Futurez  Kulkukoira

940 2.3 LPT

  • 24 Vastauksia
  • 11057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
940 2.3 LPT
« : 01.07.2013, 20:47:23 »
Terve, tuttujen ja tuntemattomien painostuksesta ajattelin jotain kertoa mun volvo prokkiksesta!

Auto siis ihan perus 940 2.3t FK koneella, M90 askilla ja G80 "lukkoperällä". Vuosimallia -97. Kilsoja ostaessa jotain 270tkm, about täyshuoltokirja.

Puol nahkapenkit, sähköikkunat. Ilmastointia ei ole (talviautoksihan tän piti tulla).

Tarina lähti käyntiin kun etsin edellisen Golffin tilalle jotain käyttöautoa...


No ostinpas sitten Nissan 200sx S13, SR20DET tekniikalla. Jaaha, melkeen käyttöauto.  ::)


50e linttabemari toimi siis talviautona tässä taustalla koko aika. Ai vitsi, tässä se silmä lepää  :2funny::

Bemari oli riisuttu sisustasta, ja paukutettu 2 talvea rajotinta vasten KOKO AJAN. Noh, moni väittää että keinuvivut hajoilee, eipä mennyt yhtään.
Tosin pomminvarma M10 neloskone kaasarilla.

Bemarissa leima alko loppumaan, päätin myydä sen ekan talven jälkeen kaverille 400€ (ostin takasin 50€ ja leimasin) Ja viimeisen kerran 150€ sain myytyä jollekkin.

Edelleen tarvitsin auton talveksi kun bemari lähti ja extempore fiiliksellä kumit sutien Helsingistä Poriin ostamaan Volvoa.
Auto vaikutti hyvältä, päätin ostaa sen. Samalla sain pullakahvit ja omistaja suri himoa (vanhakoppaseen) S80 volvoon. Mietti että sureekohan tätä vielä. Sanoin että suree, mutta mä ostan tämän!
Ostokunnossa:


Autolla ajettiin vakio 0.3bar tasan 1.5päivää. Ruuvattiin ahdot vrcf selailun jälkeen sinne 0,6-0,7bar tienoille. Alko jo vähän tuntumaan että autossa on ahdin...  ;D

Lopulta tonin lastut sytkäpurkkiin ja bensapurkkiin. (bensapurkin lastu ei koskaan ottanut toimiakseen vaikka toni asiaa selvittikin)
Jousia tuli katkottua kierroksen, kuormajouset taakse jne jne
3" putki katilta taakse. Katin tyhjennys jne muuta hölmöä.
Jostain volvosta 370cc suuttimet korvaamaan lastu, en muista mistä. Oisko ollut s40 t4? Siemens dekat ne ainakin oli.  :)

Loppuen lopuksi ajelin 1.1bar paineilla. Hyvin toimien, mitä nyt vakio cooleria piti välillä puristella päädyistä kasaan.  :-[


Tuli kytkin vaihdettua kun vanha 280tkm ajettu kytkin oli lopussa. +luisti isommilla vaihteilla.
Kytkin -618 sre ja blingfactory vauhtis jne jne
Samalla tais vaihtua 578cc suuttimet ja 3" imm.


Sitten tuli kesä, nissani tallista ajoon. Volvo tilalle talliin!  :D


IPD:ltä tilattiin kaikkea käyttöauto rojua  ::)


VRCF:ltä tuli nimimerkiltä: HM__ mysteerilähetys (mikä maksoi kyllä monta sataa)  ;D

Nokkaa asennettiin huolella ja tarkkuudella.  :o


Puslaremontti alkoi vissiin rallyracesta täytyy kysellä taakse nouta uretaanisia?

No enivei, turhaa paskaa kirjoteltu ja turhanpäiväsiä kuvia. Tämän päiväinen tilanne on tämä:


Liekkö tästä vielä jotain tulee?  ???

Sanokaa jos noita kuvia on liikaa näkyvissä niin muutan linkeiksi.  :hello:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #1 : 01.07.2013, 21:02:14 »
Hyvin kasattu juttu kuvineen. Vissiin ens talvena takarenkaat sutii vähän kovempaa  :2funny:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #2 : 01.07.2013, 21:15:50 »
Hyvin kasattu juttu kuvineen. Vissiin ens talvena takarenkaat sutii vähän kovempaa  :2funny:

Voi olla. Tai sit laukee koko paska ku pääsee tallista pihalle  :D

Kiitos kommentista, lisää vaan. Saa inspiraatioo painua takasin talliin.   :2funny:

Parit kuvat löysin vielä arkistoista:

