Race.fi  Puotilan autokorjaamo

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3270919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12570 : 16.06.2018, 21:43:40 »
mittaristo muuttuu sähköiseksi vm-85/86
Niin vaihtuu, mutta kuten jo vastasin niin ero on ainoastaan mittaritaulun sävyssä noissa '81-> kierroslukumittareissa ja kelloissa. Niin ja tietysti 6-syliterisen ja dieselin mittari on erilainen kuin 4-sylinterisen bensakoneen.
Jäitä housuun!

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12571 : 17.06.2018, 10:57:37 »
Onko minkälainen urakka vaihtaa O-rengas 2004vm, ainakin korjaamon mukaan o-rengas vuotas jostain liitoskohdasta ohjaustehostimen nestettä, sieltä ohjauspyörän puolelta, sellasesta mötikän kohdalta?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12572 : 17.06.2018, 16:28:03 »
Niin vaihtuu, mutta kuten jo vastasin niin ero on ainoastaan mittaritaulun sävyssä noissa '81-> kierroslukumittareissa ja kelloissa. Niin ja tietysti 6-syliterisen ja dieselin mittari on erilainen kuin 4-sylinterisen bensakoneen.

Tuo että nopeusmittari muuttuu sähköiseksi ei muuta sitä itse mittaristoa muuten, eli kierroslukumittarit ja kellot on vaihdettavissa ristiinsen vanhemmankin kanssa. Se kutoskoneen varvikello on sinänsä ihan sama kuin nelosenkin, mutta yleensä punaraja on 500rpm alemapana, mittari tietysti näyttää väärin, mutta siellä on säätöpotikka jolla sen voi säätää 4 tai 6 pyttysen välillä.

Onko se sitten noissa uudemmissa mittareissa joissa on ainakin ulkoisena erona se että öp- lataus- kaukovalo- yms valojen merkki on siellä "sisällä" kun vanhemmissa se on valkoisena siinä valon pinnalla. Samoin myös noihin myöhempiin malleihin on saanut abs jarruja yms, ja abs käyttää samaa anturia kuin mittarikin, joten se voi vaikuttaa jotenkin nopeusmittariinkin.

Poissa 940b230fk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12573 : 17.06.2018, 19:40:26 »
Iltoja taas.

aikasemmin ihmettelin nimimerkin mukaisessa autossa tyhjäkäyntiä. Kylmän koneen kun käynnistää niin kierrokset nousee heti sinne 2000, niinkuin useimmilla autot tekee, mutta kierrokset eivät laskeudu sieltä alas. Eli vaikka jos on 5min tyhjäkäynnillä niin kierrokset saattaa silti olla vielä 2000 rajoilla. Mutta heti kun painan reippaasti kaasua, niin että turbo viheltää, niin sen jälkeen kierrokset laskee sinne 800 nurkille ja pysyy siellä. Joskus, mutta harvoin, myös saattaa kesken ajon, kun vaihteen laittaa vapaalle tai kytkimen pohjaan, niin tyhjäkäynti kierrokset nousta taas sinne 2000, vaikka ois lämmin kone.

Puhdistin tänään kaasuläppäkotelon ja sen tk-moottorin mutta ei vaikutusta. kokeilin sitten (kun kierrokset oli jälleen siellä 2000 nurkilla käynnistyksen jälkeen) letkunpuristimella puristaa kasaan sen tk-moottorille menevän letkun ja kierrokset laskivat 600-700. eli perussäätö olisi kunnossa? Kaasuläppäkytkin ei kuulosta naksahtavan ollenkaan kaasuläpän vieressä. Siitä pitäs vissiin selvä naksahdus lähteä? Koitin sitä kytkintä availla mutta se takimmainen 3mm kuusiokolo ruuvi on niin hankalassa paikassa, että helpompi vissiin ottaa koko kaasuläppäkotelo pöydälle ja siinä säätää? eihän sitä koko ruuvia edes näe, saati tuo avain mahdu sinne  :idiot2: kun nuo kuusiokolo ruuvit saa irti, niin miten säätö sitten tapahtuu? onko siellä joku ruuvi sisällä jolla sitä naksumista säädetään?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12574 : 17.06.2018, 20:08:58 »
Iltoja taas.

