Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Kalamies - 12.05.2013, 14:41:03

Otsikko: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Kalamies - 12.05.2013, 14:41:03
Päätin nyt laittaa K-jetille oman ketjunsa ylös, kun kuitenkin kaikki tehtaalta tulleet 240 turbot ja alkupään 740 turbot on tällä varustettu. Eli tavoteena olis siis keskustella k-jetin käytöstä, riittävyydestä ja muutenvaan mutuilla. Olis plussaa jos ketju ei lipsuisi sähköruisku hypetykseksi, vaan voitaisiin oikeasti puhua "asiaa".  :)



Alkuun lyödään parit linkit:

http://www.k-jet.org/ (http://www.k-jet.org/)
-Paljon hyödyllistä infoa vaikka painottuukin enemmän jenkkien saastemalleihin ja Constant Idle System -moottoreihin.

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ (http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/)
-Edelliseltä sivulta poimittu korjaamokäsikirjat. Löytyy mm. vianhaku, osanumerot, testaus ja huolto.

http://www.volvoturbo.net/AT2.pdf (http://www.volvoturbo.net/AT2.pdf)
-Tehokkaimman tehdasmoottorin B21ETL:n muutosnivaska

K-Jetin toimintakaaviot:


Bensapuoli:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/K-Jetronic/bensakaavio_zpsaf5bc844.png)

"Sähkis":
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/K-Jetronic/Turbosaumlhksisseloste_zps8207b08f.png)
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/K-Jetronic/turbo81_zps0d855173.png)
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/K-Jetronic/turbosaumlhkis_zps62b354d8.png)

Kuvat isompina http://s1275.photobucket.com/user/LiimatainenRacing/library/K-Jetronic?sort=3&page=1 (http://s1275.photobucket.com/user/LiimatainenRacing/library/K-Jetronic?sort=3&page=1) En tiedä miks tulivat tuollain pienenä. Photobucketilla taas jotain ongelmia... Greenbookeista löytyvät myös.


Laitetaan pallo liikkeelle: Motako heppaa on saatu penkissä kojetilla ulos? Suurin ahtopaine mitä kojetin kaverina on käytetty ilman laihalle vetoa? Myös kiinnostaisi tietää mitä muokkauksia on tehty jos on ajeltu viinalla.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: janne81 - 31.05.2013, 13:01:52
Hyvää kamaa  :) K-jetronic toimiessaan on hieno laite, mutta temppuillessaan saanut monet luovuttamaan ja siirtymään kaikenmaailman sähköruiskuihin.

Niitä 8-pyttysen määräjakajia ne on käyttäneet tehokkaimmissa malleissa ja niitä löytyy mm. Porsche, Mercedes Benz jne. vanhemmista useampisylinterisistä koneista.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Pepper - 20.08.2013, 13:02:36
Yhtään k-jettiä en ole käynyt penkittämässä, mutta legendan mukaan se riittää n.220hp tehoille.
Kokemuksien mukaan voi pitää paikaansa. Yli 1bar alkaa mennä laihalle ilman lisäruiskutusta yli 5500rpm kierroksilla B21ET:llä ja B23 alakerralla n.5000rpm.
Toimiessaan on kyllä käytökseltään nopeampi kuin motronic.
LH-jetistä ei ole kokemuksia kuin vaparista, mutta jos se FT on yhtä nuhanen reagoimaan mitä vapari niin lyö K-jet sen 100-0.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: The_OttoB - 20.08.2013, 13:42:05
Jossain amerikkalaisella VW-foorumilla oli mitattu 240 Turbo K-Jetin tuotto, tai se oli Boschilta saatu arvo. Jotain 220 heppaan tähtäävä virtausmäärä se oli.


Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Kalamies - 23.08.2013, 09:11:59
Näiden perusteella rupeaa oma olemaan aika "tapissa". Siitä on penkitetty Puavon toimesta ~206hp. Viimesen penkin jälkeen on tosin vielä nokka vaihtunut ja painetta nostettu miedosti. Toivottavasti parin kuukauden sisään saan laajakaistan käsiini ja saa mosan säätöihin korkeapaineelle. Sitten kun saadaan ahdot "riittäväksi", niin auto lähtee penkkiin.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1029.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1029.0) Tämä taitaa pitää titteliä vielä hallussaan? Siellä nyt on tosin hieman hipompaakin palikkaa kuin itsellä (vakio-osat).  :)

Jollain foorumilaisellahan oli ruotsissa viilailtu määränjakaja? Siitä olis kiva saada dokumenttia.  :P En sitten tiedä mitä sille kävi. Koko laitos vaan hävisi.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: JuHaU - 23.08.2013, 11:39:28
Toivottavasti parin kuukauden sisään saan laajakaistan käsiini ja saa mosan säätöihin korkeapaineelle.