Mittariteline + mittarit konsolissa:



Ai niin siitä sutimisesta...  :-[



Kyllä, drifting on lähellä sydäntä, liekkö sitä aistii tosta toisesta kuvasta.  ;D
Katotaa viel arkistoista jos löytyy videoita...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #3 : 01.07.2013, 21:42:08 »
moro...riittääkö sulla bensa noilla 578cc suuttimilla?
mulla on samanlainen auto holset wh1e:eellä ja 788cc suuttimilla,yli 1,6 ahdoilla alkaa
seos ohentua.tosin voi olla että vakiopumppu loppuu.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #4 : 01.07.2013, 22:52:24 »
moro...riittääkö sulla bensa noilla 578cc suuttimilla?
mulla on samanlainen auto holset wh1e:eellä ja 788cc suuttimilla,yli 1,6 ahdoilla alkaa
seos ohentua.tosin voi olla että vakiopumppu loppuu.

Tuskin riittää, ahdinta vasta mallailtu pakosarjaan tänään. :)

Kerron kun saan tulille vehkeet!
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #5 : 02.07.2013, 17:50:27 »
Outletti tehty, hitsisaumat näyttää aika surkealta mut näytti ne läpimenneen ja sulaneen hyvin!  ;D



Töistä tuli sopivasti rikkinäinen saabin gt17 mistä saan hukkiksen kellon (kokeiluun ainakin) ja kompurakotelon kiinnikkeen saa hitsata holsuun sen kiinni.
Samalla tuli alotettua holsetin porttaus, vakio pakosarjalla kun jaettu pesä vähän turha.
Eli ideana jaetun pesän seinä poistaa hukkaportille asti. Näin pakokaasut molemmista nieluista pääsee hukkaportille. Ja ehkä saa alle 1.5bar ahdot (aluksi)?

Idea siis:


Aika suht pienellä budjetilla tehdään tätä autoa kun tota nissaniakin pitäisi parsia nopeemmaksi... Tietenkin järjellä kuitenkin, jos siis sais pienemmät ahdot ettei vakio motti sula tolla lh:lla.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #6 : 04.07.2013, 19:18:10 »
Liekkö kukaan lukee, mut kirjotan silti. Prkl.  :D

Ahtimen pakopesä snurrailtu kohdalleen, viel vähän pitää enimmät rosot hioda pois. Kuvia sitten kun vähän ammattimaisemman näkönen.  ::)

Sitten kattelin että öljynpaluu aika liki mahdotonta saada menee letkulla tuosta vakio öljyjäähy-vesilaippa-hässäkkä (mikä toi donitsi nyt onkaan) ohi.
No tyhmyyksissäni keksin, että pari mittaria ja ryöstölaippa... Vähän normia erikoisempaan paikkaan.  ;)



Ja hupsista, uusi tuki tohon keskivaiheelle ja nyt mahtuu öljynpaluun kiertämään ahtimelle nätisti.  ELK
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #7 : 05.07.2013, 01:47:25 »
Hyvälle näyttää, mutta iso ahdin vakiosarjaan ei ole paras ratkaisu.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #8 : 05.07.2013, 02:00:05 »
Hyvälle näyttää, mutta iso ahdin vakiosarjaan ei ole paras ratkaisu.

Tiedän, tuskin ihan hirveesti eroa mun tekemällä pakosarjalla ja vakiolla. Ei toi vakio huonolta näytä, ei tietty pulssisarja, mut eipä toi pakopesäkään enään sitä tue.  :D
Alunperin piti pistää 19t... Mut HX35 sinne on menossa. Ja kaikkien kiusaksi vielä teen kaikkeni että sais ton sisäisen portin toimimaan.

Jos ei toimi niin telakalle ja pakosarja, pakopesä ja erillinen hukkis.

Mutta katotaan, tän piti olla vaan käyttis.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #9 : 06.07.2013, 12:25:21 »
HX35:n sisäistä porttia käyttämällä varmistat vaan sen, ettet saa ahtoja alas ja paine nousee reilusti kierroksilla. Väliputki ja siitä lähtö hukkikselle vaan sarjan väliin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #10 : 06.07.2013, 13:02:32 »
HX35:n sisäistä porttia käyttämällä varmistat vaan sen, ettet saa ahtoja alas ja paine nousee reilusti kierroksilla. Väliputki ja siitä lähtö hukkikselle vaan sarjan väliin.

Täytyy nyt miettiä vielä sittenkin... Aika paljon pysty porttaa tuota hukkaporttia. Tosin pitäis kompurakoteloon hitsaa hukkiksen kellollekkin tuki.

