Futurez  Kulkukoira

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4860 Vastauksia
  • 1059587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1080 : 12.02.2019, 16:17:40 »
Kyllä. Mahdollisimman paljon sähkömoottorilla mihin ei tuo lastu tuo heppaakaan lisää 8)

Teknisesti lisäteho voisi olla mahdollinen sähkömoottorillekin, johtuen tietysti siitä miten se on käytännössä toteutettu. Nuo lastufirmat ei toisaalta taida olla kovin kokeneita sähkömoottorien säädön suhteen, ei ehkä kannata olla ensimmäisenä betatestaajana.

Poissa Dee6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1081 : 12.02.2019, 18:06:14 »
Pitääkö se olla rikki ennen kuin vaihtavat?

Ei tarvi olla rikki, kampanjakutsu.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1082 : 12.02.2019, 18:19:49 »
Kyllä. Mahdollisimman paljon sähkömoottorilla mihin ei tuo lastu tuo heppaakaan lisää 8)

Polttomoottorin lastuttaminen on asia erikseen eli sille puolelle Wille-Kallet tekee ohjelmia.

Auton sähkömoottoria ohjataan taajuusmuuttajatekniikalla ja sitä periaatteessa voi lastuttaa eli ohjelmoida. Varmaa tietoa ei ole mutta melko vahvasti epäilen, että Volvo käyttää ABB:n taajuusmuuttajasta tehtyä versiota Volvolle.

Mikä taajuusmuuttaja on?
Taajuusmuuttaja perinteisesti ottaa sähköä 50 Hz taajuudella verkosta ja taajuusmuuttajan sisällä se tasasuunnataan tasajännitteeksi (akku). Tämän jälkeen tasajännite vaihtosuunnataan eli muutetaan taas taajuudeksi. Taajuus vaikuttaa 3-v moottorin pyörintänopeuteen, jolloin sähkömoottori pyörii nopeammin (se pieni vinkuminen autossa ja isompi metrossa) Taajuusmuuttajiin on määritelty rajat kuinka paljon virtaa se pystyy tuottamaan. Insinöörit ovat laskeneet virtakäyrät ja niillä me sitten ajellaan. Lisää virtaa virtakäyrään -> lisää tehoa -> lämpökuorma kasvaa (se takaluukun oikealla puolella oleva jäädytinneste + taka-akselin vieressä oleva konvertori).

Mitäs jos lisäisi virtaa?
Riippuu sähköteknisistä komponenteista ja mitoituksesta, niin virtaa voi lisätä. Lämpö kasvaa ja jossain vaiheessa kuuluu poks + autoon tulee vanhan sähkön tuoksu.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1083 : 12.02.2019, 18:32:30 »
Tuossa lastutettu: https://www.youtube.com/watch?v=10znBVy32Ac

Menisikö hieman alle 6 sekunnin sataseen. Kyllähän se ehkä jonkin verran tuntuu tuokin tehonlisä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Pikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1084 : 12.02.2019, 19:24:11 »
Pitääkö se olla rikki ennen kuin vaihtavat?

Tämä kiinnostais myös itteenikin! Olis kätevä samalla vaihdattaa se jakohihna ja samalla varmistaa ettei ainakaan kompuran takia tuu jäätyä linjalle.

Ei tarvitse olla, mulla vaihdettiin kun meni perus 120tkm huoltoon. Huoltomyyjä totesi, että kamppania olis autoon, että tehdäänkö pois. Itselle se oli ainakin pikku tuuletus, että tämä ei tule itselle maksettavaksi. Lisäksi sai tehtyä jakopäätä hieman edukkaammin samalla.
V60 Hybrid, vm. 2014

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1085 : 12.02.2019, 19:50:34 »
Täytyypä itsekkin kysellä autokillalta, että onko heillä tietoa tästä kampanja hommast.
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa Pikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1086 : 12.02.2019, 20:28:29 »
En tiedä, mutta huvikseen yhden nettiautossa olleen D6 tiedoilla katsoin Trafin sivuilta niin verot yhteensä 690e.

Verolappu pärähti tänäpä.

Perusvero
18.01.2019 - 31.12.2019 (348 pv) 0,343 euroa/päivä 119,364 euroa
01.01.2020 - 17.01.2020 (17 pv) 0,213 euroa/päivä 3,621 euroa

Käyttövoimavero
18.01.2019 - 31.12.2019 (348 pv) 1,274 euroa/päivä 443,352 euroa
01.01.2020 - 17.01.2020 (17 pv) 1,274 euroa/päivä 21,658 euroa

Eli vuodelle 2019 kokonaisumma on 590,20
Mutta näyttääpä perusvero laskevan vuonna 2020 jolloin kokonaispotiksi tulee 542,76

Oliko tälläisestä perusveron pienentymisestä jo tietoa ? Itselle ainakin mennyt ohi, mikäli se on valtakunnan mediassa jossain ollut.
V60 Hybrid, vm. 2014

Poissa Dee6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1087 : 12.02.2019, 21:43:56 »
Verolappu pärähti tänäpä.

Perusvero
18.01.2019 - 31.12.2019 (348 pv) 0,343 euroa/päivä 119,364 euroa
01.01.2020 - 17.01.2020 (17 pv) 0,213 euroa/päivä 3,621 euroa

Käyttövoimavero
18.01.2019 - 31.12.2019 (348 pv) 1,274 euroa/päivä 443,352 euroa
01.01.2020 - 17.01.2020 (17 pv) 1,274 euroa/päivä 21,658 euroa

Eli vuodelle 2019 kokonaisumma on 590,20
Mutta näyttääpä perusvero laskevan vuonna 2020 jolloin kokonaispotiksi tulee 542,76

Oliko tälläisestä perusveron pienentymisestä jo tietoa ? Itselle ainakin mennyt ohi, mikäli se on valtakunnan mediassa jossain ollut.