Tästä sitten tietoa foorumille. Olisi jollekin varmaan hyödyllinen tieto. Käsittääkseni tuo ei ole aivan helppohomma rukata noita ohjauspaineita. Suuttimien vaihto jostain toisesta autosta toki tuo muutoksen.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Morjenz - 23.08.2013, 11:44:46
Eikös vanhalla foorumilla nimimerkki BASS penkittänyt ?muokatulla? K-jetillä liki 300 hevosvoimaa?
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: The_OttoB - 23.08.2013, 12:20:09
Tästä sitten tietoa foorumille. Olisi jollekin varmaan hyödyllinen tieto. Käsittääkseni tuo ei ole aivan helppohomma rukata noita ohjauspaineita. Suuttimien vaihto jostain toisesta autosta toki tuo muutoksen.

Suuttimet ei vaikuta K-Jetin tuottoon. Lisää tuottoa saadaan kipinätyöstämällä jakajamännän bensauraa leveämmäksi. Jonka jälkeen seossuhde korjataan ohjauspaineen säädöllä, jonka jälkeen sorvataan uusi (uusia) mittakartioita, niin saadaan osakuormien seossuhteen kohdilleen. Jonka jälkeen tarvitaan isompi mittakartio kun pienemmällä ohjauspaineella mittalautanen nousee "yli".
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: janne81 - 23.08.2013, 16:23:13
Suuttimet ei vaikuta K-Jetin tuottoon. Lisää tuottoa saadaan kipinätyöstämällä jakajamännän bensauraa leveämmäksi. Jonka jälkeen seossuhde korjataan ohjauspaineen säädöllä, jonka jälkeen sorvataan uusi (uusia) mittakartioita, niin saadaan osakuormien seossuhteen kohdilleen. Jonka jälkeen tarvitaan isompi mittakartio kun pienemmällä ohjauspaineella mittalautanen nousee "yli".
Helppoa kun sen osaa.  :2funny:
Mitenköhän ne rimmas/sääti näitä sillon a-ryhmän aikoihin?
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: AtAi - 23.08.2013, 16:29:34
Helppoa kun sen osaa.  :2funny:
Mitenköhän ne rimmas/sääti näitä sillon a-ryhmän aikoihin?
Alottivat kasipyttysen määränjakajasta.
 ::)
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Kalamies - 23.08.2013, 16:54:44
Tästä sitten tietoa foorumille. Olisi jollekin varmaan hyödyllinen tieto. Käsittääkseni tuo ei ole aivan helppohomma rukata noita ohjauspaineita. Suuttimien vaihto jostain toisesta autosta toki tuo muutoksen.

Eiköhän siitä jotain tietopakettia väsätä. Syksy / talvi mennään varmaankin vielä muokkaamattomalla määränjakajalla ja pikkuGarrettin ehdoilla, mutta ohjaus- ja bensapaineista rustataan ainakin.  :( Sitten kun saa farmarin kilpiin niin päästään tuohon ottoB:n mainitsemaan maagiseen maailmaan.

Eikös vanhalla foorumilla nimimerkki BASS penkittänyt ?muokatulla? K-jetillä liki 300 hevosvoimaa?
Löytyykö keltään tästä mitään dokkaria? Googleen kun tarjoaa nimimerkkiä, niin tulokset on kaikkea muuta kuin konehuoneen paineistusta.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: JuHaU - 23.08.2013, 21:00:48
Löytyykö keltään tästä mitään dokkaria? Googleen kun tarjoaa nimimerkkiä, niin tulokset on kaikkea muuta kuin konehuoneen paineistusta.

Tuossa on muutama kuva ko autosta. Tunnettiin jälkeenpäin nimellä "Sinkku".

http://kotisivu.dnainternet.net/ramipe/

Tässä katkelma mun projektipäiväkirjasta.

Lainaus
Auto on tottunut jo tehokkaisiin koneisiin ja joskus muinoin tällä korilla on otettu huimia tehoja K-Jetillä. Näistä ajoista on jäljellä
useita nettilegendoja K-Jetin virityspotentiaalista.