Jos hitsais pienen pätkän putkea pakopesään ja siihen ulkonen hukkis? Riittääkö 38mm hukkis, kattelin ebaystä noita hukkiksia...  ::)

Tossa nyt ois yks vaihtoehto...
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 13:52:41 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #11 : 06.07.2013, 22:15:28 »
No palasin takasin sisäiseen hukkikseen...

KKD:n mukaan toimii ihan hyvin 1,5bar:sta eteenpäin hx35 sisäisellä hukkiksella. (monista autoista kokemuksia kys. setupilla, ja kuullut myös saman tarinan että alle 3bar ahtoja ei ole mahdollista saada sisäisellä)

No tähän tehty:

-nielun poisto alhaalta hukkikselle asti (vetää molemmista nieluista hukkikselle nyt)
-varmaan +3mm avarrettu hukkiksen reikää (silti n. 2-3mm tiivistyspinta-alaa jäljellä)
-outletti antaa hukkiksen läpän aueta 90 astetta (holsetin oma outlet antaa aueta vain n. 30-40 astetta?)

Jos nämä ei auta niin pitää laittaa isompi läppä hukkikselle. (mallailin tallissa rojuja ja täydellinen valinta olis kooltaan palasäädön levy!  ;D)

Ahdot pitäisi nousta ja pysyä ihan samalla tavalla ulkosella kuin sisäiselläkin portilla, mun järjellä. (varsinkin jos sisäisessä on joku kuulajousi vielä lisäksi)
Tietenkin jos kello säädetty niin löysäksi että koko aika vähän auki. (se vaikuttaa paljon jos millinkin koko aika raollaan)  :)

Tässä kuva vielä jonkun saabin kellosta minkä evo 1 version kiinnitys (jakaa varmasti mielipiteitä):


PS. kellon tankoa pikkusen taivutettu, ei ole jännityksessä ja liikerata on hyvä. Mallailin myös et mahtuis öljynpaluukin ihan normisti ohi kellosta. (kuvakulma vähän hämää) En vielä voi luovuttaa ton sisäisen portin kanssa kun kaikki sitä niin manaa. Hölmöähän tämä on mutta...  ;)
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 23:10:10 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #12 : 06.07.2013, 23:45:25 »
Yhessä mersun 3 litran kuutos dieselissä  (om603) oli tuollanen kiinakopio hx35 ja siinä oli koko tanko irti portista eli auki kokoaja. Täyvessä vejossa se nosti paineen 1.7 baariin , mutta ei siitä yli .
Ahas se on jokatapauksessa jos sille ei mitään tee ja todella vähän se pääs aukeamaan  juuri sen takapään laipan takia , kiinamallisa olis ollu varaa ottaa noin 4milliä pois materiaalia tiivistepinnan kärsimätä.
Eihä tämä nyt liity aiheeseen mutta sellaset kokemukset asiasta....

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #13 : 06.07.2013, 23:56:05 »
Yhessä mersun 3 litran kuutos dieselissä  (om603) oli tuollanen kiinakopio hx35 ja siinä oli koko tanko irti portista eli auki kokoaja. Täyvessä vejossa se nosti paineen 1.7 baariin , mutta ei siitä yli .
Ahas se on jokatapauksessa jos sille ei mitään tee ja todella vähän se pääs aukeamaan  juuri sen takapään laipan takia , kiinamallisa olis ollu varaa ottaa noin 4milliä pois materiaalia tiivistepinnan kärsimätä.
Eihä tämä nyt liity aiheeseen mutta sellaset kokemukset asiasta....

Kiitos kokemuksesta! Kiva kuulla, että ehkä jotain mahista on saada toimimaan tuo. :D Etten ihan kadoksissa ole  :2funny:
Vakiona uskoisin KKD kommenttia, että  alle 1.5bar heikko saada toimimaan ILMAN porttausta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 940 2.3 LPT
« Vastaus #14 : 07.07.2013, 07:44:58 »
Itse en tuota ahtimen omaa hukkista käyttäisi alle 2bar paineilla.

Mitä nyt esim. S_kaulaotteen tekemisiä lueskellut niin kunnon hukkis on kaiken A ja O.

Tuntu nimittäin hänellä(kin) kansipahvit lentelevän hevonvittuun, kun paineet karkaili lähemmäs kolmea kiloa, vaikka oli ihan kunnon portti ymmärtääkseni vähän kehnosti toteutettuna.


Toivottavasti tästä oli jotain apua, ettei kaikkea tarvitse kantapään kautta oppia.  :)






V70 D5
850 T5
145 T5

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo