Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Sato| - 09.12.2010, 20:37:04

Otsikko: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 09.12.2010, 20:37:04
Jatketaanpa tänne svf:lla aloittamaani projektia.
Eli kyseessä 940 b230fk padalla ja M90 laatikolla.
Varusteita löytyy:
-Aut.ilmastointi
-Nahkajakkaraa
-Cruise
-Sähköikkunaa

Pikkuviriä löytyy:
-EZK ja ECU lastut
-Med.size kiinakuuleri
-WA-Line WR480 Turbo
-Delphi 525cc Suuttimet
-3" HomeMade-putkisto alusta loppuun

Tällä hetkellä lähes vakio tekniikaltaan :/

Otsikko: Vs: 940 Turbo *Ahtimen mietintää*
Kirjoitti: Sato| - 17.03.2011, 21:26:59
Vähän jotain höpinää tällekkin suunnalle. Muutoksia ei ole juurikaan talven aika tullut, armotonta luisua vaan vedetty koko talvi :D
Jotain osantynkää on tullut pikkuhiljaa haalittua nurkkiin.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/DSC01140.jpg)
Elikkäs kinuskisarja ja 525cc Delphi suuttimet ja myöskin 960 takapuskuri. Sarjasta joutuu laipan kääntämään, ellei sitten tule laitettua ahdinta taakse alas, saattaa tulla ahdasta? Nyt pitäisi vaan keksiä minkä ahtimen tuon sarjan jatkoksi laittaisi. Portillinen ahdin olisi helpompi laittaa, vaikka äkkiäkös tuohon hukkiksen lähdönkin kempittää. Mikähän ahdin mahtaisi olla passeli noiden suuttimien kanssa? Vinkkejä ja ehdotuksia otetaan vastaan :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Ahtimen mietintää*
Kirjoitti: janne81 - 17.03.2011, 21:40:47
Jenkit tekee siten että leikkaa välit auki ja porttaa laipan, tiedä sitten miten pahasti kestävyys kärsii ?
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Ahtimen mietintää*
Kirjoitti: Sato| - 17.03.2011, 21:50:30
Jenkit tekee siten että leikkaa välit auki ja porttaa laipan, tiedä sitten miten pahasti kestävyys kärsii ?

Tuota välien aukaisua itsekkin mietin, mutta heräsi vain epäilys kuinka solmuun tuo sarja sen jälkeen vetää. :-[
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Ahtimen mietintää*
Kirjoitti: Rudi - 18.03.2011, 10:17:56
Taakse alas ei mahdu ainakaan T3/4 kokoluokan ahdin. Osaava hitsari ei varmaan paljoa ota tuon kääntämisestä. Oma käännetty kesti ainakin yhden kesän ajot hienosti.
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 13.04.2011, 23:26:31
Noniin ahtimeksi tuli hommattua tollanen WR480 (http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/DSC01141.jpg) urpo, toivotaan että sillä pärjäilee :)
Nyt olisi siis hommattuna:
-525cc suuttimet
-WR480 turbo
-Kiinapeltisarja
-Hyllyjen kätköistä löytyy 960 3" IMM
Vielä pitäisi putkistoainekset hommata jotta pääsis lyömään uutta kokoonpanoa kasaan :)

Yksi asia on alkanu mietityttään, että mites tossa nyt käy tuon EGR:n kanssa kun uudessa sarjassa ei sille sitä lähtöä ole. Mitä sanoo LH tästä asiasta?
Vikakoodia ja lambdavaloa ilmeisestikkö?

Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 05.05.2011, 12:41:20
Pikku näpräilyä suoritettu. Jarrupalat ja levyt vaihtui joka nurkkaan kun alkoi tuntumaan siltä ettei ole jarruja enää ollenkaan, eikä ihme oli ne vanhat niin loppu kun olla ja voi. Putkisto on nyt mallia 3" alusta loppuun yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella(pitää laittaa vielä toinen, kamala mekkala C:-)). Pakosarja on laipan käännössä yhdellä tutulla, se pitäisi tulla tänään valmiiksi. Taitaa tosta 15G:stä olla tiivisteet(tai laakeri?) menny, kun moottorijarrulta painaa kaasua niin pölläyttää sinisen pilven putkesta, no se nyt kuitenkin vaihtuu vielä tällä viikolla tohon uuteen turboon. Tänään olis vuorossa immun teko kun tuo 960IMM joka mulla on olikin hajalla :o Uuden pakosarjan ja turbon kun saa paikoilleen niin voi alkaa downpipeä ja öljylinjoja duunaileen, jos sen vaikka viikonloppuna saisi tulille  ;) Se on vielä vähän epäselvää kuinka tuon öljypaluun tuonne lohkoon tekisi, varmaankin alkuperäistä matkien.  ???
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Uuden pakosarjan ja turbon sovittelua*
Kirjoitti: Sato| - 14.06.2011, 22:07:18
Noniin vähän ollu motivaatio minimissä tän vehkeen kanssa, mutta tänään innostuin sen verran että purin vanhan turbon ja pakosarjan pois ja vähän sovittelin uutta pakettia paikoilleen.Tosiaan mitsusta oli tullut öljy pakopuolelle niin kuin epäilinkin. Pakosarjan laippa pitää käyttää plaanattava koska on vetänyt hiukan kieroksi laipan kääntövaiheessa.

Tuo öljynpaluu lohkoon on edelleen mysteeri miten sen toteuttaisi. Any ideas?

Ja vielä foto:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/Valokuva0122.jpg)
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Uuden pakosarjan ja turbon sovittelua*
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.06.2011, 04:38:37
Tuo öljynpaluu lohkoon on edelleen mysteeri miten sen toteuttaisi. Any ideas?

Ei muutakun sopivankokoista hydrauliikkaputkea (tai jotain vastaavaa) lapaseen ja taivuttelemaan.  ;)
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Uuden pakosarjan ja turbon sovittelua*
Kirjoitti: HembalanD - 15.06.2011, 11:01:44
Että kun tuo turbiini näyttää mukavalta..
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Uuden pakosarjan ja turbon sovittelua*
Kirjoitti: Zero - 18.06.2011, 18:19:47
minkäs takia tuo laippa pitää kääntää? ei mahdu tulpat paikalleen? onkos tuo pakosarja ahtoja.com valikoimista?
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Uuden pakosarjan ja turbon sovittelua*
Kirjoitti: Zero - 19.06.2011, 01:43:09
tee öljyn paluu suoraan öljypohjaan, öljypohjaan reikä ja siihen hitsaa metalliputken pätkän ja siitä sitten letkulla turbolle. itse porasin lohkoon öljynpaluun ja kierteytin mutta se oli helppo tehdä kun oli lohko irrallisena pöydällä.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Uuden pakosarjan ja turbon sovittelua*
Kirjoitti: Sato| - 10.07.2011, 23:07:36
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/263633_10150261976542356_791352355_7285129_2967839_n.jpg)