Seuraava stage tapahtui entisen omistajan Erkkios toimesta ja lapulle piirtyi ohjelmoitavalla sähköruutalla 357 hv ja 490 nm 1.4 bar.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: janne81 - 23.08.2013, 22:11:56
Alottivat kasipyttysen määränjakajasta.
 ::)
No ihanku en tietäis  :facepalm:
Tarkotin että miten ne säätivät ruiskua olikohan niillä eri ilmakartioita jne.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: The_OttoB - 23.08.2013, 23:06:05
No ihanku en tietäis  :facepalm:
Tarkotin että miten ne säätivät ruiskua olikohan niillä eri ilmakartioita jne.

Arvelen, siis ihan vaan siltä pohjalta mitä itse näistä "ymmärrän" ja millaista tekniikkaa oli jo tuolloin käytössä niin ohjauspainetta olisi korjattu sähköisellä venttiilillä tyyliin B21FT. Luulisin.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: random - 17.10.2013, 21:12:19
Mistä mahtaisi saada määräjakajaan tiivisteitä, kun tihkuttaa bensaa sieltä välistä vähän?
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: REX - 18.10.2013, 10:09:04
Mistä mahtaisi saada määräjakajaan tiivisteitä, kun tihkuttaa bensaa sieltä välistä vähän?

Esimerkiksi tuolta -> http://www.ferrari400parts.com/boschshop.php?category=12&view=productListPage (http://www.ferrari400parts.com/boschshop.php?category=12&view=productListPage)

tai toinen toimiva vaihtoehto voi olla Ebay. Ehkä osia voi saada tilaamalla bosch huollosta..
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Kalamies - 18.10.2013, 12:26:42
Ainakin paikallinen Bosch Car Service eli Reijon Diesel pystyy osanumeroilla tilaamaan mitä vaan, mutta hinnat on usein suolaisia. Tiskiltä saattais kans saada, mutta hinta on tuskin yhtään halvempi. Kupariprikat on ihan peruskauraa.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: REX - 18.10.2013, 13:49:30
...Tiskiltä saattais kans saada....

Epäilen hyvin suuresti että tuskin sieltä mitää suodatinta kummempaa saa..
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Kalamies - 18.10.2013, 14:17:18
Se tuntuu riippuvan ihan kysyjästä. Kyllä lisäilmaluistia ym. "kokonaista" osaa saa ainakin. Pikkunippelit näihin on usein vähän hakusessa.

Alaikäiselle ei tunnu ainakaan löytyvän mitään varaosaa vaan käsketään hakemaan motonetistä. Sitten kun hain isännän parkkipaikalta mukaan, niin kummasti alkoi asiakaspalvelukin kiinnostamaan.  :idiot2: Nykyään moikkaavat iloisesti ja automallinkin muistavat.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: random - 19.11.2013, 01:01:59
Eipä saa tiivisteitä volvon tiskiltä eikä bosch huollostakaan, ebayssa taas näyttäisi olevan tiivisteitä tarjolla.
 Jos jollain sattuisi olemaan toimiva jakaja ylimääräisenä niin saisi nopeammin auton penkityskuntoon.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: mattir - 21.06.2016, 23:28:43
Kysytäänhän täältä,että kukakoha osais,tietäis ja ymmärtäis kjetin päälle. Pitäis saaha säädettyy kohilleen. Korvausta vastaan tietysti.
-Matti
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: vesterinen_99 - 29.07.2016, 12:27:10
Morjesta!
Itellä olis tarkotus kokeilla kjettiä turboautossa ihan vaan mielenkiinnosta, vaikka tarjolla on vaikka ja mitä muutakin.. Yritin jo projupuolella kysellä. Tuloksetta.
Audimiehiltä kulkee huhua että K-Jetti ei ymmärrä kovinkaan jyrkkiä nokka-akseleita ahdetussa moottorissa. Pitääkö paikkaansa? ja jos, millasta akselia se vielä ymmärtää? Tietty myös mua kiinnostas kuulla lisää siitä määräjakajan muokkaamisesta  :D
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Kalamies - 30.07.2016, 12:04:52
Kysytäänhän täältä,että kukakoha osais,tietäis ja ymmärtäis kjetin päälle. Pitäis saaha säädettyy kohilleen. Korvausta vastaan tietysti.
-Matti
Mitä sille tarvis tehdä? Ilmeisesti jenkkimallinen jossa lambdasäätö myös?

Morjesta!
Itellä olis tarkotus kokeilla kjettiä turboautossa ihan vaan mielenkiinnosta, vaikka tarjolla on vaikka ja mitä muutakin.. Yritin jo projupuolella kysellä. Tuloksetta.
Audimiehiltä kulkee huhua että K-Jetti ei ymmärrä kovinkaan jyrkkiä nokka-akseleita ahdetussa moottorissa. Pitääkö paikkaansa? ja jos, millasta akselia se vielä ymmärtää? Tietty myös mua kiinnostas kuulla lisää siitä määräjakajan muokkaamisesta  :D
Kuinka jyrkästä nokasta kyse? Kyllähän esim Volvon "rajuimmat" nokat kuten H ja K ovat alunperin Kunkkujettikoneesta. En siis uskois, että muodostuu mitään isompaa ongelmaa. Jossain vaiheessa olis tarkotus käyttää B19ET pohjasta konetta K-nokan kanssa rullilla.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: injector - 31.07.2016, 01:22:59
Täälläkin on myös kuultu, Kjetti menee höperöksi yli 300 asteisten nokkian kanssa.
Volvon omilla nokilla ei mitään ongelmaa pitäisi esiintyä.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: REX - 02.08.2016, 10:24:40
Tarkotin että miten ne säätivät ruiskua olikohan niillä eri ilmakartioita jne.

Olen nähnyt kuvia määräjakajasta jossa oli vaihto kartioita.

Esimerkiksi tässä on jonkun porssehemmon näkemys..
http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/665600-information-about-934-cis-injection.html (http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/665600-information-about-934-cis-injection.html)
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: The_OttoB - 02.08.2016, 15:38:51
Ylläolevassa linkissä oli aikapaljon asiaa Volvon A-ryhmäläisten ruiskuista...
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: ata - 21.02.2017, 21:51:47
Kirjoitetaanpa omista ruuvailuista, jos olisi hyötyä muillekin. Kohdeautona 240 ja B21ET täysin vakiona (kyllä, niitäkin vielä löytyy).
-   Ensimmäisenä on tietysti tarkistettava, ettei imuvuotoja ole
-   Sytkäosat kunnossa
-   Ym perusjutut
Omassa oli vikana ohjauspainesäätimen kalvo, joka oli murtunut. Ehjällä säätimellä oireina oli laiha seos osakaasulla ja liian rikas ahdoilla. Ruiskussa on kaksi säätöruuvia, toinen määränjakajassa (kuva alla, keskellä (CO screw”) ja ohjauspaineensäätimessä toinen. Määränjakajan säätöruuviin käy pitkä 3mm kuusiokoloavain. Säätö vaikuttaa pääasiassa tyhjäkäyntiin ja 1/3 kierros voi olla jo liikaa. Myötä päivään rikastuu ja vastapäivään eli auki päin laihenee. Kuten kuvassa näkyvä ruuvi on ”vinossa”, kun läppä ei ole alhaalla, eli kone käy. Suositeltavaa säätää moottori sammuksissa, ruuvia ei saa painaa/nostaa.
(http://i25.photobucket.com/albums/c58/jrcook320/Tech/FuelDistributor.jpg)

Määränjakajasta muuta tarkastettavaa
-   Läppä on kartion keskellä eikä takerra nostettaessa.
-   Läppä on lepoasennossa 0 – 0,5mm (säätöarvo 0,3mm) kartion alkureunan alapuolella
Sivu 74:
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30454-1_k-jet_ci_system_b19_b21_b23.pdf
Saman kirjan sivulla 75 järjestelmäpaineen säätö. Ohjearvo 4,5 – 5,3bar (PA-pumppu käynnissä). Alla olevassa kuvassa oikealla alhaalla oleva kuusiokanta, josta aukeaa paineensäätöventtiili. Säätäminen tapahtuu rikoilla. Painetta nostamalla voidaan lisätä bensan määrää. Samassa kokonaisuudessa on myös jäännöspaineen säätö (ohjearvo 1,5 – 2,4bar ja Turbot >1982 2,4 – 3,2bar), eli mitä järjestelmään jää kun PA-pumppu sammuu. Liian korkea jäännöspaine aiheuttaa suuttimien vuotamista ja liian pieni paine voi aiheuttaa bensan höyrystymistä ja käynnistysvaikeuksia lämpöisenä. Ei ehkä kannata koskea jos ei tiedä mitä tekee. 