Onhan tuosta ollut juttua että perusvero kevenee.. käyttövoimaveroa tuosta joutuu maksamaan vähän liikaa päästöihin nähden.

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1088 : 12.02.2019, 23:59:24 »
Onko joku ohjelmoinut näitä. Kattelin et sais irti ohjelman mukaan 310-350hv ja 720-750nm, näillä kyllä lähtee

Onhan tuo ohjelmoitu, 330hp ja 750nm 'pitäisi olla', eipä tuota toki mitattu ole,  puheiden varassa. Pers dynolla aika paljo tuli eroa. Vaihteistoon tuli kans ohjelma ja egr pois.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2019, 00:02:28 kirjoittanut Jyrmy »
V60 D6

Poissa asdzesar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1089 : 13.02.2019, 00:45:01 »
Löysimpä motarilta pikku montun ja sain vanteen melko hyvin solmuun. Odottelen vielä vakuutusyhtiöltä vastausta mutta vaikuttaisi noi orkkis (oletetusti) kiekot maksavan maltaita, eli meinasin ostaa ennemmin samalla hintaa koko kierroksen. Mahtaisiko tämmösistä huonokuntosista (loput kolme kuitenkin suoria) 17" vanteista joku olla alustavasti kiinnostunut?


Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1090 : 13.02.2019, 06:35:38 »
Onko siinä sähkölämppärissä joku viive että lähtee päälle vai pitäiskö lähtee heti käyntiin kun pistää suorakäynnistyksen viiksestä? Omassa kyllä kuuluu naksahdus niinkuin ottais käskyn vastaan mut mitää ei tapahdu, kun toistaa asian 5-6 kertaa niin sitten lähtee käyntiin..

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1091 : 13.02.2019, 07:00:49 »
Jossain viestissä oli että moottorikin lämpeäisi sähköllä jos on pistokkeessa ja pysäköinti sisällä valittuna. Onko joku kokeillut tätä? Äkkiseltään kyllä tuntuisi että lämmittää pelkät sisätilat.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1092 : 13.02.2019, 07:05:58 »
Polttomoottorin lastuttaminen on asia erikseen eli sille puolelle Wille-Kallet tekee ohjelmia.

Auton sähkömoottoria ohjataan taajuusmuuttajatekniikalla ja sitä periaatteessa voi lastuttaa eli ohjelmoida. Varmaa tietoa ei ole mutta melko vahvasti epäilen, että Volvo käyttää ABB:n taajuusmuuttajasta tehtyä versiota Volvolle.

Mikä taajuusmuuttaja on?
Taajuusmuuttaja perinteisesti ottaa sähköä 50 Hz taajuudella verkosta ja taajuusmuuttajan sisällä se tasasuunnataan tasajännitteeksi (akku). Tämän jälkeen tasajännite vaihtosuunnataan eli muutetaan taas taajuudeksi. Taajuus vaikuttaa 3-v moottorin pyörintänopeuteen, jolloin sähkömoottori pyörii nopeammin (se pieni vinkuminen autossa ja isompi metrossa) Taajuusmuuttajiin on määritelty rajat kuinka paljon virtaa se pystyy tuottamaan. Insinöörit ovat laskeneet virtakäyrät ja niillä me sitten ajellaan. Lisää virtaa virtakäyrään -> lisää tehoa -> lämpökuorma kasvaa (se takaluukun oikealla puolella oleva jäädytinneste + taka-akselin vieressä oleva konvertori).

Mitäs jos lisäisi virtaa?
Riippuu sähköteknisistä komponenteista ja mitoituksesta, niin virtaa voi lisätä. Lämpö kasvaa ja jossain vaiheessa kuuluu poks + autoon tulee vanhan sähkön tuoksu.

Sähkömoottoria pystyy ajamaan nimellistehoaan suuremmalla teholla, mutta tällöin se lämpökuorma kasvaa reilusti. Sähkömoottori kyllä kestää tuollaisen 20-30% tehonnoston, mutta entä toimilaitteet (kaapelit, akku) siinä ympärillä. Näillä saattaa tulla raja vastaan hyvin äkkiä, kun akustolta vaaditaan enempi virtaa, mitä se ehkä ei kykene tarjoamaan
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1093 : 13.02.2019, 10:41:29 »
Jossain viestissä oli että moottorikin lämpeäisi sähköllä jos on pistokkeessa ja pysäköinti sisällä valittuna. Onko joku kokeillut tätä? Äkkiseltään kyllä tuntuisi että lämmittää pelkät sisätilat.
Tällä tavalla oon joka aamu pistäny viiksestä käyntiin, mut aika huonosti lähtee päälle.. En oo huomannu et olis moottori lämmennyt kans, ainakaa kauheesti. Volvo on call oon yrittäny 4 päivää saada toimimaa mut ei, ei ota kännykkä yhteyttä auton kanssa ???

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1094 : 13.02.2019, 14:46:19 »
Autokilta ei tiennyt mitään d6 ilmastoinnin kompuraan koskien olevaa kampanjaa? Lupas selvitellä asiaa, mutta heille ei ole tullut mitään tietoa.
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

 

Proturbo  Autodiagnoosi