aikasemmin ihmettelin nimimerkin mukaisessa autossa tyhjäkäyntiä. Kylmän koneen kun käynnistää niin kierrokset nousee heti sinne 2000, niinkuin useimmilla autot tekee, mutta kierrokset eivät laskeudu sieltä alas. Eli vaikka jos on 5min tyhjäkäynnillä niin kierrokset saattaa silti olla vielä 2000 rajoilla. Mutta heti kun painan reippaasti kaasua, niin että turbo viheltää, niin sen jälkeen kierrokset laskee sinne 800 nurkille ja pysyy siellä. Joskus, mutta harvoin, myös saattaa kesken ajon, kun vaihteen laittaa vapaalle tai kytkimen pohjaan, niin tyhjäkäynti kierrokset nousta taas sinne 2000, vaikka ois lämmin kone.

Puhdistin tänään kaasuläppäkotelon ja sen tk-moottorin mutta ei vaikutusta. kokeilin sitten (kun kierrokset oli jälleen siellä 2000 nurkilla käynnistyksen jälkeen) letkunpuristimella puristaa kasaan sen tk-moottorille menevän letkun ja kierrokset laskivat 600-700. eli perussäätö olisi kunnossa? Kaasuläppäkytkin ei kuulosta naksahtavan ollenkaan kaasuläpän vieressä. Siitä pitäs vissiin selvä naksahdus lähteä? Koitin sitä kytkintä availla mutta se takimmainen 3mm kuusiokolo ruuvi on niin hankalassa paikassa, että helpompi vissiin ottaa koko kaasuläppäkotelo pöydälle ja siinä säätää? eihän sitä koko ruuvia edes näe, saati tuo avain mahdu sinne  :idiot2: kun nuo kuusiokolo ruuvit saa irti, niin miten säätö sitten tapahtuu? onko siellä joku ruuvi sisällä jolla sitä naksumista säädetään?

Käännetään akselin ympäri, eli ruuveja ei tarvitse poistaa kokonaan. Minusta kuulostaa jumivalta TK venttiililtä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12575 : 17.06.2018, 21:05:08 »
Mistä takavetoon hyvät pyöränmutterit?
(lue: kovat)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12576 : 17.06.2018, 21:26:09 »
Mistä takavetoon hyvät pyöränmutterit?
(lue: kovat)

Miten kovat pitäisi olla? ???

En ole yhtäkään pyöränmutteria saanut hajoamaan tai korkkaamaan, mutta yhden pinnapultin olen saanut liiallisen öljyn lotraamisen seurauksena vedettyä tiimalasiksi ja ihan momenttiavaimen kanssa...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12577 : 17.06.2018, 22:26:38 »
Onko minkälainen urakka vaihtaa O-rengas 2004vm, ainakin korjaamon mukaan o-rengas vuotas jostain liitoskohdasta ohjaustehostimen nestettä, sieltä ohjauspyörän puolelta, sellasesta mötikän kohdalta?
Tarkoittavat varmaankin niitä öljyputkien o-renkaita hammastangossa? Nuo onnistuu vaihtamaan suht helposti alakautta, ja taisi tulla lisää tilaa kun löysää apurunkoa takapäästä alaspäin.

Kannattaa kuitenkin varmistaa ettei vuoda ohjaus akselin juuresta hammastangossa, kun sieltä se vuotaa suoraan noiden putkiliitosten päälle. Hammastanko menee vaihtoon jos tuolta vuotaa.

Poissa 940b230fk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12578 : 17.06.2018, 23:58:39 »
Käännetään akselin ympäri, eli ruuveja ei tarvitse poistaa kokonaan. Minusta kuulostaa jumivalta TK venttiililtä.

Ahaa okei. Pystyykö sen tk-venttiilin/moottorin toimivuutta testata mitenkään jos otan sen pöydälle?  ???

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12579 : 18.06.2018, 07:49:22 »
Tarkoittavat varmaankin niitä öljyputkien o-renkaita hammastangossa? Nuo onnistuu vaihtamaan suht helposti alakautta, ja taisi tulla lisää tilaa kun löysää apurunkoa takapäästä alaspäin.

