Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: TopiK - 24.09.2017, 14:21:45

Otsikko: Lh:n kytkentä ero automaatti ja manuaali
Kirjoitti: TopiK - 24.09.2017, 14:21:45
Sain viimein itselle vaihdettua m90 tuon hajonneen aw:n tilalle, kaikki muut osat on jo vaihdettu. Mutta lueskelin että lh:lla on joku kytkentä ero automaatin ja manuaalin välillä.
Minkäslainen ero näissä on? Jos oikein olen ymmärtänyt tuo pinni 19, ja tuo 29 pinni pitäs nyt sit olla kytkettynä jotenkin erillailla, eli pitäskö sen olla turbo manuaalissa kytkettynä miten?  ???
Kytkentä kaavioistakaan en saanut apuja, kaavioissa pinni 19 on merkattu egr pinniksi ja 29 on joku automaatin "tunnistus" pinni, mutta kytkentöjä ei sen paremmin ole kerrottu.

Alla vielä lainaus tuosta foorumilta löytyneestä ohjeesta, josta jää kysyttäväksi vielä se että mites jos on turbo ja manuaali??

Lainaus
Lainaus käyttäjältä: mikan - 10.07.2015, 18:26:05
Pinnit 19 ja 29 kertovat LH:lle minkälaisessa autossa ne ovat kiinni. Koska tässä on ero automaatin ja manuaalin johtosarjoissa.

Eli pinnin taakse on kytketty monta toimintoa. Pinni 29 on maissa vaparissa vain automaatissa. Turbossa se on maadoitettuna kokoajan pinnin 19 keralla.
Otsikko: Vs: Lh:n kytkentä ero automaatti ja manuaali
Kirjoitti: puliukk0 - 24.09.2017, 18:50:51
Tuossa Mikan ohjeessa käynyt pieni virhe kun katsottiin jenkkien kytkentäkaaviota, siellä uudemmissa (turboissa) on pinni aina maissa kun siellä ole saanut manuaalia viimisinä vuosina.

Mutta joo, 29 pinni irti/johto poikki manuaaliin. Automaatissa se on maissa ja vaikuttaa mm. tyhjäkäynnin säätöihin ja muihin karttoihin.

EDIT: Joku voi vielä varmistaa, että oli 29 eikä 19. Itsellä ole enään autoa tarkistaa. Olen 80% varma että oli tuo 29.
Otsikko: Vs: Lh:n kytkentä ero automaatti ja manuaali
Kirjoitti: miro678 - 25.09.2017, 21:13:24
Juu 29 se oli, eli johto vaan irti boksin liittimestä.
Otsikko: Vs: Lh:n kytkentä ero automaatti ja manuaali
Kirjoitti: TopiK - 29.09.2017, 21:22:54
Tuossa Mikan ohjeessa käynyt pieni virhe kun katsottiin jenkkien kytkentäkaaviota, siellä uudemmissa (turboissa) on pinni aina maissa kun siellä ole saanut manuaalia viimisinä vuosina.

Mutta joo, 29 pinni irti/johto poikki manuaaliin. Automaatissa se on maissa ja vaikuttaa mm. tyhjäkäynnin säätöihin ja muihin karttoihin.

EDIT: Joku voi vielä varmistaa, että oli 29 eikä 19. Itsellä ole enään autoa tarkistaa. Olen 80% varma että oli tuo 29.

Juu 29 se oli, eli johto vaan irti boksin liittimestä.

Kiitokset avusta.

Irroitin piuhan tänään, ja näytti muuttavan "liikkeen" aikaista tyhjäkäyntiä jollakin lailla paremmaksi. Nostaako sitten vain kierroksia vai tekeekö muutakin, sitä en tiedä, mutta tyhjäkäynti kierrokset liikkeessä nousi hieman muutoksen jälkeen, tosin kaasuläpän säätö on ollut päin peetä hetken, kun oli sillä säädetty jotta pysyy käynnissä. Noh tietääpä mitä säätää seuraavaksi.  :)
Otsikko: Vs: Lh:n kytkentä ero automaatti ja manuaali
Kirjoitti: miro678 - 30.09.2017, 03:10:00
Käsittääkseni tällä muutoksella kierrosten pitäisi laskea kohtuu nopeasti sinne 1500rpm nurkille ja siitä sitten hitaasti alaspäin tyhjäkäynnille.
Otsikko: Vs: Lh:n kytkentä ero automaatti ja manuaali
Kirjoitti: TopiK - 30.09.2017, 10:28:44
Käsittääkseni tällä muutoksella kierrosten pitäisi laskea kohtuu nopeasti sinne 1500rpm nurkille ja siitä sitten hitaasti alaspäin tyhjäkäynnille.
Kyllä, niin se tekeekin, Pyrkii pitämään kierroksia auto liikkuessa tuolla hieman yli tonnissa, mutta kun auto seis laskee tyhjäkäynnille. piuha paikallaan laskee niin nopeasti aina tuonne tyhjäkäynti kierroksille, että auto sammui lähes aina.