Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: voimavolvo - 11.12.2010, 02:09:31

Otsikko: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 11.12.2010, 02:09:31
Vanhan foorumin Kemppi/esabkerho vois jatkaa täällä? Edelleenn saa kertoa positiivisia ja negatiivisia kokemuksia. Turhan moralisoinnin vois kuitenkin varmaan jättää pois ;)

Tänään (kiitos kaverin) tuli korjattua kakkosnelosen hitsiperä kuntoon. Jopa minä (lue: kyllähän niitä ovia juuri ja juuri kehtaa hitsata) voin sanoa, et oli kyllä joku edellinen omistaja tehty todella tökerön kötöstyksen tuonne perään.  :nohnoh Vähän oli jotain räitty sinne tänne et ainaki joskus rattaat on jumittanu.
Harmi kun ei ollut kameraa jotta olis saanu kuvan esimerkillisen huonosti hitsatusta perästä.
Nyt muurattiin keskeltä kunnolla umpeen. Toivottavasti kestää paremmin. Väljät ainaki katos. Oli lähellä ettei autoon olis tullu tasauspyörästö takasin.  ::)

Hyvää yötä.

Ainiin. Tuli heitettyä nyt jotkut vanhat öljyt sisään. Jos niillä putsais perän ajelemalla jonkun 100 km ja sitten heittäs oikeet öljyt sisään. Luonnollisesti isoimmat kököt on yritetty poistaa magneetilla yms. Todellisuus on se että sitä hitsipaskaa tulee loputtomasti sieltä. Ei liene niin nöpönuukaa.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: JuHaU - 11.12.2010, 11:12:11
Omassa ex 2 satkussa oli ostettaessa hitsilukko.

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/P4090001.jpg)

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/kuvvii013.jpg)

Ensimmäisen koeajon kun ajoin korttelin ympäri asfaltilla päätin, että se vaihtuu oikeaan lukkoon.

Käännöksessä tuntui, että taka-akseli hyppii sivulle renkaat oli 215/45/17.

Leimalla ko laiteessa oli toisesta vetoakselista hiottu spoorit pois. Se on edelleen tallessa, jos joku sellasta
tarvisee.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 11.12.2010, 16:10:19
Joo kylhän se oikeen hidas vauhti yhdistettynä tiukkaan käännökseen ja leveisiin renkaisiin vähän kaaliin ottaa, mut kyllä sen kestää (vetarit ei). Jos viitsii niin yrittää parkkiksilla välttää turhaa vekslailua. Talvella oikeen hyvä. Pitää vaan tiedostaa sen ominaisuudet = karkeasti suoraan tai kaffassa. Normaali maantienopeuksissa en oo huomannut mitään haittaa.

ps. Mä voisin ottaa talteen tuon katsastusvetarin.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: myöhänen - 17.12.2010, 06:30:48
Mulla kans ollu muutaman vuoden hitsi perä, periä menny varmaan 5 kpl paskaks ei tahdo oikeen kestää..
katsastuksessa ollu kans vetari mistä on poorit veks, helppoa ja halpaa  ;)

Nyt jotain kestävämpää tilalle  8)

Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Juzi - 17.12.2010, 15:52:29
katsastuksessa ollu kans vetari mistä on poorit veks, helppoa ja halpaa  ;)
Miksei kukaan oo tätä mulle aikasemmin kertonu  >:(
Mulla ei ole kyllä ollut kemppiperien kanssa kesto ongelmia, poislukien yks mitä ei hitsattu kuin toiselta puolen, mutta se nyt oli ihan omaa tyhmyyttä.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 17.12.2010, 16:08:23
Vuoden päivät ajellu aga-diffillä pelkästään pitämättömällä alustalla eli hiekkatie tai lumi renkaan alla. Ei pahaa sanottavaa toistaiseksi, talvella ehdoton  ;)

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/Volvo%20740/Lukko.jpg)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: EVO8 - 19.12.2010, 11:27:07
Sen verran pakko "moralisoida" että nää hitsilukot on sitten talvella normi tieliikenteeseen ERITTÄIN bäädaidiö  :nohnoh
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: AnttiR - 23.12.2010, 00:50:22
Vanhan foorumin Kemppi/esabkerho vois jatkaa täällä? Edelleenn saa kertoa positiivisia ja negatiivisia kokemuksia. Turhan moralisoinnin vois kuitenkin varmaan jättää pois ;)

Tänään (kiitos kaverin) tuli korjattua kakkosnelosen hitsiperä kuntoon. Jopa minä (lue: kyllähän niitä ovia juuri ja juuri kehtaa hitsata) voin sanoa, et oli kyllä joku edellinen omistaja tehty todella tökerön kötöstyksen tuonne perään.  :nohnoh Vähän oli jotain räitty sinne tänne et ainaki joskus rattaat on jumittanu.
Harmi kun ei ollut kameraa jotta olis saanu kuvan esimerkillisen huonosti hitsatusta perästä.
Nyt muurattiin keskeltä kunnolla umpeen. Toivottavasti kestää paremmin. Väljät ainaki katos. Oli lähellä ettei autoon olis tullu tasauspyörästö takasin.  ::)

Hyvää yötä.

Ainiin. Tuli heitettyä nyt jotkut vanhat öljyt sisään. Jos niillä putsais perän ajelemalla jonkun 100 km ja sitten heittäs oikeet öljyt sisään. Luonnollisesti isoimmat kököt on yritetty poistaa magneetilla yms. Todellisuus on se että sitä hitsipaskaa tulee loputtomasti sieltä. Ei liene niin nöpönuukaa.
Eikai kyseessä oo semmonen punanen 240 jossa oli vannehopealla tehtyt liekit konepellissä?  S*
Vaihdoin siihen kytkimen syksyllä ja kaveri harjotteli vähän hitsaamista, naurettiin itekki sille :2funny:
Sen auton piti mennä ihan hauskanpitoon ja jääradalle mut sattu menemään leimasta läpi nii olihan se myytävä sit pois :'(
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 23.12.2010, 08:47:19
Sen verran pakko "moralisoida" että nää hitsilukot on sitten talvella normi tieliikenteeseen ERITTÄIN bäädaidiö  :nohnoh

Millälailla?

Mun mielestä lukottomat takavedot pitäisi lailla kieltää. Jopa hitsilukko on turvallisempi kuin ei lukkoa ollenkaan.
Lukottomasta kun ei ikinä arvaa mihin suuntaan se seuraavaksi hyökkää kun pyörät jauhaa vuorotellen miten sattuu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: The moose - 23.12.2010, 09:08:23
Oma kokemus etuvetoisen kempin lukosta, Aiivan Mahtava.   :sundaydriver:
Datsun 100A 1500 viripannulla ja omalla lootalla, 13" piikkipyörät. Jäärassi ja aivan ylivoimainen muihin nähden.  :hello:

Sitä ajettiin aivan kuin 4-vetosta vehjettä.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: myöhänen - 24.12.2010, 11:12:41
Millälailla?

Mun mielestä lukottomat takavedot pitäisi lailla kieltää. Jopa hitsilukko on turvallisempi kuin ei lukkoa ollenkaan.
Lukottomasta kun ei ikinä arvaa mihin suuntaan se seuraavaksi hyökkää kun pyörät jauhaa vuorotellen miten sattuu.

Peruuttaessa ja hiljaa ajaessa ihan paskoja noi hitsilukot talvella.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 24.12.2010, 11:25:24
Peruuttaessa ja hiljaa ajaessa ihan paskoja noi hitsilukot talvella.
Tästä oon kyllä toista mieltä, loppuu se yhdellä pyörällä suttaaminen eikä tuo kyllä "puskekaan" peruttaessa  ???

Näiden juttujen perusteella harkitsen vakavasti kemppiläistä alle ihan jatkuvasti  ;D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 24.12.2010, 22:58:51
Eikai kyseessä oo semmonen punanen 240 jossa oli vannehopealla tehtyt liekit konepellissä?  S*
Vaihdoin siihen kytkimen syksyllä ja kaveri harjotteli vähän hitsaamista, naurettiin itekki sille :2funny:
Sen auton piti mennä ihan hauskanpitoon ja jääradalle mut sattu menemään leimasta läpi nii olihan se myytävä sit pois :'(

Kyllä vain.  :hello: Tosin nyt konepelti on mattamusta by maston. Ei oikee iskeny ne liekit.. ja oli näköjää joku rikkonu ykk-anturin kiinnityksenki ::) Noo sekin korjattu nyt. Rapatessa roiskuu. Sen sijaan menin munaamaan vähän jäähdytysnesteiden kanssa täs kovalla pakkasella. Saas nähä kun ihmettelemään kerkee et kävikö paffille mitään..
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: AnttiR - 24.12.2010, 23:35:31
Kyllä vain.  :hello: Tosin nyt konepelti on mattamusta by maston. Ei oikee iskeny ne liekit.. ja oli näköjää joku rikkonu ykk-anturin kiinnityksenki ::) Noo sekin korjattu nyt. Rapatessa roiskuu. Sen sijaan menin munaamaan vähän jäähdytysnesteiden kanssa täs kovalla pakkasella. Saas nähä kun ihmettelemään kerkee et kävikö paffille mitään..
Jees, eiköhän mikä vaan parempi oo ku ne liekit :2funny:
Ja joo se YKK-anturi oli jo edellisen omistajan toimesta mallia leikkaa liimaa, mut kyllä se toimi ihan normaalisti kuitenki  :sundaydriver:
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: tero 84 - 25.12.2010, 11:58:48
Oma kohtaiset kokemukset ovat hitsilukosta rajoittuvat tuonne rata ajoon ja siellä hitsi lukko on tietenkin parempi kuin ei lukkoa ollenkaan Hyvät puolet siinä on se et ne pyörät todellakin vetää molemmat ja autoa on helppo viedä luistossa siinähän ne sitten olikin ne hyvät puolet. Huonot puolet taas on kun ajaa asfaltilla tiukkaan kurviin niin puskee tosi helposti jos ei sitten aja reilusti luisussa kurviin.Sitten kun se perä on hitsattu jumiin niin siellä ei anna mikään paikka periksi niin yleensä kovia iskuja jos tulee niin veto-akseli katkeaa eli jos ajaa hitsi lukolla niin kannattaisi käyttää kumitettu kardaanin takapätkää joka antaisi vähän periksi niin ainakin vaihde laatikko välttyisi kovimmilta iskuilta ja lisää se vähän veto-akselienkin ikää.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: sitkuura - 26.12.2010, 18:11:14
Siviiliautoon missä on vakio moottori, ni kesäkeliin ei ole mitään tarvetta hitsilukolle, se on epämukava *tumppuun->

Mutta talvella hyväveto tehottomaankin autoon, antaa 'vähän' anteeksi huonoja renkaita, luisut ei yllätä, käytös on loogista ja pystyy kyllä ajamaan ilman luisuja kun vaan haluaa. Kokemukset tosin perustuu vakioon 1,3 starlettiin mikä oli jokseekin looginen ajettava talvella ilman lukkoa, mutta lukon kanssa meni ku ajatus ::)

Jokkis autoissa on kaikissa ollu kemppiperä ja niihin se on ainut oikea...
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: EVO8 - 27.12.2010, 15:30:17
Millälailla?

