Ateho  Elekma

B230FK, kulutus ~16l/100km, selvisi

  • 109 Vastauksia
  • 42232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kylmänä ongelmia
« Vastaus #15 : 21.04.2011, 07:38:10 »
Edelleen kylmänä kierrokset putoaa moottorijarrutuksen jälkeen noin viiteensataan.
Ihan kuin joku venttiili ei aukeaisi siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa käydä tyhjäkäyntiä, koska muutaman sekunnin "vaappumisen" jälkeen kierrokset nousevat tyhjäkäynnille.
Hetken kuluttua käynnistyksestä, kun jättää koneen käymään alkaa kierrokset heijata noin 600-1000 väliä.
Vaihdettu on:
*kaasuläppätunnistin anturi (toimi vaihdon jälkeen noin viikon lähes normaalisti)
*tyhjäkäynti moottori (toimii vaihdon jälkeen lämpimällä moottorilla hyvin)
*alipaineletkut (tarkastettu ja vaihdettu viallisimmat)

-bybass- venttiilistä tarkastettu kalvo, ehjä tuntui olevan, ainakin paine pysyi kun laittoi imua lääkeruiskulla ehjän alipaineletkun välityksellä.
-pakokaasunkierrätys venttiiliä liikuteltu ruiskun avulla, liikkuu kenties normaalisti. Kierrätysventtiilin alipaineenohjaus venttiiliin ei tule ohjausvirtaa kokoajan, vain maa saatu mitattua (moottori lähes kylmä)
-imuvuotoja tutkittu starttisprayllä, mutta ei ainakaan vielä löytynyt
-pakoputken ja turbon liitos korjattu, vuoti pakokaasut ennen lambdaa, ei huomattavaa vaikutusta

Mikähän ei herää? Nämä oireet kylmällä moottorilla. Lämpimänä välillä heijaamista tyhjäkäynnillä.
Auttaisikohan pakokaasutesterissä käynti mitään?
Kaikki on arvailua, kenties ei vikoja vaan ominaisuuksia.
Autohan on 940, 2.3 vm.-96
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
edelleen tyhjäkäynti heijaa. Välillä 600-1000rpm.
Toisinaan käy todella nätisti.
Miten kaasuläpän asentotunnistin säädetään oikea oppisesti? Voiko se vaikuttaa kierrosten heiluntaan?
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

hevonen

  • Vieras
Se läppätunnistin nyt säädetään vaan niin että naksahtaa hetikohta kun kaasua kääntää ja pitää naksahtaa kun kaasun varovaisesti päästää.
Sinuna vaihtaisin sen imusarjan tiivisteen varmuuden vuoksi. On halpa ja helppo.
Seuraava vikakohde on imm.
Vaikuttaako boksin resetointi edes hetkeksi?

Mitään ominaisuuksia nuo luettelemasi eivät ole.  ;)

Mites jos otat imm töpsän irti, miten toimii? :buck2:

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Hevonen, itse painin edelleen samojen ongelmien kanssa, tosin kesällä ongelma selkeästi pienempi kuin talvella, lisäksi kun kone on "puolilämpöinen" talvella niin kierrokset laskee jopa 200 tuntumaan ja pomppaa normaaliin, pari kertaa sammui jopa tuohon notkahdukseen.

Siispä pari kyssää:
- Voiko immun töpseli irti käydä koeajolla vähäsen vai pitääkö analysoida vain auto tyhjäkäyntiä käyden?
- Boksin resetointi, tarkoittaako käytännössä muuta, kuin akun navat irti esim. 30 min. Resetoituuko boksi niin?

Itsellä kyllä muuten pelaa upeasti, vedot löytyy ja kulutus pirunmoisilla pakkasillakin oli 12l tuntumassa, vaikka mentiinkin kylki myyryä.  :)
Ja kesäisin kaupunkirallittelussa mennään kympillä tai alle. Maantiellä aina alle kasin.
Tosin aika pirusti on bensa ja sytkä- puolelta osaa vaihtunut joten ihme jos kulkeekin kevyesti.

Omat vikaveikkaukset:
- Lambadada (se kesäbiisi)
- Imm
- Se ruiskun boksi jotenkin paskana, vissiin ECU- nimeltään.
- Tai se mittaristoon ja takapyörän nopeustieto juttu. Omat taidot ei vain riitä ainakaan tuon jutun selvittämiseen. Jos ei muuta niin syksyllä auto siniselle tutkittavaksi. Ja korjatuksi. Tuli mitä tuli hinnaks.
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Voi ajaa IMM irti, meno on kyllä todella takkuista ja vikavalo luonnollisesti syttyy.
Nollaus joko kaapelit tai rele (en muista mikä) irti, kaapeleita olen itse käyttänyt.

Lambdan ja IMM voi mitata, brickboardin ohjeet:
Lambda, IMM

Antaako mitään vikakoodeja? Ainakin nopeustieto laittaa koodia tulemaan...

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Kokeilin ilman IMMn johtoa. Lähti kylmänä hyvin käymään (eka startti). Kierrokset pysyivät kokoajan normaalissa, tosin jo kylmänä 700rpm. Lambdan valo ei vielä tällä kerralla syttynyt.
Laitoin johdon takaisin ja kokeilin uudestaan. Tyhjäkäynti nousi noin 100rpm. Kierrosten heijjaus alkoi samoten.
Ajoin vielä auton lämpimäksi. Kierrokset heijasivat edelleen. Otin IMM johdon irti, kierrokset lähtivät nousemaan yli tuhannen pikkuhiljaa. Käynti oli epätasainen ja pakokaasu haisi erittäin bensaiselle.
Lambdan valo syttyi.
Boxin olen resetoinut ottamalla ykkössulakkeen pois tai käyttämällä akun kenkää irti. Resetointi auttaa joskus seuraavaan starttaukseen asti.

Ajaessa ei tunnu teho häviötä, tosin ei ole mihin verrata. Lämpinä kiihtyy ja kulkee nykimättä. Kylmänä nyintä ei ole suurta, vaan kun kiihdyttää ja vaihtaa isompaa vaihdetta (manuaali) tuntuu kuin kaasun painamisella hetkeen ei olisi mitään merkitystä.

Imusarjan tiivisteen voisi vaihtaa, varmuuden vuoksi.

Putsasin IMMn tänään, mutta ei vaikutusta mihinkään. Aikaisempi putsaus (noin 3vkoa sitten) tuntui hieman vaikuttavammalta, mutta kaikki oireet ovat palanneet.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vaihdoin imusarjantiivisteen. Vanhassa tiivisteessä ei merkkejä vuodosta, tosin tiiviste erittäin kovettunut.

Vaihdolla ei ollut merkitystä tyhjäkäyntiin, edelleen hakee lämpimänä ja kylmänä moottorijarrutuksen jälkeen meinaa sammua (kierrokset n 500rpm).

Imusarjasta lähtee letku joka yhdistyy huohottimelta tulevaan letkuun. Mitä merkitystä tuolla imusarjasta lähtevällä letkulla on? Siellä ei tuntunut olevan mitään vastusta, kun lääkeruiskulla kokeilin..
Kun tyhjäkäynti alkoi hakemaan irroitin tuon kyseisen letku ja auto meinasi tukehtua. Laitoin letkun takaisin ja tyhjäkäynti oli hyvin tasainen.
Aina kun sammuttaa ja starttaa uudelleen tyhjäkäynnin hakeminen alkaa..
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Imusarjasta lähtee letku joka yhdistyy huohottimelta tulevaan letkuun. Mitä merkitystä tuolla imusarjasta lähtevällä letkulla on? Siellä ei tuntunut olevan mitään vastusta, kun lääkeruiskulla kokeilin..

Sieltä huohotus saa käyttövoimansa. Eli imusarjan alipaine imee sieltä kampikammiosta möröt pois kaasuläppäkoteloa sotkemaan. Ei pitäisikään olla vastusta ellei liekkilukko (ei ole turbossa) tai se huohotuspömpeli ole tukossa.

Melkein lähtisin taas yrittämään kaasuläpän ja asentoanturin säädöllä. Sen pitää myös naksahtaa vapauttaessa aina samalla tavalla. Onko kaikki letkut ja liittimet paikoillaan ja tiiviitä? Välijäähdytin kunnossa? Onko ihan varma, että tyhjäkäyntimoottori toimii (joka kerta)?

ECU:a resetoit 1. sulakkeella joka välissä?

Jos nyt ymmärrän oireet oikein, niin auto käy kylmänä liian rikkaalla. Nuo lämpöanturit oletkin jo vaihtanut ja johdot on kiinni?`

---
Lisäys:
Onko IMM vaihdettu uuteen BOSCH:n originaaliin?
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 13:05:44 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Mulla oli ehkä vähän vastaavanlaisia ongelmia käynnin kanssa.. Oletko jo putsannut kaasuläppäkotelon? Omassa se oli niin täynnä karstaa yms paskaa että kaasuläppä ei sulkeutunut kunnolla..

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Kaasuläpän asentotunnistin on säädetty niin että se naksahtaa läpän ihan vähän avautuessa. Ihan niin vähän läppä aukee ettei silmällä juuri nää.
Kaasulpäpän säätöihin ei ole koskettu. Kaasuläppä kotelon putsasin samalla, kun vaihdoin imusarjantiivisteen. Kotelo oli yllättävän puhdas.

Miten välijäähdyttimen kunnon voi testata? Kieltämättä mielessä on käynyt senkin toimivuus..

Tyhjäkäyntimoottori on ihan uusi.. Voisko olla ettei tyhjäkäyntimoottori saa käskyä avautua kylmänä? Tyhjäkäynnillä kun puristaa tk-moottorille menevän letkun ruttuun, saa auton käymään vaivalloisesti, aivan kuin moottorijarrutuksen jälkeen.

Ecun resetoin usein 1. sulakkeella, mutta monesti on akun kenkäkin ollut irti.. Eikös sekin auttanut?

Lämpötila antureista olen vaihtanut boksintieto anturin. Lämmpömittarin anturi on vanha, mutta ainakin mittarin ja flektin mukaan toimivakin.. Johdot on kiinni molemmissa.

 
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Voiko sytytysennakkoja säätää?
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Kaasuläpän asentotunnistin on säädetty niin että se naksahtaa läpän ihan vähän avautuessa. Ihan niin vähän läppä aukee ettei silmällä juuri nää.
Kaasulpäpän säätöihin ei ole koskettu. Kaasuläppä kotelon putsasin samalla, kun vaihdoin imusarjantiivisteen. Kotelo oli yllättävän puhdas.

Naksahtaako myös joka kerta kun palauttaa? Tuota voi kokeilla pyörittelemällä sitä rullaa vähän eri nopeuksilla. Jos ei joka kerta naksahda, niin ei se sitä tee ajaessakaan. Kaasu kuitenkin päästetään suht hitaasti.

Miten välijäähdyttimen kunnon voi testata? Kieltämättä mielessä on käynyt senkin toimivuus..

Tuota en osaa sanoa. Jos sen voisi upottaa veteen ja kevyesti paineistaa, niin sitten näkisi kuplina? Ehkä helpompaa on vain silmämääräisesti katsoa onko muoviset sivut ehjät ja kiinni?

Tyhjäkäyntimoottori on ihan uusi.. Voisko olla ettei tyhjäkäyntimoottori saa käskyä avautua kylmänä? Tyhjäkäynnillä kun puristaa tk-moottorille menevän letkun ruttuun, saa auton käymään vaivalloisesti, aivan kuin moottorijarrutuksen jälkeen.