Kannattaa kuitenkin varmistaa ettei vuoda ohjaus akselin juuresta hammastangossa, kun sieltä se vuotaa suoraan noiden putkiliitosten päälle. Hammastanko menee vaihtoon jos tuolta vuotaa.
Joo, kiitos. Pitää varmistaa nyt tuo tuolla o-renkaiden vaihdolla, jos sen jälkeen vielä tulee nestettä ulos muualta, niin sit pitää alkaa siihen pahimpaan varautumaan :/
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12580 : 18.06.2018, 10:27:31 »
Miten kovat pitäisi olla? ???

En ole yhtäkään pyöränmutteria saanut hajoamaan tai korkkaamaan, mutta yhden pinnapultin olen saanut liiallisen öljyn lotraamisen seurauksena vedettyä tiimalasiksi ja ihan momenttiavaimen kanssa...

Normaali kovuus.
Onko muuten eroa tarvikkeen ja orkkiksen välillä esim. kartiossa?
Hinnassakin näkyy olevan eroa.  :-[
Tulisivat peltivanteelle.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12581 : 18.06.2018, 11:30:26 »
Onko muuten eroa tarvikkeen ja orkkiksen välillä esim. kartiossa?
Hinnassakin näkyy olevan eroa.  :-[
Tulisivat peltivanteelle.

En ole vielä eroja tähänastisissa huomannut. Peltivanteissa olen käyttänyt mm. sopivankokoisia random pyöränmuttereita, joita sattui löytymään tarvittava määrä työpaikan miljoonalaareista. Niiden etuna oli pieni hartia juuressa, joka toppasi hylsyn osumasta maalattuun vanteeseen.

Nyt on vuoden pari ollut käytössä Motonetin mutterit, eikä niidenkään kanssa ole ollut ongelmia, ainakaan normaaleilla kiristystiukkuuksilla. Ja kuten todettu, ankkatiukkaan vääntämällä saa todennäköisemmin vanhan pinnapultin antautumaan.

Nuo alkuperäismalliset on vähän huonoja, jättävät turhan paljon kierrettä esiin paskaantumaan ja ruostumaan. Pitäs metsästellä jotkut sirot kupumalliset joiden päälle vois huoletta tyrkätä hylsyn tai ristikkoavaimen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12582 : 18.06.2018, 18:22:59 »
Ahaa okei. Pystyykö sen tk-venttiilin/moottorin toimivuutta testata mitenkään jos otan sen pöydälle?  ???

Mun mielestä sille venttiilille tulee vaan sähkö, tai sitten ei tule sähköä, sen voi yleismittarilla tarkastaa miten se sähkö käyttäytyy ennen kuin irroittaa. Sitten testissä "simuloi" samanlaista käytöstä ja kattoo että se toimii oikein.

Mulla ainakin tyhjäkäyntiventtiili jumii, siinä venttiilissä on vaan pientä välystä ja se jotenkin takertuu itse itseensä.

Jos siellä on tyhjäkäyntimoottori sen toimintaperiaate on erilainen, mutta se ei vioittuessaan tee noin. Tai jos tekee, niin vika ei ole moottorissa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12583 : 18.06.2018, 18:39:15 »
Se on taajuusohjattu askelmoottori. Ilman sähköä se on auki (sammuksissa ja ajossa) ja sähköllä menee kiinni. Taajuuden muutoksella sitten kaikki siltä väliltä.

Jos se heiluttaessa kolisee laidasta laitaan, se on puhdas. Muuten kokeiluun toista venttiiliä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12584 : 18.06.2018, 23:32:07 »
Tuli lueskeltua icarsoftilla s60 t5 -01 ni askarrutti onko tk nopeus tosiaan t5 vain 650rpm?

Toinen seurattava pisti silmään oli kun kaasuläppä (näis kai pahanenteinen magneti marelli) näytti tk:lla lukua 3-3,5 kuten s40 -00 näytti ennen kaasuläpän putsausta jolloin tippui näyttää tasan 0. Ei kyllä käynti vaella samalla tapaa kuten s40 teki. Ja luettu ilmastointi pois ettei kompura sotke käyntiä.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Carcom Oy  Ateho