Mun mielestä lukottomat takavedot pitäisi lailla kieltää. Jopa hitsilukko on turvallisempi kuin ei lukkoa ollenkaan.
Lukottomasta kun ei ikinä arvaa mihin suuntaan se seuraavaksi hyökkää kun pyörät jauhaa vuorotellen miten sattuu.

Erittäin eri mieltä :(

Siviiliautossa huonojen renkaiden ja/tai alustan toimimattomuuden korjaaminen kempillä kuuluu karvanoppa-osastoon! Liikkeellelähtö toki helpottuu (kalteva parkkiruutu ei välttämättä) ja kaikki muu ajettavuus huononee. Takapyörät voivat pyöriä erittäin harvoin samalla kierrosluvulla eikä vaadita insinöörin oppimäärää tajuamaan mitä se pidon kannalta tarkoittaa jos näin ei pääse tapahtumaan. Jo pienikin kaarre tiessä heikentää pitoa merkittävästi. Hauska loppuu siihen kun liukkaalla kaltevalla tai uraisella tien pinnalla peli lähtee kirjottamaan eikä ollakaan tutulla ja turvallisella Siwan parkkiksella vaan vauhtia on vähän reilummin ja rekan ja kaiteen väli ohituskaistalla tuntuu ahtaalta jopa sille mummovainaan starletille....

Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 27.12.2010, 21:49:52
Hauska loppuu siihen kun liukkaalla kaltevalla tai uraisella tien pinnalla peli lähtee kirjottamaan eikä ollakaan tutulla ja turvallisella Siwan parkkiksella vaan vauhtia on vähän reilummin ja rekan ja kaiteen väli ohituskaistalla tuntuu ahtaalta jopa sille mummovainaan starletille....

Tämä kommentti auttoi ymmärtämään pointtisi huomattavasti paremmin. Tietenkään lukosta ei ole apua silloin jos meno on muutenkin epävarmaa eikä kuski ole mikään kankkunen.
Mutta kyllä nyt sen verran pitäisi autoa osata tyyrätä ettei pikku luisu tieltä suista. Jos vauhtia on niin paljon että fysiikan lait tulee vastaan niin menee se metsään joka tapauksessa. jos taas tieltä suistuminen johtuu siitä ettei tiedä miten rattia ja polkimia käytetään niin kannattaa mennä harjottelemaan lisää ennenkun lähtee yleiseen liikenteeseen.

Myönnän kyllä että uudet renkaat auttaa paljon lukottomaankin autoon, sillä vanhojen nastakumien pito on todella on/off mallista, eli kun pito irtoaa niin kitka häviää kokonaan, joten jos toinen pyörä lähtee sutimaan niin se sitten kanssa sutii eikä toinen pyörä edes yritä. Kunnes nostaa hiukan kaasua ja hakee pitoa, jolloin saattaakin yhtäkkiä juuri eri rengas lähteä sutimaan ja auto lähteekin vetämään ihan eri suuntaan kun äsken mentiin. Myös takakallistuksenvakaajan poisto auttaa hiukan kun molemmat pyörät pysyy tiessä eikä korin kallistelu yritä nostaa toista rengasta, mutta tämä taas tekee muuten autosta kauhean ajettavan.

Mutta tämä juuri on se mielestäni hankalin tilanne kun esim risteyksestä kääntyessä ja kiihdyttäessä toinen pyörä jauhaa ja kun koittaa hakea pitoa niin ikään ei tiedä kumpi pyörä jauhaa ja yhtäkkiä saataakkin jauhaa molemmat ja perä lähtee sivulle mutta yhtäkkiä luisu tökkää kun toinen pyörä lakkaa sutimasta. Lukollisella käytös on loogista kun perä menee kaasujalan mukaan eikä yllätyksiä pääse syntymään.

Tää on toki vain mun mielipide, makuasioitahan nämäkin varmasti on. Toisia ei haittaa vaikka perä vähän luistaa ja toisilla se taas ei tule ikinä kuulonkaan :) Ja itse olen kyllä ehdottomasti ihan oikean lukon kannalla mutta kemppilukon kanssakin pärjää hätätapauksessa.

Niin ja tuohon pyörintänopeuseroon vielä, että kääntyyhän telikärrykin auton perässä vaikka siinä on kaksi samansuuntaista pyörää peräkkäin joten sen ei pitäisi kääntyä. Eli kyllä se nopeusero tasaantuu kun kumi antaa periksi ja sen verran pyörä kyllä luistaa aina, että tuo nopeusero tasaantuu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.12.2010, 22:44:19
Kyllä minusta tuo oma lukoton 940 kulkee paljon vakaammin kuin veljen takapotku lada jossa on kitkalukko. Sillä kun kiihdyttää niin ei minkäänlaista pitoa, eikä mene koskaan suoraan vaan aina on perä menossa sivuttain. Tuolla 940:llä taas perä ei ole koskaan samalla tavalla lähtenyt kiihdyttäessä heittelemään, niin kuin lukkoperällinen tekee, ja tuon saa menemään ihan helposti suoraan kuin junan ilman että perä lähtee luisuun, toisin kuin tuo lada. Tosin kyllähän tuo 940 on tietenkin reippaasti tuota ladaa kookkaampi ja sekin vaikuttaa tuohon.

Itse en kyllä laittaisi yhteenkään autoon kemppiperää jos tieliikenteessä on tarkoitus ajella, eri asia joku jää/peltoauto.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 27.12.2010, 22:49:03
Kyllä minusta tuo oma lukoton 940 kulkee paljon vakaammin kuin veljen takapotku lada jossa on kitkalukko. Sillä kun kiihdyttää niin ei minkäänlaista pitoa, eikä mene koskaan suoraan vaan aina on perä menossa sivuttain. Tuolla 940:llä taas perä ei ole koskaan samalla tavalla lähtenyt kiihdyttäessä heittelemään, niin kuin lukkoperällinen tekee, ja tuon saa menemään ihan helposti suoraan kuin junan ilman että perä lähtee luisuun, toisin kuin tuo lada. Tosin kyllähän tuo 940 on tietenkin reippaasti tuota ladaa kookkaampi ja sekin vaikuttaa tuohon.

Itse en kyllä laittaisi yhteenkään autoon kemppiperää jos tieliikenteessä on tarkoitus ajella, eri asia joku jää/peltoauto.
Vertaakko oikeasti 940 ja ladaa ajettavuudeltaan keskenään  ;D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: JuHaU - 28.12.2010, 01:16:32
Keskitytään jatkossa pelkästään Volvoihin ja niiden hitsilukkoihin tässä ketjussa.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.12.2010, 01:20:10
Vertaakko oikeasti 940 ja ladaa ajettavuudeltaan keskenään  ;D
En ajettavuutta vaan takavetoisia autoja keskenään ja toisessa on lukko, toisessa taas ei.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: AtAi - 28.12.2010, 04:41:05
Oma kohtaiset kokemukset ovat hitsilukosta rajoittuvat tuonne rata ajoon ja siellä hitsi lukko on tietenkin parempi kuin ei lukkoa ollenkaan Hyvät puolet siinä on se et ne pyörät todellakin vetää molemmat ja autoa on helppo viedä luistossa siinähän ne sitten olikin ne hyvät puolet.
Kumpi rata asfaltti vai hiekka?

Jos asfaltista puhutaan, niin luistossa vieminen ei ole nopeaa, ja kemppikymppi ei käänny kuin luistolla. Endurance miehiltä voi kysellä, mutta noin 200heppanen esimerkiksi 200sarjan volvo, niin lukoton vie kunnon alustalla 0-100 kempillistä asfalttirataa ympäri, se vain on fakta. Jos on huono alusta, ei se kemppi paranna sitä, jos taas on hyvä alusta niin sillä kempillä ei tee mitään.

Eiköhän kannata suosiolla jättää kempit jääradalle ja jokkikseen, jos sinnekkään.
Johonkin jousitopicciin voi jopa laittaa miten saa kohtuu hyvin käyttäytyvän pidollisen lukottoman alustan, mutta perus periaate on keula jäykäksi perä löysäksi.

PS. Ainakin 240 alkaa vaatimaan yli "25%" lukolla aina pientä luistoa kääntyäkseen.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 17:15:53
Kumpi rata asfaltti vai hiekka?

Jos asfaltista puhutaan, niin luistossa vieminen ei ole nopeaa, ja kemppikymppi ei käänny kuin luistolla. Endurance miehiltä voi kysellä, mutta noin 200heppanen esimerkiksi 200sarjan volvo, niin lukoton vie kunnon alustalla 0-100 kempillistä asfalttirataa ympäri, se vain on fakta. Jos on huono alusta, ei se kemppi paranna sitä, jos taas on hyvä alusta niin sillä kempillä ei tee mitään.

Eiköhän kannata suosiolla jättää kempit jääradalle ja jokkikseen, jos sinnekkään.
Johonkin jousitopicciin voi jopa laittaa miten saa kohtuu hyvin käyttäytyvän pidollisen lukottoman alustan, mutta perus periaate on keula jäykäksi perä löysäksi.

PS. Ainakin 240 alkaa vaatimaan yli "25%" lukolla aina pientä luistoa kääntyäkseen.