Tässä olisi nykyhetkinen tilanne  :) Eli se käy ja liikkuu eteenpäin :D
Tyhjäkäynti oli aluksi hukantiellä, kaasuläppää säätämällä se kyllä löytyi-> saa ilmeisesti liikaa ainetta? Säädettävästä B-paineensäätimestä apua tähän vai jäikö immun koko liika pieneksi(3")? Tasakaasulla hiukan rykii välillä, kiihdyttäessä ei mitään ongelmia. Öljynpaluun laippa vuotaa hiukan oilia turbon kyljestä, laippa kait kierossa hiukan. Ahtoja tolla vakio kellolla tanko aivan lyhyenä ei ole kuin 0.5bar, letkuun bleederi väliin nousee johonkin 0.8-0.9, kellon jousi kai turhan löysä. Nyt olis vuorossa sitten öljyvuodon korjaus ja putkisto vähän kaipaa parantelua esim. parempaa vaimenninta, pitää kamalaa meteliä. :) Se on unille, huomenna jatkuu. -->

Edit: Millainen B-paineensäädin tälläiseen ruiskuturboon sopii, kun itsellä ei ole harmainta aavistusta? Ja Laajakaistalambda lähtee tänään vielä tilaukseen jotta uskaltaa laittaa ahdot kohilleen :P
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Xuppo - 11.07.2011, 19:43:46
kierrä vaan sitä hukkaportin tankoa lyhemmäs niin että siinä on hieman esijännitystäkin (3-4mm) niin kyll sieltä saa ainakin 1.2bar painetta ulos ilman bleediä.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 11.07.2011, 22:24:40
kierrä vaan sitä hukkaportin tankoa lyhemmäs niin että siinä on hieman esijännitystäkin (3-4mm) niin kyll sieltä saa ainakin 1.2bar painetta ulos ilman bleediä.

Joo tänään sain paineita nostettua ~1.2bar kun laiton prikat kellon ja sen kellon telineen väliin ja tanko olikin jo niin lyhyenä kun sai. Tyhjäkäyntihäiriöön löytyi ainakin yksi mahdollinen syy, immun liimaus oli revennut auki yhdestä kohdasta eli veti ilmaa immun ohitse. Onkohan tää sellanen mulle sopiva http://tinyurl.com/5tt5sqf (http://tinyurl.com/5tt5sqf) ? Innovaten laajakaista tulossa postissa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 12.07.2011, 00:17:53
Joo tänään sain paineita nostettua ~1.2bar kun laiton prikat kellon ja sen kellon telineen väliin ja tanko olikin jo niin lyhyenä kun sai. Tyhjäkäyntihäiriöön löytyi ainakin yksi mahdollinen syy, immun liimaus oli revennut auki yhdestä kohdasta eli veti ilmaa immun ohitse. Onkohan tää sellanen mulle sopiva http://tinyurl.com/5tt5sqf (http://tinyurl.com/5tt5sqf) ? Innovativen laajakaista tulossa postissa.
Siistin näköinen volle  8) tälläinen säädin mulla ysissä.. http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30078INJE388

Käy suoraan suutintukkiin kun modaa esim. vingulla vähän toista kiinnitysreikää.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 13.07.2011, 00:50:56
Siistin näköinen volle  8) tälläinen säädin mulla ysissä.. http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30078INJE388

Käy suoraan suutintukkiin kun modaa esim. vingulla vähän toista kiinnitysreikää.

Kiitosta vaan -H- Vaikka ei tuo niin siisti ole miltä kuvassa näyttää. Isompaa immua pitää alkaa huomenna tekemään, Tyhjäkäynnillä ja osakaasulla ollaan melko rikkaalla. Tyhjäkäynti seilaa ja paukuttelee putkeen ja pakokaasu haisee tosi väkevällä. Osakaasulla leiskauttelee välillä putken päästä eli pentsiiniä menee putkeen ilimeisesti. Pitää varmaan tehdä joku 3½" kokoinen IMM niin jos sitten alkais pelaamaan paremmin. Innovativen laajakaista tarttis hakea huomenna postista ja asennella jotta saa vähän osviittaa tuosta seoksesta.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 13.07.2011, 10:21:42
Joo samoja ongelmia välillä täällä. Mulla kuitenkin vielä vakio immu, joten siitä varmaan johtuu. Mulla 550ccm siemensit ja ahtoja sopivasti  ::) Yritin tehdä 3" immua kun oli joutilaana yks ilmamäärämittari, mutta eihän se toiminu ku oli vanhempaa mallia.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.07.2011, 12:36:10
Hyvältä näyttää ahdinpäivitys. O0
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 13.07.2011, 18:45:24
Onhan toi ihan kiva :) Mukavasti tuli vetoja lisää vanhaan mitsuun verrattuna :P
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 15.07.2011, 20:46:21
Joo ei tällä jurvaan lähdetä, en vaan saa toimimaan niin että viitsisi pitkää matkaa lähteä ajamaan ja öljyn paluu alkoi vuotamaan taasen. Kattoo nyt jos aamulla rykäsee ton ass80 käymään ja menee sillä.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 19.07.2011, 23:30:46
Tänään tuli laitettua uusi säädettävä bensapaineensäädin ja laajakaistalambda. Laajakaistalta laitoin ohjauksen LH:lle, kai se toimii niin? :idiot2: Kertokaas nyt onko se niin että mulla on liian pieni immu kun korkeilla(4bar) bensapaineilla pienillä kierroksilla rykii ja pätkii ja kun bensapainetta laskee johokin 3baariin toimii suht normaalisti, mutta yläkierroksilla ei tunnu kakku riittävän vaan meinaa nakutus iskeä. Eli isommalla immulla voi käyttää suurempaa bensapainetta niin että toimii pienilläkin kierroksilla tasakaasulla ajettaessa? Helvetti kun on tällänen puupää ettei saa järkeen mitä kuuluu tehdä.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Juzi - 19.07.2011, 23:37:03
Tänään tuli laitettua uusi säädettävä bensapaineensäädin ja laajakaistalambda. Laajakaistalta laitoin ohjauksen LH:lle, kai se toimii niin?
Muistaakseni ei ole suositeltavaa.. Tulee liian hyvä signaali ja lh sekoo  :2funny:
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.07.2011, 05:20:24
Muistaakseni ei ole suositeltavaa.. Tulee liian hyvä signaali ja lh sekoo  :2funny:

Eikai siinä ole mitään ongelmaa jos käyttää sitä laajakaistan tarjoamaa kapeakaista-signaalia?  ???
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: EVO8 - 20.07.2011, 08:22:56
LH-n kanssa pelatessa täytyy muistaa että se on mukautuva eli kun säädät soppaa ja jos sitten heti näyttää hyvältä niin huomenna se onkin ihan muuta.
Pidä se 3" IMM säädä b-paine tyhjäkännillä 2.5bar ja nollaa boksi. Sitten päivän pari kurvailet ja seuraat seosmittarista miten sopat asettuu.

 
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 20.07.2011, 11:49:28
LH-n kanssa pelatessa täytyy muistaa että se on mukautuva eli kun säädät soppaa ja jos sitten heti näyttää hyvältä niin huomenna se onkin ihan muuta.
Pidä se 3" IMM säädä b-paine tyhjäkännillä 2.5bar ja nollaa boksi. Sitten päivän pari kurvailet ja seuraat seosmittarista miten sopat asettuu.
Näin juuri! olin samaa sanomassa :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 20.07.2011, 13:36:06
Oukkei! Kiitosta vaan vinkeistä  -H- Ja tosiaan kapeakaista-signaaliilla tuo LH:n ohjaus.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Juzi - 20.07.2011, 14:05:10
Eikai siinä ole mitään ongelmaa jos käyttää sitä laajakaistan tarjoamaa kapeakaista-signaalia?  ???
Kyllä mun muistikuvan mukaan tulee ongelmia.. Kokeilemalla selviää.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 20.07.2011, 15:00:43
Kyllä mun muistikuvan mukaan tulee ongelmia.. Kokeilemalla selviää.
Entä jos pelaa korttinsa niin, että moottorinohjaus toimii omalla lamdallaan ja sitten sen lisäksi kaks muuta lamda-anturia laajakaistalle? näin ainakin itse toteuttaisin? Itselläni kapeakaista mittari vielä ja moottorin ohjaukselle oma ja mittarille oma lamdansa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Xuppo - 20.07.2011, 15:29:09
Kyllä se LH 2.4 toimii ihan vallan mainiosti laajakaista lambdan kanssa kun vaan kapeakaista lähtö löytyy ja kannattaa säätää lähdön vasteaikaa(viive) hieman suuremmaksi jolloin se vastaa täysin toiminta nopeudeltaan tavan kapeakaistaista lambdaa niin ei varmasti Lh ota nokkiinsa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Juzi - 20.07.2011, 15:42:46
Kyllä se LH 2.4 toimii ihan vallan mainiosti laajakaista lambdan kanssa kun vaan kapeakaista lähtö löytyy ja kannattaa säätää lähdön vasteaikaa(viive) hieman suuremmaksi jolloin se vastaa täysin toiminta nopeudeltaan tavan kapeakaistaista lambdaa niin ei varmasti Lh ota nokkiinsa.
Okei jos tällänen ominaisuus löytyy niin voi saada toimiin. Edelleen kokeilemalla se selviää. Joillakin on toiminut ja joillakin ei.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 25.07.2011, 22:19:00
Ei oo ysisatkulle tapahtunu mitään nyt viime päivinä, maannut pihassa vaan. Tällästä oon nyt purkanu ja miettiny mitä tälle oikein tekis:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/244DL/DSC01250.jpg)

Oisko sitä niin hurja että viittis alkaa hitsailee. Jonkun verran sitä hommaa löytyy kun "arvon autopeltiseppä" on aikoinaan tykännyt ratsupaikoista. Kysessä siis 244DL -80 ja moottorina tottakai b19a. Pari päivää nyt miettiny että alkaisko harjoittelemaan tota auton hitsausta :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.07.2011, 16:02:59
Entä jos pelaa korttinsa niin, että moottorinohjaus toimii omalla lamdallaan ja sitten sen lisäksi kaks muuta lamda-anturia laajakaistalle? näin ainakin itse toteuttaisin? Itselläni kapeakaista mittari vielä ja moottorin ohjaukselle oma ja mittarille oma lamdansa.

Miksi laajakaista seosmittaus tarvitsisi kaksi lambdaa?  ???
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 26.07.2011, 18:00:32
Miksi laajakaista seosmittaus tarvitsisi kaksi lambdaa?  ???
Good point.. Olin vaan siinä uskossa, että tarvitsisi juurikin kaksi lambaadaa? tiedä sitten mistä olen moisen huhun repinyt? :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.07.2011, 21:08:54
Good point.. Olin vaan siinä uskossa, että tarvitsisi juurikin kaksi lambaadaa? tiedä sitten mistä olen moisen huhun repinyt? :D

Itsellä on kaksi PLX:n laajakaistaa, samanlaisia kun ovat niin molemmat ovat yhdellä lambdalla. O0
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 26.07.2011, 21:11:00
Itsellä on kaksi PLX:n laajakaistaa, samanlaisia kun ovat niin molemmat ovat yhdellä lambdalla. O0
Joo kiitti käsitykseni korjaamisesta :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Sato| - 12.08.2011, 20:09:37
Jassoo saakin purkaa kaikki hilut pakopuolelta pois. alkoi paksarjan laippa vuotamaan, ilmeisesti pakosarjaa vaihtaessa pinnapultti ottanut siipeensä. Siellä se on mukavasti katkenneena kannen
sisällä. Voi Perjantai. Ei taas jaksa kiinnostaa nää vehkeet yhtään :D No juu kai sen sitten vastakierteellä sieltä pois saa, hope so. 16" pellit tuli tossa kanssa hetki sitten hommattua. Kai ne jollekkin
pajalla pitää viedä pikku muutostöihin, meinaa vaan millään ehtiä ku reissuhommissa on.
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: Hegeh - 12.08.2011, 20:24:03
Jassoo saakin purkaa kaikki hilut pakopuolelta pois. alkoi paksarjan laippa vuotamaan, ilmeisesti pakosarjaa vaihtaessa pinnapultti ottanut siipeensä. Siellä se on mukavasti katkenneena kannen
sisällä. Voi Perjantai. Ei taas jaksa kiinnostaa nää vehkeet yhtään :D No juu kai sen sitten vastakierteellä sieltä pois saa, hope so. 16" pellit tuli tossa kanssa hetki sitten hommattua. Kai ne jollekkin
pajalla pitää viedä pikku muutostöihin, meinaa vaan millään ehtiä ku reissuhommissa on.
Samat fiilikset täällä.. Ei näistä tule ikinä valmista ja kaikki varannot saa tuhlata, eikä siltikään toimi tarpeeks hyvin :/ Paperipussi ostaa ja joka ilta vaan puhaltaa siihen ja hengittää sisään  ;D
Otsikko: Vs: 940 Turbo *Käy ja kukkuu*
Kirjoitti: hevonen - 13.08.2011, 19:28:47
Ei oo ysisatkulle tapahtunu mitään nyt viime päivinä, maannut pihassa vaan. Tällästä oon nyt purkanu ja miettiny mitä tälle oikein tekis:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/244DL/DSC01250.jpg)

Oisko sitä niin hurja että viittis alkaa hitsailee. Jonkun verran sitä hommaa löytyy kun "arvon autopeltiseppä" on aikoinaan tykännyt ratsupaikoista. Kysessä siis 244DL -80 ja moottorina tottakai b19a. Pari päivää nyt miettiny että alkaisko harjoittelemaan tota auton hitsausta :D
Ihan hyvä savotta, kerran tehneenä samalle vuosimallille...
Pokkaukset hävinny pohja/helma saumasta. Tehtävä vaikka ensin pohja ja taitos, sitten helma. Vielä pitäis saaha tuo helman pysty sisäseinäkin tehtyä. No, palapelit onnistuu aina kun ei hosu.
Ei oo tosin mikään päivän homma vaikka sen osaiskin. :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 15.08.2011, 19:29:47
Tänään tuli purettua pakosarja pois. Mukavasti se katkennut pinnapultti siellä kannen sisässä. Voi olla melko veemäinen porailla sitä  :-\
Taidan nyt samalla heittää halkosarjan ja 13c:n paikalle kun tuli purettua ja mennä leimalle tän kanssa niin saa sitten rauhassa taas säätää vuoden verran.
Hommat jatkuu viikonloppuna kun täytyy tänään lähteä töihin tonne tampereen suuntaan.
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 03.09.2011, 20:49:27
Noniinnyt on porattu katkennut pultti pois ja laitettu uusi tilalle. Muuten on nipussa paitsi db, pakoputki, öljynpaluu ja ahtoputket vielä kiinni nii voi laittaa taasen tulille siinä toivossa ettei heti ala v*ttuilemaan joku paikka :D Pakosarjaan laittelin myös eristeet päälle eetei vesiletkut ja öljynpaluu käy niin kuumana. Db:n täytyy laittaa viela alkup. lambdalle paikka kun vähän vaikutti siltä ettei lh tykänny tosta innovaten signaalista. Pitäisi kai säätää mittarin asetuksista sitä signaalia mutta ei oo sellasta kaapelia millä onnistuisi. Ja nyt juhlistamaan syntymäpäivää  <Kippis> -H- --->
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 10.09.2011, 00:12:59
Jälleen kerran olis volvo kunnossa :) Huomenna tarttis säätää farkkukuormajouset taakse jos muuttuisi toi perä vähän jämäkämmäksi, lesjöt takana on tunnetusti perseestä. Vanteetkin vaihtui toisiin tänään. Huomenna pitää laittaa vähän kuvaa biilistä :) Vetoaja on ihan kivasti, kuivalla lähtee kakkosella kaasusta mukavasti 235 leveä gummi potkimaan tyhjää (joo ei ole lukkoa, tarvetta olis) :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 11.09.2011, 01:20:34
Noniin tässä olis kuva autosta tällä hetkellä: KLIK (http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/IMG_20110910_184447.jpg)
Ei noi nyt tohon koppaan varmaan parhaimma näköiset vanteet ole mut sielläpä ne nyt pyörii. Stance on vähän perseellään, siihen tulee huomenna vähän muutoksia :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 12.09.2011, 19:53:14
Pari tänään otettua kuvaa:

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/DSC01251.jpg)

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/DSC01255.jpg)

Vieläkään en ole sateen vuoksi saanut niitä kuormajousia alle :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Sato| - 06.05.2012, 23:15:01
No nii ei oo tällekkään tullut tehtyä mitään piiitkään aikaan, ollut vaan tallissa säilössä. Tänään totesin jotta pitäähän sitä nyt kesäksi saada takatuupparilelu persiin alle kun alkaa toi etuvetoilu kyllästyttämään ja 242 ei varmaan ihan hetkeen vielä ominavuin kulje eteenpäin ja täytyy joku oljenkorsi olla kesämiittiin :). Tarkoitus olisi siis palauttaa siihen kuntoon että kehtaa edes suunnitella hakevansa leimaa peliin. Eli perussettiä pakosarjan, ahtimen ja coolerin vaihtoa, sekä katti paikoilleen. Pientä hifiä olis tarkoitus laittaa ja täytyyhän sitä ruutiakin vähän enemmän saada irti kuin mihin vakio 13c kykenee eli joku fööni minkä saa tohon vakiosarjaan kivasti pultattua. Näillä eväillä etiäpäin.
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Sato| - 09.05.2012, 22:08:51
Mää vähän jumppasin tänään elikkäs tästä lähdettiin

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/2A3FDA14-orig.jpg)

Ja tähän päädyttiin

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/6C85CCB6-orig.jpg)

Eli vaihtui pakosarja, ahti ja pakoputkisto originnelli osiin. Äkkiä se jo käy kun muutaman kerran joutunu purkamaan noi systeemit syystä jos toisesta :D Vielä tarttis leimalle vaihtaa suuttimet, cooleri, takajouset(irtoo kupeista nostaessa) ja kuskin umpio kun nykysestä korkeudensäätö sökö. Jostain tarttis hankkia gummit vielä katsastukseen. Jos jollakin olis halvalla 4kpl 185/65-15(tai vähän sinne päin) kesäkummit nurkissa tässä rauman lähellä niin laittaa vaan yyvee jos haluaa luopua :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.05.2012, 06:59:56
Ei kai tuo takajousien kupista nouseminen mitään haittaa. Millä ne jäykällä akselilla varustettua autoa konttorilla nostaa takapäästä muualta kuin akselista? Mulla ei kyllä nostettu itse asiassa takapäästä ollenkaan. ;)
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: -late - 10.05.2012, 07:38:13
Ei huomanneet liiian lyhyitä jousia täälläkään. Yks huoli siis vähemmän :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Sato| - 10.05.2012, 09:13:54
Aivan  :facepalm: Taaskaan ajatellu loppuun asti :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Sato| - 14.05.2012, 20:25:29
Nyt olis auto siinä kunnossa et kesämallin kumit käydä vielä heittämässä vanteille ja sitten voisikin ajella jo konttorille päin kokeilemaan josko sieltä leima irtoisi. Tänään vaihdoin konepellin vielä vähän suorempaan mallia mattamusta. Autossahan on maalipinta muutenkin tosi surkea. Naarmuja siellä täällä. Ajattelin että kokeilis kiillotuskoneella jos sitä saisi vähän elvytettyä. Jos auto mulle vielä pitemmäksi aikaa jää niin tarvii se yli maalata jossakin vaiheessa jollakin mukavalla värillä, toi harmaa on aika ankea. Ruutumaskin heitin myös paikalleen mut taidan laittaa vanhan takasin.

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/E50635AA-orig.jpg)

Huomenna jollei töissä mene myöhään käyn konttuurilla näyttämässä :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Sato| - 06.09.2012, 23:01:19
Joo vähän pakkaa venymään nää mun tekemiset välillä  :facepalm: Juu eli tänään kävin jo jopa leimaamassa volvon. Pientä kiusailua iltasella harrastettu kylillä ja onhan toi ihan onneton ton mandariinimitsun kanssa, eli palataanpa taas vähän pirteämmälle asteelle loppu viikon aikana. Viime kesästä jäi sellanen huono ominaisuus mieleen, että yläkierroksilla meno puutuu olemattomaksi ja tähän suurin syy taitaapi olla tuo T-nokka. Mikäs volvon nokkakeppi olis parhain jos halutaan ylös vetoa sinne rajottimelle asti? k/a/vx3? Tota K-nokkaa muistelisin jonku suositelleen joskus.
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Hegeh - 06.09.2012, 23:19:56
Joo vähän pakkaa venymään nää mun tekemiset välillä  :facepalm: Juu eli tänään kävin jo jopa leimaamassa volvon. Pientä kiusailua iltasella harrastettu kylillä ja onhan toi ihan onneton ton mandariinimitsun kanssa, eli palataanpa taas vähän pirteämmälle asteelle loppu viikon aikana. Viime kesästä jäi sellanen huono ominaisuus mieleen, että yläkierroksilla meno puutuu olemattomaksi ja tähän suurin syy taitaapi olla tuo T-nokka. Mikäs volvon nokkakeppi olis parhain jos halutaan ylös vetoa sinne rajottimelle asti? k/a/vx3? Tota K-nokkaa muistelisin jonku suositelleen joskus.
T-nokka tällähetkellä itselläkin tuossa varamotissa paikallaan ja itseasiassa isoilla ahdoilla ja re85lla ajettuna ei oo niin puutunu ylhäältä. Ainoat muutokset polttoainepuolella 750ml suuttimet ja bensapumppu. Eikös K-nokassa ollu jo aika hyvä nosto jotain reilu 11mm? Ainakin siitä ylöspäin veikkaisin, että kannattaa jäykempiä venttiilijousia laittaa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: mirok - 07.09.2012, 20:03:11
Itsellä ft koneessa kiinni k-nokka ja voin suositella. mukavasti potkii rajottimelle asti ja lähtee vetämään melkein samoilla kierroksilla kun a-nokalla.
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Ari E - 07.09.2012, 20:30:08
t:llä vääntöhuippu 3500 rpm  siitä rupee laskemaan, paitti jos ahdot vaan hiipii ylöspäin liian pienen hukkaportin takia niinkuin omassa  :buck2:
ja automaattiin yhdistettynä ihan unelma nokka  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: Sato| - 11.09.2012, 22:35:28
Mää tos vähä virittelin. http://youtu.be/hhPhzeFPaSM laitan täs joku päivä vähä juttua enemmän ku saan laitteet kunnolla toimimaan. Kiihdytyksessä pientä nykimistä havaittavissa ja vaikuttais että yks tulpanjohto päästää vähän läpi. Huomenna jatkuu ihmettely. Niin juu ja videossa ahdot vasta noin 1barin luokkaa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo -Back to Basic-
Kirjoitti: ässäarpa - 04.10.2012, 05:09:58
Ei huomanneet liiian lyhyitä jousia täälläkään. Yks huoli siis vähemmän :)

tyst nu! :-X
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Sato| - 16.10.2012, 22:40:55
Muutama sata kilsa nyt ajellut tän kanssa, mutta ei toi lh vaan oikein tahdo olla näissä maalmoissa :/ 3" immulla menee liian laihalle ja vakio immulla pystyy ajelemaan vaivalloisesti pienellä b-paineella ilman että menee ihan järjettömän rikkaalle. Pienessä mielessäni oon nyt miettinyt sellasta vaihtoehtoa kun hyllystä löytyis toi ms1 v2.2 vr-muunninpiirillä sun muilla heebeleillä jotta oiskoha mitään järkeä alkaa sovittamaan sitä tähän, vai laittaakko mielummin joku uudenpi versio? Onkohan ihan mahdoton homma lh-johtosarjaa käyttäen laittaa mega pelittämään? Löytyyköhän netin syövereistä jotain vinkkiä tohon hommaan? Pitänee vähän googletella. Foorumilta varmaan löytyy henkilöitä jotka kyseisen homman tehneet?
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Xuppo - 17.10.2012, 17:14:52
Tuo mega versio on aivan riittävä ja allekirjoittaneellakin samanmoinen ja vakio lh 2.4 johtosarja johon tehty pieniä muutoksia käytössä.

(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/Mega/13102009165.jpg)

Eli mega on johdotettu vakio ruisku ja syttyboksin kautta vakio johtosarjaan (Tyhjät boksit joissa pelkkä liitin.)

Ei muuta kuin sähkökaavio käteen niin näkee mikä johto pitää liittää mihinkin nastaan.
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Sato| - 17.10.2012, 18:57:22
Noniin jotenkin näin mä asian ajattelinkin :) Kiitos selvennyksestä  -H-
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Sato| - 28.01.2013, 18:04:01
Heitinpä tähän talvipyörät alle ja otin ajoon siinä mielessä että pääsee jääradalle ajelemaan. Vaan eipä se kauaa ehjänä pysynyt. Nyt käy tyhjäkäynnillä rikkaalla AFR 10-9 ja ahdoille kun menee alkaa pätkimäänja meno loppuu siihen. Ensin ajattelin että vika johtuu vuotavasta downpipesta kun v-panta oli hajonnut, vuosi siis ennen lambdaa. Vaihdoin uuden pannan ja vuoto korjaantui. Tällä vaan ei ollut vaikutusta käyntivikaan. Vikakoodeja en oo saanu vielä katottua mutta pitää ottaa purkuautosta diagnostiikkayksikkö irti ja viritellä se obd-pistokkeeseen ja katsoa minkä/mitä koodeja antaa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Hegeh - 28.01.2013, 18:12:23
Heitinpä tähän talvipyörät alle ja otin ajoon siinä mielessä että pääsee jääradalle ajelemaan. Vaan eipä se kauaa ehjänä pysynyt. Nyt käy tyhjäkäynnillä rikkaalla AFR 10-9 ja ahdoille kun menee alkaa pätkimäänja meno loppuu siihen. Ensin ajattelin että vika johtuu vuotavasta downpipesta kun v-panta oli hajonnut, vuosi siis ennen lambdaa. Vaihdoin uuden pannan ja vuoto korjaantui. Tällä vaan ei ollut vaikutusta käyntivikaan. Vikakoodeja en oo saanu vielä katottua mutta pitää ottaa purkuautosta diagnostiikkayksikkö irti ja viritellä se obd-pistokkeeseen ja katsoa minkä/mitä koodeja antaa.
Kuullostaa tutulta. Itsellä vuoti suuttimen o-rengas ja teki just samaa ja ecun vikakoodeista löyty 1-1-3
(lamdan arvo liian rikas tai laiha). Ihan villi veikkaus vaan, mutta kannattaa varmaan tarkistella kuitenkin niin ei pala.  :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Sato| - 28.01.2013, 18:39:27
Pientä tutkimustyötä suoritin. Eli tyhjäkäynnillä käy rikkaalla, ns. normaaliajossa toimii niinku pitääkin ja ahdoille mentäessä menee laihalle ja veto loppuu  :idiot2: Tulee mieleen että olisko immu sökö kun tää käyttäytyy vähän samalla tavalla kun joskus unohdin immun johdon auki. Mutta tosiaan täytyy ne vikakoodit katsoa vielä ja niin edespäin.
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Hegeh - 28.01.2013, 20:01:22
Siis noin juuri itsellänikin. Ajossa ei huomannu mitään paitsi, että järkyttävän rikas seos ja kun ahtoa sai niin hemmetin laihalle heitti.
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Sato| - 28.01.2013, 20:41:15
Jännäksi menee ei löydy vikakoodeja kummastakaan purkista mutta silti Lambdavalo palaa. On nää ihme vehkeitä...

Edit. Illalla päätin vielä lukea vikakoodit ja kyllähän sieltä sitten koodi 1-2-1 löytyi eli immu rikki niinkun ajattelinkin.
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Hegeh - 29.01.2013, 18:16:35
Jännäksi menee ei löydy vikakoodeja kummastakaan purkista mutta silti Lambdavalo palaa. On nää ihme vehkeitä...

Edit. Illalla päätin vielä lukea vikakoodit ja kyllähän sieltä sitten koodi 1-2-1 löytyi eli immu rikki niinkun ajattelinkin.
Oliko miten töhnäinen se immu?
Otsikko: Vs: 940 Turbo Jotain ihme räpeltämistä.
Kirjoitti: Sato| - 29.01.2013, 19:41:03
Oliko miten töhnäinen se immu?
Ei se kauheen likainen ollu mut lanka oli poikki. Kokeilin 960 3" imm ja se on liian iso, ei toimi muuta ku lusikka lattiassa. Tyhjäkäynnillä seokset makaa laihalla ja tasakaasulla seos heittelee puolin toisin. Vakio mittarilla taas menee vähä turhan paksulla kaikki alueet, joutuu laskemaan bensapaineet melko alas että toimii. Täytyy kokeilla tehdä ite sopivan kokonen että saa pelaamaan. Isommilla suuttimilla toi 3" saattais kyllä toimiakkin.
Otsikko: Vs: 940 Turbo
Kirjoitti: Sato| - 28.02.2013, 12:34:41
Jo reilun vuoden nurkissa pyörinyt dumppi tuli laitettua paikoilleen, kun alkoi tekemään pahaa toi turbon sakkaus. Kiihtyvyys tuli aika paljon herkemmäksi vaihdetta vaihtaessa, kun ei enää iske siiville. Bensapaineensäätimeltä lähtevän paluuletkun uusin, kun oli niin haperassa kunnossa että alkoi bensa hikoilemaan läpi. Immukokeilua tullut harrastettua ja vielä joutuu vähän putken kokoa pienentämään niin saa tyhjäkäyntiseokset kohdilleen. Tällä hetkellä tyhjäkäynti laihalla ja kylmäkäynnistys on huono. Kesäksi tämä tarvis nyt saada kunnolla iskuun niin pääsis käymään tapahtumissa yms. Isommat suuttimet hankkia että saa sopan riittämään kovemmille ahdoille. Kuinka pitkälle ton alkuperäisen tankin sisällä olevan b-pumpun pitäisi riittää? Toki se jo tämän ikäisessä autossa on parhaat päivänsä nähnyt niin pitää sekin päivittää johonkin tehokkaammalla tuotolla olevaan. Walbrolta tankin sisäinen varmaan hyvä. Alipaineletkun myös aika rapeassa kunnossa. Ne uusiksi. Putkistoa pitää vähän parannella ja ahtoputket menee uusiksi.
Nämä kun saa kuntoon voisi ihan mielenkiinnosta mennä keväällä/kesällä penkkiin katsomaan kuinka vähän sitä voimaa irtoaa.  :D
Alustalle pitää tehdä jotain myös. Edessä nyt katkaistut lesjöt vakio iskareilla ja takana katkotut farkkukuormajouset nekin vakio iskareilla ja on melkoinen pomppulinna. Iskarit ei ihan pysy menossa mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=KYQfNMmR1_4&feature=youtube_gdata_player
Tollanen kiihdytyspätkä tuli kans otettuu pari päivää sitten. Liukasta on...
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 12.06.2013, 23:31:06
Ja niin monta kertaa kun olin itselleni luvannut etten osta avk:lta enään yhtään autoa. Oonhan sieltä jo 2kpl 960 volvoja ja yhen 940:n ostanut. Maanantaina nettiä selaillessa ajattelin vilkaista mitä autoja avk:lla on tullut myyntiin. Etusivulla viimeksi myyntiin tulleissa suorastaan kutsuvasti oli 960 niin halpaan hintaan että oli pakko klikata. Himoissani kuvat läpi selattuani hiiri osui tee tarjous napin päälle ja se oli sitten siinä, taas :D Ajatus oli että osiksi vaan. Mutta mutta auto saapui pihaan tänään ja jotenkin herkistyin sitä katsellessa niin että nousi ajatus mieleen että pitäiskö sittenkin laittaa kuntoon. Onhan siinä muutamaksi ehtooksi hommaa. Autostahan löytyy varusteita mm. auto ac, nahkajakkarat kuskin sähköllä, vakkari, alkuperäinen ajonesto, kauk,säät keskuslukko, mukiteline keskikonsolissa ja näitä muita yleisimpiä. Sisusta on todella siistissä kunnossa, maalipinta hienossa kunnossa ehjissä kohtaa ja autoa on huollettu tiuhaan tahtiin. Moottori käy hienosti ilman mitään sivuääniä. Täähän on siis 3litranen tomaatilla.

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/11AD8A10-orig_zps0e5147a0.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/11AD8A10-orig_zps0e5147a0.jpg.html)

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/CBE05D2C-orig_zpscce14c16.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/CBE05D2C-orig_zpscce14c16.jpg.html)

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/629AA44B-orig_zps25684ae4.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/629AA44B-orig_zps25684ae4.jpg.html)

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/D9B85139-orig_zps7ab08132.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/D9B85139-orig_zps7ab08132.jpg.html)

Joku varmasti miettii että mitä järkeä tollasta on alkaa laittamaan kuntoon. No eihän siinä mitään järkeä olekkaan, kuten ei monien muidenkaan vanhojen autojen kohdalla. Sellanen kysymys tuli mieleen kun kuskin ripustukset on ottanut vähän kipeetä, raidetanko on poikki ja hammastanko vuotaa. Onko 940:ssä samanlainen hammastanko kuin 960:ssä. Olis vaan toi purkuauto tossa pihassa niin sais siitä sen ainakin otettua.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: HembalanD - 13.06.2013, 07:18:29
Ei muutakun kuntoon vain ei näitä liiaksi tiellä enää näe kun kaikki vaan paalataan  ;D
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 13.06.2013, 09:37:56
No joo siltä se vaikuttaa että useesti lyödään nuijalla näitä päähän :D

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/0746E747-orig_zps16d2ff93.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/0746E747-orig_zps16d2ff93.jpg.html)

Purku 9satkuja omistavat. Tollasen palasen kun joku viittis mulle myydä niin pääsis ton takapään kimppuun. Saa paiskata yyveetä jos löytyy  :hello:
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 10.07.2013, 11:03:21
Kysästääs täällä jos joku vittii vastata. Onko ns. ykköskorin 960 volvossa samat alustanosat etupäässä kun faceliftissä? tukivarret, tolpat yms.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Xuppo - 10.07.2013, 20:42:00
Täysin erilaiset ovat. Alkupään 960 on etupäältään samanlainen kuin 940 ja 740.
samoja osia taitaa on ainoastaan jouset, iskunvaimentajan yläpäät, pyöränlaakeri/napa, jarrukilpi ja alapallonivel.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 10.07.2013, 23:13:22
Ok, sellanen kutina oli itelläkin.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 05.08.2013, 23:13:09
Alkoi vähä kyllästyttämään toi vakioturboilu joten nakkasin ton vähän väljähkön 15geen paikoilleen. On siinä vaan aika ero tohon 13ceehen verrattuna. Mukavasti tuli vetoja lisää. Tosin tyttöystävä sanoi ettei mee vieläkään mihinkää... Pitää varmaan toi h1e holsetti pultata kiinni.. Kovasti kutittelis tehä facelift päivitys kun en oo vieläkään osannut päättää ton 960 kohtaloa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Hegeh - 05.08.2013, 23:22:02
Alkoi vähä kyllästyttämään toi vakioturboilu joten nakkasin ton vähän väljähkön 15geen paikoilleen. On siinä vaan aika ero tohon 13ceehen verrattuna. Mukavasti tuli vetoja lisää. Tosin tyttöystävä sanoi ettei mee vieläkään mihinkää... Pitää varmaan toi h1e holsetti pultata kiinni.. Kovasti kutittelis tehä facelift päivitys kun en oo vieläkään osannut päättää ton 960 kohtaloa.
Eukkos servas sut heti :D facelift keulaa vaan :) 960 vanha keula ja hommaat jostain halvan purkuysin, josta peltiosat tohon kylkeen :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Temetheman - 07.08.2013, 15:41:32
Hienoa!!! seurantaan menee tämä prokkis, itellä 940 turbo 2.3ft m90 lodjulla vm.97 tällähetkellä viikinki bensalastu ahdot 0.8bar takapönttö poistettu muute orkkis. Suunnitelmana ois alotella kans virittely hommat, rupee meinaa kohta antautumaa se vakio turbo   :D tupsauttelee välillä ku antaa satsia sinisiä aivastuksia ;D eikä se mihinkää jaksa mennä  :) tuntuhan se aluks iha kivalle tolleiki mut nälkä kasvaa syödessä  :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 07.08.2013, 20:46:03
Tarkoitus oli laittaa spartanlockeri kiinni että loppuu se ojan puolelta sutiminen. Ei muuta kun jarrut purkuun ja vetarit sekä peräkoppa irti.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/393CD575-orig_zps504c3548.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/393CD575-orig_zps504c3548.jpg.html)

Murikka irti ja leviäksi.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/7D685DB8-orig_zpsc0b716d4.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/7D685DB8-orig_zpsc0b716d4.jpg.html)

Ikäväkseni sain todeta että murikka oli leikannut kiinni. Hetken taas vitut ja perkeleet raikui. Ei auta muu kuin tiputtaa purkuautosta taka-akseli pois, toivoa että se on ehjä, laittaa lukko paikalleen ja autoon kiinni. Sääli vain että tässä nykyisessä perässä on 3.31 välitys. Mitenkä on jos otan ton vanhan välityksen käyttöön niin että vaihdan vaan lautaspyörän toiseen murikkaan ja laitan tähän vanhaan akseliin kiinni. Hammaskosketus ei varmaan oo enää kohdillaa eli menis shimmaamiseksi?
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/51E77221-orig_zps4d960d96.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/51E77221-orig_zps4d960d96.jpg.html)
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: volovo mies - 07.08.2013, 23:50:23
välityksen osat aina pareittain vaihtaen. kertoo tarina semmosta että laakeri pinnat ois koneistettu samaan mittaan jokaisessa volvon perässä. välitystä vaihtaessa välityksessä olevat shimmi levyt välityksen kans seuraavaan kuoreen kiinni. ainaki näin kokeilisin.
toki jos murikoita ei oo stanu mitoilla koneistettu nii menee shimmaamiseksi...

tai mistä minä mittää tiiän... viisaammat jatkakoon.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 08.08.2013, 00:01:22
Hienoa!!! seurantaan menee tämä prokkis, itellä 940 turbo 2.3ft m90 lodjulla vm.97 tällähetkellä viikinki bensalastu ahdot 0.8bar takapönttö poistettu muute orkkis. Suunnitelmana ois alotella kans virittely hommat, rupee meinaa kohta antautumaa se vakio turbo   :D tupsauttelee välillä ku antaa satsia sinisiä aivastuksia ;D eikä se mihinkää jaksa mennä  :) tuntuhan se aluks iha kivalle tolleiki mut nälkä kasvaa syödessä  :D

Joo niin siinä usein käy että lisää sitä voimoo pittää saaja  :buck2:

välityksen osat aina pareittain vaihtaen. kertoo tarina semmosta että laakeri pinnat ois koneistettu samaan mittaan jokaisessa volvon perässä. välitystä vaihtaessa välityksessä olevat shimmi levyt välityksen kans seuraavaan kuoreen kiinni. ainaki näin kokeilisin.
toki jos murikoita ei oon stanu mitoilla koneistettu nii menee shimmaamiseksi...

tai mistä minä mittää tiiän... viisaammat jatkakoon.

Ookkei, toivotaan että onnistuu pelkän murikan vaihdolla :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: volovo mies - 08.08.2013, 00:07:51
ennen purkamista mittaa välys ja jos se on sama "uuteen" kuoreen kasauksen jälkeen nii hyvä mutta jos ero on merkittävä nii varmasti ääntää. niinku sanoin viisaammat jatkaa...

eli vaihat lautaspyörän ja pinjoni akselin niille kuuluvineen shimmi levyineen...
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 09.08.2013, 00:10:26
Lukko olis nyt paikoillaan mutta kuten voi arvata ei se nyt mennyt niinkun oppikirjassa sanotaan. Lukkopaketin välys ilmeisesti liian suuri. Ei lukitse oikein lainkaan. Mukava jumpata kaikki uudelleen auki. Alkaa tuntumaan taas siltä että jos jättäis nää hommat niille ketkä osaa ja ite alkais keräämään vaikka postimerkkejä...
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: SirBBa - 09.08.2013, 03:20:47
Alkaa tuntumaan taas siltä että jos jättäis nää hommat niille ketkä osaa ja ite alkais keräämään vaikka postimerkkejä...
;D tää lause on kyllä niin tuttu itellekkin.
Haluja olis tehä vaikka kuinka, mutta usein jää tekemättä ku ei riitä osaaminen tai pelkää lopputulosta. :D

Mutta jos ei ikinä tartu jakariin niin eipä sitä ikinä opikkaan.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: AtAi - 09.08.2013, 05:17:14
Lukko olis nyt paikoillaan mutta kuten voi arvata ei se nyt mennyt niinkun oppikirjassa sanotaan. Lukkopaketin välys ilmeisesti liian suuri. Ei lukitse oikein lainkaan. Mukava jumpata kaikki uudelleen auki. Alkaa tuntumaan taas siltä että jos jättäis nää hommat niille ketkä osaa ja ite alkais keräämään vaikka postimerkkejä...
Spartani vissiin samanlainen ku aussie, yheltä asentajalta opittua, että mittaa välykset ennen kun vetelee rasvoineen nippuun... koska jos välys rasvoineen kohallaan niin ajossa liikaa.... Näin tuo yks sillon sano.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 09.08.2013, 11:14:04
Joo eipä tässä muu auta kun ottaa murikka syliin. Mistähän shimmilevyjä pierasis.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Juke-Maza - 09.08.2013, 13:40:42
Joko olet saanut korjauspalan tuohon 960:een? Vai onko auton kohtalo vielä auki?
Voisin leikellä sulle tuosta toisesta purku ysistäni jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 10.08.2013, 02:51:51
Aika veikee kapistus toi spartani vihdoin ja viimein ku asennus onnistui   ;D Nyt ei vaan oo tarpeeksi tehoa  :2funny: Sitä pitää saada lisää  >:D Oliskohan 19T mitsusta mihinkään vai meneekö holsettihommiksi ku sellanen tossa nurkissa tosiaan pyörii. Jos tekisi vakiosarjaan soviteputken johon ulkoinen hukkis ja holsetti siihen päähän. Onkohan ihan paska idea?

