Elekma  Autoracing

940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti

  • 24 Vastauksia
  • 6864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #15 : 12.07.2016, 23:23:15 »
Pari viikkoa tuli ajeltua vakiolastuilla, en saanut tuota raskaasti käymistä / pölläyttämistä tekemään niillä. Tuo yksittäinen vikakoodin sytytys joka nollauksen jälkeen ei toistunut. Eilen nakkasin lastut paikoilleen ja eka käynnistys pölläytys / hetki raskasta käyntiä. Jotain tekemistä noilla lastuilla on tuon oireen kanssa, tai ainakin ne tuovat sen helpommin esiintyväksi. Vikakoodeja ei sytyttele virilastuilla. Autohan pelaa ja käytössä päivittäin, ei sikäli aiheuta toimenpiteitä mutta olisi kiva saada selvyys kun YVllä on porukka lähestynyt kun on samoja ongelmia.

Noista päästömittauksista, tarkastin putkistonkin läpi. 3mm reikä ekan vaimentimen takana ja selvästi puhaltaa siitä, nuo mittaukset siis vuotavalla putkistolla. Autoon on tulossa rosterinen ränni alusta loppuun ja sitten asentuu PLX, näkee sitten vähän paremmin mitä seosten osalta tapahtuu.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #16 : 17.07.2016, 23:21:58 »
Vikasi on puhtaasti lastuista riippuva, kuten itsekkin huomasit.

Aiheesta on hitusen kokemusta....    ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rangeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #17 : 27.09.2018, 09:25:22 »
Lainaan hieman tätä ketjua.

Eli oma 940 -91 b230ft molemmat lastut 0,8bar käy aikas paksulla tällä hetkellä. Kylmänä käynnistäessä käy alkuun vähän paremmin, mutta lämmettyä alkaa pöhöttämään mustaa pakoputkesta ja käymään ontuen. Vikakoodiksi antaa 113 (ennen antoi myös nämä: 121, 232 ja 311 mutta nyt ei ole antanut hetkeen)
Kiihdyttäessä saattaa myös päästää mustaa haikua ja maantieajossa nypyttää matalilla kierroksilla.
Olen kokeillut toista immua, vakio bensalastua (auton mukana ei tullut vakio sytkälastua), bensanpaineensäädintä, toista lämpöanturia ja puolaa. Halkosarja on halki lohkon puolelta. Olen myös tehnyt ohivuotomittauksen, etsinyt mahdollisia imuvuotoja, säätänyt tps-anturin uusiksi ja mittaillut immua sekä lambdaa.
Lambda maadoittuu ok ja lämmityksen pitäis olla ok. Tyhjäkäynnillä mustasta piuhasta mitattuna antaa jännitettä vain 0,1-0,2V välillä.. Voisiko lambda antaa noin alhaista jännitettä jos joku pytyistä ei polttaisikaan seosta ja palamaton happi-bensa seos kulkisi lambdan ohi ja lambda tulkitsisi seoksen laihaksi? Vai onko se vain sökö?
Suutintukissa oli paineet tallella vielä kuuden tunnin jälkeen eli suutinten ei ainakaan luulisi vuotavan..?
Auton nopeusmittari ei toimi, mutta kilsoja kertyy matkamittariin. Kolvailin mittariston juotokset uudestaan ilman vaikutusta. Mittaristoa irrottaessa huomasin, että kaksoisapikossa ei ollut johtoa paikoillaan. Löysin johtoviidakosta kaksi apikoon sopivaa johtoa. Toisessa kaksi liilaa johtoa yhdessä liittimessä ja toisessa yksi johto, jossa kaksi liitintä (uros- ja naarasapiko). Laitoin liilat kiinni mittaristoon, ei vaikutusta..

Apuja tarvittaisiin  :-\

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #18 : 27.09.2018, 22:11:14 »
Lambdavialta kuulostaa kovasti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rangeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #19 : 28.09.2018, 07:18:51 »
Tilasin pari päivää sitten Briteistä uuden Boschilaisen ja pitäisi olla ensviikolla jo ovella. Kirjottelen lisää jahka sitä on kokeiltu.  :)

Poissa Rangeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #20 : 06.10.2018, 09:52:19 »
Lambda vaihdettu ja käynti parani hieman. Ei kärytäkkään enää niin pahasti tyhjäkäynnillä. Kuitenkin löi pitkän käyttämisen jälkeen taas lambdavalon päälle ja vikakoodit: 113 ja 232.
Huomasin samalla ajoreissulla, että taitaa termari olla sökö kun ei lämmöt nouseet normaaleihin lukemiin ajaessa tai edes pysähdyksissä jos puhallin oli päällä. Voisiko antaa noita koodeja jos käy liian kylmänä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #21 : 08.10.2018, 19:16:41 »
Tietysti voi, sillä jos kone on kylmä -> Kylmärikastus päällä.

Lambda-säätö astuu kehiin joka tapauksessa XX-minuutin kuluttua, aika, jossa moottori on riittävän lämmin vaikka olisi -60C pakkasta ja kone käy tyhjäkäyntiä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rangeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #22 : 17.10.2018, 14:31:35 »
Moi.

Termostaatti ei ollutkaan hajonnut, vaan se puuttui kokonaan?! nyt uusi paikoillaan ja auto toimii taas vähän paremmin.

Nyt on ongelmana se, että vedättelyn jälkeen kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä 1,5-2krpm välille. Joskus tippuu pian normaaliksi ja joskus muuttuu normaaliksi vain käynnistämällä uudelleen.
Vikakoodeiksi antoi viimeksi vielä 113 ja 133 lh:lta.

Tps anturin säädin uudelleen, ei vaikutusta. Vaihdoin tps:n toiseen, ei vaikutusta. Kokeilin myös toista tyhjäkäyntimoottoria, eikä sekään poistanut ongelmaa. Eikös se tps kuulu säätää niin, että naksahtaa juuri kun kaasuläppä menee kiinni? Liittimetkin putsasin ilman tulosta.

Autossa ei myöskään toimi nopeusmittari, mutta kilometrit kertyy kyllä talteen. Mittariston purettua huomasin, ettei nopeusmittarin apiko-pistokkeessa ollut mitään johtoa kiinni. Eikös sitä pitkin kuuluisi kulkea nopeustieto lh:lle? Johtojen seasta löytyikin sitten kolme eriväristä/erilaista  johtoa, jotka sopisivat ko. apikoon. Osaako kukaan kertoa, minkä värinen apikoon kuuluisi tökkästä ja voiko korkea tyhjäkäynti johtua rikkinäisestä nopeusmittarista tai tuosta johdosta?

Kiitos jos joku viitsii avittaa.  :-\

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #23 : 17.10.2018, 16:03:21 »
Kyllä vika voi johtua puuttuvasta nopeustiedosta.
Anturin signaali menee mittaristoon jonka kautta tieto menee moottorinohjaukselle "nyt liikutaan".

En muista nyt johtoja.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #24 : 17.10.2018, 17:55:42 »
Kyllä vika voi johtua puuttuvasta nopeustiedosta.
Anturin signaali menee mittaristoon jonka kautta tieto menee moottorinohjaukselle "nyt liikutaan".

En muista nyt johtoja.

Veikkaan sini valkoinen tai violetti.

Liitintä mihin se laitettiin on muistista mennyt. Jossain voi olla kuvakin muttei muista missä.

 

Samppasport  Futurez