisäätimen letkun ku tukkii, tai ottaa pistokkeen irti käy tosi nätisti 550rpm(lämpimänä) ja lähtee lähes aina hyvin käyntiin. Joskus harvoin tosin puolilämpimänä sahaa. Tuo letkuhan on auki kokonaan, koska tyhjäkäyntiventtiili joko rikki tai saa värää tietoa. Ikään kuin imuilmavuoto. Kulutus normaali. Ja ei pätki yms.

Ajattelin, että tyhjäkäyntisäädin rikki, mutta mutta...Kun olen miettinyt, niin tuntuu että ECU saa väärää tietoa koneen lämmöstä/ ja tai kylmäkäynnistys-suutin sekoilee(bensa haisee) Ja mullahan ei ole varsinaista ilmamassa-anturia(Regina). Löytyy myös imuilman lämpötila-anturi ja imukanavan painetunnistin.
Mulle tuli yllätyksenä tämä Regina, uusi tuttauus tämä auto, edellinen oli Bosch . Melkein sama se kyllä on, pieniä eroja. Ja vikakoodit joiltain osin erit mitä 2.4. Uusi tyhjäkäyntisäädin 400euroa!!! Ei saa tarvikkeena (VDO) ja Boschit ei käy. Saan ehkä kokeiltua tutun Volvosta toimivaa tyhjäkäyntisäädintä.

Vinkkejä??
Papalla oli Duett

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #1 : 15.08.2012, 18:40:49 »
Niinkuin sanoit niin todennäköisesti tyhjäkäyntisäädin/moottori rikki..

Oletko katsonut tuolta kierrätyskeskuksesta jos jollain on myydä osia tuohon ruiskuun? mielestäni siellä on aika monella LH-jetronicin osia  :)

Tuossa on ainakin yksi ilmoitus,
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22641.0

Tuolla on kaikki myynti-ilmoitukset
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.0
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012, 18:45:20 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #2 : 15.08.2012, 19:37:34 »
VDO tyhjäkäyntisäätimet tiukassa saada. Ruotsista on jo "neuvottelut menossa".

Mittasin äsken ruiskun valvonta.anturin (tympeän ahtaassa paikassa). Ensin oli noin +5OC kone, jotain 1200ohm, sitte noin +40C 1800ohm. Taitaa olla ok. Kuhan tyhjäkäyntisäädin saapuu, ollaan viisaampia.
Papalla oli Duett

s73

  • Vieras
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #3 : 15.08.2012, 19:46:04 »
löytyy tuo vdo hyllystä, laita yv. Jos kiinnostaa.  :)
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012, 20:25:07 kirjoittanut s73 »

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #4 : 20.08.2012, 20:21:48 »
En oikein uskonut että vika olisi tyhjäkäyntisäätäjä. Nyt toimii, tänks S73.
Papalla oli Duett

s73

  • Vieras
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #5 : 20.08.2012, 20:41:33 »
  -H-

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #6 : 21.08.2012, 16:38:02 »
Jahas.
Tyhjäkäynti tuli kuntoon, mutta sahaaminen eli pitkä starttaus puolilämpimänä jopa paheni?? Eri vika.
Papalla oli Duett

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #7 : 21.08.2012, 17:06:37 »
Jahas.
Tyhjäkäynti tuli kuntoon, mutta sahaaminen eli pitkä starttaus puolilämpimänä jopa paheni?? Eri vika.

Kylmäkäynnistyssuutin / se mikä sen toimintaa ohjaa (kuseksii?)
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

s73

  • Vieras
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #8 : 21.08.2012, 17:42:01 »
lämpöanturi on se taempi imusarjan alla, oliko fag-osiossa ohjeita mittaukseen? Kerran hajosi tuo anturi ja nyki ajaessa kylmänä. (En oikein usko tuohon anturi vikaan) kolvaa tai vaihda bensapumpun rele, löytyy tuhkakupin takaa ja väriltään valkea.

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #9 : 21.08.2012, 18:04:08 »
Otin äsken irti kylmäkäynnistys-suuttimen pistokkeen ja kokeilin käyntiin. Kone oli n.+50C. Pitkä starttaus silti. Pistoke takasin ja sama juttu. 10s starttaus ja rykimällä käyntiin, jonka jälkeen tasoittuu käynti normaaliksi.

Valkea rele joo. Pitää nyt vielä kokeilla sitäkin. Lämpötila-anturi antoi oikeita arvoja taulukon mukaan.
Papalla oli Duett

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #10 : 22.08.2012, 09:31:57 »
Ei se tunnu bensarele tai pumppu ongelmalta. bensa haisee konehuoneessa kun seisonut. Kusee jostain. Laition puristimella kylmäkäyntisuuttimen letkun kiinni. Katotaan mitä tekee. Oma teoria on, että kun auto seisoo, niin kylmäkäyntisuutin valskaa imusarjaan. Kylmänä ei haittaa. Toinen konsti on pitää kaasua eli kaasuläppää auki täysin ennen starttausta pitkään jotta haihtuu soppaa pois.
Papalla oli Duett

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #11 : 22.08.2012, 15:29:17 »
Avasin kylmäkäynnistyssuuttimen. Tuli heti käsille bensaa. Kone oli melko kuuma. Tiputtaa pisaran joka 10sekunnn välein, vaikka virrat pois. Eikös tuo ole selvästi kuseva suutin??

edit: vuotaminen loppui muutaman minuutin päästä. Kun taas virrat kytki(pistoke paikallaan), niin tippasi pisaran pari. Mutta ei ole oikein tuo että kuumalla koneella aivan lorahti bensaa ku avasi suuttimen.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2012, 16:35:45 kirjoittanut jaho »
Papalla oli Duett

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #12 : 22.08.2012, 22:30:22 »
Joo ei sen tosiaan kuulu vuotaa, eikä se saa vuotaa missään tilanteessa. Mulla olis yks starttisumu, mutta se on koojetistä, mahtaako olla samanpitunen ku sulla, onko sun versiossa suutin yläpuolella vai alapuolella sarjaa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #13 : 22.08.2012, 22:45:01 »
Joo ei sen tosiaan kuulu vuotaa, eikä se saa vuotaa missään tilanteessa. Mulla olis yks starttisumu, mutta se on koojetistä, mahtaako olla samanpitunen ku sulla, onko sun versiossa suutin yläpuolella vai alapuolella sarjaa?
pitäs olla tismalleen sama suutin


vuotaa siis kun bensalinjastossa on painetta, ja painehan tippuu vuotavan suuttimen kautta kun kone on seis
« Viimeksi muokattu: 22.08.2012, 22:48:00 kirjoittanut Ari E »

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: B230F sahaa joskus käyntiin ja tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #14 : 23.08.2012, 07:54:54 »
-89...-92 Boschin mukaan käy mulle kylymäsumutin.

Ossaako joku sanua, nuin suurinpiirtein kuinka kauan kylmäsumu antaa bensaa. Riippuu tietenki pakkasesta. 10s..1min?
Taitaa olla vain 12v tai sitten ei liittimessä. Maadoituksen kautta kytkee.
Papalla oli Duett

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron