Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!

  • 10 Vastauksia
  • 6219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Bastardo-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« : 16.09.2013, 21:21:07 »
Moi!

Nyt loppu oma ymmärys ja monen päivän säätämisen jälkeen on täältä pyydettävä apuja.


Elikkä viikko sitten auto rupesi kesken ajon matalilla kierroksilla täristämään ja tehot hävisi.
Tämän jälkeen pysäytin auton ja tyhjäkäynnillä auto/moottori täristää voimakkaasti ja röpöttää.

Sammutuksen jälkeen piti sahata käyntiin.


Vastaava ongelma ilmeni 0,5v siten kun en meinannut saada autoa käyntiin, mutta rupesi itsestään toimimaan.


Auton tärinä ja röpötys vaikuttaa siltä, että käy vajailla pytyillä, koska otin puolan irti 1 pytystä ja auton käynti ei muuttunut, sekä suuttimen johdon irroitin samasta pytystä eikä tässäkään muutosta tapahtunut.

Tai ainakin tuntuisi siltä että 1 pytty olisi pimeänä.

Tähän mennessä olen itse katsonut seuraavat asiat:

- Tulpat ok. ( 1 pyttyyn vaihdettu uusi tulppakin )
- Puolat pitäisi olla ok. ( Vaihdettu 1 ja 2 sylintereiden puolat keskenään vika ei siirtynyt puolan mukana )
- Jakohihna hyväkuntoinen ei pykimiä eikä vaikuta että olisi pompannut hampaan yli.
- Suutinkisko kokonaisuudessa otettu irti ja jokainen suutin tarkastettu akun virralla ja napse kuuluu. ( tämän tarkemmin ei suuttimia testattu ) Suuttimien tiivisteet suht koht huonot.
- Suuttimille tulevat virtajohdot/klipsit tarkastettu yleismittarilla ja jokaiseen tulee 12v virtaa.

Ennen kuin asennettiin suutinkisko takaisin, vaihdoimme 1 ja 2 suuttimien paikkoja keskenään.
Aikaisemmin 1 suuttimen johdon irroituksella ei ollut vaikutusta, mutta nyt kun paikkoja vaihdettiin, niin ilmeni seuraavaa:

- Auton käynnissä ollessa 1 suuttimen virtaklipsin irroituksen jälkeen, muutaman sekunnin viiveellä auto sammuu. Sylinterit 2-6 johtojen irroituksella on välitön vaikutus käyntiin.
Mikä on sinänsä outoa koska, aikaisemmin 1 sylinterin johdon irroituksella ei ollut mitään vaikutusta ja vika ei siirtynyt kuitenkaan 2 sylinteriin? Molemmat reagoivat eri tavalla.

Myös vikakoodeja luettiin ja tästä myös on kysyttävää.

Tiedän että koodit luetaan konehuoneesta noista A ja B boxeista. Sitä en tiedä mikä ruiskutus-/sytytysjärjestelmä autostani löytyy.

Pistettiin eka pinni boxiin A pistokkeeseen 2 ja antoi yhden koodin: 1-1-3
Sen jälkeen 6 pinnistä ei antanut edes 1-1-1:stä, mikä ilmeisesti tarkoittaa että ei ole vikakoodeja?
Ja pistokkeesta 1 tulivat seuraavat koodit: 1-4-3 ja 2-2-3


Netistä kävin lukemassa miljoonasta eri paikasta mitä nämä koodit tarkoittaa, mutta sain sellaisen kuvan että eri yksiköiden välillä on eri merkitys noilla numerokoodeilla.

Ja ajoimme vain testausmoodi ykkösen netistä löydettyjen ohjeiden perusteella ja en ole edes varma oliko ne oikeat ohjeet minun autooni.


Anteeksi pitäkästä selostuksesta, mutta nyt loppuu oma ymmärrys. Toivottavasti saan täältä nopeasti apua tähän probleemaan...

Terveisin,
Tero

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #1 : 16.09.2013, 23:01:59 »
Auto käyntiin ja sumuttaa jarrukliineriä/vettä/tms. imusarjanlaippaan ylä- ja alapuolelle. Imusarjantiiviste menee vanhuuttaan ensimmäisenä ykköspytyn kohdalta. Työläämpänä ja kalliimpana vaihtoehtona toinen pakoventtiili palanut, tiiviste todennäköisempi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Re: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #2 : 16.09.2013, 23:08:03 »
testaa antaako 1. pytyn puola kipinää. eli laitat tulpan siihen puolan päähä ja jengan runkoon, sitten starttaamaan. Jos tulee kipinää, sit seuraavaks puristuspainemittaus. Veikkaan et on venttiilivikaa. Näistä on venttiileitä menny suht koht vähillä kilometreillä (250k). Venttiilin kumit murenee, öljyä pääsee vuotamaan pyttyyn-> karstoittaa venttiilin ja sit se alkaa kantaa ja palaa niin, että lähtee jopa pala pois.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Re: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #3 : 16.09.2013, 23:15:27 »
niin ja jos kipinää ei tule, tarkasta johdotukset ja sitten sytytysyksikkö. Niitä on siellä 2kpl, kiinnitetty molemmin puolin imusarjaa. Jos epäilet tuon rikkoontuneen, etkä osaa sitä mitata niin vaihtaa sitten yksiköt ristiin, niin tietää heti, jos alkaa siten tulla kipinää 1. pyttyyn ja jostain toisesta pytystä kipinä häviää. Vähän ovat ahtassa mutta kyllä se on tehtävissä jos ei oo ihan nakkisormet.

Poissa -Bastardo-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #4 : 17.09.2013, 07:17:34 »
Kiitos näistä.

Tuo mittari löytyykin millä puristukset saadaan mitattua.
Puolan kipinä pitää katsoa uudestaan tänään.

Vieläkö vois muita asioita olla mitä kannattaa tarkastaa?

Eikös tuo vikakoodi 1-1-3 viittaa suuttimiin 1, 2 ja 4?
Voiko olla esim 1 ja 2 suuttimet menossa?

Mitäs nuo 1 pinnistä saadut vikakoodit tarkoittaa?

Poissa -Bastardo-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #5 : 17.09.2013, 18:46:22 »
No niin!

Mitattiin äsken kaverin kanssa nuo paineet ja seuraavaa ilmeni:

6-2 sylinterien väliset paine-erot: 0,7bar
1 syltinteri näyttikin sitten nollaa   ;D


Elikkä 99,9% varmudella se venttiili/t sökönä...


Kiitokset vastanneille oli iso apu.


T: Tero

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #6 : 18.09.2013, 15:50:38 »
No hyvä, että vika löytyi.

Jostain syystä tuo ykkösen pytty tuntuu olevan häiriöherkempi kuin muut.
Tiedän muutamia tapauksia, joissa juuri ykkösestä on vena mennyt, omani mukaan lukien.
Lienee sitten syy-yhteys tuohon Lankun mainitsemaan imusarjan tiivisteen pettämiseen.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #7 : 18.09.2013, 16:55:43 »

Poissa -Bastardo-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #8 : 18.09.2013, 21:31:12 »
Kiitos tuosta linkistä ei tarvitse etsiä  ;)

Itse kaverin kanssa puretaan kone ja korjataan itse niin paljon kun pystytään.
Mites tuo kansi?

Vienkö koneistamolle koeponnistukseen/korjaukseen? Vaikka ei kyllä ole keittänyt eikä ole puurot ja vellit sekaisin.
Kannattaako tuo venttiili/ventitiilit siellä korjauttaa vai onko vaikea laittaa itse?
Pitääkö noita venttiileitä säätää jotenkin erikoisesti? ( Osaamaton kyselee  ;D Onneks kaveri on näitä laitellut )

Jakopään remonttikin vasta tehty joten onneksi siihen ei tarvitse euroja panostaa.

Osaako joku antaa suuntaa antavaa hintaa korjaukselle mitä tulis maksamaan?
Jos esim kannen käyttää tarkastutettavana ja muuten tekee itse?


Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #9 : 18.09.2013, 22:08:38 »
taisin maksaa koneistamolle 250e siihen tuli ventiilien poisto ja seetien koneistus, kannen plaanaus (jälkikäteen kuulin että näitä ei kandeis plaanata jos ei pakko)
ja koko roska kasaan taas niitten toimesta en muista jos tehtiin ohjureille mitään
niin ja kumet uudet

2 pako vena oli mulla paskana

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 vm95 2.5 bensa. Käyntihäiriö!
« Vastaus #10 : 18.09.2013, 22:11:40 »
Kiitos tuosta linkistä ei tarvitse etsiä  ;)

Itse kaverin kanssa puretaan kone ja korjataan itse niin paljon kun pystytään.
Mites tuo kansi?

Vienkö koneistamolle koeponnistukseen/korjaukseen? Vaikka ei kyllä ole keittänyt eikä ole puurot ja vellit sekaisin.
Kannattaako tuo venttiili/ventitiilit siellä korjauttaa vai onko vaikea laittaa itse?
Pitääkö noita venttiileitä säätää jotenkin erikoisesti? ( Osaamaton kyselee  ;D Onneks kaveri on näitä laitellut )

Jakopään remonttikin vasta tehty joten onneksi siihen ei tarvitse euroja panostaa.

Osaako joku antaa suuntaa antavaa hintaa korjaukselle mitä tulis maksamaan?
Jos esim kannen käyttää tarkastutettavana ja muuten tekee itse?

Itse itseäni lainaten:
"Tampereella B6304 kannen plaanaus ja venttiilityö 400€. Venttiili ja uudet tiivisteet nokkahihnasarja, kannenpultit, kemikaaleja, uudet nesteet, tulpat yms letkunklemmarit. työkaluja jne. en nyt osaa tarkkaan sanoa mutta kyllä varmaan ainakin 800-900€ meni itse tehden. Loppusumma työkalujen kans ehkä tonni. Osat ei tullu siniseltä."

Jossain muualla tuo kansityön saa varmasti halvemmalla. jos ei oo kauhee kiire niin kysy jostain ammattikoulusta, saa varmasti oppilastyönä puoli ilamaseks.

Läpätähän ne venat tarvii, sen kyl pystyy käsipelilläkin tekemään.
Sit tarvit venttiilien puristimen.
Iteltä otettiin kannesta tosi ohut siivu. Eikä kansi ollut onneks kierossa.
Venttiileitä ei tarvi säätää, kun on hydrauliset nostimet. Mutta tiiviikshän ne tarvii läpätessä saada.
Ite ne viittiny alkaa tuota läppäystä opettelemaan ja tunaamaan. Onhan niitä ohjeita tuubissa:
http://www.youtube.com/watch?v=7GEmuQa3dPY

http://www.youtube.com/watch?v=f9P1bIdeagg
« Viimeksi muokattu: 21.09.2013, 22:37:17 kirjoittanut Justus »

 

RallyBaron  Samppasport