KL-varaosat  Race.fi

Paluu vanhaan - järkee vai ei?

  • 45 Vastauksia
  • 2245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #15 : 25.02.2024, 18:23:22 »
Menee hieman offtopiciksi, mutta menköön.

Itselläni tosiaan on kokemusta tuosta harmaakantisesta D5 vuoden 2007 s80 keulila ja samoten tästä uudemmasta vuoden 2011 D5.

Tuo vanha harmaakantinen lämpesi pitkällä matkalla 84c lämpötilaan ilman keulapahveja ~15c pakkasella. Keulapahvien kanssa moottorin lämpötila nousi pitkillä matkoilla aina 90c ainakin ainakin ~25c pakkasiin asti missä tuli tuolla autolla ajeltua.

Tää uudempi D5:nen ei meinaa keulapahveillakaan lämmetä yli 70c lämpötilaan, kun pakkasta on ~15c. Kun tuon termostaatin on asentanut, niin moottorin lämpötilan saa nousemaan tuonne 80c paikkeille, vaikka pakkasta olisi ~25c. Sisätilaankin puhaltuu huomattavasti lämpöisempää ilmaa, kun vertaa 70c ja 80c moottorin lämpötiloja.

Tuo uudempi ei edes pitkällä (300km) maantierupeamassa saanu lämpötiloja 90c, kun pakkasta oli -25c ja keula ummessa.

Päätermostaattikin on tähän vaidettu, eikä lämpökameralla kuvattuna näyttäisi vuotavan lämpöä syylärille. Toisin sanoen päätermarissa en usko olevan syypää, vain hieman hölmösti toteutettu jäähdytysjärjestelmä.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #16 : 25.02.2024, 22:04:37 »
Laskureita kannattaa sit kanssa käyttää eli käydä vaihtoehdot läpi
-paljonko polttoainekulut vuodessa nykyisillä kilometreillä olisi
-paljonko verot ja vakuutukset
-paljonko rengaskulut
-paljonko huoltokulut varsinkin jos teettää kaiken
-autoa ostaessa itse lähden siitä että menee 1-2 tonnia fiksaamiseen kunhan ostaessa on sen verran osto-osaamista että välttää pommin jossa piilevä myyjän tietämä paha vika ostamisen. Parhaiten fiksausrahaa pienenee jos tekee niinkuin minä tein eli ostaa auton johon käy nykyisen pyörät  :) Muuten käytetyn mukana tulee aina surkeat renkaat ja tärisevät vanteen.

Parasta noissa p2-volvoissa on kestävä tekniikka ja kori ja niiden viat tunnetaan hyvin ja osataan korjata, mutta niin vanhoja autojahan ne on että mätiä ja muuten vikaisia yksilöitä löytyy myös. Ominaisuudet perusajossa monella tavalla voi kilpailla nykyautojen kanssa, mutta polttoainekulutus ei. Mutta jos kilsat on alle 20 000 vuodessa niin kulutuksella ei ole rahallisesti hirveästi väliä, jos esim. huollot on halpoja. Itse huoltaen nämä voi olla edullisia pitää.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5108
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #17 : 25.02.2024, 22:31:29 »
Laskureita kannattaa sit kanssa käyttää eli käydä vaihtoehdot läpi
-paljonko polttoainekulut vuodessa nykyisillä kilometreillä olisi
-paljonko verot ja vakuutukset
-paljonko rengaskulut
-paljonko huoltokulut varsinkin jos teettää kaiken
-autoa ostaessa itse lähden siitä että menee 1-2 tonnia fiksaamiseen kunhan ostaessa on sen verran osto-osaamista että välttää pommin jossa piilevä myyjän tietämä paha vika ostamisen. Parhaiten fiksausrahaa pienenee jos tekee niinkuin minä tein eli ostaa auton johon käy nykyisen pyörät  :) Muuten käytetyn mukana tulee aina surkeat renkaat ja tärisevät vanteen.

Parasta noissa p2-volvoissa on kestävä tekniikka ja kori ja niiden viat tunnetaan hyvin ja osataan korjata, mutta niin vanhoja autojahan ne on että mätiä ja muuten vikaisia yksilöitä löytyy myös. Ominaisuudet perusajossa monella tavalla voi kilpailla nykyautojen kanssa, mutta polttoainekulutus ei. Mutta jos kilsat on alle 20 000 vuodessa niin kulutuksella ei ole rahallisesti hirveästi väliä, jos esim. huollot on halpoja. Itse huoltaen nämä voi olla edullisia pitää.

Nämä kannattaa käydä läpi ajatuksella ja miettiä siltä kannalta että siinä on aina oma riskinsä kun lähtee vaihtamaan vanhempaan.
Jos taloudellinen auto pitää löytyä niin vanhempi bensa-Volvo sitä tuskin on..
« Viimeksi muokattu: 25.02.2024, 22:39:57 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #18 : 26.02.2024, 08:47:51 »
Eikös se tavallaan ole edullinen kun eihän ne maksa paljon mitään.
Ellei liikkeeseen erehdy meneen. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12496
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #19 : 26.02.2024, 09:54:49 »
Parasta noissa p2-volvoissa on kestävä tekniikka ja kori ja niiden viat tunnetaan hyvin ja osataan korjata, mutta niin vanhoja autojahan ne on että mätiä ja muuten vikaisia yksilöitä löytyy myös. Ominaisuudet perusajossa monella tavalla voi kilpailla nykyautojen kanssa, mutta polttoainekulutus ei. Mutta jos kilsat on alle 20 000 vuodessa niin kulutuksella ei ole rahallisesti hirveästi väliä, jos esim. huollot on halpoja. Itse huoltaen nämä voi olla edullisia pitää.
Aika paljon on on korroosiota ollut P2-korisissakin. Mitä siis itse nähnyt noita.

Suurin ongelma kun ostaa +10v ikäistä autoa. Yhtään ei tiedä mitä sille on tehty taikka jätetty tekemättä. Itse ostin aikoinaan 199tkm ajetun 2007 S80 volvon. 3v aikana rahaa paloi 10t€ vaikka pistettiin tarvikeosaakin. Ja oli vain kuluvaa osaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #20 : 26.02.2024, 13:30:37 »
Sanoisin että jos on isoja autoja, jotka ruostuu vähemmän kuin p2 ja p80-volvot alustasta, niin saa kertoa! Audilla taitaa olla alumiinista tehtyjä koreja A8:ssa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #21 : 26.02.2024, 14:07:07 »
P3  :uglystupid2: p1 ei oo iso mutta  :facepalm: nojoo, kevyttä kenttähuumoria.
Kyllä p2 on näistä lujin. Saa olla eri mieltä mutta sitten on väärässä. ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Orvismies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #22 : 26.02.2024, 15:39:59 »
Tuohan  vähän riippuu... Itse vaihdoin (välttyäkseni lopulliselta konkurssilta ) erään hieman uudemman kalliita murheita tuuttaavan  Korean dieselin . Olis ollut aika kallis pitää takuiden jo mentyä aiemmin  umpeen. Syynä myös se kun yksityishenkilöautoilun kokonaiskilometrit  vähenivät luokkaan n. 14 000 km/v.

Autoksi tuli vm 2004 S80 2.4 manuaali. En hinaa asuntovaunua  ja tällä yksilöllä oli takanaan iso setti isoja pakollisia huoltoja koko elinajastaan. Hyvät renkaat mukana ja pyöränsuuntauksetkin kunnossa.
Murheita ei ole ollut kuin 1 pissapojan pumppumoottori. Sellainen Fordeissakin käytetty parinkympin muovitoosa. Niin joo ja viidenkympin hintainen kytkinpolkimen asentoanturi.

Itselläni ehkä on ollut tuuria, mutta yllätyksiä ei ole tullut. Koiranluut ja sen sellaiset vaihtelee itsekin ja osat edullisia. Katsoo nyt, mitä seuraavat 3 vuotta tuovat kohdallani eteen. Jos hinaisin esim asuntovaunua, en kyllä tuolla bensavehkeellä siihen lähtisi. Siihen juttuun löytyy asuntoauto.

Kollegoilla tuntuu noiden uusimpien Volvojen kanssa olevan enemmän säätöä, mutta ei tämä mun ikuisesti voi kestää. Ostin yksityiseltä ja hankintahintaa tuolla ei paljoa ollut.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #23 : 26.02.2024, 16:14:37 »
Kytkinpolkimen asentoanturia meillä on italiantuonti herjannut monta vuotta mutta ei vaikuta mihkään kun autossa ei ole edes vakionopeuden säädintä.
Oottekos semmosta nähneetkään? Ikkunat on sentäs sähköllä. :D
Mopoturbo 2.0T S60.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #24 : 27.02.2024, 09:22:06 »
P3  :uglystupid2: p1 ei oo iso mutta  :facepalm: nojoo, kevyttä kenttähuumoria.
Kyllä p2 on näistä lujin. Saa olla eri mieltä mutta sitten on väärässä. ;)

Ei p1 pieni ole ja paljon ajavat kilometrejä niilläkin. P2 ehkä omalla kohdalla mieleisin malli.

Riippuu miten autosta on huolehdittu.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12496
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #25 : 27.02.2024, 09:45:16 »
Ei p1 pieni ole ja paljon ajavat kilometrejä niilläkin. P2 ehkä omalla kohdalla mieleisin malli.

Riippuu miten autosta on huolehdittu.
Hyvät P2 koriset alkaa olla hakusessa
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #26 : 27.02.2024, 10:10:08 »
Hyvät P2 koriset alkaa olla hakusessa

Kyllä nekin ruostuu mut mielestäni autoteollisuuden helmi kunhan on pidetty huolta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #27 : 27.02.2024, 11:41:24 »
Tän kokoluokan autoja 20+ vuotta vanhoina ja 400tkm ajettuna tai enemmän en ole muita uskaltanut ostaa, johtuuko se sitten harrastuneisuudesta vai onko vaihtoehdot oikeasti vähiasä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #28 : 28.02.2024, 11:48:02 »

Kunnolliset 170-hevosvoimaiset bensavaparit ovat vähissä. Niitä ei V70 mallisina meinaa löytyä lainkaan.

Toki nelivetoja ja turbollisia teiniräpellyksiä tai muita lastutettuja tai alaslaskettuja kammotuksia löytyy. Originaali, noin 200-250 tkm ajettu kakkoskopan automaatti saattaa (Huom! - saattaa) olla kerrassaan hyvä auto vielä vuosia.

Näin siperialaisten pakkasten lauhduttua enin into bensavapariin voi laantua. Mutta jos hyviä, huollettuja on tiedossa, niin a vot! Ruvetaan katselemaan ja kokeilemaan.  8) 8)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
« Vastaus #29 : 28.02.2024, 12:47:33 »
p2-korisissa bensa-140hp on sama auto eri ohjelmalla kuin 170hp, eli softamuutoksella saa nuo 30hp lisää. Automaattivaihteisena joka tapauksessa aika laiska auto.

Liikaa en tunnetun pajan virityksiä pelkää, mulla on 409tkm ajetussa D5:ssä lähes koko ikänsä ollut softia. Mitään ongelmia ei ole aiheuttaneet jos ei laske viime kesän ahtoletkun ja välijäähdyttimen uusimista, sellaisia vikoja näillä kilsoilla on vakiosoftillakin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

RallyBaron  Samppasport