(http://img1.motor-klassik.de/Bosch-K-Jetronic-r900x600-C-dbb294e4-272642.jpg)

(http://uploads.turbosport.co.uk/getrempic3.php?url=http://i909.photobucket.com/albums/ac296/XR4i/warm-up-inside.jpg)
Toinen järjestelmän kannalta merkittävä osa on ohjauspaineensäädin. Ohjauspaine riippuu moottorimallista ja säätimen tyypistä. B21ET sen kuuluisi olla lämpöisellä moottorilla 3,4 – 3,7bar. Se mitataan bensapumpun käydessä määränjakajan ja ohjauspainesäätimen välisestä putkesta (lähtee määränjakajan päältä ja OP-säätimessä isompi banjo-liitin).
Sivu 8 ja 28: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30454-1_k-jet_ci_system_b19_b21_b23.pdf

Ohjauspaineella rajoitetaan määränjakajan liikettä, eli mitä matalampi O-paine, sitä helpommin ilmavirta nostaa lautasta -> seos rikastuu. OP-säädin laskee painetta paluulinjaan, eli jos joku on tukossa, paine nousee ja seos menee todella laihalle. Säätimen sisällä on bi-metallijousi, joka laskee O-painetta kylmänä. Tämän vuoksi säädin on sijoitettu lämpöiseen paikkaan imusarjan alle. Jousta myös lämmitetään sähköllä, eli liittimeen tulee 12V bensapumpun releeltä. Turbon säätimessä on lisäksi kalvo, jota liikutetaan imusarjan paineella. OP-säätimen pohjassa on peltiroppu, jonka takana on säätöruuvi. Vastapäivään pyöritettäessä O-paine laskee ja seos rikastuu. Jos paine on liian pieni, sitä voidaan myös nostaa laittamalla shimmilevyjä jousen alle. O-paineen muuttaminen vaikuttaa koko järjestelmän toimintaan ja sitä säätämällä saa normaalin ajoalueen toimimaan. Painetta muutettaessa joutuu tyhjäkäynnin osalta seosta korjaamaan määränjakajan ruuvilla. Ruuvilla O-paineen laskeminen vähentää ahtorikastuksen määrää. Omassa autossa ongelmana oli kuitenkin liian rikas seos ahdoilla. Tein sitä varten OP-säätimen pohjaan M22 kierteen ja alla olevan kuvan mukaisen ”säätöruuvin”. Pystyin sillä rajoittamaan kalvon liikettä ja siten ahdoilla tapahtuvaa rikastumista. Todennäköisesti myös kalvon käyttöikä lisääntyy, kun liike on pienempi. Lisäksi muutin OP-säätimen kiinnitystä siten, että ruuveihin pääsi käsiksi ilman purkamista. "Säätöruuviin" käy 8mm kuusiokolo ja säätimen ruuviin 4mm sen läpi.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/240/ohjauspaineensdin_zpsrz8j3miq.jpg)

O-paineen liiallinen laskeminen saa läpän liikkumaan liian herkästi, jolloin se "pohjaa" ja bensaa menee X-määrä, eikä ilmamäärä vaikuta seokseen kuten sen kuuluisi. Suunnilleen kaikki tuntuu vaikuttavan toisiinsa. O-painetta nostamalla voisi siis saada K-Jetin käymään tasaisemmin jyrkemmän nokka-akselin kanssa (läppä ei liiku niin herkästi edestakaisin), mutta tällöin seoksen säätö voi olla vaikeaa.

Tekstissä voi olla virheitä, mutta ehkä myös apua jollekin.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: mattir - 27.03.2017, 16:03:48
Vähä jääny tääl käynti vähille, mutta säädön tarvetta olisi. Elikkäs. Tulossa uudenmallinen pakosarja, 1.2bar hukkaportti jolloin ahdot 1.0bar säädettynä ja 3'' downpipe. Eli varmaan bensapainetta nostaa? Seoksia? Bensapaineet mitata? Sellanen säätö, että auto toimii hyvin ilman mitään nykimisiä ja rykimisiä  ::) Ja myös seoksetkin olisi siellä ihanne alueella pääsääntösesti  8) Tuosta lambdasäädöstä ei mitään tietoa? Ei ainakaan ollut pakosarjassa eikä downpipessä lambda anturia.. Muitakin sippeli viritys ideoita voi antaa  ::)
-Matti

Mitä sille tarvis tehdä? Ilmeisesti jenkkimallinen jossa lambdasäätö myös?
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Jonesyboi - 05.11.2017, 14:09:05
Herätellääs vähän, eikö tollaisen B230E motin saisi kohtuudella turbotettua jos hommaa B21ET:stä koko imusarjan? Loput turbon hilppeet sitten esim. B230ET koneesta tai vastaavasta? Luulisi pääsevän helpoiten noin, jos ahtoja haluaa nostaa niin sitten vahvempaa kansipahvia vaan?
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: The_OttoB - 08.11.2017, 20:18:58
Joo kyllä sen noilla kasaan saa. Ilmamäärämittari täytyy laittaa kuitenkin turbon imupuolelle. Ihan himona saa kyllä säädellä ja yksin.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: TVS - 08.11.2017, 22:43:06
Herätellääs vähän, eikö tollaisen B230E motin saisi kohtuudella turbotettua jos hommaa B21ET:stä koko imusarjan? Loput turbon hilppeet sitten esim. B230ET koneesta tai vastaavasta? Luulisi pääsevän helpoiten noin, jos ahtoja haluaa nostaa niin sitten vahvempaa kansipahvia vaan?
Pari aiheeseen löyhästi liityvää kysymystä pohdittavaksi:
Miten vahvempi kansipahvi helpottaa nakutuksesta selviämiseen?
Miten arvelet linnunluuveivien kestävän oletettavasti herkästi nakuttavassa ahdetussa koneessa?
Paljonko enemmän arvelisit tuollaisesta saavasi tehoa, kuin esimerkiksi valmiista alle tonnin turbokoneesta moottorinohjauksineen?
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Jonesyboi - 10.11.2017, 15:08:41
Pari aiheeseen löyhästi liityvää kysymystä pohdittavaksi:
Miten vahvempi kansipahvi helpottaa nakutuksesta selviämiseen?
Miten arvelet linnunluuveivien kestävän oletettavasti herkästi nakuttavassa ahdetussa koneessa?
Paljonko enemmän arvelisit tuollaisesta saavasi tehoa, kuin esimerkiksi valmiista alle tonnin turbokoneesta moottorinohjauksineen?

Ahtoja nyt ei mielettömästi tarvi ainakaan alkuun olla, konetta kun en jaksaisi kovin alkaa purkamaan. 13mm kanget jos kovin urheilemaan alan niin on tarkotus laittaa. Turbollako meinaa nakuttaa? Ite vielä kohtuu uusi näihin Volvon koneisiin, ei ainakaan vaparina ole mitään nakuttamista havaittavissa (Boschin nelikärkisillä tulpilla mennään). Ihan harjoitus ja harrastelumielessä itsellä tuo turbottaminen, jonkinverran on jo perustietoa, eniten mietityttää tuo K-Jetin toiminta turbon kanssa.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Jambo - 10.11.2017, 18:43:33
Niinno yleensä jos vaparikoneen sellasenaan ahtaa kasvaa nakutuksen riski ihan exponentaalisesti. Turbokoneissa kun on matalemmat puristussuhteet alkujaan  ::)
 
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: TVS - 10.11.2017, 19:07:26
2.3L koneista tuo on ehkä B230K kanssa epäsoveltuvin aihio ahtokäyttöön, mitä voit kuvitella, joten fiksusti ajatellen olisi kaksi toimivaa vaihtoehtoa: hanki jostain toinen kone, rakentele se valmiiksi ja vaihda se tilalle, tai säätele nykyisestä koneesta sytkä ja seos kohdilleen, tarkistele muuten osien tiptop kunto ja nautiskele yhdestä parhaista 8v vaparivinokoneista vakiona.
Otsikko: Vs: K-Jetronic ahdetussa moottorissa
Kirjoitti: Jonesyboi - 30.05.2018, 21:23:40
Terve taas, alkanut taas miettimään tuota turbotushommaa ja nyt alkaa pikkuhiljaa valkenemaan tämä homma. Vapari k-jetin määräjakajalla ei tee mitään nähtävästi turbokäytössä, vaan se pitäisi vaihtaa turbon määräjakajaan. Tein kyllä omankin postauksen jo aiheesta tuonne turbotuspuolelle, mutta ajattelin että täältä voisi saada myös tietäjiä kiinni.