Asfaltti ja hiekka on meikäläisen harrastuksessa toi radan materiaali ja mulla kun oli se hitsilukko käytössä niin asfaltti mutkat olivat yhtä tuskaa sillä ei niistä meinannut selvitä nopeesti millään aina piti yrittää ajaa vähän luisussa et meni edes jotenkin läpi mut se ei kyllä ollut se nopein tapa ja jos ei ollut luistossa niin sitten puski. Nykyisin on volvon alle sovitettu mazda b2200 kitkalukko joka on vielä vedossa kiristyvä malli ja nyt on ne asfaltti kurvitkin mukava ajaa. Hitsi lukko oli käytössä vain yhden kilpailu kauden ja enää ei semmoista tule.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: estate - 29.12.2010, 17:37:09
Mulla on kilpureissa kemppilukollisissa ollut takana ketjusta tehdyt ulosjouston rajoittimet niin keventää mutkissa sisäkurvin puoleista rengasta korin kallistuessa ja kääntyy ilman, että tarvitsee viedä sladissa. Ei mitenkään välttämätön soralla mutta etenkin hitaissa asfalttimutkissa auttaa paljon.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: tero 84 - 29.12.2010, 19:08:12
Mulla on kilpureissa kemppilukollisissa ollut takana ketjusta tehdyt ulosjouston rajoittimet niin keventää mutkissa sisäkurvin puoleista rengasta korin kallistuessa ja kääntyy ilman, että tarvitsee viedä sladissa. Ei mitenkään välttämätön soralla mutta etenkin hitaissa asfalttimutkissa auttaa paljon.

Ai ne on tota varten ne ketju viritykset niissä jokkis vehkeissä en tullut silloin ajatelleeksi sitä ja olin vielä varmuuden vuoksi ottanut kallistuksen vakaajankin pois ei ihme et oli huono ajaa :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: VahuJ - 05.01.2011, 20:10:11
"Kemppi" toimii ainoastaan silloin kuin kiihdytetään suoraan esim.varttimaililla tai jos ajetaan näytöstyylillä eli driftaamalla. Rata-ajossa asfaltilla, hiekalla, lumella tai jäällä kempillä ei oo kyllä mitään tekoa jos siis lujaa täytyisi päästä...

E: Jocciksessa tms.kempin tietysti ymmärtää budjetti syistä.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: estate - 06.01.2011, 08:24:47
"Kemppi" toimii ainoastaan silloin kuin kiihdytetään suoraan esim.varttimaililla tai jos ajetaan näytöstyylillä eli driftaamalla. Rata-ajossa asfaltilla, hiekalla, lumella tai jäällä kempillä ei oo kyllä mitään tekoa jos siis lujaa täytyisi päästä...

E: Jocciksessa tms.kempin tietysti ymmärtää budjetti syistä.

Kyllä niillä kemppilukollisilla jokkisvehkeillä mennään vaan aika lujaa asfaltilla ja jäällä. Muutamat kaverit on kellottanu kierrosaikoja Kemorassa ja esim. jokkis 360:llä ja Sunbeam Impillä oli ajettu parempia aikoja kuin rallisprint Escortilla ja Roadsport B Asconalla.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: 144 - 06.01.2011, 09:05:03
Kyllä niillä kemppilukollisilla jokkisvehkeillä mennään vaan aika lujaa asfaltilla ja jäällä. Muutamat kaverit on kellottanu kierrosaikoja Kemorassa ja esim. jokkis 360:llä ja Sunbeam Impillä oli ajettu parempia aikoja kuin rallisprint Escortilla ja Roadsport B Asconalla.

Saman säännön mukaisilla renkailla ja minimipainolla??
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 06.01.2011, 10:44:02
Taitaa olla helpoin tiputtaa koko taka-akseli kun hitsaa kempin vai pääseekö hitsaamaan kun akseli on kiinni autossa?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2011, 10:55:03
Taitaa olla helpoin tiputtaa koko taka-akseli kun hitsaa kempin vai pääseekö hitsaamaan kun akseli on kiinni autossa?
Murikka irti, ei vaikea laaki, banhardin irrottaa toisesta päästä niin mahtuu paremmin.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 06.01.2011, 11:08:51
Jeps. näin tapahtuu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2011, 11:09:38
Jeps. näin tapahtuu.
Niin ja tarkoitin murikalla siis murikkaa en taka-akselia  ;D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 06.01.2011, 11:45:09
Tippuuko se murikka sieltä kun avaa ne neljä pulttia ja nyppää vetarit pois? en oo värkänny perän kans enne :idiot2:
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: j_tapio - 06.01.2011, 11:46:39
Tippuuko se murikka sieltä kun avaa ne neljä pulttia ja nyppää vetarit pois? en oo värkänny perän kans enne :idiot2:

Tippuu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 06.01.2011, 11:47:57
hah. mainiota:P hyvä tieto..
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 06.01.2011, 11:50:07
Ei välttämättä tipu mutta pienellä kampeamisella kyllä.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Sittana - 06.01.2011, 17:39:16
Saman säännön mukaisilla renkailla ja minimipainolla??

Jokkiksessa käytössä siviilikesärenkaat, mut paino toki pienempi kuin sprinttiautoissa.. vähän koneesta riippuen, niin taitaa jokkisauton paino olla n.50-150kg kevyempi. Tosin nykypäivän jokkisautosta ei voi oikein tietää kuinka hitech osaa siellä pellin alla on.  ;)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: VahuJ - 06.01.2011, 18:52:16
Kyllä niillä kemppilukollisilla jokkisvehkeillä mennään vaan aika lujaa asfaltilla ja jäällä.

Juu siis kyllä kempilläkin lujaa pääsee mutta sama auto kitkalukolla on varmasti nopeampi ja helpompi ajaa....
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 06.01.2011, 20:18:30
Juu siis kyllä kempilläkin lujaa pääsee mutta sama auto kitkalukolla on varmasti nopeampi ja helpompi ajaa....

Tästä täysin samaa mieltä, eli sanon vielä varmuudeksi ettei kukaan ymmärrä kirjoituksiani väärin, että kyllä kunnon kitkalukko on aina parempi, monellakin tapaa. Mutta jos lukotonta ja hitsilukollista verrataan niin hitsilukossa on sekä hyvät että huonot puolensa.
Ja ehkä liian kärjistetysti tuossa aiemmin puolsin hitsilukkoa. Myönnetään että siinä on myös huonot puolensa eikä välttämättä kaikille sovi. Toisinsanoen jos on tapana ajella rauhallisesti ja leikkimättä niin en välttämättä hisilukkoa suosittele.

Itse tulee joskus pelleiltyä, mutta tietysti vain harkituissa paikoissa, silloin kun siitä ei aiheudu vaaratilanteita. Nyt joku kuitenkin toteaa että leikkiminen on aina turhaa ja vaarallista, mutta monta kertaa on henki pelastunut sillä että autoilla on tullut leikittyä ja jotain on mennyt selkärankaan, eli osaa tehdä jotain kun toinen tuuppaa eteen, tulee väärää puolta kurvin takaa tms. Ja toisekseen väitän että enemmän vaaratilanteita tuolla liikenteessä tulee aivan muusta kuin leikkimisestä, esim ne keski-ikäiset sekä naiset että miehet jotka kääntyilee miten sattuu ilman vilkkua, köröttelee 80 ja 100:n rajoituksilla tientukkona mutta vetää taajamien läpi 70 lasissa ja parkkipaikoilla autojen välissä 40-50 km/h kun autoriven takana liikkuu muita autoilijoita, tenavia, mummoja yms. Sekä tietysti ne jotka tulla sivuteillä pimeissä kurveissa ja mäennyppylöillä ajaa "turvallisesti" vain 40km/h, mutta täysin väärällä puolella tietä.

Anteeksi OT ja avautuminen  :)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 06.01.2011, 20:19:55
Niin ja kuten sanottu, kemmpilukollinen vaatii täysin erilaisen alustan kuin lukoton, eli kunnon vakaaja takana tai sitten ne ulosjouston rajoittimet, tai molemmat. Lukoton taas päinvastoin.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: porko - 06.01.2011, 20:53:58
Tippuuko se murikka sieltä kun avaa ne neljä pulttia ja nyppää vetarit pois? en oo värkänny perän kans enne :idiot2:

Suurin homma tuossa "murikan" irroituksessa on jarrujen purkaminen. Vasta kun jarrusatulat ja satulan kiinnikkeet on pois tieltä, ja levy poistettu, saa ne neljä vetarin laipan pulttia irti. Vetarikin voipi olla aika tiukassa, mutta jarrulevystä saa kätevän vetovasaran kun laittaa sen väärinpäin paikalleen ja mutterit muutaman kierroksen kiinni. Pari tiukkaa vetäisyä niin johan irtoaa.

Itse murikkakin voi olla tiukassa, mutta sitä kyllä uskaltaa väännellä vähän isommallakin raudalla kunhan varoo telomasta itse laakereista. Ja ennen kemppausta luonnollisesti huolellinen puhdistus !
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 06.01.2011, 21:07:51
Kiitoksia:) hyviä tipsyjä. hienoa kun joku jaksaa selittää:P. kyllä tuonkin vielä mielummin tekee kun koko akselin irroituksen.. Pääsee samalla vähän tutkiskelemaan tarkemmin sisuksia.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: jake74 - 07.01.2011, 13:42:52
Oma kokemus etuvetoisen kempin lukosta, Aiivan Mahtava.   :sundaydriver:
Datsun 100A 1500 viripannulla ja omalla lootalla, 13" piikkipyörät. Jäärassi ja aivan ylivoimainen muihin nähden.  :hello:

Sitä ajettiin aivan kuin 4-vetosta vehjettä.

mulla on myös mazda 323F hitsilukko. jos joku sanoo että etuvetonen puskee hitsilukolla ni valehtelee ;D
menee sinne minne rattia kääntää.
ooppeliin tein myös hitsilukon.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 07.01.2011, 14:29:35
Kuullostaa hauskalta!

Moolok. Ei välttämättä tarvi ottaa edes murikkaa pois vaan pelkkä kansi auki. Jos ei ole nopeusanturin kehää takana niin muistaakseni on tilaa severan et mahtuu hitsailemaan riittävästi molemmin puolin. Puikolla ny ainaki mahtuu mihin vaan. Siitä tulee vaa sitä pirun kuonaa.

Itellä on nopeusanturi takana joten kaveri valitteli mikin kanssa vähän ahtaudesta ja ei sitä ihan niin hyvin anturin puolelta saatu kun olis ehkä pitänyt.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 07.01.2011, 15:11:33
puikko on vaan käytössä. ei viitis hirveästi jättää sitä mujua sinne pyörimään.. ja mulla on tuossa toinen taka-akseli jo irrallaan niin taidan sen hitsata ja vaihtaa sisuskalut nykyiseen autos olevaan kun toi varaosa akseli on muuten nii ruostees. sisuskalut oli yllätyksellisen hyväs kunnos.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: porko - 07.01.2011, 15:13:57
Kuullostaa hauskalta!

Moolok. Ei välttämättä tarvi ottaa edes murikkaa pois vaan pelkkä kansi auki. Jos ei ole nopeusanturin kehää takana niin muistaakseni on tilaa severan et mahtuu hitsailemaan riittävästi molemmin puolin. Puikolla ny ainaki mahtuu mihin vaan. Siitä tulee vaa sitä pirun kuonaa.

Itellä on nopeusanturi takana joten kaveri valitteli mikin kanssa vähän ahtaudesta ja ei sitä ihan niin hyvin anturin puolelta saatu kun olis ehkä pitänyt.

Joo kyllä toi kemppaus onnistuu ilman murikan irroitustakin. Varsinkin jos kärry on enemmän hupikäytössä kuin normiajossa, eli pienet sivuäänet hampaisiin tarttuneista roiskeista ei haittaa, niin ilman muuta siitä vaan. Koppa auki ja pullollinen brake cleaneriä perään, niin on riittävän puhdas. Sitten vaan isolla virralla paljon tavaraa rattaisiin. Vielä jos haluaa hifistellä, niin laittaa ennen hitsausta pätkät harjaterästä rattaiden väliin ja kemppaa vasta sitten, niin ei kaikki rasitus kohdistu pelkästään hitsiin.
Tällä metodilla ainakin tehtiin perä paikallaan eräs katukäytössä oleva lankun pikkuperä kolme vuotta sitten. Viime kesänä sillä ajettiin Alastarossa 14,7, kaiken muun rääkin lisäksi, ja hyvin on kestänyt.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 07.01.2011, 16:00:54
No ompahan vaihtoehtoja millälailla tehdä:)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 07.01.2011, 16:12:25
puikko on vaan käytössä. ei viitis hirveästi jättää sitä mujua sinne pyörimään.. ja mulla on tuossa toinen taka-akseli jo irrallaan niin taidan sen hitsata ja vaihtaa sisuskalut nykyiseen autos olevaan kun toi varaosa akseli on muuten nii ruostees. sisuskalut oli yllätyksellisen hyväs kunnos.

Kai otit huomioon että jos vaihdat sisukalut perästä toiseen niin perä pitäisi sitten shimmata uusiksi? Ja sehän on melko V-mäistä ja työlästä hommaa tuo hammaskosketusten hakeminen.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Moolok - 07.01.2011, 18:00:29
Empäs oo ajatellu, mutta nyt kun mietin nii voi olla aika tympeetä toimintaa. Pitänee pitää mielessä kun päättää miten tekee. Tulee kuitenkin eteen tuokin joskus:DD
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: AUH - 07.01.2011, 20:02:00
Tuossa taannoin ku kulkupelinä oli toyotaa (dx) ja voortia (mk1 ja 2) escorteja niin niistä hitsailtiin ihan paikallaan ollessa perät lukkoon ja kestävyyden kans ei ollu koskaan ongelmaa...vetarit voi tosin sillon tällön tarvia uusimista?  :D Ja sillai hitsailtiin et saumaa ei sit kannata säästellä eli ISOLLA virralla ja paljo...tuosta välikopasta meni perä heti sille iltaa ku sen ostin ja syykin löyty ku ei ollu hitsattu ku pikku pisteillä jumiin.  :idiot2: Niin ja nuo oli ihan ympärivuotisia käyttöpelejä ja hyvin nuiden kans arkiajossa pärjäsi ku ei siihen kaupanpihan ahtaimpaan väliin aina yritä survoa...tuota välikoppaa on vieläki ikävä ku oli niin pirun lystikäs auto ajella ku sama mitä oli vauhtia niin aina vaan kaasulla poikittain jos halutti leikkia, vaan oli tuo tekniikaltaan lähempänä halvimpia äffäläisiä ku vakiota!?  8)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: jake74 - 08.01.2011, 01:06:26
Kuullostaa hauskalta!

Moolok. Ei välttämättä tarvi ottaa edes murikkaa pois vaan pelkkä kansi auki.

muistaa vaan sen ettei hitsaa vetareita kiinni ni saa joskus purettuakin.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: pultsari_ - 10.01.2011, 17:53:54
ei kyllä varsinaisesti kuulu tähän mutta ku perään liittyy ni kysyn silti. Eli ku oon torsenii laittamas autoo ni sekooko nopeusmittari paljon ku siin on se hammaskehä jossa on 48 hammasta. Laittais sellasen kehän mis olis joku about ~55 hammasta. rupeeko näyttämään paljon väärin. Entä onko tietoa kuinka iso väli siinä anturissa ja hammas kehässä on vakiona? Että mahtuuko pyörimään jos hammas kehä kasvaa about ~5mm. Toivottavasti ymmärsitte
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: porko - 10.01.2011, 20:15:22
ei kyllä varsinaisesti kuulu tähän mutta ku perään liittyy ni kysyn silti. Eli ku oon torsenii laittamas autoo ni sekooko nopeusmittari paljon ku siin on se hammaskehä jossa on 48 hammasta. Laittais sellasen kehän mis olis joku about ~55 hammasta. rupeeko näyttämään paljon väärin. Entä onko tietoa kuinka iso väli siinä anturissa ja hammas kehässä on vakiona? Että mahtuuko pyörimään jos hammas kehä kasvaa about ~5mm. Toivottavasti ymmärsitte

Pelkkä lautaspyörän hampaiden lukumäärä ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään. Sen sijaan lautaspyörän ja pinjoni pyörän hampaiden suhdeluvun muuttuminen alkaakin jo vaikuttaa. Eli toisinsanoen, jos perän välitys muuttuu niin myös mittarin näyttämä muuttuu. Se kuinka paljon mittari näyttää poskelleen, riippuu ihan siitä kuinka paljon välitys muuttuu.

Nopeusanturin ja tunnistinkehän ilmaväli on muistaakseni muutamien millien luokkaa (2-3mm ?). Jos siis kehän halkaisija muuttuisi n. 5mm, säde muuttuisi n. 2,5mm, joten teoriassa voisi vielä sopia. Tosin jos menee kovin tiukalle, niin tunnistinta voi tuoda muutaman millin kopasta ulospäin laittamalla vaikka öljypropun tiivisteen "korokkeeksi". Toisaalta, jos vaihdat lautaspyörän, ei tunnistinkehän halkaisija muutu mihinkään (kaksi eri osaa, jos sähköinen tunnistin.)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Greycap - 10.01.2011, 20:24:01
Pelkkä lautaspyörän hampaiden lukumäärä ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään. Sen sijaan lautaspyörän ja pinjoni pyörän hampaiden suhdeluvun muuttuminen alkaakin jo vaikuttaa. Eli toisinsanoen, jos perän välitys muuttuu niin myös mittarin näyttämä muuttuu. Se kuinka paljon mittari näyttää poskelleen, riippuu ihan siitä kuinka paljon välitys muuttuu.

No eihän muutu. Ei sitä nopeusmittaria kiinnosta kiertääkö kone satasen vauhdissa vaikkapa 2500 rpm (3.54 perä) vai vajaan 2800 rpm (3.91 perä) koska taka-akseli pyörii molemmissa saman 860 rpm ja akseliahan se mittaa.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: porko - 10.01.2011, 20:40:27
No eihän muutu. Ei sitä nopeusmittaria kiinnosta kiertääkö kone satasen vauhdissa vaikkapa 2500 rpm (3.54 perä) vai vajaan 2800 rpm (3.91 perä) koska taka-akseli pyörii molemmissa saman 860 rpm ja akseliahan se mittaa.

No joo, sorry, ajatuskatkos. Eihän 1030/31 perän sähköinen tunnistin haistele lautaspyörää vaan erillistä tunnistinkehää, kuten jo tuossa itsekin totesin. Mietin tuossa esimerkissäni erästä etuveto kinneriä, jossa perävälityksen muuttaminen vaikutti myös nopeustunnistukseen.

Eli otetaas vielä kerran: Takavetoisen Volvon perävälityksen muuttaminen ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään, vaan paremminkin kierroslukumittarin näyttämään. Perämurikassa on erillinen kehä, jota banjokopassa oleva tunnistin haistelee.

Ensi kerralla lupaan ajatella ensin ja kirjoittaa vasta sitten, enkä seurustele muiden ihmisten kanssa samaan aikaan  :nuhtelu
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: pultsari_ - 10.01.2011, 22:11:00
Siis lautaspyörästä ei ollut kyse vaan siitä nopeusmittarin hammaskehästä. Kuumentamalla tuskin menee vanha kehä paikalleen ja ei jaksa sorvauttaa niin nakertelin ite sellasen hammaskehää muistuttavan systeemin siihe. Eli ei pitäisi vaikuttaa nopeusmittarin hammaskehän hampaiden lukumäärä nopeusmittarii? Eli jos muuttuu 48 about päälle 50 hampaiseks.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Greycap - 10.01.2011, 22:24:10
Kyllähän se vaikuttaa. Jos vanhassa kehässä oli 48 hammasta ja uudessa vaikka 52 niin yhden kierroksen mentyä mittari luulee että on mennyt jo täysi kierros ja neljä hammasta seuraavastakin. Ei hyvä.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 10.01.2011, 22:45:36
Jos vakio on 48 ja sulla 55, prosentuaalisesti mittari näyttää ~ 15% enemmän eli 100 vauhdissa 115km/h
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Huikkoster - 10.01.2011, 23:35:00
Ja ennestäänkin on muutama prosentti eli lähemmäs 120 näyttää 100:sen vauhdissa.
Mutta miten ihmeessä ne hammasmäärät muuttui koko ajan isommaksi kun kysyjällä oli 50 ja hemballa jo 55 ;D?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 10.01.2011, 23:37:50
Ja ennestäänkin on muutama prosentti eli lähemmäs 120 näyttää 100:sen vauhdissa.
Mutta miten ihmeessä ne hammasmäärät muuttui koko ajan isommaksi kun kysyjällä oli 50 ja hemballa jo 55 ;D?
Miten niin  ;D

->

ei kyllä varsinaisesti kuulu tähän mutta ku perään liittyy ni kysyn silti. Eli ku oon torsenii laittamas autoo ni sekooko nopeusmittari paljon ku siin on se hammaskehä jossa on 48 hammasta. Laittais sellasen kehän mis olis joku about ~55 hammasta. rupeeko näyttämään paljon väärin. Entä onko tietoa kuinka iso väli siinä anturissa ja hammas kehässä on vakiona? Että mahtuuko pyörimään jos hammas kehä kasvaa about ~5mm. Toivottavasti ymmärsitte
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Huikkoster - 10.01.2011, 23:51:27
Aa, luin tätä :)
Siis lautaspyörästä ei ollut kyse vaan siitä nopeusmittarin hammaskehästä. Kuumentamalla tuskin menee vanha kehä paikalleen ja ei jaksa sorvauttaa niin nakertelin ite sellasen hammaskehää muistuttavan systeemin siihe. Eli ei pitäisi vaikuttaa nopeusmittarin hammaskehän hampaiden lukumäärä nopeusmittarii? Eli jos muuttuu 48 about päälle 50 hampaiseks.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Icharus - 07.03.2011, 21:39:25
Volvon alkuperäsestä "palalukosta" eli liikkeellähtöavustimesta saa ihan hyvän kun hitsaa sen vastapainon jumiin, menee päälle myös yli 40km/h vauhdissa ja pysyy päällä...jäällä ihan kiva :). Lukko kuitenkin lähtee pois päältä mikäli luistoa ei ole..
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: arpaarpa - 10.05.2011, 00:49:39
mulla rupesi kolmesatkussa perälukottamaan itsestään, eli kuivalle asfaltille jäi aina kaksi samanpituista raitaa S*, sitä iloa ei kyllä kauan kestänyt kun perästä kuului kuminpolton yhteydessä järkyttävä pamaus ja auto jäi siihen paikaan. kymysys kuuluu  mitä on hajonnut pystyykö hitsaamaan läjään? perästä ainakin tuli öljyt pihalle ja ei ollut ainakaan vetari napsahtanut :-[
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: estate - 10.05.2011, 08:10:29
Arvataan, että ristitappi poikki tai tasauspyörästöstä ratas halki. Luultavasti on kumminkin entinen perä kun irtorojut on menneet välitykseen ja arvattavasti pinionista lähtenyt hampaita. Perän kopan avaamalla selviää vauriot.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Juzi - 10.05.2011, 13:19:09
mulla rupesi kolmesatkussa perälukottamaan itsestään, eli kuivalle asfaltille jäi aina kaksi samanpituista raitaa S*, sitä iloa ei kyllä kauan kestänyt kun perästä kuului kuminpolton yhteydessä järkyttävä pamaus ja auto jäi siihen paikaan. kymysys kuuluu  mitä on hajonnut pystyykö hitsaamaan läjään? perästä ainakin tuli öljyt pihalle ja ei ollut ainakaan vetari napsahtanut :-[
Mulla kävi ihan samanlailla paitti öljyt pysy perässä  :D
Kemppiperähän tuolla sit nyt on ja erittäin helppo tehdä tohon 300sarjaan.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: arpaarpa - 10.05.2011, 23:27:26
mulla meni peränkuoretkin paskaksi näköjään oikeen palasia irronnut
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: polar - 09.06.2011, 23:14:59
Eli kokemuksia ja mielipiteitä kaipailisin. Rokkirallin kardaani-luokkaan 360 rakenteilla. Nyt ei ainakaan soralla minkäänlaista pitoa. Eli pelkkä kemppilukko, kemppilukko vedonrajoittimilla vai ilman lukkoa ja perää matalammalle/wattin linkkiä?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: estate - 10.06.2011, 08:17:27
Luultavasti rokkirallissa ei tule touhusta mitään ilman lukkoa kun ei tule jokkiksessakaan. Lähdössä sutii ilman lukkoa, samaten mutkissa löy joutavaa sisemmällä pyörällä ja lukoton ampuilee mutkissa miten sattuu kun pito vaihtelee pyörien välillä. Palikat akselin ja jousten väliin niin takapää laskee alemmas, hyvät iskarit ettei rupea pompottamaan perää.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: mista - 18.06.2011, 11:37:37
Eli kokemuksia ja mielipiteitä kaipailisin. Rokkirallin kardaani-luokkaan 360 rakenteilla. Nyt ei ainakaan soralla minkäänlaista pitoa. Eli pelkkä kemppilukko, kemppilukko vedonrajoittimilla vai ilman lukkoa ja perää matalammalle/wattin linkkiä?

projektipuolella on yksi rokkiralli 240 volvo.. Kysäises siltä mielipiteitä. Se on ajanut jo jonkin ainaa sitä..
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1160.0
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 27.07.2011, 22:57:07
Krrhmm.. kertokaas kuinkahan tarkasti tuo poorien hiominen vetarista tulee suorittaa? Olis yks mahollisesti risa perä jossa olis ylimääräset vetarit.  ::)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Ritso - 10.08.2011, 19:19:12
Elikkäs paritalvee tullu ajeltua tolla 340 volvolla jäärataa ja nyt tuli kavereiden kanssa ideaks tehä lukkoperä talvee varten.  Eli onnistuuko se hitsaus perän ollessa paikallaan vai pitääkö sitä purkaa?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 10.08.2011, 21:54:51
Onnistuu. Luukku auki ja hitsuuttamaan. Tietty jos haluu oikeen vimosen päälle tehdä niin irti.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Ritso - 10.08.2011, 22:07:54
Onnistuu. Luukku auki ja hitsuuttamaan. Tietty jos haluu oikeen vimosen päälle tehdä niin irti.

Takaapäin katsottuna se päätyluukku auki? Öljyt pitää ilmeisesti perästä valuttaa ensin pois ? Hitsataanko se "kolo " missä näkyy rataat niin kokonaan umpeen. Jostain olen kuvia nähnyt niin osassa on jätetty keskelle aukko
Ja minkähänlaisilla hitsivehkeillä tuo onnistuu, että tarttuu varmasti. 
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 11.08.2011, 11:15:00
Nimimerkki sjs tästä kirjoitti hyvän tekstin landiaan aikoinaan, kutakuinkin niin että pikkurattaat pois ja isot rattaat sulatetaan murikan runkoon kiinni. Näin voima kulkee suoraan vetareille rungosta eikä ristitapin kautta niin kuin esim pelkästään rataspaketti yhteen sulattamalla. Puhdista rattaat öljystä HYVIN esim bräkleenillä (anna haihtua) ja käytä ISOA VIRTAA eli isoin kone minkä löydät..
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Veksi - 11.08.2011, 14:10:01
Hitsatessa maakaapeli kiinni jompaan kumpaan hitsattavista osista(no kumpaankohan...)
Ei perän kuoriin, pakoputkeen tai bensatankkiin
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: j_tapio - 11.08.2011, 17:19:39
Nimimerkki sjs tästä kirjoitti hyvän tekstin landiaan aikoinaan, kutakuinkin niin että pikkurattaat pois ja isot rattaat sulatetaan murikan runkoon kiinni. Näin voima kulkee suoraan vetareille rungosta eikä ristitapin kautta niin kuin esim pelkästään rataspaketti yhteen sulattamalla. Puhdista rattaat öljystä HYVIN esim bräkleenillä (anna haihtua) ja käytä ISOA VIRTAA eli isoin kone minkä löydät..

Jarrupesun haihtuminen on hyvin tärkeä varsinkin argon -suojakaasujen kanssa!
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: volotes - 10.10.2011, 18:47:12
No onkos kokemuksia tuliko perästä äänekkäämpi hitsauksen jäläkee ku ennen?

Itte koeajoin yhtä 740 jossa oli hitsattu perä, niin sieltä kyllä kuului oikein häiritsevää ääntä,
ehkä voimakkaampaa kun moottorin äänet.

Mutta mutta, ittellä on lada hitsilukolla eikä se oo yhtään äänekkäämpi kun ennen hitsoota.

Kai riippuu vähän siitä miten hitsaus vääntelee ???
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 10.10.2011, 20:00:59
Tai jos hitsausjämiä ei oo huuhdeltu kunnolla pois/könttejä irronnu hitsistä  :)

Pakko laittaa kyl kempura takasin kun vaan voittas laiskuuden. Toi avoin perähän se vasta vaarallinen onkin ku tempoo ihan mihin sattuu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: la_bot - 11.10.2011, 17:31:59
Tai jos hitsausjämiä ei oo huuhdeltu kunnolla pois/könttejä irronnu hitsistä  :)

Pakko laittaa kyl kempura takasin kun vaan voittas laiskuuden. Toi avoin perähän se vasta vaarallinen onkin ku tempoo ihan mihin sattuu.

samaa mieltä  :)  nyt koko kesä ja viime talvi tullut ajeltua kemppiperällä ja kun auto ei ole mikään kauppakassi niin pikku jytkytykset ei tiukoissa paikoissa haittaa kaasulla se kääntyy  ;)  ja hyvin on paikat kestänyt vaikka voimaa on..

hyvin tyytyväinen  :pomo:
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: räkänokka - 09.04.2012, 02:21:55
Tässä omat kokemukset kemppi perästä..
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/RytoPa5ka/06042012124.jpg)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/RytoPa5ka/06042012123.jpg)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/RytoPa5ka/06042012120.jpg)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/RytoPa5ka/06042012119.jpg)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/RytoPa5ka/05042012118-1.jpg)
Vika kuva on ku jäi motarin vartee.. Tilalle tuli toinen kempattu perä  ;)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 09.04.2012, 22:01:43
No tuossahan taitaakin olla kempattu vain pikkurattaat yhteen  ::)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 09.04.2012, 22:07:04
Tai oli.  :D Sehän on pamahtanu ihan kunnolla  O0 Löikö takatassut kiinni mukavasti? :D Itekkin yritin edes vähä hitsailla ite murikkaankin kiinni noita rattaita viimeks kun mokkula oli kädessä. Vaikka tavaraa onkin aika paljon, niin kyllähän se silti on kaikki ristitapin varassa sitten lopulta, jos ei koita sulattaa murikkaankin kiinni.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Ari E - 09.04.2012, 22:08:05
harjaterästä isolla virralla mukaan  ;)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 09.04.2012, 22:08:12
Tai oli.  :D Sehän on pamahtanu ihan kunnolla  O0 Löikö takatassut kiinni mukavasti? :D Itekkin yritin edes vähä hitsailla ite murikkaankin kiinni noita rattaita viimeks kun mokkula oli kädessä. Vaikka tavaraa onkin aika paljon, niin kyllähän se silti on kaikki ristitapin varassa sitten lopulta, jos ei koita sulattaa murikkaankin kiinni.
Nimenomaan sulatetaan siihen murikkaan se kiinni, niin voima kulkee murikan, eikä ristitapin kautta. Sehän nyt on ihan selvä että se leviää kun ristitapin kautta paukutetaan voimaa asvalttiin.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: räkänokka - 09.04.2012, 22:39:04
Nimenomaan sulatetaan siihen murikkaan se kiinni, niin voima kulkee murikan, eikä ristitapin kautta. Sehän nyt on ihan selvä että se leviää kun ristitapin kautta paukutetaan voimaa asvalttiin.

Vaan eipä ole ristitapin kohilta pettäny vaan tuon pinjonin laakerit sano moro ja ulompi tuli kokonaisena kiinni jumittuneena motarin vartee ja sisemmästä oli n. 1/4 osa sisäkehää jälellä
Ei siine kerinny olee ku pari metrii renkaat lukos ja sit tuo pinjoni napsahti poikki ja aukes murikka taas ni rullas n. 200m  ;D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Ari E - 09.04.2012, 22:46:26
Vaan eipä ole ristitapin kohilta pettäny vaan tuon pinjonin laakerit sano moro ja ulompi tuli kokonaisena kiinni jumittuneena motarin vartee ja sisemmästä oli n. 1/4 osa sisäkehää jälellä
Ei siine kerinny olee ku pari metrii renkaat lukos ja sit tuo pinjoni napsahti poikki ja aukes murikka taas ni rullas n. 200m  ;D
ettei olis lähteny hitsiä liikkeelle ja kiilautunu pinjonin ja välityksen väliin
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: räkänokka - 09.04.2012, 23:10:05
Ei sielt ainakaa hitsi knöölejä löytyny irtonaisina.. Mut voihan toki kaikki olla mahollista..
Itse epäilen syyksi öljyn vajautta.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: TVS - 09.04.2012, 23:56:25
No nyt mää tajusin miks sie sait tuon jenkkifarkun halvalla, siitähän on kori retkahtanu...
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: räkänokka - 10.04.2012, 10:10:37
No nyt mää tajusin miks sie sait tuon jenkkifarkun halvalla, siitähän on kori retkahtanu...
niin on... :/ huomasitko tosta kuvasta ? Käänsin bemarin jouset tohe taakke ni alko tapahtuu joustoa korissa ja nyt menee takaluukku ja hanttarinpuolen takaovi helposti kiinni toisin ku ostettaessa..
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: TVS - 10.04.2012, 10:57:20
niin on... :/ huomasitko tosta kuvasta ? Käänsin bemarin jouset tohe taakke ni alko tapahtuu joustoa korissa ja nyt menee takaluukku ja hanttarinpuolen takaovi helposti kiinni toisin ku ostettaessa..
Näkeehän tuosta kuvasta oikein hienosti sen, takaposki lommolla ja tolpan yläpäästä katossa mutka.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: t0mpp4 - 05.10.2012, 17:33:24
Onkos kellään oikeen havainnollistavaa kuvaa tosta, että mihin väliin harjaterästä sekaan ja mitä kaikkea hitsataan kiinni, että mahd kestävä saadaan tosta?
Pitäisi tässä piakkoin tehä eka hitsilukko itselle.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: räkänokka - 05.10.2012, 17:40:12
Omassa ex 2 satkussa oli ostettaessa hitsilukko.

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/P4090001.jpg)

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/kuvvii013.jpg)

Ensimmäisen koeajon kun ajoin korttelin ympäri asfaltilla päätin, että se vaihtuu oikeaan lukkoon.

Käännöksessä tuntui, että taka-akseli hyppii sivulle renkaat oli 215/45/17.

Leimalla ko laiteessa oli toisesta vetoakselista hiottu spoorit pois. Se on edelleen tallessa, jos joku sellasta
tarvisee.

Heti ekalta sivulta löyty kuva ;)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 06.10.2012, 08:00:30
Heti ekalta sivulta löyty kuva ;)
Paitsi että ekan sivun lukon kuvissa on hitsattu vaan rattaat yhteen -> voima ristitapin kautta -> ennemmin tai myöhemmin sanoo naps.

Teet kuten kuvassa mutta jatkat tuota saumaa vielä laajemmalle, siten että tuo hitsattu osa on vedetty kiinni vielä MURIKAN RUNKOON. Kas näin:

(http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: volotes - 07.10.2012, 18:56:41
Onko kokemusta pitääkö tuo raakasti murikkaan hitsattu perä paljon ääntä?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Ari E - 07.10.2012, 19:21:01
riippuu ihan sattumista isossa rattaassa
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Veksi - 07.10.2012, 20:29:23
Onko kokemusta pitääkö tuo raakasti murikkaan hitsattu perä paljon ääntä?

Parillassa autossa ollut hitsilukko. En huomannut ylimääräisiä ääniä.
Toki autot oli muutenkin halvalla tehtyjä niin äänenvaimennukseenkaan ei ollut paljoa panostettu jolloin perän ääntelyt saattoivat peittyä pakoääniin
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: voimavolvo - 10.11.2012, 10:16:18
(http://files.myopera.com/Sputnik13/albums/3025921/09112012058.jpg)

Annoin kaverille vuosittaisen peränvaihdon yhteydessä perän paranneltavaksi mun kötöstysten jäljiltä ja tuommonen tuli.
Kaveri laitto peltilätkät viel kunnon sulatuksen jälkeen tuohon, ettei vahingossakaan putoa mitään hilpettä ympäristöön.

Rupesin miettimään et kävikö tuossa nyt ajatusvirhe öljynkierron kannalta notta porataanko tohon peltiin vielä reikä kuitenkin?   ;D

Toisaalta vetarithan tukkii joka tapauksessa öljyn reitin tuolta murikan keskeltä mihinkään muualle? Poskilaakerithan saa öljynsä ihan tuolta sivuilta ja sieltä se pieni määrä öljyä ilmeisesti sitten myös ajautuu kohti napoja?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: j_tapio - 10.11.2012, 11:27:51
(http://files.myopera.com/Sputnik13/albums/3025921/09112012058.jpg)

Annoin kaverille vuosittaisen peränvaihdon yhteydessä perän paranneltavaksi mun kötöstysten jäljiltä ja tuommonen tuli.
Kaveri laitto peltilätkät viel kunnon sulatuksen jälkeen tuohon, ettei vahingossakaan putoa mitään hilpettä ympäristöön.

Rupesin miettimään et kävikö tuossa nyt ajatusvirhe öljynkierron kannalta notta porataanko tohon peltiin vielä reikä kuitenkin?   ;D

Toisaalta vetarithan tukkii joka tapauksessa öljyn reitin tuolta murikan keskeltä mihinkään muualle? Poskilaakerithan saa öljynsä ihan tuolta sivuilta ja sieltä se pieni määrä öljyä ilmeisesti sitten myös ajautuu kohti napoja?

Eiköhän tuo toimi ihan noin. Vois kuvitella ettei vatkaa edes öljyjä niin paljon kuin avoin keskiosa.

Rakennehan ei paljon poikkea spoolista, massaa vain hitusen enemmän.

(http://www.jegs.com/images/photos/800/873/873-D1555_1.jpg)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Ritso - 30.12.2012, 22:22:17
Pari sivua sitten kyselin tuosta 340 volvon peränhitsaamisesta. En ole vieläkään aikaseksi saanut hitsattua perää.  Minkälainen homma tuo peränirroitus on ? 
Vai kannattaako hitsilukko hitsata perän ollessa kiinni ?
Otsikko: Lukkoperän hitsaus 244:seen
Kirjoitti: oz1e - 21.01.2013, 20:19:22
Elikkäs, onnistuuko 244:seen kemppilukon teko irroittamatta perää? Ja jos ei, onko perän irrotus kuinka monen tunnin homma ja mitä pitää purkaa?
Otsikko: Vs: Lukkoperän hitsaus 244:seen
Kirjoitti: j_tapio - 21.01.2013, 20:54:19
Elikkäs, onnistuuko 244:seen kemppilukon teko irroittamatta perää? Ja jos ei, onko perän irrotus kuinka monen tunnin homma ja mitä pitää purkaa?

Jos perän on joskus avannut ja tietää mitä on tekemässä ni 20min murkala on pöydällä ja hitsausvalmiina. Jarrukilkkeet pois, vetareita 10cm ulos, peräkansi auki (oho, öljyt meni maahan) ja laakeripukit auki.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: oz1e - 06.02.2013, 10:18:05
No tuli vietyä auto tuohon kaverin hallille ja ei muutakun nosturille, koppa auki ja saihan sen siitä muurailtua helposti irrottamatta :) 1,5h meni koko hommassa talliin sisäänajosta. Nyt mänöö lintas!
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Joni145 - 06.02.2013, 15:25:02
Liukkaalla kelillä ehdoton, mutta on siinä huonotkin puolet. Ainakaan omaa madallettua kemppiperästä 244 ei kovinkaan helpolla saa taitettua parkkiruutuun. Jokkisautoissa toimiva ja edullinen ratkaisu. Kyllähän se siiviliautossa paras olis oikea lukko.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: tomimikael - 06.02.2013, 16:55:52
Ainakaan omaa madallettua kemppiperästä 244 ei kovinkaan helpolla saa taitettua parkkiruutuun.

Sun pitää mennä luisussa sinne ruutuun!   ;D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Joni145 - 06.02.2013, 20:59:15
Sun pitää mennä luisussa sinne ruutuun!   ;D

Näin se on tehtykin, ei vaan hirveen pieneen väliin viitti kokeilla, jos sattuu lipsahtamaan  ;D vaikka toisaalta näin pienes paikas löytyy aina tarpeeks iso tyhjä tila  :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Miuzo - 28.04.2013, 10:32:35
Mitenkäs porukka on toteuttanut näitä hitsilukkoja? Monella kaverilla toyotoissa ja bemareissa siten että on lukkoon hitsattu murikka ja avoin jotenka kun lukko/avoin kyllästyttää voi vaihtaa. Vaihto niissä onnistuu pelkän murikan vaihdolla muttei taida olla volvossa mahdollista? Eli jos haluan samaan tyyliin tarkottaako käytännössä koko taka-akselin vaihtoa?  :idiot2: Oli varmaan epäselvästi selitetty mut kysykää tarkennusta mikäli ei selkoa saa  :buck2:
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 28.04.2013, 10:44:57
Pystyyhän sen vaihtamaan mutta käytännössä samalla joutuu vaihtamaan murikasta lautaspyörän ja laakerit aina murikasta toiseen. Liekö laakerit sitä vaihtoa montaa kertaa kestä?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Miuzo - 28.04.2013, 11:58:00
sitä kanssa mietiskelin. eli ei taida oikeen käytännössä volvossa toimia tuo ajatus...
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 02.05.2013, 18:36:07
Mitenkäs porukka on toteuttanut näitä hitsilukkoja? Monella kaverilla toyotoissa ja bemareissa siten että on lukkoon hitsattu murikka ja avoin jotenka kun lukko/avoin kyllästyttää voi vaihtaa. Vaihto niissä onnistuu pelkän murikan vaihdolla muttei taida olla volvossa mahdollista? Eli jos haluan samaan tyyliin tarkottaako käytännössä koko taka-akselin vaihtoa?  :idiot2: Oli varmaan epäselvästi selitetty mut kysykää tarkennusta mikäli ei selkoa saa  :buck2:

Erillisjousitetuissa tilanne on tietysti täysin eri kuin jäykällä akselilla varustetuissa, mutta pitäisin koko akselin vaihtoa volvoon melko vaivattomana operaationa. Huomattavasti nopempi ainakin kuin pelkän tasauspyörästön vaihto, kun tasauspyörästöä vaihtaessa pitäisi tosiaan vaihtaa myös iso lautapyörä sekä poskilaakerit tasauspyörästöstä toiseen.
Tojotissahan on käytetty eteenpäin purkautuvaa perää, jolloin banjoon saa vaihdettua tasauspyörästön välityksineen, laakereineen päivineen, mutta silloinkin pitää vetarit nypätä ulos ja kardaani irrottaa, jolloin mielestäni on taas helpompaa vaihtaa koko akseli.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: volotes - 01.09.2013, 17:54:12

Nyt olis vähä puikkohitsatusta kuvaa. Hitsatessa taka-akseli kiinni autossa ja murikka paikallaan akselissa. Ja auto tasalattialla.

[/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0944_zpsa3f4dce2.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0944_zpsa3f4dce2.jpg.html)[/img]

[/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0943_zps853aa8e4.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0943_zps853aa8e4.jpg.html)[/img]
Saumoissa ei ole kehumista, mutta kestää mitä kestää ::)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: JoonasH - 02.09.2013, 14:04:35
Nyt olis vähä puikkohitsatusta kuvaa. Hitsatessa taka-akseli kiinni autossa ja murikka paikallaan akselissa. Ja auto tasalattialla.

[/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0944_zpsa3f4dce2.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0944_zpsa3f4dce2.jpg.html)[/img]

[/img](http://i1283.photobucket.com/albums/a543/jamo211/IMG_0943_zps853aa8e4.jpg) (http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/IMG_0943_zps853aa8e4.jpg.html)[/img]
Saumoissa ei ole kehumista, mutta kestää mitä kestää ::)
vink vink ;) tuo viritys ei tuu kestää montaa hetkeä, tässä mallia
Paitsi että ekan sivun lukon kuvissa on hitsattu vaan rattaat yhteen -> voima ristitapin kautta -> ennemmin tai myöhemmin sanoo naps.

Teet kuten kuvassa mutta jatkat tuota saumaa vielä laajemmalle, siten että tuo hitsattu osa on vedetty kiinni vielä MURIKAN RUNKOON. Kas näin:

(http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: volotes - 02.09.2013, 18:05:56
Kyllä alareunasta on molemmat päät hitsattu murikkaan, mutta sivuja ja yläreunaa ei viittiny eres yrittää puikolla yläviistoon, siitä ei tuu mitää. Iliman muuta mikillä tai puikolla murikka irrallaan olisin paremmin hitsannu. Näkisittepä miten ammattikoulun metallipuolen opettaja hitsas mun ladan perän, siinä ei oo ku aika pienet hitsit joka nurkas ilman murikkaan hitsausta ;D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Pohjola - 02.09.2013, 22:35:46
Täälä tulossa puikkolukkoo 740 sedaniin EWM Hightec Welding invertterillä  :idiot2:
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: retox - 03.09.2013, 13:33:30
Kyllä se puikolla räittyki kestää lumella ja hiekalla jamitella. Asvaltilla ei ehken kannata kytkin piikkiä antaa. Itsellä ainakin kestäny :)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Terhonaattori - 03.09.2013, 14:20:27
Erillisjousitetuissa tilanne on tietysti täysin eri kuin jäykällä akselilla varustetuissa, mutta pitäisin koko akselin vaihtoa volvoon melko vaivattomana operaationa. Huomattavasti nopempi ainakin kuin pelkän tasauspyörästön vaihto, kun tasauspyörästöä vaihtaessa pitäisi tosiaan vaihtaa myös iso lautapyörä sekä poskilaakerit tasauspyörästöstä toiseen.
Tojotissahan on käytetty eteenpäin purkautuvaa perää, jolloin banjoon saa vaihdettua tasauspyörästön välityksineen, laakereineen päivineen, mutta silloinkin pitää vetarit nypätä ulos ja kardaani irrottaa, jolloin mielestäni on taas helpompaa vaihtaa koko akseli.

Paljon nopeampi homma vaihtaa pelkkä murikka. Itse aina leimalle laitan avoimen perän, molemmissa perissä omansa laakerit ja pieni vetopyörä. Kerran koko akselin vaihdoin jostain syystä ja silloin sai joka pultin lämmittää ja vetää uudet jarruputket eteen asti, se oli päivän homma verrattuna murikan vaihtoon johon menee noin tunti
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: puliukk0 - 03.09.2013, 14:44:47
Paljon nopeampi homma vaihtaa pelkkä murikka. Itse aina leimalle laitan avoimen perän, molemmissa perissä omansa laakerit ja pieni vetopyörä. Kerran koko akselin vaihdoin jostain syystä ja silloin sai joka pultin lämmittää ja vetää uudet jarruputket eteen asti, se oli päivän homma verrattuna murikan vaihtoon johon menee noin tunti

Leimalle vaa toinen vetari missä ei oo booreja  ;)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Terhonaattori - 03.09.2013, 15:16:45
Leimalle vaa toinen vetari missä ei oo booreja  ;)

Muuten toimiva juttu mutta joutuu aina jarrudynolta käydä tuuppaa ylös kun jää sutimaan - nimim kokemusta on :D Muutenkin melko villi ajaa sellasena, turbokantilla voi piirtää yhtä viivaa kaavion läpi niin pitkään ku tietä riittää :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: j_tapio - 03.09.2013, 17:17:41
Pääsee siitä jarrudynolta ylös yhdellä suoravetoakselilla.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Terhonaattori - 03.09.2013, 17:24:43
Pääsee siitä jarrudynolta ylös yhdellä suoravetoakselilla.

Riippuu ilmeisesti katsastusinsinöörin ajotaidoista :)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J_Lanttola - 03.09.2013, 20:09:51
Paljon nopeampi homma vaihtaa pelkkä murikka. Itse aina leimalle laitan avoimen perän, molemmissa perissä omansa laakerit ja pieni vetopyörä. Kerran koko akselin vaihdoin jostain syystä ja silloin sai joka pultin lämmittää ja vetää uudet jarruputket eteen asti, se oli päivän homma verrattuna murikan vaihtoon johon menee noin tunti

No riippuu tietysti miten jumissa pultit ja jarruputket on. Olikos näissä tosiaan niin että jarruputketkin pitää irrottaa? Muistin jotenkin että ei tarvitsisi irrottaa kun satulat akselista ja jättää roikkumaan koriin.
Vaihtoehtoja on tietysti monia tuohon vaihtoon. Vaihdat siis tuon pinjoninkin aina perän kanssa? Kaveri on toisenmerkkisessä kulkineessa vaihtanut pelkän tasauspyörästön sillälailla, että hänellä on hitsatussa ja avoimessa tasauspyörässä samoilla shimmeillä laakerit ja vaihtaa aina tasauspyörästön laakereineen. Ison lautaspyörän pulttaa vain toisesta perästä aina toiseen, eli iso ja pikkuratas on aina samat käytössä.
Mutta tosiaan, makuasia mun mielestä.
Pääasia on ettei sotke eri rataspareja keskenään tai asenna väärin shimmattua murikkaa toisiin kuoriin.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Terhonaattori - 03.09.2013, 22:44:50
No riippuu tietysti miten jumissa pultit ja jarruputket on. Olikos näissä tosiaan niin että jarruputketkin pitää irrottaa? Muistin jotenkin että ei tarvitsisi irrottaa kun satulat akselista ja jättää roikkumaan koriin.
Vaihtoehtoja on tietysti monia tuohon vaihtoon. Vaihdat siis tuon pinjoninkin aina perän kanssa? Kaveri on toisenmerkkisessä kulkineessa vaihtanut pelkän tasauspyörästön sillälailla, että hänellä on hitsatussa ja avoimessa tasauspyörässä samoilla shimmeillä laakerit ja vaihtaa aina tasauspyörästön laakereineen. Ison lautaspyörän pulttaa vain toisesta perästä aina toiseen, eli iso ja pikkuratas on aina samat käytössä.
Mutta tosiaan, makuasia mun mielestä.
Pääasia on ettei sotke eri rataspareja keskenään tai asenna väärin shimmattua murikkaa toisiin kuoriin.

En nyt itsekään muista oliko aivan pakko irrottaa jarruputket mutta silloin tuli akselin mukana paremmat jarrut niin pistin paikoilleen.
Joo ite vaihdan koko murikan, ja pinjonin koska niin monta perää tullu jumpattua ja vielä ei oo tullu vastaan samalla välityksellä olevaa. En tiedä kuinka monta välitystä volvo on käyttänyt mutta useampi niitä tuntuisi olevan
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 04.09.2013, 06:23:21
7/9 satasessa ainakan tarvi jarruihin koskea mitenkään muuten kun satulan nappaa kahdella pultilla akselista irti.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Miuzo - 04.09.2013, 09:16:24
ei tartte kakssatkussakaan ottaa kun satulat kahella pultilla irti. Sitte vähä seuraa missä menee jarruputkien kannakkeet ja irrottaa ne siitä akselista
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: retox - 27.10.2013, 13:59:39
Ajatus ei nyt kule, mistä kohdin kannattaa irroittaa käsijarruvaijeri? Kun nyt on kaikki muut irroitettu taka-akselista, eikä tuo käsijarru nyt halua purkautua vaikka kengätki irroitin toiselta puolen, ei mahdu tulemaan ulos  ;D
E:olikin tappi lukituksella, tyhmä minä
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: J4V - 10.12.2013, 19:16:32
Itellä olis katsastus tiedossa, joten tarvis Pirkanmaan alueelta katsastusvetarin? Löytyiskö keneltäkä tältä seudulta vai joudunko tekemään omastani... Ja kahden kuukauden kokemuksella sanon, että on kyllä mielenkiitonen ajella, kunhan sais vielä oikeesti ton perän semmoseen kuntoon että sillä pystyis ajaan sillä ulvoo aivan himona... Mutta syksyn ja alku talven eroks sanon sen että kyllä toi syksyllä lähti nätisti vakiolla 700 satkulla b200e:llä parkkisella pyöriin.. :D Mutta nyt alkutalvesta lähtee ehkä hieman lapasesta... :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 03.03.2014, 04:06:46
Riittääkö 400 ampeerin voimavirta kemppi Lukkoperän oikeaoppiseen tekoon, eli isot rattaat sulatetaan koteloon kiini.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: HembalanD - 03.03.2014, 07:14:39
Keposesti
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: esamies - 18.04.2015, 18:04:18
mikäköhän perä mahtaa olla omassa 960 2.5l manuaali farkku. perästä löyty joku valkonen lappu jossa oli P9157855 ja alempana 100114. onko kenelläkään tietoa? vai mistä perän voisi tunnistaa?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Voresss - 10.06.2015, 20:02:05
Kuinka teillä on noi kemppiperät syöneet renkaita ja sutimisia ei lasketa ;D

Kun kuullut että tykkää syödä myös eturenkaat nopeasti kun yrittää puskea niin paljon asvaltilla :-\
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Miuzo - 14.06.2015, 11:07:39
Kuinka teillä on noi kemppiperät syöneet renkaita ja sutimisia ei lasketa ;D

Kun kuullut että tykkää syödä myös eturenkaat nopeasti kun yrittää puskea niin paljon asvaltilla :-\

En eturenkaista tiiä mutta takarenkaita ainakin menee vaikka koittas nätisti ajella. Tietysti ihan luonnollista kun joka kaarteessa toinen pyörä sutii....

Kysymys: noita boorittomia katsastusvetareita oon nähnyt niin kuinka tarkkaan rihlat pitää saada siloseksi? Vedänkö kylmästi rälläkällä vai kiikutanko koneistukseen?
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: miikel - 16.06.2015, 11:58:38
En eturenkaista tiiä mutta takarenkaita ainakin menee vaikka koittas nätisti ajella. Tietysti ihan luonnollista kun joka kaarteessa toinen pyörä sutii....

Kysymys: noita boorittomia katsastusvetareita oon nähnyt niin kuinka tarkkaan rihlat pitää saada siloseksi? Vedänkö kylmästi rälläkällä vai kiikutanko koneistukseen?

Kyllä koneistusta suosittelen lämpimästi! Jää epämuodostuneeksi niin ainakin tuhoaa perän puolelta boorituksen... Muistaakseni materiaali kaiken lisäksi aika kovaa.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: samujaska - 23.07.2015, 22:40:39
Meneekö leimasta läpi hitsilukolla.? :(
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Chall - 23.07.2015, 23:15:26
Meneekö leimasta läpi hitsilukolla.? :(
Ei
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Deeku - 17.08.2015, 23:05:33
Onko pojilla ollu minkälaisia tuhoja kempeillä? itellä tällä hetkellä saldona 1 katkennut vetari  :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: räkänokka - 18.08.2015, 09:21:56
Mulla hitsas joskus kesken ajon pinjonin laakerit jumiin ja nappas pinjonin akselin poikki = Kartaani haki asfaltista vauhtia ja löi polttoaine letkut poikki ja kipinää perään = Vekotin sytty tuleen
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Voresss - 18.08.2015, 10:35:28
Mulla hitsas joskus kesken ajon pinjonin laakerit jumiin ja nappas pinjonin akselin poikki = Kartaani haki asfaltista vauhtia ja löi polttoaine letkut poikki ja kipinää perään = Vekotin sytty tuleen
olipahan tuuria :2funny:
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: tamppi - 20.10.2015, 12:06:23
700-sarjalainen aineki puskee hiekalla sinne mihin nokka osottaa, eikä sinne mihin eturenkaat  :nohnoh
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 29.09.2016, 19:32:18
Yritin tehdä hitsilukkoa 1030:iin ja koitin oikein hyvää, mutta tais epäonnistua koko homma. Tuntus että tasauspyörästöstä katos välys kokonaan ja pyörii sen takia huonosti. Mitähän siinä tapahtui ja ei taida olla enää helposti korjattavissa? Tasauspyörästö oli irti akselista, lautaspyöri irti ja kaikki suojattu roiskeilta. Hitsasin pikkurattaat tasauspyörästön runkoon kiinni, jotta siitä tulisi mahdollisimman kestävä.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: j_tapio - 29.09.2016, 19:44:44
Oliko laakerit paikoillaan? Oliko maattopihti laakerissa kiinni? Pyöriikö siis laakereista nyt huonosti? Muutahan sinne ei saa hitsauksen jälkeen jäädä pyörivää..
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Demi - 29.09.2016, 19:51:33
Onko pojilla ollu minkälaisia tuhoja kempeillä? itellä tällä hetkellä saldona 1 katkennut vetari  :D
(360 glt)  katkes vaihe lootaan menevä akseli,vetarit oli kulutus tavaraa ja tais se kardaanikin hajota useamman kerran  :2funny: ei kyllä mikään yllätys ;)
niin ja hajos se alumiini perä koppakin ainakin kerran :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 29.09.2016, 21:18:12
Oliko laakerit paikoillaan? Oliko maattopihti laakerissa kiinni? Pyöriikö siis laakereista nyt huonosti? Muutahan sinne ei saa hitsauksen jälkeen jäädä pyörivää..
Laakerit oli paikoillaan, mutta maatto ei ollut niissä. Ne pyörii mun mielestä hyvin, mutta välityksen hammaskosketus meni liian tiukaksi jostain syystä. Ei oo yhtään välystä enää ja pyörii nihkeästi mun mielestä sen takia.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: j_tapio - 30.09.2016, 00:06:29
Luulisin et on jotai jääny lautaspyörän alle tai laakerikehien taakse tai lautaspyörä ei ole muuten kunnolla paikoillaan.
Ei siinä murikassa kyllä mitat muutu hitsatessa.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 30.09.2016, 08:03:40
Sama tuli myös mieleen, että lautaspyörän alle olisi jääny jotakin, mutta sekin tuli käytettyä uudelleen pois ja tarkistettua asia. Jotain hämärää tässä kuitenkin on ja saattaa hyvin olla joku ihan yksinkertainen juttu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Kalamies - 30.09.2016, 10:03:35
Mulla kävi yhen perän kanssa tismalleen sama homma, että itse välityksestä tuli tiukka. Niputin sellasenaan ja ajelin välykset takasin.  ::)
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 30.09.2016, 23:51:03
Päätin kokeilla samaa ja löin sen kasaan tänään. Ainakaan kotimatkalla ei vielä leikannut kiinni ja tuntu pelaavan aika normaalisti. Ei ulvo tai mitään, ehkä pieni sivuääni oli ainakin aluksi.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Korte - 02.10.2016, 12:36:25
Yritin tehdä hitsilukkoa 1030:iin ja koitin oikein hyvää, mutta tais epäonnistua koko homma. Tuntus että tasauspyörästöstä katos välys kokonaan ja pyörii sen takia huonosti. Mitähän siinä tapahtui ja ei taida olla enää helposti korjattavissa? Tasauspyörästö oli irti akselista, lautaspyöri irti ja kaikki suojattu roiskeilta. Hitsasin pikkurattaat tasauspyörästön runkoon kiinni, jotta siitä tulisi mahdollisimman kestävä.

Ne rungon ja pyörien väliset saumat vetävät jäähtyessään sen verran sitä runkoa kasaan että välys muuttuu.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 12.03.2017, 00:14:20
Päivitystä tähän tiukaksi hitsatessa menneen välityksen tilanteeseen. Ollut puolisen vuotta käytössä, ei nyt mahdottomasti kilsoja tullut, mutta kuitenkin nähnyt niin kuminpolttoa, kuin matka-ajoakin ja ei mitään sivuääniä tai muutakaan ongelmaa. Vaihdoin muista syistä taas toiseen akseliin ja tarkistin tämän, niin normaali välys oli ilmestynyt takaisin. Jonkun verran metallia oli öljypropun magneetissa, mutta vaikuttaisi tosiaan korjaantuneen itellään.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: miikel - 12.03.2017, 22:06:47
Itselläni ääntää kanssa hitsilukkoperä. Ääni on vähän niinkuin kilpurien suorakytkylootan ujellus. Mutta siellä se himpun ujeltaa ja saa ujeltaakkin. On sen verran kovaääninen raaseri muutenkin, ettei haittaa minua. Yksi perä oli sen verran väljällä shimmauksella, että päräytti pinjonin hampaat palasiksi.
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Jambo - 12.03.2017, 22:33:24
Onhaa näiden hitsilukkojen kans vähän vaihtelevia kokemuksia  ::)

Itselläni kyllä Volvon akselissa kestäneet, mutta mm. kaverin Kadetissa niitä mennyt kuin leipää. Nytkin taitaa pitää kaikkia mahdollisia soraääniä  :D
Otsikko: Vs: Hitsilukko topic
Kirjoitti: Tupe - 09.06.2017, 20:39:15
Migillä hitsattu perä kestäny nyt kaks vuotta nätist mutta 4 vetaria se on syönyt tossa parissa vuodessa ja päivittäisessä ajossa ollu auto. yleensä ajettu 14/15 tuuman renkailla 175-205 leveillä. ja kyseessä 240 sedan peränä 1030