Kyllä tuo kuullostaa siltä, että se anturi on vähän väärässä asennossa. Miksi toimii tai ei toimi kylmänä, niin siihen en osaa sanoa. Ehkä moottori ei vain suostu pyörimään kylmänä kunnolla, kun tyhjäkäyntimoottori ei anna ilmaa, mutta suuttimet työntävät silti bensaa kurkkuun?

ECU eli ruiskuboksi siellä pelkääjän jalkotilassa saa kierroslukutiedon sieltä YKK -anturilta ja vaikken tiedä, niin arvaan, että jollain lekaa muistuttavalla hienosäädöllä se pyrkii säätämään käyntiä tyhjäkäyntimoottorilla tai ilman. Mistä se sitten repii paljonko koneen pitää kiertää? Ehkä se vain sattuu kiertämään sen verran kuin kiertää, kunnes meinaa sammua ja LH menee paniikkiin ja tuuttaa lisää bensaa?

Ecun resetoin usein 1. sulakkeella, mutta monesti on akun kenkäkin ollut irti.. Eikös sekin auttanut?

Sama on lopputulema, mutta sulakkeen saa kivasti irti avaamatta konepeltiä eikä edes penkiltä tarvitse nousta :).

Lämpötila antureista olen vaihtanut boksintieto anturin. Lämmpömittarin anturi on vanha, mutta ainakin mittarin ja flektin mukaan toimivakin.. Johdot on kiinni molemmissa.

Tämän pitäisi siis olla kunnossa.

Voiko sytytysennakkoja säätää?

Sytytysennakot säädetään muokkaamalla EZK eli sytytysboksin karttoja. Tuo boksi on kuskin jalkotilassa poljintelineessä tai vasemmassa reunassa. Normaalikäyttäjä ei voi säätää ennakkoja. Olen omaan pommiin noita karttoja muutellut, mutta sitä en sitten tiedä onko ne ennakot oikeasti muuttuneet mihinkään?

Tässä Turbobricksin ketju hyppylangoilla tehtävästä ennakkojen säätelystä: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=75838
Onko tuossa sitten mitään järkeä?
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 15:11:02 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Säätelin kaasuläpän tunnistin anturia. Ei tuntuisi olevan siinä vika?? :o Ei nimittäin vaikutusta tyhjäkäyntiin (heijaa :hello: edelleen), eikä kierrosten tippumiseen moottorijarrutuksessa.

Moottorijarrutuksessa huomattu, että kylmänä esim. neloselta kolmoselle vaihdettaessa, kytkin ylös ja heti kohta pohjaan> kiekat tippuu, sama kolmoselta kakkoselle. Joku alkaa korjata noin 3-4 sekunnin kuluttua ja tyhjäkäynti palaa normaaliin. Tätä oiretta ei havaittu lämpimällä moottorilla.
Mitä sinne moottoriin menee kun tekee moottorijarrutuksen? Mistä ilma menee, jos se ei osaa mennä enää kun tyhjäkäynti pitäisi alkaa??

Taitaa vain olla paras lopettaa arvailut ja käydä luettamassa vikakoodit  :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa Jyrrom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Samanlaisia heijauksia kierroksissa oli mullakin. Aloitan aina venttiilien välyksen tarkastamisesta tästä lähtien ennen kuin alan ostaa osia ja arvuuttelemaan mikä vikana.
Mulla 1 pytyn pakoventtiili kanto ja tietty kierroksilla pytty lähti paremmin mukaan kuin tyhjäkäynnillä.
T. Jykä

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Käytin auton pakokaasumittarissa.
CO vaeltaa tyhjäkäynnillä. Eli soppaa menee epätasaisesti.
Imu vuotoa ei mittarin mukaan ollut ja muutenkin arvot tasaiset.

Olikos jossain mitta-arvot kaasuläppäanturin säätämiselle yleismittarilla?
Voi sen vielä varalta säätä oikein  ;)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

 

Carcom Oy  Ateho