Joko olet saanut korjauspalan tuohon 960:een? Vai onko auton kohtalo vielä auki?
Voisin leikellä sulle tuosta toisesta purku ysistäni jos kiinnostaa.

Ei oo korjauspalaa eikä auton kohtalokaa ihan selvillä mut jos hinta sopiva niin voishan sellasen varmuuden vuoksi nurkkiin ottaa :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: mirok - 10.08.2013, 15:17:40
Mulla on nelikybänen holsetti vakio sarjassa mutkapalalla. Toimii jotenkin mut varmasti paremmin kunnon sarjalla. :)
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 10.08.2013, 15:30:33
Olis mulla tossa 242:ssa toi kiinapeltisarja mut sen toiminta tuskin on yhtään parempi kun tollasella mutkapalalla :D Kai sen pulssisarja tarttis olla.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 11.08.2013, 02:07:18
Lockeri todettu tietyissä tilanteissa vallan mainioksi ;) Kaupunkipyörityksessä välillä vähän ankee jos jää tiukemmissa mutkissa päälle. Ja ihmiset pakkaa vähän katsomaan perään kun kolkutus käy kääntäessä :D Nyt huomaa kuinka paljon nuo vanhat puslat takapäässä antaa periksi. Paskamaisia muljauksia tekee välillä. Takapään iskarit ehtoopuolella. Perä pompottaa kiihdyttäessä jos pyörät lyö tyhjää.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: AtAi - 11.08.2013, 10:28:49
Joo eipä tässä muu auta kun ottaa murikka syliin. Mistähän shimmilevyjä pierasis.
Jos tarviit jotain muuta mitä ei jääny vanhoista peristä ylös, niin jossain sitikan automaattitoosasta löyty sopivia shimmejä tonne perään, olikohan nimimerkkin pernu, kun tietää lisää, vai kellekköhän tilasin sillon omani kanssa sen aussien.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 12.08.2013, 21:43:59
Tänään löin takapäähän korkeapainekaasut niin pääsi eroon siitä heitoissa pomppimisesta. Tuli tosi paljon parempi mitä oli mutta pientä pomppimista tuntuu vielä kun isompi heitto tiessä. Pitää varmaan kokeilla vielä noilla kilenin madallusjousilla jos auttaisi asiaan.

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/3667817F-orig_zps20136efd.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/3667817F-orig_zps20136efd.jpg.html)

Tällä viikolla pitäis renkaat saapua saksanmaalta niin saa noi 17" alut alle. Ei kovin kummoset mut voittaa omasta mielestä noi nykyiset :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 13.08.2013, 22:25:08
Pikku testivedon tein puhelimessa olevalla sovelluksella. Asfaltin pinta hiukan kostea sateen jäljiltä niin lähdössä pääsi potkimaan hiukan tyhjää. Pitää kuivalla ja toisilla renkailla kokeilla vielä uudestaan jossakin vaiheessa. Melko sileät 185 leveet kumit alla.

(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/FBCEF1F2-orig_zpsd038fcfa.png) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/FBCEF1F2-orig_zpsd038fcfa.png.html)
Veto otettu tottakai suljetulla alueella.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: SirBBa - 13.08.2013, 22:32:54
Sehän taitaa kiihtyä -H-
Milläs ohjelmalla nää on otettu?  ???
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 13.08.2013, 23:01:54
Androidille sellanen ku Car Performance. Onhan toi joskus paremminki kulkenu. Nyt tosiaan paikallaan öljyä pakopesään vuotava 15g mitsu  ;D
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Toni - 14.08.2013, 00:09:37
Veto otettu tottakai suljetulla alueella.

Näinhän ne aina tehdään  ;D

Itse olen tätä käytänyt (for Android, Symbian and Windows ):

http://www.racechrono.com/
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Hegeh - 14.08.2013, 13:35:29
Ihan hyvinhän tuo vetelee :) Latasin heti itekin tuon "car performance" ohjelman. Pitää kokeilla ja masentua :D
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 15.08.2013, 19:36:59
Tänään ruuvasin vanteet alle. Aika mukavasti ajotuntuma parani verrattuna edellisiin pullakumeihin. Ja joo joku sanoi joskus että perustuninkivanne ei sovi 900srjaan mut siinäpä alla pyörivät "vihaajat vihaa" ;) Sen verran likanen auto että oikee kuvaakaan kehtaa laittaa mut laitan silti :P
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/326AA3DD-orig_zps904cd60d.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/326AA3DD-orig_zps904cd60d.jpg.html)

Edit. Kuva vaihdettu. Ompas tärähtänyt... Vähän pitää ainakin keulaa pudottaa alemmaksi ja melkein perääkin vähäsen. Säädettävä panhardi pitää myös tekaista.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 02.09.2013, 21:53:10
Kokemuksia spartanista: hyvin pitää, välillä vähän liiankin hyvin  :o
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/71CEADF1-orig_zpscfd48440.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/71CEADF1-orig_zpscfd48440.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/4853FA94-orig_zpsb0ddefec.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/4853FA94-orig_zpsb0ddefec.jpg.html)
Pultti napsahtanu poikki ja kiinnityspiste ässän malliseksi.
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 05.09.2013, 20:25:06
Katkennutta pulttia yritin tänään pois tuolta peräkopan sisältä. Hitsasin muttereita useamman kappaleen vaan ei hitsaukset pitäny millään vaikka kuinka isoilla virroilla veti. Porasin reijän sitten ja naputtelin ison torxihylsyn reikään niin eikös sekin päättäny katketa sinne reikään. Alkoi työkaluja olemaan ilmassa niin paljon että oli syytä lopettaa tältä päivältä. Mitähän sitä keksis et sais sen nysän sieltä pois..
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Juzi - 06.09.2013, 02:54:38
On noita katkeillu..
Ite oon joskus korjannut ylemmän ihan läpi pultilla, kun ei kanssa lähtenyt vanha irti.
Piti siis porata se kokonaan pois ja pidempi pultti mutterin kanssa..
Otsikko: Vs: 940 Turbo & 960 3.0
Kirjoitti: Sato| - 06.09.2013, 09:25:16
Jotain tällästä mietinkin. Ainoo vaan että on melko perseestä porata se nyt kun se torx-hylsy on siellä reijässä ja on melko kovaa tavaraa, mut eipä auta pakko se on :D